Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİĞİN TARİHİ VE KAVRAMSAL ÇERÇEVESİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste hemşireliğin tarihsel gelişimi, hemşirelikle ilgili etik, temel kavram ve ilkeler, yasalar ve yönetmelikler ile ülkemizde hemşireliğin yapısı ve sorunları incelenir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtılması Tanışma Hemşirelik Mesleği,Hemşireliğin Tarihi; İlk çağ, Orta çağ, Yeni çağ ve Yakın çağda hemşirelik ,Hemşireliğin Temel Kavramları: İnsan ve Çevre Kavramları ,Hemşireliğin Temel Kavramları: Sağlık/Hastalık ve Hemşirelik Kavramları ,Hemşireliğin Değerleri ,Hemşireliği Etkileyen Felsefi Akımlar ,Hemşirelikte Etik Yaklaşım ,Hemşirelik Model ve Kuramları ,Roper, Logan ve Tierney Hemşirelik modeli ,Hemşireliğin Rolleri, Yasa ve Yönetmelikler ,Karar verme süreci-Eleştirel Düşünme ,Hemşirelik Süreci: Tanılama ve Hemşirelik Tanısı ,Hemşirelik Süreci: Planlama, Uygulama ve Değerlendirme ,Hemşirelik Süreci: Kayıt etme ve Raporlandırma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hemşireliğin tarihi gelişimini açıklar. | 16, 9 | A |
Hemşireliğin temel kavramlarının birbiriyle ilişkisini tanımlar. | 16, 19, 9 | A |
Hemşirelik felsefesi ve değerlerini açıklar. | 16, 19, 9 | A |
Hemşirelik uygulamalarında etik davranışın önemini tartışır. | 16, 5, 9 | A, E |
Hemşirenin sağlık bakım sistemi içindeki yerini tanımlar. | 16, 9 | A |
Hemşirelikte hümanistik ve holistik yaklaşımın önemini ifade eder. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtılması Tanışma Hemşirelik Mesleği | |
2 | Hemşireliğin Tarihi; İlk çağ, Orta çağ, Yeni çağ ve Yakın çağda hemşirelik | “Florence Nightingale: İstanbul’da hemşireliğin temelini attı.” videosunun izlenmesi https://www.youtube.com/watch?v=ILerx4ZVEt0 “Introduction to the History of Nursing” videosunun izlenmesi https://www.youtube.com/watch?v=nWvhq-2Gfm8 “M1, M2, M3, M4 ve M5” nolu makalelerin incelenmesi |
3 | Hemşireliğin Temel Kavramları: İnsan ve Çevre Kavramları | “M6” nolu makalenin incelenmesi |
4 | Hemşireliğin Temel Kavramları: Sağlık/Hastalık ve Hemşirelik Kavramları | “M6” nolu makalenin incelenmesi |
5 | Hemşireliğin Değerleri | “M7” nolu makalenin incelenmesi |
6 | Hemşireliği Etkileyen Felsefi Akımlar | “M8” nolu makalenin incelenmesi |
7 | Hemşirelikte Etik Yaklaşım | “R1” nolu rehberin incelenmesi Schindler’in Listesi isimli filmin izlenmesi URL: https://www.filmmodu.org/schindler-s-list-hd-izle |
8 | Hemşirelik Model ve Kuramları | Bakımda model kullanımına ilişkin örneklerin incelenmesi |
9 | Roper, Logan ve Tierney Hemşirelik modeli | Vaka analizi |
10 | Hemşireliğin Rolleri, Yasa ve Yönetmelikler | “M9” nolu makalenin incelenmesi “Y1, Y2,Y3 ve Y4” nolu yasa/yönetmeliğin incelenmesi “Virgin River” isimli dizide “Mel” karakterinin incelenmesi |
11 | Karar verme süreci-Eleştirel Düşünme | “M10 ve M11” nolu makalenin incelenmesi |
12 | Hemşirelik Süreci: Tanılama ve Hemşirelik Tanısı | “M12” nolu makalenin incelenmesi |
13 | Hemşirelik Süreci: Planlama, Uygulama ve Değerlendirme | “M12” nolu makalenin incelenmesi |
14 | Hemşirelik Süreci: Kayıt etme ve Raporlandırma | “M12” nolu makalenin incelenmesi |
Kaynak |
K1. Ergün S. Hemşireliğe Giriş. Atlas Akademi Basın, Yayın ve Dağıtım. 1.Basım. 2021 K2. Aslan Özkan H. Hemşirelikte Bilim, Felsefe ve Bakımın Temelleri. Akademi Basın ve Yayıncılık, 1.Basım. 2014. K3. Babadağ K. Hemşirelik ve Değerler. Alter Yayıncılık. 1.Basım. 2010 K4. Atabek Aşti T, Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Akademi Basın ve Yayıncılık, 2.Basım. 2018. K5. Gürhan N, Yaman Sözbir Ş, Polat Ü. Hemşirelik Alanında Kullanılan Kavram, Beceri ve Modeller. Ankara Nobel Kitabevleri. 1.Basım. 2020 K6. Erhan Şentürk S. Hemşirelik Tarihi. ACR Tıbbi Yayın ve Dış Ticaret. 3.Baskı. 2021. K7. Gürhan N, Görgülü Polat Ü, Eren Fidancı B. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Ankara Nobel Kitabevleri. 11.Basım. 2019. |
M1. Yılmaz Ş, Özbek Güven G. Türkiye’de Hemşirelik Tarihi ile İlgili Yapılmış Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 2021; 11 (3): 605-611 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1844297 M2. Ökdem Ş, Abbasoğlu A, Doğan N. Hemşirelik Tarihi, Eğitimi ve Gelişimi. Ankara Üniversitesi Dikimevi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Yıllığı 2000. 1 (1). https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/598756 M3. Korkmaz F. Meslekleşme ve Ülkemizde Hemşirelik. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Dergisi. 2011, 59-67. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/88499 M4. Yılmaz Gören Ş, Yalım NY. Hemşirelik tarihinde bir öncü “Safiye Hüseyin Elbi” Lokman Hekim Dergisi. 2016, 6(2); 38-45. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/643739 M5. Bebiş H, Özdemir S. Savaş, Terör ve Hemşirelik. F.N. Hemşirelik Dergisi. 2013, 21(1), 57-68. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/95118 M6. Ünsal A. Hemşireliğin dört temel kavramı: İnsan, çevre, sağlık/hastalık ve hemşirelik. Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2017, 1(1), 11-25. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2017190 M7. Göriş S, Kılıç Z, Ceyhan Ö, Şentürk A. Hemşirelerin Profesyonel Değerleri ve Etkileyen Faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2014, 5(3), 137-142. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/74218459 M8. Karahan Okuroğlu G, Bahçecik N, Ecevit Alpar Ş. Felsefe ve Hemşirelik Etiği. Kilikya Felsefe Dergisi. 2014, 1, 53-61. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/180421 M9. Karadağ A. Meslek olarak hemşirelik. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2002, 5(2). https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/29181 M10. Kılıç Akça N, Taşçı S. Hemşirelik eğitimi ve eleştirel düşünme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2009, 5(2), 187-195. M11. Yıldırım B, Özkahraman Koç Ş. Eleştirel düşünmeyi hemşirelik sürecinde uygulama. Electronic Journal of Vocational Colleges. 2013, 29-35. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/62553 M12. Eren MT, Akbaş M, Yıldırım G. Hemşirelik sürecinin evrimsel gelişimi. Lokman Hekim Dergisi, 2017, 7(1): 1-5. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/643943 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 1 | 5 | 5 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 5 | 5 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(102/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİĞİN TARİHİ VE KAVRAMSAL ÇERÇEVESİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste hemşireliğin tarihsel gelişimi, hemşirelikle ilgili etik, temel kavram ve ilkeler, yasalar ve yönetmelikler ile ülkemizde hemşireliğin yapısı ve sorunları incelenir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtılması Tanışma Hemşirelik Mesleği,Hemşireliğin Tarihi; İlk çağ, Orta çağ, Yeni çağ ve Yakın çağda hemşirelik ,Hemşireliğin Temel Kavramları: İnsan ve Çevre Kavramları ,Hemşireliğin Temel Kavramları: Sağlık/Hastalık ve Hemşirelik Kavramları ,Hemşireliğin Değerleri ,Hemşireliği Etkileyen Felsefi Akımlar ,Hemşirelikte Etik Yaklaşım ,Hemşirelik Model ve Kuramları ,Roper, Logan ve Tierney Hemşirelik modeli ,Hemşireliğin Rolleri, Yasa ve Yönetmelikler ,Karar verme süreci-Eleştirel Düşünme ,Hemşirelik Süreci: Tanılama ve Hemşirelik Tanısı ,Hemşirelik Süreci: Planlama, Uygulama ve Değerlendirme ,Hemşirelik Süreci: Kayıt etme ve Raporlandırma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hemşireliğin tarihi gelişimini açıklar. | 16, 9 | A |
Hemşireliğin temel kavramlarının birbiriyle ilişkisini tanımlar. | 16, 19, 9 | A |
Hemşirelik felsefesi ve değerlerini açıklar. | 16, 19, 9 | A |
Hemşirelik uygulamalarında etik davranışın önemini tartışır. | 16, 5, 9 | A, E |
Hemşirenin sağlık bakım sistemi içindeki yerini tanımlar. | 16, 9 | A |
Hemşirelikte hümanistik ve holistik yaklaşımın önemini ifade eder. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtılması Tanışma Hemşirelik Mesleği | |
2 | Hemşireliğin Tarihi; İlk çağ, Orta çağ, Yeni çağ ve Yakın çağda hemşirelik | “Florence Nightingale: İstanbul’da hemşireliğin temelini attı.” videosunun izlenmesi https://www.youtube.com/watch?v=ILerx4ZVEt0 “Introduction to the History of Nursing” videosunun izlenmesi https://www.youtube.com/watch?v=nWvhq-2Gfm8 “M1, M2, M3, M4 ve M5” nolu makalelerin incelenmesi |
3 | Hemşireliğin Temel Kavramları: İnsan ve Çevre Kavramları | “M6” nolu makalenin incelenmesi |
4 | Hemşireliğin Temel Kavramları: Sağlık/Hastalık ve Hemşirelik Kavramları | “M6” nolu makalenin incelenmesi |
5 | Hemşireliğin Değerleri | “M7” nolu makalenin incelenmesi |
6 | Hemşireliği Etkileyen Felsefi Akımlar | “M8” nolu makalenin incelenmesi |
7 | Hemşirelikte Etik Yaklaşım | “R1” nolu rehberin incelenmesi Schindler’in Listesi isimli filmin izlenmesi URL: https://www.filmmodu.org/schindler-s-list-hd-izle |
8 | Hemşirelik Model ve Kuramları | Bakımda model kullanımına ilişkin örneklerin incelenmesi |
9 | Roper, Logan ve Tierney Hemşirelik modeli | Vaka analizi |
10 | Hemşireliğin Rolleri, Yasa ve Yönetmelikler | “M9” nolu makalenin incelenmesi “Y1, Y2,Y3 ve Y4” nolu yasa/yönetmeliğin incelenmesi “Virgin River” isimli dizide “Mel” karakterinin incelenmesi |
11 | Karar verme süreci-Eleştirel Düşünme | “M10 ve M11” nolu makalenin incelenmesi |
12 | Hemşirelik Süreci: Tanılama ve Hemşirelik Tanısı | “M12” nolu makalenin incelenmesi |
13 | Hemşirelik Süreci: Planlama, Uygulama ve Değerlendirme | “M12” nolu makalenin incelenmesi |
14 | Hemşirelik Süreci: Kayıt etme ve Raporlandırma | “M12” nolu makalenin incelenmesi |
Kaynak |
K1. Ergün S. Hemşireliğe Giriş. Atlas Akademi Basın, Yayın ve Dağıtım. 1.Basım. 2021 K2. Aslan Özkan H. Hemşirelikte Bilim, Felsefe ve Bakımın Temelleri. Akademi Basın ve Yayıncılık, 1.Basım. 2014. K3. Babadağ K. Hemşirelik ve Değerler. Alter Yayıncılık. 1.Basım. 2010 K4. Atabek Aşti T, Karadağ A. Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Akademi Basın ve Yayıncılık, 2.Basım. 2018. K5. Gürhan N, Yaman Sözbir Ş, Polat Ü. Hemşirelik Alanında Kullanılan Kavram, Beceri ve Modeller. Ankara Nobel Kitabevleri. 1.Basım. 2020 K6. Erhan Şentürk S. Hemşirelik Tarihi. ACR Tıbbi Yayın ve Dış Ticaret. 3.Baskı. 2021. K7. Gürhan N, Görgülü Polat Ü, Eren Fidancı B. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Ankara Nobel Kitabevleri. 11.Basım. 2019. |
M1. Yılmaz Ş, Özbek Güven G. Türkiye’de Hemşirelik Tarihi ile İlgili Yapılmış Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 2021; 11 (3): 605-611 https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1844297 M2. Ökdem Ş, Abbasoğlu A, Doğan N. Hemşirelik Tarihi, Eğitimi ve Gelişimi. Ankara Üniversitesi Dikimevi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Yıllığı 2000. 1 (1). https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/598756 M3. Korkmaz F. Meslekleşme ve Ülkemizde Hemşirelik. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Dergisi. 2011, 59-67. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/88499 M4. Yılmaz Gören Ş, Yalım NY. Hemşirelik tarihinde bir öncü “Safiye Hüseyin Elbi” Lokman Hekim Dergisi. 2016, 6(2); 38-45. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/643739 M5. Bebiş H, Özdemir S. Savaş, Terör ve Hemşirelik. F.N. Hemşirelik Dergisi. 2013, 21(1), 57-68. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/95118 M6. Ünsal A. Hemşireliğin dört temel kavramı: İnsan, çevre, sağlık/hastalık ve hemşirelik. Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2017, 1(1), 11-25. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2017190 M7. Göriş S, Kılıç Z, Ceyhan Ö, Şentürk A. Hemşirelerin Profesyonel Değerleri ve Etkileyen Faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2014, 5(3), 137-142. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/74218459 M8. Karahan Okuroğlu G, Bahçecik N, Ecevit Alpar Ş. Felsefe ve Hemşirelik Etiği. Kilikya Felsefe Dergisi. 2014, 1, 53-61. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/180421 M9. Karadağ A. Meslek olarak hemşirelik. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2002, 5(2). https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/29181 M10. Kılıç Akça N, Taşçı S. Hemşirelik eğitimi ve eleştirel düşünme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2009, 5(2), 187-195. M11. Yıldırım B, Özkahraman Koç Ş. Eleştirel düşünmeyi hemşirelik sürecinde uygulama. Electronic Journal of Vocational Colleges. 2013, 29-35. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/62553 M12. Eren MT, Akbaş M, Yıldırım G. Hemşirelik sürecinin evrimsel gelişimi. Lokman Hekim Dergisi, 2017, 7(1): 1-5. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/643943 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |