Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GENETİK VE GENETİK İŞİTME KAYIPLARI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Furkan BÜYÜKKAL |
Dersin Amacı | Genetik hastalıkların geçiş özellikleri ile genetik işitme kayıplarının anlaşılmasını sağlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Genetik Terminoloji,Temel Kalıtım Paternleri,İşitsel Sistemin Embriyolojik Gelişimi,İntrauterin Enfeksiyonlar ve İşitme kayıpları,Sendromik ve Nonsendromik İşitme Kayıplarına Giriş,Sendromik İşitme Kayıpları,Sendromik İşitme Kayıpları ,Sendromik İşitme Kayıpları,Otozomal dominant geçişli sendromik olmayan işitme kayıpları,X’e bağlı sendromik olmayan işitme kayıpları,Kalıtsal işitme kayıplı hasta ailesine yaklaşım,İşitme kayıplarında genetik testler,Genetik danışmanlık,Genetik danışmanlık; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel genetik geçiş özelliklerini tanımlar. | 10, 13, 14, 21, 23, 9 | A |
Genetik bilimi temelleri ve kısa tarihsel gelişimini açıklar. | 10, 13, 14, 21, 23, 9 | A |
Genetik geçişli hastalıkların temel özelliklerini tanımlar. | 10, 13, 14, 21, 23, 9 | A |
Otozomal dominant geçişli işitme kaybı yapan hastalıkları ve genel özelliklerini değerlendirir. | 10, 13, 14, 21, 23, 9 | A |
Otozomal dominant geçişli kavramını açıklar. | 10, 13, 14, 21, 23, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genetik Terminoloji | Ön hazırlık yok |
2 | Temel Kalıtım Paternleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | İşitsel Sistemin Embriyolojik Gelişimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | İntrauterin Enfeksiyonlar ve İşitme kayıpları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Sendromik ve Nonsendromik İşitme Kayıplarına Giriş | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Sendromik İşitme Kayıpları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Sendromik İşitme Kayıpları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Sendromik İşitme Kayıpları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Otozomal dominant geçişli sendromik olmayan işitme kayıpları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | X’e bağlı sendromik olmayan işitme kayıpları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Kalıtsal işitme kayıplı hasta ailesine yaklaşım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | İşitme kayıplarında genetik testler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Genetik danışmanlık | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Genetik danışmanlık | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Derste anlatılan powerpoint dosyaları ve Word dosyaları |
1)Genetik Terimler Sözlüğü 2013 Türk Hematoloji Derneği 2)Pediatric Audiological Medicine 2009 Ed by Valerie E. Newton. I – 2nd ed. 3)Hereditary Hearing Loss and Its Syndromes 2013 Ed by Helga Toriello, Shelley D. Smith 3rd ed. 4)Pediatric Audiology: Diagnosis, Technology, and Management 2014 Jane R. Madell, Carol Flexer 2nd ed. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY-4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY-5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY-8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY-11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY-12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY-13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
14 | PY-14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY-15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY-16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 2 | 14 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 6 | 12 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 3 | 3 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 3 | 3 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 2 | 2 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 2 | 4 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 8 | 16 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 72 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(72/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GENETİK VE GENETİK İŞİTME KAYIPLARI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Furkan BÜYÜKKAL |
Dersin Amacı | Genetik hastalıkların geçiş özellikleri ile genetik işitme kayıplarının anlaşılmasını sağlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Genetik Terminoloji,Temel Kalıtım Paternleri,İşitsel Sistemin Embriyolojik Gelişimi,İntrauterin Enfeksiyonlar ve İşitme kayıpları,Sendromik ve Nonsendromik İşitme Kayıplarına Giriş,Sendromik İşitme Kayıpları,Sendromik İşitme Kayıpları ,Sendromik İşitme Kayıpları,Otozomal dominant geçişli sendromik olmayan işitme kayıpları,X’e bağlı sendromik olmayan işitme kayıpları,Kalıtsal işitme kayıplı hasta ailesine yaklaşım,İşitme kayıplarında genetik testler,Genetik danışmanlık,Genetik danışmanlık; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel genetik geçiş özelliklerini tanımlar. | 10, 13, 14, 21, 23, 9 | A |
Genetik bilimi temelleri ve kısa tarihsel gelişimini açıklar. | 10, 13, 14, 21, 23, 9 | A |
Genetik geçişli hastalıkların temel özelliklerini tanımlar. | 10, 13, 14, 21, 23, 9 | A |
Otozomal dominant geçişli işitme kaybı yapan hastalıkları ve genel özelliklerini değerlendirir. | 10, 13, 14, 21, 23, 9 | A |
Otozomal dominant geçişli kavramını açıklar. | 10, 13, 14, 21, 23, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genetik Terminoloji | Ön hazırlık yok |
2 | Temel Kalıtım Paternleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | İşitsel Sistemin Embriyolojik Gelişimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | İntrauterin Enfeksiyonlar ve İşitme kayıpları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Sendromik ve Nonsendromik İşitme Kayıplarına Giriş | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Sendromik İşitme Kayıpları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Sendromik İşitme Kayıpları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Sendromik İşitme Kayıpları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Otozomal dominant geçişli sendromik olmayan işitme kayıpları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | X’e bağlı sendromik olmayan işitme kayıpları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Kalıtsal işitme kayıplı hasta ailesine yaklaşım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | İşitme kayıplarında genetik testler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Genetik danışmanlık | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Genetik danışmanlık | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Derste anlatılan powerpoint dosyaları ve Word dosyaları |
1)Genetik Terimler Sözlüğü 2013 Türk Hematoloji Derneği 2)Pediatric Audiological Medicine 2009 Ed by Valerie E. Newton. I – 2nd ed. 3)Hereditary Hearing Loss and Its Syndromes 2013 Ed by Helga Toriello, Shelley D. Smith 3rd ed. 4)Pediatric Audiology: Diagnosis, Technology, and Management 2014 Jane R. Madell, Carol Flexer 2nd ed. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY-4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY-5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY-8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY-9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY-11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY-12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY-13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
14 | PY-14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY-15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY-16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |