Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YOĞUN BAKIM HEMŞİRELİĞİ | HEM4136110 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Cuma 11:00-11:45 Cuma 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Rabia EREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Rabia EREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders sonunda öğrenci, yoğun bakım tasarımı, insan gücü ve ybü hemşiresinin rol ve sorumlulukları, ybü gereksinim duyan hastalar ve giriş çıkış kriterleri, ybü stres faktörleri, ybü monitörizasyon ve kapsamlı hasta bakımı, ybü hastasında asit baz ve sıvı elektrolit dengesizlikleri, cilt bakımı ve beslenme, hasta pozisyonu ve aile eğitimi hakkında bilgi sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Dersin tanıtımı, Ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ile ilişkisinin kurulması Yoğun Bakım Hemşireliği Tanımı ,Yoğun Bakım Ünitesi Yoğun Bakım Tasarımı ve Güvenli Bakımın Organizasyonu,Yoğun Bakım Ünitelerinde İnsan Gücü- Yoğun Bakım Hemşiresi Rol ve Sorumlulukları ,Yoğun Bakım Ünitesine Gereksinim Duyan Hastalar- YBÜ Giriş- Çıkış Kriterleri,Yoğun Bakımda Stres Faktörleri,Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-I (Vücut Sıcaklığı, Nabız ve Ritm ve Solunum Monitörizasyonu),Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-II (Arteriyel Kan Basıncı, Pulse Oksimetre ve Kapnograf),Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-III (Ağrı Değerlendirme, Ajitasyon/sedasyon, deliryum),Yoğun Bakım Ünitesinde Sıvı Elektrolit ve Asit Baz Dengesinin Sürdürülmesi ,Yoğun Bakım Ünitesinde Enfeksiyonların Önlenmesi, Yeterli Beslenmenin Sağlanması ve Sürdürülmesi, Cilt Bakımı ve Hijyeninin Sağlanması, Basınç Yaralanmalarının Önlenmesi, Mobilizasyon ve Dinlenme ,Yoğun Bakım Ünitesinde Hasta Pozisyonu- Hasta ve ailesinin bakıma katılımı,Yoğun Bakım Ünitesinde Etik Konular,Ybü Örnek Olay Çalışması (Grup Çalışmaları),Ybü Örnek Olay Çalışması (Grup Çalışmaları); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yoğun bakım ünitesi tasarımı ve güvenli bakımı tanımlayabilmesi | 10, 16, 8, 9 | C |
Yoğun bakım hemşiresinin rol ve sorumluluklarını açıklayabilmesi, | 10, 13, 14, 16, 19, 8, 9 | C |
Yoğun bakım ünitesine gereksinim duyan hastaları ve giriş- çıkış kriterlerini tanımlayabilmesi, | 10, 13, 14, 16, 19, 9 | C |
Yoğun bakım ünitesindeki stres faktörlerini açıklayabilmesi, | 13, 16, 20 | C, E |
Yoğun Bakım Ünitesi sürecinde kapsamlı hasta bakımı, fizik muayene ve değerlendirme yapabilmesi ve monitörizasyon hakkında bilgi sahibi olabilmesi, | 10, 13, 32, 8, 9 | C |
Yoğun bakım ünitesinde yatan hastanın enfeksiyon, beslenme ve cilt değerlendirmesini açıklayabilmesi | 10, 13, 16, 19, 32, 9 | C |
Yoğun bakım ünitesi hasta ve ailesi eğitimi ve etik konular hakkında bilgi sahibi olabilmesi | 10, 13, 14, 16, 19, 32, 8, 9 | C, E, L |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 32: Altı Şapkalı Düşünme Tekniği, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, L: Grup değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, Dersin tanıtımı, Ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ile ilişkisinin kurulması Yoğun Bakım Hemşireliği Tanımı | 2. Kaynağın 1-9 sayfalarının incelenmesi. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi |
2 | Yoğun Bakım Ünitesi Yoğun Bakım Tasarımı ve Güvenli Bakımın Organizasyonu | 1. Kaynağın incelenmesi. www.tybhd.org.tr |
3 | Yoğun Bakım Ünitelerinde İnsan Gücü- Yoğun Bakım Hemşiresi Rol ve Sorumlulukları | 1. Kaynağın incelenmesi. www.tybhd.org.tr |
4 | Yoğun Bakım Ünitesine Gereksinim Duyan Hastalar- YBÜ Giriş- Çıkış Kriterleri | 2. Kaynağın incelenmesi. |
5 | Yoğun Bakımda Stres Faktörleri | 2. Kaynağın incelenmesi. www.yogunbakim.org.tr |
6 | Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-I (Vücut Sıcaklığı, Nabız ve Ritm ve Solunum Monitörizasyonu) | 2. Kaynağın incelenmesi. |
7 | Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-II (Arteriyel Kan Basıncı, Pulse Oksimetre ve Kapnograf) | www.yogunbakim.org.tr 2. Kaynağın incelenmesi. |
8 | Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-III (Ağrı Değerlendirme, Ajitasyon/sedasyon, deliryum) | 3. Kaynağın incelenmesi. www.yogunbakim.org.tr |
9 | Yoğun Bakım Ünitesinde Sıvı Elektrolit ve Asit Baz Dengesinin Sürdürülmesi | 3. Kaynağın incelenmesi. www.tybhd.org.tr |
10 | Yoğun Bakım Ünitesinde Enfeksiyonların Önlenmesi, Yeterli Beslenmenin Sağlanması ve Sürdürülmesi, Cilt Bakımı ve Hijyeninin Sağlanması, Basınç Yaralanmalarının Önlenmesi, Mobilizasyon ve Dinlenme | 3. Kaynağın incelenmesi. www.yogunbakim.org.tr |
11 | Yoğun Bakım Ünitesinde Hasta Pozisyonu- Hasta ve ailesinin bakıma katılımı | 3. Kaynağın incelenmesi. www.tybhd.org.tr |
12 | Yoğun Bakım Ünitesinde Etik Konular | 2. Kaynağın incelenmesi. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi |
13 | Ybü Örnek Olay Çalışması (Grup Çalışmaları) | Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi 2. Kaynağın incelenmesi. |
14 | Ybü Örnek Olay Çalışması (Grup Çalışmaları) | Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi 2. Kaynağın incelenmesi. |
Kaynak |
1-Eti F.E. (Eds.).Cerrahi Bakım: Vaka Analizleri ile Birlikte.Akademisyen Tıp Kitbevi,Ankara, 2016. 2- Çelik S.(Eds.).Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul,2014. 3- Şahinoğlu H.(Eds).Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. 4-Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi 5-www.yogunbakim.org.tr 6- www.tybhd.org.tr |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 46 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(46/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YOĞUN BAKIM HEMŞİRELİĞİ | HEM4136110 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Cuma 11:00-11:45 Cuma 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Rabia EREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Rabia EREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders sonunda öğrenci, yoğun bakım tasarımı, insan gücü ve ybü hemşiresinin rol ve sorumlulukları, ybü gereksinim duyan hastalar ve giriş çıkış kriterleri, ybü stres faktörleri, ybü monitörizasyon ve kapsamlı hasta bakımı, ybü hastasında asit baz ve sıvı elektrolit dengesizlikleri, cilt bakımı ve beslenme, hasta pozisyonu ve aile eğitimi hakkında bilgi sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Dersin tanıtımı, Ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ile ilişkisinin kurulması Yoğun Bakım Hemşireliği Tanımı ,Yoğun Bakım Ünitesi Yoğun Bakım Tasarımı ve Güvenli Bakımın Organizasyonu,Yoğun Bakım Ünitelerinde İnsan Gücü- Yoğun Bakım Hemşiresi Rol ve Sorumlulukları ,Yoğun Bakım Ünitesine Gereksinim Duyan Hastalar- YBÜ Giriş- Çıkış Kriterleri,Yoğun Bakımda Stres Faktörleri,Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-I (Vücut Sıcaklığı, Nabız ve Ritm ve Solunum Monitörizasyonu),Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-II (Arteriyel Kan Basıncı, Pulse Oksimetre ve Kapnograf),Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-III (Ağrı Değerlendirme, Ajitasyon/sedasyon, deliryum),Yoğun Bakım Ünitesinde Sıvı Elektrolit ve Asit Baz Dengesinin Sürdürülmesi ,Yoğun Bakım Ünitesinde Enfeksiyonların Önlenmesi, Yeterli Beslenmenin Sağlanması ve Sürdürülmesi, Cilt Bakımı ve Hijyeninin Sağlanması, Basınç Yaralanmalarının Önlenmesi, Mobilizasyon ve Dinlenme ,Yoğun Bakım Ünitesinde Hasta Pozisyonu- Hasta ve ailesinin bakıma katılımı,Yoğun Bakım Ünitesinde Etik Konular,Ybü Örnek Olay Çalışması (Grup Çalışmaları),Ybü Örnek Olay Çalışması (Grup Çalışmaları); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yoğun bakım ünitesi tasarımı ve güvenli bakımı tanımlayabilmesi | 10, 16, 8, 9 | C |
Yoğun bakım hemşiresinin rol ve sorumluluklarını açıklayabilmesi, | 10, 13, 14, 16, 19, 8, 9 | C |
Yoğun bakım ünitesine gereksinim duyan hastaları ve giriş- çıkış kriterlerini tanımlayabilmesi, | 10, 13, 14, 16, 19, 9 | C |
Yoğun bakım ünitesindeki stres faktörlerini açıklayabilmesi, | 13, 16, 20 | C, E |
Yoğun Bakım Ünitesi sürecinde kapsamlı hasta bakımı, fizik muayene ve değerlendirme yapabilmesi ve monitörizasyon hakkında bilgi sahibi olabilmesi, | 10, 13, 32, 8, 9 | C |
Yoğun bakım ünitesinde yatan hastanın enfeksiyon, beslenme ve cilt değerlendirmesini açıklayabilmesi | 10, 13, 16, 19, 32, 9 | C |
Yoğun bakım ünitesi hasta ve ailesi eğitimi ve etik konular hakkında bilgi sahibi olabilmesi | 10, 13, 14, 16, 19, 32, 8, 9 | C, E, L |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 32: Altı Şapkalı Düşünme Tekniği, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, L: Grup değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, Dersin tanıtımı, Ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ile ilişkisinin kurulması Yoğun Bakım Hemşireliği Tanımı | 2. Kaynağın 1-9 sayfalarının incelenmesi. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi |
2 | Yoğun Bakım Ünitesi Yoğun Bakım Tasarımı ve Güvenli Bakımın Organizasyonu | 1. Kaynağın incelenmesi. www.tybhd.org.tr |
3 | Yoğun Bakım Ünitelerinde İnsan Gücü- Yoğun Bakım Hemşiresi Rol ve Sorumlulukları | 1. Kaynağın incelenmesi. www.tybhd.org.tr |
4 | Yoğun Bakım Ünitesine Gereksinim Duyan Hastalar- YBÜ Giriş- Çıkış Kriterleri | 2. Kaynağın incelenmesi. |
5 | Yoğun Bakımda Stres Faktörleri | 2. Kaynağın incelenmesi. www.yogunbakim.org.tr |
6 | Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-I (Vücut Sıcaklığı, Nabız ve Ritm ve Solunum Monitörizasyonu) | 2. Kaynağın incelenmesi. |
7 | Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-II (Arteriyel Kan Basıncı, Pulse Oksimetre ve Kapnograf) | www.yogunbakim.org.tr 2. Kaynağın incelenmesi. |
8 | Yoğun Bakım Sürecinde Kapsamlı Hasta Bakımı – Fizik Muayene, Değerlendirme ve Monitörizasyon-III (Ağrı Değerlendirme, Ajitasyon/sedasyon, deliryum) | 3. Kaynağın incelenmesi. www.yogunbakim.org.tr |
9 | Yoğun Bakım Ünitesinde Sıvı Elektrolit ve Asit Baz Dengesinin Sürdürülmesi | 3. Kaynağın incelenmesi. www.tybhd.org.tr |
10 | Yoğun Bakım Ünitesinde Enfeksiyonların Önlenmesi, Yeterli Beslenmenin Sağlanması ve Sürdürülmesi, Cilt Bakımı ve Hijyeninin Sağlanması, Basınç Yaralanmalarının Önlenmesi, Mobilizasyon ve Dinlenme | 3. Kaynağın incelenmesi. www.yogunbakim.org.tr |
11 | Yoğun Bakım Ünitesinde Hasta Pozisyonu- Hasta ve ailesinin bakıma katılımı | 3. Kaynağın incelenmesi. www.tybhd.org.tr |
12 | Yoğun Bakım Ünitesinde Etik Konular | 2. Kaynağın incelenmesi. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi |
13 | Ybü Örnek Olay Çalışması (Grup Çalışmaları) | Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi 2. Kaynağın incelenmesi. |
14 | Ybü Örnek Olay Çalışması (Grup Çalışmaları) | Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi 2. Kaynağın incelenmesi. |
Kaynak |
1-Eti F.E. (Eds.).Cerrahi Bakım: Vaka Analizleri ile Birlikte.Akademisyen Tıp Kitbevi,Ankara, 2016. 2- Çelik S.(Eds.).Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar ve Hemşirelik Bakımı. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul,2014. 3- Şahinoğlu H.(Eds).Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. 4-Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi 5-www.yogunbakim.org.tr 6- www.tybhd.org.tr |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |