Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ-Güz Dönemi4+044
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıRuh sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin felsefesi ve temel ilkelerine uygun olarak; ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi, iyileştirilmesine yönelik kavramsal bilgiler ve hemşirelik yaklaşımları ışığında, hasta/birey ve ailelerinin gereksinimlerine yönelik bakım verme becericilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları Ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması

Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Tanımı, Amacı, Felsefesi, Tarihsel Gelişimi, Uygulama Standartları
,Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Kavramsal Temelleri,Psikiyatrik Hastalıklarda Genel Belirtiler, -Ruhsal Sorunlu Bireyle Iletişim Süreci (Psikiyatrik Görüşme,Psikiyatrik Gözlem, Ruhsal Durum Muayenesi,Ruhsal Açıdan Gelişim Dönemi Özellikleri, Riskler ve Ruhsal Sorunlarla Ilişkileri,Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları,Şizofreni, Diğer Psikotik Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları,Ara Sınav,Duygu-Durum Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları,Madde Kullanım Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları
Kişilik Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları
,Konsültasyon Liyazon Psikiyatri Hemşireliği
Organik Mental (Kognitif) Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları
,Psikiyatrik Aciller
Kriz, Krize Müdahale
,Stres, Psikofizyolojik Hastalıklar (Yeme Ve Uyku Bozuklukları) ve Hemşirelik Yaklaşımları,Psikiyatride Kullanılan Tedavi Yöntemleri,Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri
Psikiyatride Yasal Ve Etik Konular
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Ruh sağlığı ve hastalıklarına ilişkin temel kavramları açıklar.10, 16, 9A
İnsanın normal ve normal dışı davranış örüntülerini ve bu davranışları etkileyen faktörleri ayırt eder10, 16, 9A
Ruh sağlığının bozulduğu durumları tanımlar10, 13, 16, 9A
Ülkemizdeki yaygın ruh sağlığı problemlerini tanımlar10, 16, 19, 9A
Ruhsal sorunların bireye, aileye ve topluma etkisini tartışır10, 13, 16, 19, 4, 6, 9A
Terapötik iletişim tekniklerini etkili kullanır10, 19, 4, 9A
Bireylere bütüncül yaklaşır10, 16, 4, 6, 9A
Ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi ve iyileştirilmesine yönelik hemşirelik yaklaşımlarını kazanır10, 16, 4, 6, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları Ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması

Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Tanımı, Amacı, Felsefesi, Tarihsel Gelişimi, Uygulama Standartları
1. kaynağın 9-18. sayfalarının incelenmesi
2Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Kavramsal Temelleri1. kaynağın 23-53. sayfalarının incelenmesi
3Psikiyatrik Hastalıklarda Genel Belirtiler, -Ruhsal Sorunlu Bireyle Iletişim Süreci (Psikiyatrik Görüşme1. kaynağın 129-136; 171-178; 181-196. sayfalarının incelenmesi
4Psikiyatrik Gözlem, Ruhsal Durum Muayenesi1. kaynağın 129-136; 171-178; 181-196. sayfalarının incelenmesi
5Ruhsal Açıdan Gelişim Dönemi Özellikleri, Riskler ve Ruhsal Sorunlarla Ilişkileri1. kaynağın 23-53. sayfalarının incelenmesi
6Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları1. kaynağın 275-310. sayfalarının incelenmesi
7Şizofreni, Diğer Psikotik Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları1. kaynağın 411-415. sayfalarının incelenmesi
8Ara Sınav
9Duygu-Durum Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları1. kaynağın 333-390. sayfalarının incelenmesi
10Madde Kullanım Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları
Kişilik Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları
1. kaynağın 447-516. sayfalarının incelenmesi
11Konsültasyon Liyazon Psikiyatri Hemşireliği
Organik Mental (Kognitif) Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları
1. kaynağın 599-638 ve 775-800. sayfalarının incelenmesi
12Psikiyatrik Aciller
Kriz, Krize Müdahale
1. kaynağın 825-870. ve 257-274 sayfalarının incelenmesi
13Stres, Psikofizyolojik Hastalıklar (Yeme Ve Uyku Bozuklukları) ve Hemşirelik Yaklaşımları1. kaynağın 517-562. sayfalarının incelenmesi
14Psikiyatride Kullanılan Tedavi Yöntemleri1. kaynağın 931-1036. sayfalarının incelenmesi
15Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri
Psikiyatride Yasal Ve Etik Konular
1. kaynağın 889-900. sayfalarının incelenmesi
Kaynak
1. Çam, O., Engin, E. (Ed.). (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. 2. Kum, N. (Ed.). (1996). Psikiyatri Hemşireliği El Kitabı, İstanbul: Birlik Ofset. 3. Fortinash, KM, Holoday Worret, PA. (2003). Psychiatric Nursing Care Plans, Fourth Edition, Mosby, Inc. 4. Öztürk, O. (2008). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. 5. Varcarolis, EM. “ Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing”, 3rd edn. Philadelphia.
6. Köroğlu, E., Güleç, C. (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Ankara: Hekimler Yayın Birliği. 7. Özgüven, İ. E. (2004). Görüşme İlke ve Teknikleri, 3. Baskı. Pdrem Yayınları. 8. Sadock, B. J., Sadock, V.A. (2009). Kaplan & Sadock’s Klinik Psikiyatri El Kitabı. Bozkurt A. (ed.) Güneş Tıp. Ankara.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
X
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
X
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar
X
10
PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar.
11
PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14114
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı11010
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)120
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ-Güz Dönemi4+044
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıRuh sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin felsefesi ve temel ilkelerine uygun olarak; ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi, iyileştirilmesine yönelik kavramsal bilgiler ve hemşirelik yaklaşımları ışığında, hasta/birey ve ailelerinin gereksinimlerine yönelik bakım verme becericilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları Ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması

Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Tanımı, Amacı, Felsefesi, Tarihsel Gelişimi, Uygulama Standartları
,Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Kavramsal Temelleri,Psikiyatrik Hastalıklarda Genel Belirtiler, -Ruhsal Sorunlu Bireyle Iletişim Süreci (Psikiyatrik Görüşme,Psikiyatrik Gözlem, Ruhsal Durum Muayenesi,Ruhsal Açıdan Gelişim Dönemi Özellikleri, Riskler ve Ruhsal Sorunlarla Ilişkileri,Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları,Şizofreni, Diğer Psikotik Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları,Ara Sınav,Duygu-Durum Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları,Madde Kullanım Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları
Kişilik Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları
,Konsültasyon Liyazon Psikiyatri Hemşireliği
Organik Mental (Kognitif) Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları
,Psikiyatrik Aciller
Kriz, Krize Müdahale
,Stres, Psikofizyolojik Hastalıklar (Yeme Ve Uyku Bozuklukları) ve Hemşirelik Yaklaşımları,Psikiyatride Kullanılan Tedavi Yöntemleri,Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri
Psikiyatride Yasal Ve Etik Konular
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Ruh sağlığı ve hastalıklarına ilişkin temel kavramları açıklar.10, 16, 9A
İnsanın normal ve normal dışı davranış örüntülerini ve bu davranışları etkileyen faktörleri ayırt eder10, 16, 9A
Ruh sağlığının bozulduğu durumları tanımlar10, 13, 16, 9A
Ülkemizdeki yaygın ruh sağlığı problemlerini tanımlar10, 16, 19, 9A
Ruhsal sorunların bireye, aileye ve topluma etkisini tartışır10, 13, 16, 19, 4, 6, 9A
Terapötik iletişim tekniklerini etkili kullanır10, 19, 4, 9A
Bireylere bütüncül yaklaşır10, 16, 4, 6, 9A
Ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi ve iyileştirilmesine yönelik hemşirelik yaklaşımlarını kazanır10, 16, 4, 6, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları Ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması

Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Tanımı, Amacı, Felsefesi, Tarihsel Gelişimi, Uygulama Standartları
1. kaynağın 9-18. sayfalarının incelenmesi
2Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Kavramsal Temelleri1. kaynağın 23-53. sayfalarının incelenmesi
3Psikiyatrik Hastalıklarda Genel Belirtiler, -Ruhsal Sorunlu Bireyle Iletişim Süreci (Psikiyatrik Görüşme1. kaynağın 129-136; 171-178; 181-196. sayfalarının incelenmesi
4Psikiyatrik Gözlem, Ruhsal Durum Muayenesi1. kaynağın 129-136; 171-178; 181-196. sayfalarının incelenmesi
5Ruhsal Açıdan Gelişim Dönemi Özellikleri, Riskler ve Ruhsal Sorunlarla Ilişkileri1. kaynağın 23-53. sayfalarının incelenmesi
6Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları1. kaynağın 275-310. sayfalarının incelenmesi
7Şizofreni, Diğer Psikotik Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları1. kaynağın 411-415. sayfalarının incelenmesi
8Ara Sınav
9Duygu-Durum Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları1. kaynağın 333-390. sayfalarının incelenmesi
10Madde Kullanım Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları
Kişilik Bozukluğu Olan Birey ve Hemşirelik Yaklaşımları
1. kaynağın 447-516. sayfalarının incelenmesi
11Konsültasyon Liyazon Psikiyatri Hemşireliği
Organik Mental (Kognitif) Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları
1. kaynağın 599-638 ve 775-800. sayfalarının incelenmesi
12Psikiyatrik Aciller
Kriz, Krize Müdahale
1. kaynağın 825-870. ve 257-274 sayfalarının incelenmesi
13Stres, Psikofizyolojik Hastalıklar (Yeme Ve Uyku Bozuklukları) ve Hemşirelik Yaklaşımları1. kaynağın 517-562. sayfalarının incelenmesi
14Psikiyatride Kullanılan Tedavi Yöntemleri1. kaynağın 931-1036. sayfalarının incelenmesi
15Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri
Psikiyatride Yasal Ve Etik Konular
1. kaynağın 889-900. sayfalarının incelenmesi
Kaynak
1. Çam, O., Engin, E. (Ed.). (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. 2. Kum, N. (Ed.). (1996). Psikiyatri Hemşireliği El Kitabı, İstanbul: Birlik Ofset. 3. Fortinash, KM, Holoday Worret, PA. (2003). Psychiatric Nursing Care Plans, Fourth Edition, Mosby, Inc. 4. Öztürk, O. (2008). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. 5. Varcarolis, EM. “ Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing”, 3rd edn. Philadelphia.
6. Köroğlu, E., Güleç, C. (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Ankara: Hekimler Yayın Birliği. 7. Özgüven, İ. E. (2004). Görüşme İlke ve Teknikleri, 3. Baskı. Pdrem Yayınları. 8. Sadock, B. J., Sadock, V.A. (2009). Kaplan & Sadock’s Klinik Psikiyatri El Kitabı. Bozkurt A. (ed.) Güneş Tıp. Ankara.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
X
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
X
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar
X
10
PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar.
11
PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:12Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:13