Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HEMŞİRELİK ESASLARI UYGULAMALARI-Bahar Dönemi0+1055
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN, Dr.Öğr.Üye. Esra KÖROĞLU ÇAMDEVİREN, Öğr.Gör. Belçim EDE SARIKAYA, Yeliz VARIŞOĞLU, Öğr.Gör. Sevgi KOÇ, Dr.Öğr.Üye. Rabia EREN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencinin, birey, aile ve topluma bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını verebilmesi için, hemşirelik süreci doğrultusunda bireyin günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik temel hemşirelik girişimlerinin becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; İletişim Aktivitesi
Lab uygulama: Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi (örnek olay uygulaması)
Klinik uygulama: Hasta kabul, nakil ve taburculuk sürecinde iletişim uygulaması,Güvenli Çevrenin Sağlanması-1:
Laboratuvar uygulaması: Hasta güvenliği ilkelerinin örnek olay incelemesi
Klinik uygulama: Klinik alanda hasta güvenliği ilkelerine uygun ve uygun olmayan davranışların incelenmesi,Güvenli Çevrenin Sağlanması-2:
Laboratuvar uygulaması: Hasta güvenliği ilkelerinin örnek olay incelemesi
Klinik uygulama: Klinik alanda hasta güvenliği ilkelerine uygun ve uygun olmayan davranışların incelenmesi,Yaşam Bulguları:
Laboratuvar uygulaması: Solunum, nabız, kan basıncı, vücut sıcaklığı, ağrının simülatör üzerinde değerlendirilmesi
Klinik uygulama: Solunum, nabız, kan basıncı, vücut sıcaklığı, ağrının hasta üzerinde değerlendirilmesi,İlaç Uygulamaları-1:
Laboratuvar uygulama: İlaç hesaplaması, maket üzerinde enteral ve lokal ilaç uygulaması
Klinik uygulama: Güvenli ilaç uygulama ilkelerinin değerlendirilmesi ,İlaç Uygulamaları-2:
Laboratuvar uygulaması: Parenteral ilaç uygulamalarının(ID, SC, IM) kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: Parenteral ilaç uygulamalarının(ID, SC, IM) güvenli ilaç uygulamalarına göre incelenmesi ,İlaç Uygulamaları-3:
Laboratuvar uygulaması: Parenteral ilaç uygulamalarının(IV) kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: Parenteral ilaç uygulamalarının(IV) güvenli ilaç uygulamalarına göre incelenmesi ,İlaç uygulaması-4:
Laboratuvar uygulama: Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu ve IV Örnek Alma uygulamasını kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulama
Klinik uygulama: Kan ürünleri transfüzyonu adımlarını değerlendirme
IV örnek alma sürecinin izlenmesi,Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi:
Laboratuvar uygulaması: Hijyen uygulamalarının manken üzerinde uygulanması
Klinik uygulaması uygulaması: Sağlıklı/hasta bireyin hijyen gereksinimlerini belirleme ve bakımı karşılama ,Solunum Aktivitesi:
Laboratuvar uygulaması: solunum egzersizi, aspirasyon, solunum materyali örnek alma uygulamasının manken üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: solunum egzersizi, aspirasyon, solunum materyali örnek alma uygulamasının klinik alanda değerlendirilmesi,Beslenme Aktivitesi:
Laboratuvar uygulaması: enteral beslenme ve parenteral beslenme uygulamalarının manken üzerinde uygulanması
Klinik uygulaması: enteral ve parenteral beslenme uygulamalarının değerlendirilmesi,Boşaltım Aktivitesi:
Laboratuvar uygulaması: Ördek ve sürgü uygulaması, lavman, idrar ve gaita örneği alma uygulamasının manken üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: boşaltım uygulamalarının değerlendirilmesi,Çalışma ve Eğlence Aktivitesi , Uyku Aktivitesi, Cinsellik Aktivitesi
Laboratuvar uygulaması: Uyku hijyenine yönelik uygulamaların tartışılması, perine hijyeninin maket üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: Bireylerin bakım gereksinimlerinde uyku ve cinsellik aktivitesinin sorgulanması,Ölüm aktivitesi:
Laboratuvar uygulaması: Post mortem bakım uygulamasının manken üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: Klinik alanda ölüm ve ölüm sürecine ilişkin hasta ve çalışanların tutumlarının izlenmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlıklı/hasta birey ve ailesi, sağlık ekibi üyeleri ile iletişim kurar,14, 4, 9H
Sağlıklı/hasta bireyin bakım gereksinimlerini yaşam modeli doğrultusunda planlar,10, 38, 4, 9E
Hemşirelik girişimlerinde kaliteli ve güvenli bakım ilkelerini uygular.13, 4E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İletişim Aktivitesi
Lab uygulama: Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi (örnek olay uygulaması)
Klinik uygulama: Hasta kabul, nakil ve taburculuk sürecinde iletişim uygulaması
K3 nolu kaynakta ilgili bölümün incelenmesi
2Güvenli Çevrenin Sağlanması-1:
Laboratuvar uygulaması: Hasta güvenliği ilkelerinin örnek olay incelemesi
Klinik uygulama: Klinik alanda hasta güvenliği ilkelerine uygun ve uygun olmayan davranışların incelenmesi
K3 ve K5 deki ilgili bölümlerin incelenmesi
3Güvenli Çevrenin Sağlanması-2:
Laboratuvar uygulaması: Hasta güvenliği ilkelerinin örnek olay incelemesi
Klinik uygulama: Klinik alanda hasta güvenliği ilkelerine uygun ve uygun olmayan davranışların incelenmesi
K3 ve K5 nolu kaynakların incelenmesi
4Yaşam Bulguları:
Laboratuvar uygulaması: Solunum, nabız, kan basıncı, vücut sıcaklığı, ağrının simülatör üzerinde değerlendirilmesi
Klinik uygulama: Solunum, nabız, kan basıncı, vücut sıcaklığı, ağrının hasta üzerinde değerlendirilmesi
K3 ve K5 nolu kaynakların yaşam bulguları bölümlerinin incelenmesi
5İlaç Uygulamaları-1:
Laboratuvar uygulama: İlaç hesaplaması, maket üzerinde enteral ve lokal ilaç uygulaması
Klinik uygulama: Güvenli ilaç uygulama ilkelerinin değerlendirilmesi
K3,K4 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi Güvenli ilaç uygulama rehberinin incelenmesi
6İlaç Uygulamaları-2:
Laboratuvar uygulaması: Parenteral ilaç uygulamalarının(ID, SC, IM) kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: Parenteral ilaç uygulamalarının(ID, SC, IM) güvenli ilaç uygulamalarına göre incelenmesi
K3, K4 e K5 numaralı kitapların ilgili bölümlerinin incelenmesi Güvenli ilaç uygulama ilkelerinin incelenmesi
7İlaç Uygulamaları-3:
Laboratuvar uygulaması: Parenteral ilaç uygulamalarının(IV) kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: Parenteral ilaç uygulamalarının(IV) güvenli ilaç uygulamalarına göre incelenmesi
K3, K4 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi Güvenli ilaç uygulama rehberinin incelenmesi
8İlaç uygulaması-4:
Laboratuvar uygulama: Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu ve IV Örnek Alma uygulamasını kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulama
Klinik uygulama: Kan ürünleri transfüzyonu adımlarını değerlendirme
IV örnek alma sürecinin izlenmesi
K2, K3 ve K5 numaralı kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi
9Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi:
Laboratuvar uygulaması: Hijyen uygulamalarının manken üzerinde uygulanması
Klinik uygulaması uygulaması: Sağlıklı/hasta bireyin hijyen gereksinimlerini belirleme ve bakımı karşılama
K2, K3, K4 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi
10Solunum Aktivitesi:
Laboratuvar uygulaması: solunum egzersizi, aspirasyon, solunum materyali örnek alma uygulamasının manken üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: solunum egzersizi, aspirasyon, solunum materyali örnek alma uygulamasının klinik alanda değerlendirilmesi
K1, K3, ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi
11Beslenme Aktivitesi:
Laboratuvar uygulaması: enteral beslenme ve parenteral beslenme uygulamalarının manken üzerinde uygulanması
Klinik uygulaması: enteral ve parenteral beslenme uygulamalarının değerlendirilmesi
K1, K3 ve K5 numaralı kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi
12Boşaltım Aktivitesi:
Laboratuvar uygulaması: Ördek ve sürgü uygulaması, lavman, idrar ve gaita örneği alma uygulamasının manken üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: boşaltım uygulamalarının değerlendirilmesi
K3,K4 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi
13Çalışma ve Eğlence Aktivitesi , Uyku Aktivitesi, Cinsellik Aktivitesi
Laboratuvar uygulaması: Uyku hijyenine yönelik uygulamaların tartışılması, perine hijyeninin maket üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: Bireylerin bakım gereksinimlerinde uyku ve cinsellik aktivitesinin sorgulanması
K1, K3 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi
14Ölüm aktivitesi:
Laboratuvar uygulaması: Post mortem bakım uygulamasının manken üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: Klinik alanda ölüm ve ölüm sürecine ilişkin hasta ve çalışanların tutumlarının izlenmesi
K3, K4 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi
Kaynak
K1. Gürhan N, Görgülü Polat Ü, Eren Fidancı B. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Ankara Nobel Kitabevleri. 11. Basım. 2019. K2. Göçmen Baykara Z, Çalışkan N, Öztürk D, Karadağ A. Temel Hemşirelik Becerileri (Kontrol Listeleri, Web Erişimli Eğitim Videoları). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 1. Basım. 2019. K3. Karagözoğlu Ş, Demiray A, Doğan P. Temel Hemşirelik Uygulama İçin Esaslar. Ankara Nobel Tıp Kitabevi. 1. Basım. 2023. K4. Potter AP, Perry AG, Stockert PA, Hall AM, Ostendorf WR. Fundamentals of Nursing.  9th ed. St Louis, Missouri: Elsevier, 2017. K5. Aşti T, Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilim ve Sanatı. Akademisyen Yayınevi. 2019. İstanbul
M1-Brossier DW, et al. ESPNIC clinical practice guidelines: intravenous maintenance fluid therapy in acute and critically ill children— a systematic review and meta-analysis. Intensive Care Med. 200;48:1691–1708. https://doi.org/10.1007/s00134-022-06882-z M2-Padhi S, Bullock I, Li L, Stroud M. Intravenous fluid therapy for adults in hospital: summary of NICE guidance. BMJ. 2013;347:f7073. https://doi.org/10.1136/bmj.f7073 M3-Aygin D, Cengiz H. İlaç uyulama hataları ve hemşirenin sorumluluğu. Şişli etfal hastanesi tıp bülteni. 2011, 45(3), 110-114. M4-Ulusoy EÇ, Duran ET, Güvenli Enjeksiyon uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2016, 3 (2), 50-57. M5-Karagözoğlu Ş, Dönmez AD, Özden D, Tel H. Hemşirelerin göğüs fizyoterapisine yönelik bilgi ve uygulamaları. 2013, 27 (2), 95-104. M6-Gülnar E, Çalışkan N, Stres inkontinansta hemşirelik yaklaşımları: Stres inkontinans bakım protokolü. Gümüşhane üniversitesi sağlık bilimleri dergisi. 2022, 11(1), 308-318. M7-Yorulmaz DS, Karadeniz H, Terminal dönem ve iyi ölüm sürecinde hemşirelik bakımı. Yoğun bakım hemşireliği dergisi. 2020, 24(2), 134-138. M8-Uslu Y, Korkmaz FD. Yoğun bakım hastalarında uyku: Hemşirelik bakımı. HEmşirelikte eğitim ve araştırma dergisi. 2015, 12(3), 156-161.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
X
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
X
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar
X
10
PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar.
X
11
PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati1410140
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi2510
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı11010
Toplam İş Yükü (Saat)160
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(160/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HEMŞİRELİK ESASLARI UYGULAMALARI-Bahar Dönemi0+1055
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN, Dr.Öğr.Üye. Esra KÖROĞLU ÇAMDEVİREN, Öğr.Gör. Belçim EDE SARIKAYA, Yeliz VARIŞOĞLU, Öğr.Gör. Sevgi KOÇ, Dr.Öğr.Üye. Rabia EREN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencinin, birey, aile ve topluma bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını verebilmesi için, hemşirelik süreci doğrultusunda bireyin günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik temel hemşirelik girişimlerinin becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; İletişim Aktivitesi
Lab uygulama: Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi (örnek olay uygulaması)
Klinik uygulama: Hasta kabul, nakil ve taburculuk sürecinde iletişim uygulaması,Güvenli Çevrenin Sağlanması-1:
Laboratuvar uygulaması: Hasta güvenliği ilkelerinin örnek olay incelemesi
Klinik uygulama: Klinik alanda hasta güvenliği ilkelerine uygun ve uygun olmayan davranışların incelenmesi,Güvenli Çevrenin Sağlanması-2:
Laboratuvar uygulaması: Hasta güvenliği ilkelerinin örnek olay incelemesi
Klinik uygulama: Klinik alanda hasta güvenliği ilkelerine uygun ve uygun olmayan davranışların incelenmesi,Yaşam Bulguları:
Laboratuvar uygulaması: Solunum, nabız, kan basıncı, vücut sıcaklığı, ağrının simülatör üzerinde değerlendirilmesi
Klinik uygulama: Solunum, nabız, kan basıncı, vücut sıcaklığı, ağrının hasta üzerinde değerlendirilmesi,İlaç Uygulamaları-1:
Laboratuvar uygulama: İlaç hesaplaması, maket üzerinde enteral ve lokal ilaç uygulaması
Klinik uygulama: Güvenli ilaç uygulama ilkelerinin değerlendirilmesi ,İlaç Uygulamaları-2:
Laboratuvar uygulaması: Parenteral ilaç uygulamalarının(ID, SC, IM) kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: Parenteral ilaç uygulamalarının(ID, SC, IM) güvenli ilaç uygulamalarına göre incelenmesi ,İlaç Uygulamaları-3:
Laboratuvar uygulaması: Parenteral ilaç uygulamalarının(IV) kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: Parenteral ilaç uygulamalarının(IV) güvenli ilaç uygulamalarına göre incelenmesi ,İlaç uygulaması-4:
Laboratuvar uygulama: Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu ve IV Örnek Alma uygulamasını kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulama
Klinik uygulama: Kan ürünleri transfüzyonu adımlarını değerlendirme
IV örnek alma sürecinin izlenmesi,Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi:
Laboratuvar uygulaması: Hijyen uygulamalarının manken üzerinde uygulanması
Klinik uygulaması uygulaması: Sağlıklı/hasta bireyin hijyen gereksinimlerini belirleme ve bakımı karşılama ,Solunum Aktivitesi:
Laboratuvar uygulaması: solunum egzersizi, aspirasyon, solunum materyali örnek alma uygulamasının manken üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: solunum egzersizi, aspirasyon, solunum materyali örnek alma uygulamasının klinik alanda değerlendirilmesi,Beslenme Aktivitesi:
Laboratuvar uygulaması: enteral beslenme ve parenteral beslenme uygulamalarının manken üzerinde uygulanması
Klinik uygulaması: enteral ve parenteral beslenme uygulamalarının değerlendirilmesi,Boşaltım Aktivitesi:
Laboratuvar uygulaması: Ördek ve sürgü uygulaması, lavman, idrar ve gaita örneği alma uygulamasının manken üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: boşaltım uygulamalarının değerlendirilmesi,Çalışma ve Eğlence Aktivitesi , Uyku Aktivitesi, Cinsellik Aktivitesi
Laboratuvar uygulaması: Uyku hijyenine yönelik uygulamaların tartışılması, perine hijyeninin maket üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: Bireylerin bakım gereksinimlerinde uyku ve cinsellik aktivitesinin sorgulanması,Ölüm aktivitesi:
Laboratuvar uygulaması: Post mortem bakım uygulamasının manken üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: Klinik alanda ölüm ve ölüm sürecine ilişkin hasta ve çalışanların tutumlarının izlenmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlıklı/hasta birey ve ailesi, sağlık ekibi üyeleri ile iletişim kurar,14, 4, 9H
Sağlıklı/hasta bireyin bakım gereksinimlerini yaşam modeli doğrultusunda planlar,10, 38, 4, 9E
Hemşirelik girişimlerinde kaliteli ve güvenli bakım ilkelerini uygular.13, 4E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İletişim Aktivitesi
Lab uygulama: Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi (örnek olay uygulaması)
Klinik uygulama: Hasta kabul, nakil ve taburculuk sürecinde iletişim uygulaması
K3 nolu kaynakta ilgili bölümün incelenmesi
2Güvenli Çevrenin Sağlanması-1:
Laboratuvar uygulaması: Hasta güvenliği ilkelerinin örnek olay incelemesi
Klinik uygulama: Klinik alanda hasta güvenliği ilkelerine uygun ve uygun olmayan davranışların incelenmesi
K3 ve K5 deki ilgili bölümlerin incelenmesi
3Güvenli Çevrenin Sağlanması-2:
Laboratuvar uygulaması: Hasta güvenliği ilkelerinin örnek olay incelemesi
Klinik uygulama: Klinik alanda hasta güvenliği ilkelerine uygun ve uygun olmayan davranışların incelenmesi
K3 ve K5 nolu kaynakların incelenmesi
4Yaşam Bulguları:
Laboratuvar uygulaması: Solunum, nabız, kan basıncı, vücut sıcaklığı, ağrının simülatör üzerinde değerlendirilmesi
Klinik uygulama: Solunum, nabız, kan basıncı, vücut sıcaklığı, ağrının hasta üzerinde değerlendirilmesi
K3 ve K5 nolu kaynakların yaşam bulguları bölümlerinin incelenmesi
5İlaç Uygulamaları-1:
Laboratuvar uygulama: İlaç hesaplaması, maket üzerinde enteral ve lokal ilaç uygulaması
Klinik uygulama: Güvenli ilaç uygulama ilkelerinin değerlendirilmesi
K3,K4 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi Güvenli ilaç uygulama rehberinin incelenmesi
6İlaç Uygulamaları-2:
Laboratuvar uygulaması: Parenteral ilaç uygulamalarının(ID, SC, IM) kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: Parenteral ilaç uygulamalarının(ID, SC, IM) güvenli ilaç uygulamalarına göre incelenmesi
K3, K4 e K5 numaralı kitapların ilgili bölümlerinin incelenmesi Güvenli ilaç uygulama ilkelerinin incelenmesi
7İlaç Uygulamaları-3:
Laboratuvar uygulaması: Parenteral ilaç uygulamalarının(IV) kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: Parenteral ilaç uygulamalarının(IV) güvenli ilaç uygulamalarına göre incelenmesi
K3, K4 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi Güvenli ilaç uygulama rehberinin incelenmesi
8İlaç uygulaması-4:
Laboratuvar uygulama: Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu ve IV Örnek Alma uygulamasını kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulama
Klinik uygulama: Kan ürünleri transfüzyonu adımlarını değerlendirme
IV örnek alma sürecinin izlenmesi
K2, K3 ve K5 numaralı kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi
9Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi:
Laboratuvar uygulaması: Hijyen uygulamalarının manken üzerinde uygulanması
Klinik uygulaması uygulaması: Sağlıklı/hasta bireyin hijyen gereksinimlerini belirleme ve bakımı karşılama
K2, K3, K4 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi
10Solunum Aktivitesi:
Laboratuvar uygulaması: solunum egzersizi, aspirasyon, solunum materyali örnek alma uygulamasının manken üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: solunum egzersizi, aspirasyon, solunum materyali örnek alma uygulamasının klinik alanda değerlendirilmesi
K1, K3, ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi
11Beslenme Aktivitesi:
Laboratuvar uygulaması: enteral beslenme ve parenteral beslenme uygulamalarının manken üzerinde uygulanması
Klinik uygulaması: enteral ve parenteral beslenme uygulamalarının değerlendirilmesi
K1, K3 ve K5 numaralı kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi
12Boşaltım Aktivitesi:
Laboratuvar uygulaması: Ördek ve sürgü uygulaması, lavman, idrar ve gaita örneği alma uygulamasının manken üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: boşaltım uygulamalarının değerlendirilmesi
K3,K4 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi
13Çalışma ve Eğlence Aktivitesi , Uyku Aktivitesi, Cinsellik Aktivitesi
Laboratuvar uygulaması: Uyku hijyenine yönelik uygulamaların tartışılması, perine hijyeninin maket üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: Bireylerin bakım gereksinimlerinde uyku ve cinsellik aktivitesinin sorgulanması
K1, K3 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi
14Ölüm aktivitesi:
Laboratuvar uygulaması: Post mortem bakım uygulamasının manken üzerinde uygulanması
Klinik uygulama: Klinik alanda ölüm ve ölüm sürecine ilişkin hasta ve çalışanların tutumlarının izlenmesi
K3, K4 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi
Kaynak
K1. Gürhan N, Görgülü Polat Ü, Eren Fidancı B. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Ankara Nobel Kitabevleri. 11. Basım. 2019. K2. Göçmen Baykara Z, Çalışkan N, Öztürk D, Karadağ A. Temel Hemşirelik Becerileri (Kontrol Listeleri, Web Erişimli Eğitim Videoları). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 1. Basım. 2019. K3. Karagözoğlu Ş, Demiray A, Doğan P. Temel Hemşirelik Uygulama İçin Esaslar. Ankara Nobel Tıp Kitabevi. 1. Basım. 2023. K4. Potter AP, Perry AG, Stockert PA, Hall AM, Ostendorf WR. Fundamentals of Nursing.  9th ed. St Louis, Missouri: Elsevier, 2017. K5. Aşti T, Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilim ve Sanatı. Akademisyen Yayınevi. 2019. İstanbul
M1-Brossier DW, et al. ESPNIC clinical practice guidelines: intravenous maintenance fluid therapy in acute and critically ill children— a systematic review and meta-analysis. Intensive Care Med. 200;48:1691–1708. https://doi.org/10.1007/s00134-022-06882-z M2-Padhi S, Bullock I, Li L, Stroud M. Intravenous fluid therapy for adults in hospital: summary of NICE guidance. BMJ. 2013;347:f7073. https://doi.org/10.1136/bmj.f7073 M3-Aygin D, Cengiz H. İlaç uyulama hataları ve hemşirenin sorumluluğu. Şişli etfal hastanesi tıp bülteni. 2011, 45(3), 110-114. M4-Ulusoy EÇ, Duran ET, Güvenli Enjeksiyon uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2016, 3 (2), 50-57. M5-Karagözoğlu Ş, Dönmez AD, Özden D, Tel H. Hemşirelerin göğüs fizyoterapisine yönelik bilgi ve uygulamaları. 2013, 27 (2), 95-104. M6-Gülnar E, Çalışkan N, Stres inkontinansta hemşirelik yaklaşımları: Stres inkontinans bakım protokolü. Gümüşhane üniversitesi sağlık bilimleri dergisi. 2022, 11(1), 308-318. M7-Yorulmaz DS, Karadeniz H, Terminal dönem ve iyi ölüm sürecinde hemşirelik bakımı. Yoğun bakım hemşireliği dergisi. 2020, 24(2), 134-138. M8-Uslu Y, Korkmaz FD. Yoğun bakım hastalarında uyku: Hemşirelik bakımı. HEmşirelikte eğitim ve araştırma dergisi. 2015, 12(3), 156-161.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
X
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
X
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar
X
10
PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar.
X
11
PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:12Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:13