Geri
AKADEMİK
Geri Dön

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
TIBBİ İLKYARDIM 2+0 2 2,0
Ders Programi Henüz Hazırlanmamıştır.
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler Halkla İlişkiler, Bilgi Yönetimi ve Öğrenen Örgütler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üye. Nihal SUNAL
Dersi Verenler Öğr.Gör. GÖZDE KÜĞCÜMEN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Yaşamı tehlikeye düşüren herhangi bir durumda sağlık görevlilerinin yardımı sağlanıncaya kadar hayatın kurtarılması ya da durumun kötüye gitmesini önlemek amacıyla kaza geçiren kişiye olay yerinde mevcut araç gereçle yapılan geçici bakım ve ilaçsız uygulamaları öğretmektir.
Dersin İçeriği Bu ders; Tanışma Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması İlkyardımla İlgili Temel Kavramlar ,İnsan Vücudu ve Yaşamsal Bulgular,Kanamalarda İlkyardım,Şokta İlkyardım,Bilinç Bozukluklarında İlkyardım,Yaralanmalarda ve Travmalarda İlkyardım,Kırık, Çıkık, Burkulma ve Kramplarda İlkyardım,Yanıklarda İlkyardım,Donuklarda İlkyardım,Elektrik Çarpması, Sıcak ve Güneş Çarpmasında İlkyardım ,Zehirlenmelerde İlkyardım ,Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım,Boğulmalarda ilkyardım,Hasta/yaralı taşıma teknikleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1. Genel ilkyardım kavramlarını açıklar. 1, 2, 6 A
2. İlkyardımı tanımlar. 1, 2, 6 A
3. Vücudu oluşturan sistemleri tanır. 1, 2 A
4. Yaralının ilk değerlendirme aşamalarını açıklar. 1, 2, 6 A
5. Temel yaşam desteğini tanımlar. 1, 12, 2, 6 A
6. Travmalarda uygulanacak ilkyardımı tartışır. 1, 12, 2, 6 A
7. Kanamalarda ilkyardım uygulamalarını açıklar. 1, 12, 2, 6 A
8. Baskı uygulanacak noktaları gösterir. 1, 12, 2, 6 A
9. Şok çeşitlerini açıklar. 1, 12, 2 A
10. Şok pozisyonunu gösterir. 1, 12, 2, 6 A
11. Yaralanma çeşitlerini açıklar. 1, 12, 2 A
12. Donma ve yanıklarda ilkyardım prensiplerini açıklar. 1, 12, 2 A
13. Kırık ve çıkık arasındaki farkları sayar. 1, 12, 2 A
14. Hasta ve yaralı taşıma tekniklerini uygular. 1, 2, 6 A
15. Hasta/yaralı taşınmasında genel kuralları açıklar. 1, 2 A
16. Acil taşıma teknikleri uygular. 1, 2, 6 A
17. Sedye üzerine yerleştirme tekniklerini uygular. 1, 2, 6 A
18. Araç içindeki yaralıyı taşımayı açıklar. 1, 2, 6 A
Öğretim Yöntemleri: 1: Anlatım, 12: Örnek Olay, 2: Soru - Cevap, 6: Gösterip Yapma
Ölçme Yöntemleri: A: Yazılı sınav
Haftalık ders konuları ve öğrenim hedefleri için tıklayınız.

Ders Akışı

Sıra Konular Ön Hazırlık
1 Tanışma Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması İlkyardımla İlgili Temel Kavramlar 1. kaynağın 7-13. sayfalarının incelenmesi
2 İnsan Vücudu ve Yaşamsal Bulgular 2. kaynağın 17-30. sayfalarının incelenmesi
3 Kanamalarda İlkyardım 3. kaynağın 85-96. sayfalarının incelenmesi https://www.youtube.com/watch?v=yzXCZmG4AFo web sayfasının incelenmesi
4 Şokta İlkyardım 1. kaynağın 103-108. sayfalarının incelenmesi
5 Bilinç Bozukluklarında İlkyardım 3. kaynağın 163-166. sayfalarının incelenmesi
6 Yaralanmalarda ve Travmalarda İlkyardım 2. kaynağın 91-104. sayfalarının incelenmesi
7 Kırık, Çıkık, Burkulma ve Kramplarda İlkyardım 5. kaynağın 112-136. sayfalarının incelenmesi
8 Yanıklarda İlkyardım 2. kaynağın 141-152. sayfalarının incelenmesi
9 Donuklarda İlkyardım 2. kaynağın 141-152. sayfalarının incelenmesi
10 Elektrik Çarpması, Sıcak ve Güneş Çarpmasında İlkyardım 2. kaynağın 153-160. sayfalarının incelenmesi
11 Zehirlenmelerde İlkyardım 3. kaynağın 175-197. sayfalarının incelenmesi
12 Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım 2. kaynağın 177-184. sayfalarının incelenmesi
13 Boğulmalarda ilkyardım 1. kaynağın 185-194. sayfalarının incelenmesi
14 Hasta/yaralı taşıma teknikleri 5. kaynağın 186-208. sayfalarının incelenmesi
Kaynaklar
- Somyürek, H. , İ. , Tabak, R. ,S. (2008). Temel İlk Yardım ve Acil Bakım. Ankara: Palme YAyınları. - Türkiye Kızılay Derneği. Adım Adım İlkyardım ve Kurtarma. Ankara: Palme Yayınları. - T.C. Sağlık Bakanlığı, Sağlık Eğitim Müdürlüğü. (2008). Eğitimciler İçin Eğitim Kitabı. Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayın No:722, İlkay Ofset Matbaacılık. - Prof. Dr. Süzen, B. ve İnan, H. (2004). İlk yardım. Ankara: Birol Basın Yayın Dağıtım ve Ticaret LTD.ŞTİ 5)First Aid Manual, British Red Cross, London, 2002.
- Özden, M. (2014). İlkyardım ve Acil Bakım Ders Kitabı, İstanbul: Yazarın Kendi Yayını. - Süzen, LB. (2014). Temel İlkyardım İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. - Yıldız, H., Çatal, E. (Ed.). (2015). İlkyardım İstanbul: Lisans Yayıncılık.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No Program Yeterliliği Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
0
PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
0
PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
0
PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır.
0
PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar.
X
0
PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler.
X
0
PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır.
X
0
PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
0
PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
0
PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir.
X
0
PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
0
PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
0
PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir.
X
0
PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
0
PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
0
PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır.
X
0
PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur

Değerlendirme Sistemi

Değerlendirme Sistemi Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı   40
Genel Sınavın Başarıya Oranı   60
Toplam   100

AKTS - işyükü

AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Saati 14 2 28
Rehberli Problem Çözme 14 1 14
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi 0 0 0
Oku Dışı Diğer Faaliyetler 1 0 0
Proje Sunumu / Seminer 0 0 0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav ve Hazırlığı 1 6 6
Genel Sınav ve Hazırlığı 1 12 12
Performans Görevi, Bakım Planı 0 0 0
Toplam İş Yükü (Saat) 60
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(48/30) 2,0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu