Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
YOĞUN BAKIM HEMŞİRELİĞİHEM4136110Güz Dönemi2+022
Ders Programı

Cuma 11:00-11:45

Cuma 12:00-12:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Rabia EREN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Rabia EREN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders sonunda öğrenci, yoğun bakım tasarımı, insan gücü ve ybü hemşiresinin rol ve sorumlulukları, ybü gereksinim duyan hastalar ve giriş çıkış kriterleri, ybü stres faktörleri, ybü monitörizasyon ve kapsamlı hasta bakımı, ybü hastasında asit baz ve sıvı elektrolit dengesizlikleri, cilt bakımı ve beslenme, hasta pozisyonu ve aile eğitimi hakkında bilgi sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma, Dersin tanıtımı, Ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ile ilişkisinin kurulması
Yoğun Bakım Hemşireliği Tanımı
,Yoğun Bakım Ünitesi
Yoğun Bakım Tasarımı ve Güvenli Bakımın Organizasyonu,Yoğun Bakım Ünitelerinde İnsan Gücü- Yoğun Bakım Hemşiresi Rol ve Sorumlulukları ,Yoğun Bakım Ünitesine Gereksinim Duyan Hastalar- YBÜ Giriş- Çıkış Kriterleri,Yoğun Bakımda Stres Faktörleri,Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-I (Vücut Sıcaklığı, Nabız ve Ritm ve Solunum Monitörizasyonu),Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-II (Arteriyel Kan Basıncı, Pulse Oksimetre ve Kapnograf),Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-III (Ağrı Değerlendirme, Ajitasyon/sedasyon, deliryum),Yoğun Bakım Ünitesinde Sıvı Elektrolit ve Asit Baz Dengesinin Sürdürülmesi ,Yoğun Bakım Ünitesinde Enfeksiyonların Önlenmesi, Yeterli Beslenmenin Sağlanması ve Sürdürülmesi, Cilt Bakımı ve Hijyeninin Sağlanması, Basınç Yaralanmalarının Önlenmesi, Mobilizasyon ve Dinlenme ,Yoğun Bakım Ünitesinde Hasta Pozisyonu- Hasta ve ailesinin bakıma katılımı,Yoğun Bakım Ünitesinde Etik Konular,Ybü Örnek Olay Çalışması (Grup Çalışmaları),Ybü Örnek Olay Çalışması (Grup Çalışmaları); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Yoğun bakım ünitesi tasarımı ve güvenli bakımı tanımlayabilmesi10, 16, 8, 9C
Yoğun bakım hemşiresinin rol ve sorumluluklarını açıklayabilmesi,10, 13, 14, 16, 19, 8, 9C
Yoğun bakım ünitesine gereksinim duyan hastaları ve giriş- çıkış kriterlerini tanımlayabilmesi, 10, 13, 14, 16, 19, 9C
Yoğun bakım ünitesindeki stres faktörlerini açıklayabilmesi,13, 16, 20C, E
Yoğun Bakım Ünitesi sürecinde kapsamlı hasta bakımı, fizik muayene ve değerlendirme yapabilmesi ve monitörizasyon hakkında bilgi sahibi olabilmesi, 10, 13, 32, 8, 9C
Yoğun bakım ünitesinde yatan hastanın enfeksiyon, beslenme ve cilt değerlendirmesini açıklayabilmesi10, 13, 16, 19, 32, 9C
Yoğun bakım ünitesi hasta ve ailesi eğitimi ve etik konular hakkında bilgi sahibi olabilmesi 10, 13, 14, 16, 19, 32, 8, 9C, E, L
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 32: Altı Şapkalı Düşünme Tekniği, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, L: Grup değerlendirme

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma, Dersin tanıtımı, Ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ile ilişkisinin kurulması
Yoğun Bakım Hemşireliği Tanımı
2. Kaynağın 1-9 sayfalarının incelenmesi. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi
2Yoğun Bakım Ünitesi
Yoğun Bakım Tasarımı ve Güvenli Bakımın Organizasyonu
1. Kaynağın incelenmesi. www.tybhd.org.tr
3Yoğun Bakım Ünitelerinde İnsan Gücü- Yoğun Bakım Hemşiresi Rol ve Sorumlulukları 1. Kaynağın incelenmesi. www.tybhd.org.tr
4Yoğun Bakım Ünitesine Gereksinim Duyan Hastalar- YBÜ Giriş- Çıkış Kriterleri2. Kaynağın incelenmesi.
5Yoğun Bakımda Stres Faktörleri2. Kaynağın incelenmesi. www.yogunbakim.org.tr
6Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-I (Vücut Sıcaklığı, Nabız ve Ritm ve Solunum Monitörizasyonu)2. Kaynağın incelenmesi.
7Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-II (Arteriyel Kan Basıncı, Pulse Oksimetre ve Kapnograf)www.yogunbakim.org.tr 2. Kaynağın incelenmesi.
8Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-III (Ağrı Değerlendirme, Ajitasyon/sedasyon, deliryum)3. Kaynağın incelenmesi. www.yogunbakim.org.tr
9Yoğun Bakım Ünitesinde Sıvı Elektrolit ve Asit Baz Dengesinin Sürdürülmesi 3. Kaynağın incelenmesi. www.tybhd.org.tr
10Yoğun Bakım Ünitesinde Enfeksiyonların Önlenmesi, Yeterli Beslenmenin Sağlanması ve Sürdürülmesi, Cilt Bakımı ve Hijyeninin Sağlanması, Basınç Yaralanmalarının Önlenmesi, Mobilizasyon ve Dinlenme 3. Kaynağın incelenmesi. www.yogunbakim.org.tr
11Yoğun Bakım Ünitesinde Hasta Pozisyonu- Hasta ve ailesinin bakıma katılımı3. Kaynağın incelenmesi. www.tybhd.org.tr
12Yoğun Bakım Ünitesinde Etik Konular2. Kaynağın incelenmesi. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi
13Ybü Örnek Olay Çalışması (Grup Çalışmaları)Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi 2. Kaynağın incelenmesi.
14Ybü Örnek Olay Çalışması (Grup Çalışmaları)Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi 2. Kaynağın incelenmesi.
Kaynak
1-Eti F.E. (Eds.).Cerrahi Bakım: Vaka Analizleri ile Birlikte.Akademisyen Tıp Kitbevi,Ankara, 2016. 2- Çelik S.(Eds.).Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul,2014. 3- Şahinoğlu H.(Eds).Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. 4-Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi 5-www.yogunbakim.org.tr 6- www.tybhd.org.tr

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
X
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
X
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar
X
10
PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar.
X
11
PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı188
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)46
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(46/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
YOĞUN BAKIM HEMŞİRELİĞİHEM4136110Güz Dönemi2+022
Ders Programı

Cuma 11:00-11:45

Cuma 12:00-12:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Rabia EREN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Rabia EREN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders sonunda öğrenci, yoğun bakım tasarımı, insan gücü ve ybü hemşiresinin rol ve sorumlulukları, ybü gereksinim duyan hastalar ve giriş çıkış kriterleri, ybü stres faktörleri, ybü monitörizasyon ve kapsamlı hasta bakımı, ybü hastasında asit baz ve sıvı elektrolit dengesizlikleri, cilt bakımı ve beslenme, hasta pozisyonu ve aile eğitimi hakkında bilgi sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma, Dersin tanıtımı, Ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ile ilişkisinin kurulması
Yoğun Bakım Hemşireliği Tanımı
,Yoğun Bakım Ünitesi
Yoğun Bakım Tasarımı ve Güvenli Bakımın Organizasyonu,Yoğun Bakım Ünitelerinde İnsan Gücü- Yoğun Bakım Hemşiresi Rol ve Sorumlulukları ,Yoğun Bakım Ünitesine Gereksinim Duyan Hastalar- YBÜ Giriş- Çıkış Kriterleri,Yoğun Bakımda Stres Faktörleri,Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-I (Vücut Sıcaklığı, Nabız ve Ritm ve Solunum Monitörizasyonu),Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-II (Arteriyel Kan Basıncı, Pulse Oksimetre ve Kapnograf),Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-III (Ağrı Değerlendirme, Ajitasyon/sedasyon, deliryum),Yoğun Bakım Ünitesinde Sıvı Elektrolit ve Asit Baz Dengesinin Sürdürülmesi ,Yoğun Bakım Ünitesinde Enfeksiyonların Önlenmesi, Yeterli Beslenmenin Sağlanması ve Sürdürülmesi, Cilt Bakımı ve Hijyeninin Sağlanması, Basınç Yaralanmalarının Önlenmesi, Mobilizasyon ve Dinlenme ,Yoğun Bakım Ünitesinde Hasta Pozisyonu- Hasta ve ailesinin bakıma katılımı,Yoğun Bakım Ünitesinde Etik Konular,Ybü Örnek Olay Çalışması (Grup Çalışmaları),Ybü Örnek Olay Çalışması (Grup Çalışmaları); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Yoğun bakım ünitesi tasarımı ve güvenli bakımı tanımlayabilmesi10, 16, 8, 9C
Yoğun bakım hemşiresinin rol ve sorumluluklarını açıklayabilmesi,10, 13, 14, 16, 19, 8, 9C
Yoğun bakım ünitesine gereksinim duyan hastaları ve giriş- çıkış kriterlerini tanımlayabilmesi, 10, 13, 14, 16, 19, 9C
Yoğun bakım ünitesindeki stres faktörlerini açıklayabilmesi,13, 16, 20C, E
Yoğun Bakım Ünitesi sürecinde kapsamlı hasta bakımı, fizik muayene ve değerlendirme yapabilmesi ve monitörizasyon hakkında bilgi sahibi olabilmesi, 10, 13, 32, 8, 9C
Yoğun bakım ünitesinde yatan hastanın enfeksiyon, beslenme ve cilt değerlendirmesini açıklayabilmesi10, 13, 16, 19, 32, 9C
Yoğun bakım ünitesi hasta ve ailesi eğitimi ve etik konular hakkında bilgi sahibi olabilmesi 10, 13, 14, 16, 19, 32, 8, 9C, E, L
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 32: Altı Şapkalı Düşünme Tekniği, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, L: Grup değerlendirme

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma, Dersin tanıtımı, Ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ile ilişkisinin kurulması
Yoğun Bakım Hemşireliği Tanımı
2. Kaynağın 1-9 sayfalarının incelenmesi. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi
2Yoğun Bakım Ünitesi
Yoğun Bakım Tasarımı ve Güvenli Bakımın Organizasyonu
1. Kaynağın incelenmesi. www.tybhd.org.tr
3Yoğun Bakım Ünitelerinde İnsan Gücü- Yoğun Bakım Hemşiresi Rol ve Sorumlulukları 1. Kaynağın incelenmesi. www.tybhd.org.tr
4Yoğun Bakım Ünitesine Gereksinim Duyan Hastalar- YBÜ Giriş- Çıkış Kriterleri2. Kaynağın incelenmesi.
5Yoğun Bakımda Stres Faktörleri2. Kaynağın incelenmesi. www.yogunbakim.org.tr
6Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-I (Vücut Sıcaklığı, Nabız ve Ritm ve Solunum Monitörizasyonu)2. Kaynağın incelenmesi.
7Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-II (Arteriyel Kan Basıncı, Pulse Oksimetre ve Kapnograf)www.yogunbakim.org.tr 2. Kaynağın incelenmesi.
8Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-III (Ağrı Değerlendirme, Ajitasyon/sedasyon, deliryum)3. Kaynağın incelenmesi. www.yogunbakim.org.tr
9Yoğun Bakım Ünitesinde Sıvı Elektrolit ve Asit Baz Dengesinin Sürdürülmesi 3. Kaynağın incelenmesi. www.tybhd.org.tr
10Yoğun Bakım Ünitesinde Enfeksiyonların Önlenmesi, Yeterli Beslenmenin Sağlanması ve Sürdürülmesi, Cilt Bakımı ve Hijyeninin Sağlanması, Basınç Yaralanmalarının Önlenmesi, Mobilizasyon ve Dinlenme 3. Kaynağın incelenmesi. www.yogunbakim.org.tr
11Yoğun Bakım Ünitesinde Hasta Pozisyonu- Hasta ve ailesinin bakıma katılımı3. Kaynağın incelenmesi. www.tybhd.org.tr
12Yoğun Bakım Ünitesinde Etik Konular2. Kaynağın incelenmesi. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi
13Ybü Örnek Olay Çalışması (Grup Çalışmaları)Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi 2. Kaynağın incelenmesi.
14Ybü Örnek Olay Çalışması (Grup Çalışmaları)Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi 2. Kaynağın incelenmesi.
Kaynak
1-Eti F.E. (Eds.).Cerrahi Bakım: Vaka Analizleri ile Birlikte.Akademisyen Tıp Kitbevi,Ankara, 2016. 2- Çelik S.(Eds.).Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul,2014. 3- Şahinoğlu H.(Eds).Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. 4-Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi 5-www.yogunbakim.org.tr 6- www.tybhd.org.tr

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
X
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
X
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar
X
10
PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar.
X
11
PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:12Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:13