Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİK ESASLARI UYGULAMALARI | - | Bahar Dönemi | 0+10 | 5 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN, Dr.Öğr.Üye. Esra KÖROĞLU ÇAMDEVİREN, Öğr.Gör. Belçim EDE SARIKAYA, Yeliz VARIŞOĞLU, Öğr.Gör. Sevgi KOÇ, Dr.Öğr.Üye. Rabia EREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencinin, birey, aile ve topluma bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını verebilmesi için, hemşirelik süreci doğrultusunda bireyin günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik temel hemşirelik girişimlerinin becerisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İletişim Aktivitesi Lab uygulama: Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi (örnek olay uygulaması) Klinik uygulama: Hasta kabul, nakil ve taburculuk sürecinde iletişim uygulaması,Güvenli Çevrenin Sağlanması-1: Laboratuvar uygulaması: Hasta güvenliği ilkelerinin örnek olay incelemesi Klinik uygulama: Klinik alanda hasta güvenliği ilkelerine uygun ve uygun olmayan davranışların incelenmesi,Güvenli Çevrenin Sağlanması-2: Laboratuvar uygulaması: Hasta güvenliği ilkelerinin örnek olay incelemesi Klinik uygulama: Klinik alanda hasta güvenliği ilkelerine uygun ve uygun olmayan davranışların incelenmesi,Yaşam Bulguları: Laboratuvar uygulaması: Solunum, nabız, kan basıncı, vücut sıcaklığı, ağrının simülatör üzerinde değerlendirilmesi Klinik uygulama: Solunum, nabız, kan basıncı, vücut sıcaklığı, ağrının hasta üzerinde değerlendirilmesi,İlaç Uygulamaları-1: Laboratuvar uygulama: İlaç hesaplaması, maket üzerinde enteral ve lokal ilaç uygulaması Klinik uygulama: Güvenli ilaç uygulama ilkelerinin değerlendirilmesi ,İlaç Uygulamaları-2: Laboratuvar uygulaması: Parenteral ilaç uygulamalarının(ID, SC, IM) kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulanması Klinik uygulama: Parenteral ilaç uygulamalarının(ID, SC, IM) güvenli ilaç uygulamalarına göre incelenmesi ,İlaç Uygulamaları-3: Laboratuvar uygulaması: Parenteral ilaç uygulamalarının(IV) kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulanması Klinik uygulama: Parenteral ilaç uygulamalarının(IV) güvenli ilaç uygulamalarına göre incelenmesi ,İlaç uygulaması-4: Laboratuvar uygulama: Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu ve IV Örnek Alma uygulamasını kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulama Klinik uygulama: Kan ürünleri transfüzyonu adımlarını değerlendirme IV örnek alma sürecinin izlenmesi,Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi: Laboratuvar uygulaması: Hijyen uygulamalarının manken üzerinde uygulanması Klinik uygulaması uygulaması: Sağlıklı/hasta bireyin hijyen gereksinimlerini belirleme ve bakımı karşılama ,Solunum Aktivitesi: Laboratuvar uygulaması: solunum egzersizi, aspirasyon, solunum materyali örnek alma uygulamasının manken üzerinde uygulanması Klinik uygulama: solunum egzersizi, aspirasyon, solunum materyali örnek alma uygulamasının klinik alanda değerlendirilmesi,Beslenme Aktivitesi: Laboratuvar uygulaması: enteral beslenme ve parenteral beslenme uygulamalarının manken üzerinde uygulanması Klinik uygulaması: enteral ve parenteral beslenme uygulamalarının değerlendirilmesi,Boşaltım Aktivitesi: Laboratuvar uygulaması: Ördek ve sürgü uygulaması, lavman, idrar ve gaita örneği alma uygulamasının manken üzerinde uygulanması Klinik uygulama: boşaltım uygulamalarının değerlendirilmesi,Çalışma ve Eğlence Aktivitesi , Uyku Aktivitesi, Cinsellik Aktivitesi Laboratuvar uygulaması: Uyku hijyenine yönelik uygulamaların tartışılması, perine hijyeninin maket üzerinde uygulanması Klinik uygulama: Bireylerin bakım gereksinimlerinde uyku ve cinsellik aktivitesinin sorgulanması,Ölüm aktivitesi: Laboratuvar uygulaması: Post mortem bakım uygulamasının manken üzerinde uygulanması Klinik uygulama: Klinik alanda ölüm ve ölüm sürecine ilişkin hasta ve çalışanların tutumlarının izlenmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlıklı/hasta birey ve ailesi, sağlık ekibi üyeleri ile iletişim kurar, | 14, 4, 9 | H |
Sağlıklı/hasta bireyin bakım gereksinimlerini yaşam modeli doğrultusunda planlar, | 10, 38, 4, 9 | E |
Hemşirelik girişimlerinde kaliteli ve güvenli bakım ilkelerini uygular. | 13, 4 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İletişim Aktivitesi Lab uygulama: Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi (örnek olay uygulaması) Klinik uygulama: Hasta kabul, nakil ve taburculuk sürecinde iletişim uygulaması | K3 nolu kaynakta ilgili bölümün incelenmesi |
2 | Güvenli Çevrenin Sağlanması-1: Laboratuvar uygulaması: Hasta güvenliği ilkelerinin örnek olay incelemesi Klinik uygulama: Klinik alanda hasta güvenliği ilkelerine uygun ve uygun olmayan davranışların incelenmesi | K3 ve K5 deki ilgili bölümlerin incelenmesi |
3 | Güvenli Çevrenin Sağlanması-2: Laboratuvar uygulaması: Hasta güvenliği ilkelerinin örnek olay incelemesi Klinik uygulama: Klinik alanda hasta güvenliği ilkelerine uygun ve uygun olmayan davranışların incelenmesi | K3 ve K5 nolu kaynakların incelenmesi |
4 | Yaşam Bulguları: Laboratuvar uygulaması: Solunum, nabız, kan basıncı, vücut sıcaklığı, ağrının simülatör üzerinde değerlendirilmesi Klinik uygulama: Solunum, nabız, kan basıncı, vücut sıcaklığı, ağrının hasta üzerinde değerlendirilmesi | K3 ve K5 nolu kaynakların yaşam bulguları bölümlerinin incelenmesi |
5 | İlaç Uygulamaları-1: Laboratuvar uygulama: İlaç hesaplaması, maket üzerinde enteral ve lokal ilaç uygulaması Klinik uygulama: Güvenli ilaç uygulama ilkelerinin değerlendirilmesi | K3,K4 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi Güvenli ilaç uygulama rehberinin incelenmesi |
6 | İlaç Uygulamaları-2: Laboratuvar uygulaması: Parenteral ilaç uygulamalarının(ID, SC, IM) kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulanması Klinik uygulama: Parenteral ilaç uygulamalarının(ID, SC, IM) güvenli ilaç uygulamalarına göre incelenmesi | K3, K4 e K5 numaralı kitapların ilgili bölümlerinin incelenmesi Güvenli ilaç uygulama ilkelerinin incelenmesi |
7 | İlaç Uygulamaları-3: Laboratuvar uygulaması: Parenteral ilaç uygulamalarının(IV) kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulanması Klinik uygulama: Parenteral ilaç uygulamalarının(IV) güvenli ilaç uygulamalarına göre incelenmesi | K3, K4 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi Güvenli ilaç uygulama rehberinin incelenmesi |
8 | İlaç uygulaması-4: Laboratuvar uygulama: Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu ve IV Örnek Alma uygulamasını kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulama Klinik uygulama: Kan ürünleri transfüzyonu adımlarını değerlendirme IV örnek alma sürecinin izlenmesi | K2, K3 ve K5 numaralı kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
9 | Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi: Laboratuvar uygulaması: Hijyen uygulamalarının manken üzerinde uygulanması Klinik uygulaması uygulaması: Sağlıklı/hasta bireyin hijyen gereksinimlerini belirleme ve bakımı karşılama | K2, K3, K4 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi |
10 | Solunum Aktivitesi: Laboratuvar uygulaması: solunum egzersizi, aspirasyon, solunum materyali örnek alma uygulamasının manken üzerinde uygulanması Klinik uygulama: solunum egzersizi, aspirasyon, solunum materyali örnek alma uygulamasının klinik alanda değerlendirilmesi | K1, K3, ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi |
11 | Beslenme Aktivitesi: Laboratuvar uygulaması: enteral beslenme ve parenteral beslenme uygulamalarının manken üzerinde uygulanması Klinik uygulaması: enteral ve parenteral beslenme uygulamalarının değerlendirilmesi | K1, K3 ve K5 numaralı kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
12 | Boşaltım Aktivitesi: Laboratuvar uygulaması: Ördek ve sürgü uygulaması, lavman, idrar ve gaita örneği alma uygulamasının manken üzerinde uygulanması Klinik uygulama: boşaltım uygulamalarının değerlendirilmesi | K3,K4 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi |
13 | Çalışma ve Eğlence Aktivitesi , Uyku Aktivitesi, Cinsellik Aktivitesi Laboratuvar uygulaması: Uyku hijyenine yönelik uygulamaların tartışılması, perine hijyeninin maket üzerinde uygulanması Klinik uygulama: Bireylerin bakım gereksinimlerinde uyku ve cinsellik aktivitesinin sorgulanması | K1, K3 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi |
14 | Ölüm aktivitesi: Laboratuvar uygulaması: Post mortem bakım uygulamasının manken üzerinde uygulanması Klinik uygulama: Klinik alanda ölüm ve ölüm sürecine ilişkin hasta ve çalışanların tutumlarının izlenmesi | K3, K4 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi |
Kaynak |
K1. Gürhan N, Görgülü Polat Ü, Eren Fidancı B. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Ankara Nobel Kitabevleri. 11. Basım. 2019. K2. Göçmen Baykara Z, Çalışkan N, Öztürk D, Karadağ A. Temel Hemşirelik Becerileri (Kontrol Listeleri, Web Erişimli Eğitim Videoları). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 1. Basım. 2019. K3. Karagözoğlu Ş, Demiray A, Doğan P. Temel Hemşirelik Uygulama İçin Esaslar. Ankara Nobel Tıp Kitabevi. 1. Basım. 2023. K4. Potter AP, Perry AG, Stockert PA, Hall AM, Ostendorf WR. Fundamentals of Nursing. 9th ed. St Louis, Missouri: Elsevier, 2017. K5. Aşti T, Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilim ve Sanatı. Akademisyen Yayınevi. 2019. İstanbul |
M1-Brossier DW, et al. ESPNIC clinical practice guidelines: intravenous maintenance fluid therapy in acute and critically ill children— a systematic review and meta-analysis. Intensive Care Med. 200;48:1691–1708. https://doi.org/10.1007/s00134-022-06882-z M2-Padhi S, Bullock I, Li L, Stroud M. Intravenous fluid therapy for adults in hospital: summary of NICE guidance. BMJ. 2013;347:f7073. https://doi.org/10.1136/bmj.f7073 M3-Aygin D, Cengiz H. İlaç uyulama hataları ve hemşirenin sorumluluğu. Şişli etfal hastanesi tıp bülteni. 2011, 45(3), 110-114. M4-Ulusoy EÇ, Duran ET, Güvenli Enjeksiyon uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2016, 3 (2), 50-57. M5-Karagözoğlu Ş, Dönmez AD, Özden D, Tel H. Hemşirelerin göğüs fizyoterapisine yönelik bilgi ve uygulamaları. 2013, 27 (2), 95-104. M6-Gülnar E, Çalışkan N, Stres inkontinansta hemşirelik yaklaşımları: Stres inkontinans bakım protokolü. Gümüşhane üniversitesi sağlık bilimleri dergisi. 2022, 11(1), 308-318. M7-Yorulmaz DS, Karadeniz H, Terminal dönem ve iyi ölüm sürecinde hemşirelik bakımı. Yoğun bakım hemşireliği dergisi. 2020, 24(2), 134-138. M8-Uslu Y, Korkmaz FD. Yoğun bakım hastalarında uyku: Hemşirelik bakımı. HEmşirelikte eğitim ve araştırma dergisi. 2015, 12(3), 156-161. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 10 | 140 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 5 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 10 | 10 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 160 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(160/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİK ESASLARI UYGULAMALARI | - | Bahar Dönemi | 0+10 | 5 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN, Dr.Öğr.Üye. Esra KÖROĞLU ÇAMDEVİREN, Öğr.Gör. Belçim EDE SARIKAYA, Yeliz VARIŞOĞLU, Öğr.Gör. Sevgi KOÇ, Dr.Öğr.Üye. Rabia EREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencinin, birey, aile ve topluma bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını verebilmesi için, hemşirelik süreci doğrultusunda bireyin günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik temel hemşirelik girişimlerinin becerisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İletişim Aktivitesi Lab uygulama: Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi (örnek olay uygulaması) Klinik uygulama: Hasta kabul, nakil ve taburculuk sürecinde iletişim uygulaması,Güvenli Çevrenin Sağlanması-1: Laboratuvar uygulaması: Hasta güvenliği ilkelerinin örnek olay incelemesi Klinik uygulama: Klinik alanda hasta güvenliği ilkelerine uygun ve uygun olmayan davranışların incelenmesi,Güvenli Çevrenin Sağlanması-2: Laboratuvar uygulaması: Hasta güvenliği ilkelerinin örnek olay incelemesi Klinik uygulama: Klinik alanda hasta güvenliği ilkelerine uygun ve uygun olmayan davranışların incelenmesi,Yaşam Bulguları: Laboratuvar uygulaması: Solunum, nabız, kan basıncı, vücut sıcaklığı, ağrının simülatör üzerinde değerlendirilmesi Klinik uygulama: Solunum, nabız, kan basıncı, vücut sıcaklığı, ağrının hasta üzerinde değerlendirilmesi,İlaç Uygulamaları-1: Laboratuvar uygulama: İlaç hesaplaması, maket üzerinde enteral ve lokal ilaç uygulaması Klinik uygulama: Güvenli ilaç uygulama ilkelerinin değerlendirilmesi ,İlaç Uygulamaları-2: Laboratuvar uygulaması: Parenteral ilaç uygulamalarının(ID, SC, IM) kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulanması Klinik uygulama: Parenteral ilaç uygulamalarının(ID, SC, IM) güvenli ilaç uygulamalarına göre incelenmesi ,İlaç Uygulamaları-3: Laboratuvar uygulaması: Parenteral ilaç uygulamalarının(IV) kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulanması Klinik uygulama: Parenteral ilaç uygulamalarının(IV) güvenli ilaç uygulamalarına göre incelenmesi ,İlaç uygulaması-4: Laboratuvar uygulama: Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu ve IV Örnek Alma uygulamasını kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulama Klinik uygulama: Kan ürünleri transfüzyonu adımlarını değerlendirme IV örnek alma sürecinin izlenmesi,Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi: Laboratuvar uygulaması: Hijyen uygulamalarının manken üzerinde uygulanması Klinik uygulaması uygulaması: Sağlıklı/hasta bireyin hijyen gereksinimlerini belirleme ve bakımı karşılama ,Solunum Aktivitesi: Laboratuvar uygulaması: solunum egzersizi, aspirasyon, solunum materyali örnek alma uygulamasının manken üzerinde uygulanması Klinik uygulama: solunum egzersizi, aspirasyon, solunum materyali örnek alma uygulamasının klinik alanda değerlendirilmesi,Beslenme Aktivitesi: Laboratuvar uygulaması: enteral beslenme ve parenteral beslenme uygulamalarının manken üzerinde uygulanması Klinik uygulaması: enteral ve parenteral beslenme uygulamalarının değerlendirilmesi,Boşaltım Aktivitesi: Laboratuvar uygulaması: Ördek ve sürgü uygulaması, lavman, idrar ve gaita örneği alma uygulamasının manken üzerinde uygulanması Klinik uygulama: boşaltım uygulamalarının değerlendirilmesi,Çalışma ve Eğlence Aktivitesi , Uyku