Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Esra ÇAĞAVİ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Neşe AYŞİT
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Furkan Büyükkal
Dersin AmacıHücre ve kalıtsal materyalin genel yapısı ve işlevleri hakkında genel kavramları incelemek ve genetik mekanizmalar konularında bilgilendirmektir. Tıbbi biyoloji ve genetiğe ait kavramlar ile hücresel işleyişin mekanizmalarını incelemektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Tıbbi Biyoloji’ye giriş ve hücre inceleme metodları,Hücre organizasyonu, hücre membranı ve özellikleri,Hücre organelleri, hücre iskeleti ve hücresel bağlantılar,Hücre zarında taşınma ve uyarı iletimi,Hücresel enerji ve metabolizma,Genetik materyal, nükleik asitler: DNA – RNA ve replikasyon,Transkripsiyon ve translasyon,Hücre döngüsü ve hücre bölünmesi,Kromozomal yapı ve sayı anomalileri,DNA hasarı ve onarım mekanizmaları,Hücre yaşlanması, apoptoz ve kanser,Mendel genetiği ve kalıtım biçimleri,Kök hücre biyolojisi ve tedavileri,İnsan genom projesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Tıbbi biyolojinin kapsamını, hücrenin özelliklerini ve farklı hücre tiplerini, hücre inceleme metotlarını tanımlar.10, 16, 9A
Hücrede bulunan makromolekülleri tanımlar ve özelliklerine göre sınıflandırır.10, 16, 9A
Hücre iskeletinin yapısını ve fonksiyonunu açıklar. Hücre organellerini ve hücrenin yaşamını sürdürmesindeki rolünü açıklar.10, 16, 9A
Hücre zarından taşınma mekanizmalarını tanımlar ve ayrıştırır.10, 16, 9A
DNA replikasyonunu tanımlar.10, 16, 9A
Genlerin transkripsiyonu ve translasyonunu tanımlar, protein sentezi ile ilişkisini kurar.10, 16, 9A
DNA hasarını ve yol açan etmenleri açıklar. Onarım mekanizmalarını sınıflandırır ve açıklar. Aziz Sancar’ın çalışması ile ilişki kurar. Kromozom anomalisi ve mutasyonu tanımlar, genetik hastalıklar ile ilişkisini kurar.10, 16, 9A
Moleküler biyolojide kullanılan tekniklerin amaçlarını açıklar10, 16, 9A
Hücre döngüsünü, bölünmesini ve evrelerini tanımlar.10, 16, 9A
Hücre yaşlanmasını ve nedenlerini açıklar. Hücre ölümü ve kanserleşmeyi tanımlar10, 16, 9A
Kök hücrelerin temel özelliklerini tanımlar ve diğer hücre türleri arasındaki ilişkiyi açıklar10, 16, 9A
Kalıtım ile ilgili temel kavramları tanımlar10, 16, 9A
Mendel Genetiği ile genetik hastalıkların ilişkisini açıklar10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tıbbi Biyoloji’ye giriş ve hücre inceleme metodlarıBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
2Hücre organizasyonu, hücre membranı ve özellikleriBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
3Hücre organelleri, hücre iskeleti ve hücresel bağlantılarBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
4Hücre zarında taşınma ve uyarı iletimiBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
5Hücresel enerji ve metabolizmaBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
6Genetik materyal, nükleik asitler: DNA – RNA ve replikasyonBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
7Transkripsiyon ve translasyonBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
8Hücre döngüsü ve hücre bölünmesiBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
9Kromozomal yapı ve sayı anomalileriBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
10DNA hasarı ve onarım mekanizmalarıBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
11Hücre yaşlanması, apoptoz ve kanserBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
12Mendel genetiği ve kalıtım biçimleriBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
13Kök hücre biyolojisi ve tedavileriBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
14İnsan genom projesi
Kaynak
1. Kasap H, Kasap M, Demirhan O, Alptekin D, Lüleyap Ü, Pazarbaşı A, Güzel İ. Kasap, H. (Ed.).(2017) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Akademisyen Tıp Kitabevi. İstanbul. 2. Chandar N, Viselli S (2012). Lippincott’s Illustrated Reviews serisinden: Hücre ve Moleküler Biyoloji, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
PY-2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY-3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır.
X
4
PY-4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar.
X
5
PY-5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler.
X
6
PY-6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır.
X
7
PY-7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
8
PY-8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
PY-9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir.
X
10
PY-10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
11
PY-11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
12
PY-12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir.
13
PY-13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
X
14
PY-14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
15
PY-15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır.
16
PY-16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi2510
Okul Dışı Diğer Faaliyetler155
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı22244
Genel Sınav ve Hazırlığı13131
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)132
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(132/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Esra ÇAĞAVİ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Neşe AYŞİT
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Furkan Büyükkal
Dersin AmacıHücre ve kalıtsal materyalin genel yapısı ve işlevleri hakkında genel kavramları incelemek ve genetik mekanizmalar konularında bilgilendirmektir. Tıbbi biyoloji ve genetiğe ait kavramlar ile hücresel işleyişin mekanizmalarını incelemektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Tıbbi Biyoloji’ye giriş ve hücre inceleme metodları,Hücre organizasyonu, hücre membranı ve özellikleri,Hücre organelleri, hücre iskeleti ve hücresel bağlantılar,Hücre zarında taşınma ve uyarı iletimi,Hücresel enerji ve metabolizma,Genetik materyal, nükleik asitler: DNA – RNA ve replikasyon,Transkripsiyon ve translasyon,Hücre döngüsü ve hücre bölünmesi,Kromozomal yapı ve sayı anomalileri,DNA hasarı ve onarım mekanizmaları,Hücre yaşlanması, apoptoz ve kanser,Mendel genetiği ve kalıtım biçimleri,Kök hücre biyolojisi ve tedavileri,İnsan genom projesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Tıbbi biyolojinin kapsamını, hücrenin özelliklerini ve farklı hücre tiplerini, hücre inceleme metotlarını tanımlar.10, 16, 9A
Hücrede bulunan makromolekülleri tanımlar ve özelliklerine göre sınıflandırır.10, 16, 9A
Hücre iskeletinin yapısını ve fonksiyonunu açıklar. Hücre organellerini ve hücrenin yaşamını sürdürmesindeki rolünü açıklar.10, 16, 9A
Hücre zarından taşınma mekanizmalarını tanımlar ve ayrıştırır.10, 16, 9A
DNA replikasyonunu tanımlar.10, 16, 9A
Genlerin transkripsiyonu ve translasyonunu tanımlar, protein sentezi ile ilişkisini kurar.10, 16, 9A
DNA hasarını ve yol açan etmenleri açıklar. Onarım mekanizmalarını sınıflandırır ve açıklar. Aziz Sancar’ın çalışması ile ilişki kurar. Kromozom anomalisi ve mutasyonu tanımlar, genetik hastalıklar ile ilişkisini kurar.10, 16, 9A
Moleküler biyolojide kullanılan tekniklerin amaçlarını açıklar10, 16, 9A
Hücre döngüsünü, bölünmesini ve evrelerini tanımlar.10, 16, 9A
Hücre yaşlanmasını ve nedenlerini açıklar. Hücre ölümü ve kanserleşmeyi tanımlar10, 16, 9A
Kök hücrelerin temel özelliklerini tanımlar ve diğer hücre türleri arasındaki ilişkiyi açıklar10, 16, 9A
Kalıtım ile ilgili temel kavramları tanımlar10, 16, 9A
Mendel Genetiği ile genetik hastalıkların ilişkisini açıklar10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tıbbi Biyoloji’ye giriş ve hücre inceleme metodlarıBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
2Hücre organizasyonu, hücre membranı ve özellikleriBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
3Hücre organelleri, hücre iskeleti ve hücresel bağlantılarBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
4Hücre zarında taşınma ve uyarı iletimiBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
5Hücresel enerji ve metabolizmaBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
6Genetik materyal, nükleik asitler: DNA – RNA ve replikasyonBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
7Transkripsiyon ve translasyonBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
8Hücre döngüsü ve hücre bölünmesiBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
9Kromozomal yapı ve sayı anomalileriBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
10DNA hasarı ve onarım mekanizmalarıBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
11Hücre yaşlanması, apoptoz ve kanserBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
12Mendel genetiği ve kalıtım biçimleriBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
13Kök hücre biyolojisi ve tedavileriBirinci kaynaktan ilgili konuya hazırlanılması
14İnsan genom projesi
Kaynak
1. Kasap H, Kasap M, Demirhan O, Alptekin D, Lüleyap Ü, Pazarbaşı A, Güzel İ. Kasap, H. (Ed.).(2017) Tıbbi Biyoloji ve Genetik. Akademisyen Tıp Kitabevi. İstanbul. 2. Chandar N, Viselli S (2012). Lippincott’s Illustrated Reviews serisinden: Hücre ve Moleküler Biyoloji, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
PY-2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY-3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır.
X
4
PY-4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar.
X
5
PY-5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler.
X
6
PY-6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır.
X
7
PY-7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
8
PY-8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
PY-9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir.
X
10
PY-10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
11
PY-11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
12
PY-12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir.
13
PY-13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
X
14
PY-14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
15
PY-15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır.
16
PY-16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:10Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:12