Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HEMŞİRELİK ESASLARI-Bahar Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBireysel ve bütüncül yaklaşımla, günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesinde temel hemşirelik girişimlerinin bilgisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; İletişim Aktivitesi:-Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi-Hasta kabul, nakil ve
taburculuk,Güvenli Çevrenin Sağlanması-1:-Hastanın kimliklendirilmesi-Yüksek riskli ilaçların
kontrolü-Mobilizasyon ve düşmelerin önlenmesi,Güvenli Çevrenin Sağlanması-2:-Enfeksiyon kontrolü-Etkili ekip iletişimin
sağlanması-Alarm sistemlerinin kullanımı,Yaşam Bulguları: -Solunum, nabız, kan basıncı-Vücut sıcaklığı: Sıcak ve soğuk
uygulamalar-Ağrı,İlaç Uygulamaları-1:-İlaç yönetimi-Enteral ilaç uygulamaları-Lokal ilaç
uygulamaları,İlaç Uygulamaları-2:-Parenteral ilaç uygulamaları (ID, SC, IM),İlaç Uygulamaları-3:-Parenteral ilaç uygulamaları (IV)-IV kateter uygulamaları,Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu
Kan Örneği Alma,Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi:-Deri sağlığının korunması-Hijyen
uygulamaları,Solunum Aktivitesi:-Solunumun özellikleri-Oksijen uygulamaları-Solunum
egzersizi-Aspirasyon,Beslenme Aktivitesi:-Enteral beslenme-Parenteral beslenme,Boşaltım Aktivitesi:-Boşaltım aktivitesi sorunları-Boşaltım hijyeni uygulamaları,Çalışma ve Eğlence Aktivitesi: Uyku ve Cinsellik Aktivitesi,Yaşam Sonu dönem: Ölüm ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bireyin günlük yaşam aktivitelerini değerlendirir,10, 16, 19, 9A
Temel hemşirelik becerilerini açıklar.16, 19, 9A
Günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik hemşirelik girişimlerini sıralar.10, 13, 16, 9A
Sistem fonksiyonları ile hemşirelik uygulamalarını ilişkilendirir.13, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İletişim Aktivitesi:-Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi-Hasta kabul, nakil ve
taburculuk
3 ve 5. kaynağın incelenmesi
2Güvenli Çevrenin Sağlanması-1:-Hastanın kimliklendirilmesi-Yüksek riskli ilaçların
kontrolü-Mobilizasyon ve düşmelerin önlenmesi
3 ve 5.kaynağın incelenmesi
3Güvenli Çevrenin Sağlanması-2:-Enfeksiyon kontrolü-Etkili ekip iletişimin
sağlanması-Alarm sistemlerinin kullanımı
3 ve 5.kaynağın incelenmesi
4Yaşam Bulguları: -Solunum, nabız, kan basıncı-Vücut sıcaklığı: Sıcak ve soğuk
uygulamalar-Ağrı
3 ve 5.. kaynağın incelenmesi
5İlaç Uygulamaları-1:-İlaç yönetimi-Enteral ilaç uygulamaları-Lokal ilaç
uygulamaları
3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1, M2 ve M3kaynakalrın incelenmesi
6İlaç Uygulamaları-2:-Parenteral ilaç uygulamaları (ID, SC, IM)3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1 ve M2. kaynakların incelenmesi
7İlaç Uygulamaları-3:-Parenteral ilaç uygulamaları (IV)-IV kateter uygulamaları3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1, M2 ve M3kaynakalrın incelenmesi
8Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu
Kan Örneği Alma
1.kaynağın incelenmesi
9Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi:-Deri sağlığının korunması-Hijyen
uygulamaları
1.kaynağın incelenmesi
10Solunum Aktivitesi:-Solunumun özellikleri-Oksijen uygulamaları-Solunum
egzersizi-Aspirasyon
3 ve 5. kaynak ie M5 numaralı kaynağın incelenmesi
11Beslenme Aktivitesi:-Enteral beslenme-Parenteral beslenme3 ve 5. kaynağın incelenmesi
12Boşaltım Aktivitesi:-Boşaltım aktivitesi sorunları-Boşaltım hijyeni uygulamaları3 ve 5. kaynak ie M6 numaralı kaynağın incelenmesi
13Çalışma ve Eğlence Aktivitesi: Uyku ve Cinsellik Aktivitesi3 ve 5. kaynak ile M7 numaralı kaynağın incelenmesi
14Yaşam Sonu dönem: Ölüm 3 ve 5. kaynağın incelenmesi
Kaynak
K1. Gürhan N, Görgülü Polat Ü, Eren Fidancı B. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Ankara Nobel Kitabevleri. 11. Basım. 2019. K2. Göçmen Baykara Z, Çalışkan N, Öztürk D, Karadağ A. Temel Hemşirelik Becerileri (Kontrol Listeleri, Web Erişimli Eğitim Videoları). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 1. Basım. 2019. K3. Karagözoğlu Ş, Demiray A, Doğan P. Temel Hemşirelik Uygulama İçin Esaslar. Ankara Nobel Tıp Kitabevi. 1. Basım. 2023. K4. Potter AP, Perry AG, Stockert PA, Hall AM, Ostendorf WR. Fundamentals of Nursing. 9th ed. St Louis, Missouri: Elsevier, 2017. K5. Aşti T, Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilim ve Sanatı. Akademisyen Yayınevi. 2019. İstanbul Makaleler M1-Brossier DW, et al. ESPNIC clinical practice guidelines: intravenous maintenance fluid therapy in acute and critically ill children— a systematic review and meta-analysis. Intensive Care Med. 200;48:1691–1708. https://doi.org/10.1007/s00134-022-06882-z M2-Padhi S, Bullock I, Li L, Stroud M. Intravenous fluid therapy for adults in hospital: summary of NICE guidance. BMJ. 2013;347:f7073. https://doi.org/10.1136/bmj.f7073 M3-Aygin D, Cengiz H. İlaç uyulama hataları ve hemşirenin sorumluluğu. Şişli etfal hastanesi tıp bülteni. 2011, 45(3), 110-114. M4-Ulusoy EÇ, Duran ET, Güvenli Enjeksiyon uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2016, 3 (2), 50-57. M5-Karagözoğlu Ş, Dönmez AD, Özden D, Tel H. Hemşirelerin göğüs fizyoterapisine yönelik bilgi ve uygulamaları. 2013, 27 (2), 95-104. M6-Gülnar E, Çalışkan N, Stres inkontinansta hemşirelik yaklaşımları: Stres inkontinans bakım protokolü. Gümüşhane üniversitesi sağlık bilimleri dergisi. 2022, 11(1), 308- 318. M7-Yorulmaz DS, Karadeniz H, Terminal dönem ve iyi ölüm sürecinde hemşirelik bakımı. Yoğun bakım hemşireliği dergisi. 2020, 24(2), 134-138. M8-Uslu Y, Korkmaz FD. Yoğun bakım hastalarında uyku: Hemşirelik bakımı. HEmşirelikte eğitim ve araştırma dergisi. 2015, 12(3), 156-161.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
X
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
X
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar
X
10
PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar.
X
11
PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)82
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(82/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HEMŞİRELİK ESASLARI-Bahar Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBireysel ve bütüncül yaklaşımla, günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesinde temel hemşirelik girişimlerinin bilgisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; İletişim Aktivitesi:-Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi-Hasta kabul, nakil ve
taburculuk,Güvenli Çevrenin Sağlanması-1:-Hastanın kimliklendirilmesi-Yüksek riskli ilaçların
kontrolü-Mobilizasyon ve düşmelerin önlenmesi,Güvenli Çevrenin Sağlanması-2:-Enfeksiyon kontrolü-Etkili ekip iletişimin
sağlanması-Alarm sistemlerinin kullanımı,Yaşam Bulguları: -Solunum, nabız, kan basıncı-Vücut sıcaklığı: Sıcak ve soğuk
uygulamalar-Ağrı,İlaç Uygulamaları-1:-İlaç yönetimi-Enteral ilaç uygulamaları-Lokal ilaç
uygulamaları,İlaç Uygulamaları-2:-Parenteral ilaç uygulamaları (ID, SC, IM),İlaç Uygulamaları-3:-Parenteral ilaç uygulamaları (IV)-IV kateter uygulamaları,Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu
Kan Örneği Alma,Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi:-Deri sağlığının korunması-Hijyen
uygulamaları,Solunum Aktivitesi:-Solunumun özellikleri-Oksijen uygulamaları-Solunum
egzersizi-Aspirasyon,Beslenme Aktivitesi:-Enteral beslenme-Parenteral beslenme,Boşaltım Aktivitesi:-Boşaltım aktivitesi sorunları-Boşaltım hijyeni uygulamaları,Çalışma ve Eğlence Aktivitesi: Uyku ve Cinsellik Aktivitesi,Yaşam Sonu dönem: Ölüm ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bireyin günlük yaşam aktivitelerini değerlendirir,10, 16, 19, 9A
Temel hemşirelik becerilerini açıklar.16, 19, 9A
Günlük yaşam aktivitelerinin sağlanması ve sürdürülmesine yönelik hemşirelik girişimlerini sıralar.10, 13, 16, 9A
Sistem fonksiyonları ile hemşirelik uygulamalarını ilişkilendirir.13, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İletişim Aktivitesi:-Hasta/sağlıklı birey ve ekip iletişimi-Hasta kabul, nakil ve
taburculuk
3 ve 5. kaynağın incelenmesi
2Güvenli Çevrenin Sağlanması-1:-Hastanın kimliklendirilmesi-Yüksek riskli ilaçların
kontrolü-Mobilizasyon ve düşmelerin önlenmesi
3 ve 5.kaynağın incelenmesi
3Güvenli Çevrenin Sağlanması-2:-Enfeksiyon kontrolü-Etkili ekip iletişimin
sağlanması-Alarm sistemlerinin kullanımı
3 ve 5.kaynağın incelenmesi
4Yaşam Bulguları: -Solunum, nabız, kan basıncı-Vücut sıcaklığı: Sıcak ve soğuk
uygulamalar-Ağrı
3 ve 5.. kaynağın incelenmesi
5İlaç Uygulamaları-1:-İlaç yönetimi-Enteral ilaç uygulamaları-Lokal ilaç
uygulamaları
3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1, M2 ve M3kaynakalrın incelenmesi
6İlaç Uygulamaları-2:-Parenteral ilaç uygulamaları (ID, SC, IM)3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1 ve M2. kaynakların incelenmesi
7İlaç Uygulamaları-3:-Parenteral ilaç uygulamaları (IV)-IV kateter uygulamaları3 ve 5. kaynağın incelenmesi M1, M2 ve M3kaynakalrın incelenmesi
8Kan ve Kan Ürünleri Transfüzyonu
Kan Örneği Alma
1.kaynağın incelenmesi
9Kişisel Temizlik ve Giyinme Aktivitesi:-Deri sağlığının korunması-Hijyen
uygulamaları
1.kaynağın incelenmesi
10Solunum Aktivitesi:-Solunumun özellikleri-Oksijen uygulamaları-Solunum
egzersizi-Aspirasyon
3 ve 5. kaynak ie M5 numaralı kaynağın incelenmesi
11Beslenme Aktivitesi:-Enteral beslenme-Parenteral beslenme3 ve 5. kaynağın incelenmesi
12Boşaltım Aktivitesi:-Boşaltım aktivitesi sorunları-Boşaltım hijyeni uygulamaları3 ve 5. kaynak ie M6 numaralı kaynağın incelenmesi
13Çalışma ve Eğlence Aktivitesi: Uyku ve Cinsellik Aktivitesi3 ve 5. kaynak ile M7 numaralı kaynağın incelenmesi
14Yaşam Sonu dönem: Ölüm 3 ve 5. kaynağın incelenmesi
Kaynak
K1. Gürhan N, Görgülü Polat Ü, Eren Fidancı B. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Ankara Nobel Kitabevleri. 11. Basım. 2019. K2. Göçmen Baykara Z, Çalışkan N, Öztürk D, Karadağ A. Temel Hemşirelik Becerileri (Kontrol Listeleri, Web Erişimli Eğitim Videoları). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. 1. Basım. 2019. K3. Karagözoğlu Ş, Demiray A, Doğan P. Temel Hemşirelik Uygulama İçin Esaslar. Ankara Nobel Tıp Kitabevi. 1. Basım. 2023. K4. Potter AP, Perry AG, Stockert PA, Hall AM, Ostendorf WR. Fundamentals of Nursing. 9th ed. St Louis, Missouri: Elsevier, 2017. K5. Aşti T, Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilim ve Sanatı. Akademisyen Yayınevi. 2019. İstanbul Makaleler M1-Brossier DW, et al. ESPNIC clinical practice guidelines: intravenous maintenance fluid therapy in acute and critically ill children— a systematic review and meta-analysis. Intensive Care Med. 200;48:1691–1708. https://doi.org/10.1007/s00134-022-06882-z M2-Padhi S, Bullock I, Li L, Stroud M. Intravenous fluid therapy for adults in hospital: summary of NICE guidance. BMJ. 2013;347:f7073. https://doi.org/10.1136/bmj.f7073 M3-Aygin D, Cengiz H. İlaç uyulama hataları ve hemşirenin sorumluluğu. Şişli etfal hastanesi tıp bülteni. 2011, 45(3), 110-114. M4-Ulusoy EÇ, Duran ET, Güvenli Enjeksiyon uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2016, 3 (2), 50-57. M5-Karagözoğlu Ş, Dönmez AD, Özden D, Tel H. Hemşirelerin göğüs fizyoterapisine yönelik bilgi ve uygulamaları. 2013, 27 (2), 95-104. M6-Gülnar E, Çalışkan N, Stres inkontinansta hemşirelik yaklaşımları: Stres inkontinans bakım protokolü. Gümüşhane üniversitesi sağlık bilimleri dergisi. 2022, 11(1), 308- 318. M7-Yorulmaz DS, Karadeniz H, Terminal dönem ve iyi ölüm sürecinde hemşirelik bakımı. Yoğun bakım hemşireliği dergisi. 2020, 24(2), 134-138. M8-Uslu Y, Korkmaz FD. Yoğun bakım hastalarında uyku: Hemşirelik bakımı. HEmşirelikte eğitim ve araştırma dergisi. 2015, 12(3), 156-161.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
X
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
X
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar
X
10
PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar.
X
11
PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:12Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:13