Aktivitesi, Cinsellik Aktivitesi Laboratuvar uygulaması: Uyku hijyenine yönelik uygulamaların tartışılması, perine hijyeninin maket üzerinde uygulanması Klinik uygulama: Bireylerin bakım gereksinimlerinde uyku ve cinsellik aktivitesinin sorgulanması,Ölüm aktivitesi: Laboratuvar uygulaması: Post mortem bakım uygulamasının manken üzerinde uygulanması Klinik uygulama: Klinik alanda ölüm ve ölüm sürecine ilişkin hasta ve çalışanların tutumlarının izlenmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlıklı/hasta birey ve ailesi, sağlık ekibi üyeleri ile iletişim kurar, | 14, 4, 9 | H |
Sağlıklı/hasta bireyin bakım gereksinimlerini yaşam modeli doğrultusunda planlar, | 10, 38, 4, 9 | E |
Hemşirelik girişimlerinde kaliteli ve güvenli bakım ilkelerini uygular. | 13, 4 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İletişim Aktivitesi Lab uygulama: Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi (örnek olay uygulaması) Klinik uygulama: Hasta kabul, nakil ve taburculuk sürecinde iletişim uygulaması | K3 nolu kaynakta ilgili bölümün incelenmesi |
2 | Güvenli Çevrenin Sağlanması-1: Laboratuvar uygulaması: Hasta güvenliği ilkelerinin örnek olay incelemesi Klinik uygulama: Klinik alanda hasta güvenliği ilkelerine uygun ve uygun olmayan davranışların incelenmesi | K3 ve K5 deki ilgili bölümlerin incelenmesi |
3 | Güvenli Çevrenin Sağlanması-2: Laboratuvar uygulaması: Hasta güvenliği ilkelerinin örnek olay incelemesi Klinik uygulama: Klinik alanda hasta güvenliği ilkelerine uygun ve uygun olmayan davranışların incelenmesi | K3 ve K5 nolu kaynakların incelenmesi |
4 | Yaşam Bulguları: Laboratuvar uygulaması: Solunum, nabız, kan basıncı, vücut sıcaklığı, ağrının simülatör üzerinde değerlendirilmesi Klinik uygulama: Solunum, nabız, kan basıncı, vücut sıcaklığı, ağrının hasta üzerinde değerlendirilmesi | K3 ve K5 nolu kaynakların yaşam bulguları bölümlerinin incelenmesi |
5 | İlaç Uygulamaları-1: Laboratuvar uygulama: İlaç hesaplaması, maket üzerinde enteral ve lokal ilaç uygulaması Klinik uygulama: Güvenli ilaç uygulama ilkelerinin değerlendirilmesi | K3,K4 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi Güvenli ilaç uygulama rehberinin incelenmesi |
6 | İlaç Uygulamaları-2: Laboratuvar uygulaması: Parenteral ilaç uygulamalarının(ID, SC, IM) kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulanması Klinik uygulama: Parenteral ilaç uygulamalarının(ID, SC, IM) güvenli ilaç uygulamalarına göre incelenmesi | K3, K4 e K5 numaralı kitapların ilgili bölümlerinin incelenmesi Güvenli ilaç uygulama ilkelerinin incelenmesi |
7 | İlaç Uygulamaları-3: Laboratuvar uygulaması: Parenteral ilaç uygulamalarının(IV) kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulanması Klinik uygulama: Parenteral ilaç uygulamalarının(IV) güvenli ilaç uygulamalarına göre incelenmesi | K3, K4 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi Güvenli ilaç uygulama rehberinin incelenmesi |
8 | İlaç uygulaması-4: Laboratuvar uygulama: Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu ve IV Örnek Alma uygulamasını kısmi görev öğreticileri üzerinde uygulama Klinik uygulama: Kan ürünleri transfüzyonu adımlarını değerlendirme IV örnek alma sürecinin izlenmesi | K2, K3 ve K5 numaralı kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
9 | Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi: Laboratuvar uygulaması: Hijyen uygulamalarının manken üzerinde uygulanması Klinik uygulaması uygulaması: Sağlıklı/hasta bireyin hijyen gereksinimlerini belirleme ve bakımı karşılama | K2, K3, K4 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi |
10 | Solunum Aktivitesi: Laboratuvar uygulaması: solunum egzersizi, aspirasyon, solunum materyali örnek alma uygulamasının manken üzerinde uygulanması Klinik uygulama: solunum egzersizi, aspirasyon, solunum materyali örnek alma uygulamasının klinik alanda değerlendirilmesi | K1, K3, ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi |
11 | Beslenme Aktivitesi: Laboratuvar uygulaması: enteral beslenme ve parenteral beslenme uygulamalarının manken üzerinde uygulanması Klinik uygulaması: enteral ve parenteral beslenme uygulamalarının değerlendirilmesi | K1, K3 ve K5 numaralı kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
12 | Boşaltım Aktivitesi: Laboratuvar uygulaması: Ördek ve sürgü uygulaması, lavman, idrar ve gaita örneği alma uygulamasının manken üzerinde uygulanması Klinik uygulama: boşaltım uygulamalarının değerlendirilmesi | K3,K4 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi |
13 | Çalışma ve Eğlence Aktivitesi , Uyku Aktivitesi, Cinsellik Aktivitesi Laboratuvar uygulaması: Uyku hijyenine yönelik uygulamaların tartışılması, perine hijyeninin maket üzerinde uygulanması Klinik uygulama: Bireylerin bakım gereksinimlerinde uyku ve cinsellik aktivitesinin sorgulanması | K1, K3 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi |
14 | Ölüm aktivitesi: Laboratuvar uygulaması: Post mortem bakım uygulamasının manken üzerinde uygulanması Klinik uygulama: Klinik alanda ölüm ve ölüm sürecine ilişkin hasta ve çalışanların tutumlarının izlenmesi | K3, K4 ve K5 numaralı kaynakların incelenmesi |
Kaynak |
K1. Gürhan N, Görgülü Polat Ü, Eren Fidancı B. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Ankara Nobel Kitabevleri. 11. Basım. 2019. K2. Göçmen Baykara Z, Çalışkan N, Öztürk D, Karadağ A. Temel Hemşirelik Becerileri (Kontrol Listeleri, Web Erişimli Eğitim Videoları). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 1. Basım. 2019. K3. Karagözoğlu Ş, Demiray A, Doğan P. Temel Hemşirelik Uygulama İçin Esaslar. Ankara Nobel Tıp Kitabevi. 1. Basım. 2023. K4. Potter AP, Perry AG, Stockert PA, Hall AM, Ostendorf WR. Fundamentals of Nursing. 9th ed. St Louis, Missouri: Elsevier, 2017. K5. Aşti T, Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilim ve Sanatı. Akademisyen Yayınevi. 2019. İstanbul |
M1-Brossier DW, et al. ESPNIC clinical practice guidelines: intravenous maintenance fluid therapy in acute and critically ill children— a systematic review and meta-analysis. Intensive Care Med. 200;48:1691–1708. https://doi.org/10.1007/s00134-022-06882-z M2-Padhi S, Bullock I, Li L, Stroud M. Intravenous fluid therapy for adults in hospital: summary of NICE guidance. BMJ. 2013;347:f7073. https://doi.org/10.1136/bmj.f7073 M3-Aygin D, Cengiz H. İlaç uyulama hataları ve hemşirenin sorumluluğu. Şişli etfal hastanesi tıp bülteni. 2011, 45(3), 110-114. M4-Ulusoy EÇ, Duran ET, Güvenli Enjeksiyon uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2016, 3 (2), 50-57. M5-Karagözoğlu Ş, Dönmez AD, Özden D, Tel H. Hemşirelerin göğüs fizyoterapisine yönelik bilgi ve uygulamaları. 2013, 27 (2), 95-104. M6-Gülnar E, Çalışkan N, Stres inkontinansta hemşirelik yaklaşımları: Stres inkontinans bakım protokolü. Gümüşhane üniversitesi sağlık bilimleri dergisi. 2022, 11(1), 308-318. M7-Yorulmaz DS, Karadeniz H, Terminal dönem ve iyi ölüm sürecinde hemşirelik bakımı. Yoğun bakım hemşireliği dergisi. 2020, 24(2), 134-138. M8-Uslu Y, Korkmaz FD. Yoğun bakım hastalarında uyku: Hemşirelik bakımı. HEmşirelikte eğitim ve araştırma dergisi. 2015, 12(3), 156-161. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |