Öğrencilere hemşireliğin temel felsefesini ve sağlık bakım hizmetleri içerisinde hemşirenin rolünü anlamasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tanışma- Dersin Tanıtılması,
Hemşirelik Kavramına Giriş
,Hemşirelik tarihi ve felsefesi ,Hemşirelik Bilim ve Sanatı,Temel İnsan Gereksinimleri,Bakım Kavramı,Humanizm-Holizm,Etik Değerler,Ara sınav,Sağlık Bakım Sisteminde Hemşirenin Rolü,Hemşirelik Mevzuatı,Hemşire Liderler,Hemşirelik Model ve Kuramları,Hemşirelik ile İlgili Dernek ve Kuruluşlar,ICN Temaları (International Council of Nurses-Uluslararası Hemşireler Konseyi)
Dersin Değerlendirilmesi
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Sağlık bakımında hemşireliğin gücünü açıklar
10, 16, 9
A
Hemşireliğin dünyada ve ülkemizdeki tarihsel gelişimini açıklar
10, 13, 16, 9
A
İnsan, çevre, sağlık, hastalık ve hemşirelik kavramlarını birbiri ile ilişkilendirir
10, 13, 16, 19, 9
Hemşirelikte hümanistik ve holistik yaklaşımın önemini ifade eder
10, 13, 16, 9
Hemşirelikle ilgili liderlerin, dernek ve kuruluşların önemini ifade eder
10, 13, 16, 9
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tanışma- Dersin Tanıtılması,
Hemşirelik Kavramına Giriş
6. kaynağın 155. Sayfasının incelenmesi
2
Hemşirelik tarihi ve felsefesi
1.kaynağın 3-13. ve 5. kaynağın 5-10. sayfalarının incelenmesi
3
Hemşirelik Bilim ve Sanatı
3.kaynağın 8-10. sayfalarının incelenmesi
4
Temel İnsan Gereksinimleri
1.kaynağın 33. sayfasının incelenmesi
5
Bakım Kavramı
1.kaynağın 41-167. Sayfalarının incelenmesi
6
Humanizm-Holizm
6. kaynağın 129-520. Sayfalarının incelenmesi
7
Etik Değerler
3. kaynağın 12. Sayfasının incelenmesi
8
Ara sınav
9
Sağlık Bakım Sisteminde Hemşirenin Rolü
1.kaynağın 23-25. Sayfalarının incelenmesi
10
Hemşirelik Mevzuatı
Web araştırması
11
Hemşire Liderler
Web araştırması
12
Hemşirelik Model ve Kuramları
2. kaynağın 52-110. Sayfalarının incelenmesi
13
Hemşirelik ile İlgili Dernek ve Kuruluşlar
Web araştırması
14
ICN Temaları (International Council of Nurses-Uluslararası Hemşireler Konseyi)
Dersin Değerlendirilmesi
1.Kaynağın 9. Sayfasının incelenmesi
Kaynak
1. Pektekin, Ç. 2013. Hemşirelik Felsefesi: Kuramlar-Bakım Modelleri ve Politik Yaklaşımlar
2. Hemşirelik ve Etik, Çaylan Pektekin
3. Aşti, T. A., Karadağ, A. (2012). Hemşirelik Esasları, Hemşirelik Bilim ve Sanatı. Akademi Basın ve YayıncılıkBirol L (2007). Hemşirelik süreci. Hemşirelik bakımında sistematik yaklaşım, Etki Yayıncılık, İzmir
4. Velioğlu P (1999). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul.
5. Öktem Ş, Abbasoğlu A, Doğan N (2000). Hemşirelik tarihi, eğitimi ve gelişimi. Ankara Üniversitesi Dikimevi Sağlık Hizmetleri, 1(1):5-10
6. Velioğlu P (1991). Hemşirelik üstüne düşünceler, Tebliğ.
7. Akça Ay F (2007). Temel hemşirelik kavramlar, İlkeler, uygulamalar, Medikal yayıncılık.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
X
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
X
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar
PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
15
15
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
17
17
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
60
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30)
2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
HEMŞİRELİĞE GİRİŞ
-
Güz Dönemi
2+0
2
2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Öğrencilere hemşireliğin temel felsefesini ve sağlık bakım hizmetleri içerisinde hemşirenin rolünü anlamasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tanışma- Dersin Tanıtılması,
Hemşirelik Kavramına Giriş
,Hemşirelik tarihi ve felsefesi ,Hemşirelik Bilim ve Sanatı,Temel İnsan Gereksinimleri,Bakım Kavramı,Humanizm-Holizm,Etik Değerler,Ara sınav,Sağlık Bakım Sisteminde Hemşirenin Rolü,Hemşirelik Mevzuatı,Hemşire Liderler,Hemşirelik Model ve Kuramları,Hemşirelik ile İlgili Dernek ve Kuruluşlar,ICN Temaları (International Council of Nurses-Uluslararası Hemşireler Konseyi)
Dersin Değerlendirilmesi
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Sağlık bakımında hemşireliğin gücünü açıklar
10, 16, 9
A
Hemşireliğin dünyada ve ülkemizdeki tarihsel gelişimini açıklar
10, 13, 16, 9
A
İnsan, çevre, sağlık, hastalık ve hemşirelik kavramlarını birbiri ile ilişkilendirir
10, 13, 16, 19, 9
Hemşirelikte hümanistik ve holistik yaklaşımın önemini ifade eder
10, 13, 16, 9
Hemşirelikle ilgili liderlerin, dernek ve kuruluşların önemini ifade eder
10, 13, 16, 9
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tanışma- Dersin Tanıtılması,
Hemşirelik Kavramına Giriş
6. kaynağın 155. Sayfasının incelenmesi
2
Hemşirelik tarihi ve felsefesi
1.kaynağın 3-13. ve 5. kaynağın 5-10. sayfalarının incelenmesi
3
Hemşirelik Bilim ve Sanatı
3.kaynağın 8-10. sayfalarının incelenmesi
4
Temel İnsan Gereksinimleri
1.kaynağın 33. sayfasının incelenmesi
5
Bakım Kavramı
1.kaynağın 41-167. Sayfalarının incelenmesi
6
Humanizm-Holizm
6. kaynağın 129-520. Sayfalarının incelenmesi
7
Etik Değerler
3. kaynağın 12. Sayfasının incelenmesi
8
Ara sınav
9
Sağlık Bakım Sisteminde Hemşirenin Rolü
1.kaynağın 23-25. Sayfalarının incelenmesi
10
Hemşirelik Mevzuatı
Web araştırması
11
Hemşire Liderler
Web araştırması
12
Hemşirelik Model ve Kuramları
2. kaynağın 52-110. Sayfalarının incelenmesi
13
Hemşirelik ile İlgili Dernek ve Kuruluşlar
Web araştırması
14
ICN Temaları (International Council of Nurses-Uluslararası Hemşireler Konseyi)
Dersin Değerlendirilmesi
1.Kaynağın 9. Sayfasının incelenmesi
Kaynak
1. Pektekin, Ç. 2013. Hemşirelik Felsefesi: Kuramlar-Bakım Modelleri ve Politik Yaklaşımlar
2. Hemşirelik ve Etik, Çaylan Pektekin
3. Aşti, T. A., Karadağ, A. (2012). Hemşirelik Esasları, Hemşirelik Bilim ve Sanatı. Akademi Basın ve YayıncılıkBirol L (2007). Hemşirelik süreci. Hemşirelik bakımında sistematik yaklaşım, Etki Yayıncılık, İzmir
4. Velioğlu P (1999). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul.
5. Öktem Ş, Abbasoğlu A, Doğan N (2000). Hemşirelik tarihi, eğitimi ve gelişimi. Ankara Üniversitesi Dikimevi Sağlık Hizmetleri, 1(1):5-10
6. Velioğlu P (1991). Hemşirelik üstüne düşünceler, Tebliğ.
7. Akça Ay F (2007). Temel hemşirelik kavramlar, İlkeler, uygulamalar, Medikal yayıncılık.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
X
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
X
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar