Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÜREME SAĞLIĞI VE AİLE PLANLAMASI-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Pınar IRMAK VURAL
Dersi VerenlerDoç.Dr. Pınar IRMAK VURAL, Yeliz VARIŞOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÜreme sağlığı, cinsellik konularına yönelik fiziksel ve psikososyal gereksinimlerini fark ederek, aile planlaması bilgisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması
, Üreme Sağlığı Kavramı, Üreme Hakları ve Cinsel Haklar
,Üreme Sağlığına Yönelik Uluslararası ve Ulusal Düzenlemeler

Üreme Sağlığı Hizmetlerinde Hemşirenin Rolü
,Cinsellik

,Toplumlarda Cinselliğe Bakış, Cinsellikle İlgili Yanlış Bilgiler ve İnanışlar ,Kadın ve Erkek Üreme Organları, Gebeliğin Oluşması
Gebelik Öncesi, Gebelik ve Doğumda Bakım
,Güvenli annelik ,Küretaj, güvenli düşük ,Ara Sınav,Aile Planlamasına Giriş ,Gebelikten Korunma Yöntemleri (modern yöntemler) ,Gebelikten Korunma Yöntemleri (geleneksel yöntemler) ,Özel Durumlarda Kontrasepsiyon, Acil Kontrasepsiyon ,Aile Planlaması Danışmanlığı ,CYBE Açısından Aile Planlamasının Önemi
,İnfertilite ve Danışmanlık
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Üreme Sağlığı Hizmetlerini Sıralayabilmesi10, 16, 9A
Üreme Sağlığı ve Üreme Haklarını Tanımlayabilmesi10, 16, 9A
Cinsiyet ve Cinsel Sağlıkla İlgili Kavramları Tanımlayabilmesi10, 14, 16, 9A
Aile Planlaması Danışmanlığını Açıklayabilmesi10, 16, 9A
Aile Planlaması ve Gebelikten Korunma Yöntemlerini Açıklayabilmesi10, 16, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması
1. Kaynağın 7-22 sayfalarının incelenmesi 5. kaynağın incelenmesi
2 Üreme Sağlığı Kavramı, Üreme Hakları ve Cinsel Haklar
1. Kaynağın 7-22 sayfalarının incelenmesi 5. kaynağın incelenmesi
2Üreme Sağlığına Yönelik Uluslararası ve Ulusal Düzenlemeler

Üreme Sağlığı Hizmetlerinde Hemşirenin Rolü
1. Kaynağın 10-26 sayfalarının incelenmesi 2. Kaynağın 3-30 sayfalarının incelenmesi
3Cinsellik

1. Kaynağın 162-176 sayfalarının incelenmesi 2. Kaynağın 38-45 sayfalarının incelenmesi
4Toplumlarda Cinselliğe Bakış, Cinsellikle İlgili Yanlış Bilgiler ve İnanışlar 7. kaynağın incelenmesi
5Kadın ve Erkek Üreme Organları, Gebeliğin Oluşması
Gebelik Öncesi, Gebelik ve Doğumda Bakım
Kadın ve Erkek Üreme Organları, Gebeliğin Oluşması Gebelik Öncesi, Gebelik ve Doğumda Bakım 1. Kaynağın 197-415 sayfalarının incelenmesi 2. Kaynağın 370-520 sayfalarının incelenmesi
6Güvenli annelik 5. kaynağın incelenmesi
7Küretaj, güvenli düşük 4. kaynağın incelenmesi
8Ara Sınav
9Aile Planlamasına Giriş 1. Kaynağın s:120-121 incelenmesi
10Gebelikten Korunma Yöntemleri (modern yöntemler) 1. Kaynağın s:123-131 incelenmesi
11Gebelikten Korunma Yöntemleri (geleneksel yöntemler) 1. Kaynağın s:123-131 incelenmesi
12Özel Durumlarda Kontrasepsiyon, Acil Kontrasepsiyon 3.kaynağın 94-97 sayfalarının incelenmesi 4.kaynağın 565–588 sayfalarının incelenmesi
13Aile Planlaması Danışmanlığı 1. Kaynağın 121-123 sayfalarının incelenmesi
14CYBE Açısından Aile Planlamasının Önemi
1. Kaynağın 91-109 sayfalarının incelenmesi 2. Kaynağın 217-255 sayfalarının incelenmesi
15İnfertilite ve Danışmanlık
1. Kaynağın 113-118 sayfalarının incelenmesi 2. Kaynağın 206-216 sayfalarının incelenmesi 6.kaynağın 135-138 sayfalarının incelenmesi
Kaynak
Öztaş, Ö., Artantaş, A. B., Tetik, B. K., YALÇINTAŞ, A., Yusuf, Ü. S. T. Ü., & Uğurlu, M. (2015). 18-49 yaş grubu evli kadınların üreme sağlığı ve kontrasepsiyon hakkındaki bilgi, tutum ve davranışları. Ankara Medical Journal, 15(2). Sezer, A. V. C. I., MUTLU, S., & YİGİT, F. (2021). EVLİ KADINLARIN AİLE PLANLAMASI YÖNTEM TERCİHLERİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLER. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(2), 128-138. SEVİL, Ü., ATAN, Ş. Ü., DURAN, E. T., & BOLSOY, N. (2012). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN CİNSELLİK VE AİLE PLANLAMASI YÖNTEMLERİ KONUSUNDAKİ BİLGİ, GÖRÜŞ VE UYGULAMALARI. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 28(1), 13-25.
1. Beji NK. Kadın Sağlığı ve Hastalıkları, 2015 (1). 2. Şirin A., Kavlak O. Kadın Sağlığı, 2016 (2). 3. Tokuç B, Eskiocak M, Saltık A. Acil Kontrasepsiyon. Sted 2002, cilt:11, sayı:3, 94-97. 4. T.C. Sağlık Bakanlığı Ana-Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü ve JHPIEGO (2000) Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi: Aile Planlaması ve Üreme Sağlığı, Ankara, Damla Matbaacılık, s. 565–588. 5. sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/açsap40.pdf 6. Vural PI, Beji NK. İnfertilite sorununun psikoseksüel etkileri (Derleme). 2014; 16(57): 135-138. 7. http://www.ikgv.org/pdf/saglik_kitabi1.pdf

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
X
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar
10
PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar.
X
11
PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı188
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)46
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(46/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÜREME SAĞLIĞI VE AİLE PLANLAMASI-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Pınar IRMAK VURAL
Dersi VerenlerDoç.Dr. Pınar IRMAK VURAL, Yeliz VARIŞOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÜreme sağlığı, cinsellik konularına yönelik fiziksel ve psikososyal gereksinimlerini fark ederek, aile planlaması bilgisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması
, Üreme Sağlığı Kavramı, Üreme Hakları ve Cinsel Haklar
,Üreme Sağlığına Yönelik Uluslararası ve Ulusal Düzenlemeler

Üreme Sağlığı Hizmetlerinde Hemşirenin Rolü
,Cinsellik

,Toplumlarda Cinselliğe Bakış, Cinsellikle İlgili Yanlış Bilgiler ve İnanışlar ,Kadın ve Erkek Üreme Organları, Gebeliğin Oluşması
Gebelik Öncesi, Gebelik ve Doğumda Bakım
,Güvenli annelik ,Küretaj, güvenli düşük ,Ara Sınav,Aile Planlamasına Giriş ,Gebelikten Korunma Yöntemleri (modern yöntemler) ,Gebelikten Korunma Yöntemleri (geleneksel yöntemler) ,Özel Durumlarda Kontrasepsiyon, Acil Kontrasepsiyon ,Aile Planlaması Danışmanlığı ,CYBE Açısından Aile Planlamasının Önemi
,İnfertilite ve Danışmanlık
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Üreme Sağlığı Hizmetlerini Sıralayabilmesi10, 16, 9A
Üreme Sağlığı ve Üreme Haklarını Tanımlayabilmesi10, 16, 9A
Cinsiyet ve Cinsel Sağlıkla İlgili Kavramları Tanımlayabilmesi10, 14, 16, 9A
Aile Planlaması Danışmanlığını Açıklayabilmesi10, 16, 9A
Aile Planlaması ve Gebelikten Korunma Yöntemlerini Açıklayabilmesi10, 16, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması
1. Kaynağın 7-22 sayfalarının incelenmesi 5. kaynağın incelenmesi
2 Üreme Sağlığı Kavramı, Üreme Hakları ve Cinsel Haklar
1. Kaynağın 7-22 sayfalarının incelenmesi 5. kaynağın incelenmesi
2Üreme Sağlığına Yönelik Uluslararası ve Ulusal Düzenlemeler

Üreme Sağlığı Hizmetlerinde Hemşirenin Rolü
1. Kaynağın 10-26 sayfalarının incelenmesi 2. Kaynağın 3-30 sayfalarının incelenmesi
3Cinsellik

1. Kaynağın 162-176 sayfalarının incelenmesi 2. Kaynağın 38-45 sayfalarının incelenmesi
4Toplumlarda Cinselliğe Bakış, Cinsellikle İlgili Yanlış Bilgiler ve İnanışlar 7. kaynağın incelenmesi
5Kadın ve Erkek Üreme Organları, Gebeliğin Oluşması
Gebelik Öncesi, Gebelik ve Doğumda Bakım
Kadın ve Erkek Üreme Organları, Gebeliğin Oluşması Gebelik Öncesi, Gebelik ve Doğumda Bakım 1. Kaynağın 197-415 sayfalarının incelenmesi 2. Kaynağın 370-520 sayfalarının incelenmesi
6Güvenli annelik 5. kaynağın incelenmesi
7Küretaj, güvenli düşük 4. kaynağın incelenmesi
8Ara Sınav
9Aile Planlamasına Giriş 1. Kaynağın s:120-121 incelenmesi
10Gebelikten Korunma Yöntemleri (modern yöntemler) 1. Kaynağın s:123-131 incelenmesi
11Gebelikten Korunma Yöntemleri (geleneksel yöntemler) 1. Kaynağın s:123-131 incelenmesi
12Özel Durumlarda Kontrasepsiyon, Acil Kontrasepsiyon 3.kaynağın 94-97 sayfalarının incelenmesi 4.kaynağın 565–588 sayfalarının incelenmesi
13Aile Planlaması Danışmanlığı 1. Kaynağın 121-123 sayfalarının incelenmesi
14CYBE Açısından Aile Planlamasının Önemi
1. Kaynağın 91-109 sayfalarının incelenmesi 2. Kaynağın 217-255 sayfalarının incelenmesi
15İnfertilite ve Danışmanlık
1. Kaynağın 113-118 sayfalarının incelenmesi 2. Kaynağın 206-216 sayfalarının incelenmesi 6.kaynağın 135-138 sayfalarının incelenmesi
Kaynak
Öztaş, Ö., Artantaş, A. B., Tetik, B. K., YALÇINTAŞ, A., Yusuf, Ü. S. T. Ü., & Uğurlu, M. (2015). 18-49 yaş grubu evli kadınların üreme sağlığı ve kontrasepsiyon hakkındaki bilgi, tutum ve davranışları. Ankara Medical Journal, 15(2). Sezer, A. V. C. I., MUTLU, S., & YİGİT, F. (2021). EVLİ KADINLARIN AİLE PLANLAMASI YÖNTEM TERCİHLERİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLER. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(2), 128-138. SEVİL, Ü., ATAN, Ş. Ü., DURAN, E. T., & BOLSOY, N. (2012). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN CİNSELLİK VE AİLE PLANLAMASI YÖNTEMLERİ KONUSUNDAKİ BİLGİ, GÖRÜŞ VE UYGULAMALARI. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 28(1), 13-25.
1. Beji NK. Kadın Sağlığı ve Hastalıkları, 2015 (1). 2. Şirin A., Kavlak O. Kadın Sağlığı, 2016 (2). 3. Tokuç B, Eskiocak M, Saltık A. Acil Kontrasepsiyon. Sted 2002, cilt:11, sayı:3, 94-97. 4. T.C. Sağlık Bakanlığı Ana-Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü ve JHPIEGO (2000) Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi: Aile Planlaması ve Üreme Sağlığı, Ankara, Damla Matbaacılık, s. 565–588. 5. sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/açsap40.pdf 6. Vural PI, Beji NK. İnfertilite sorununun psikoseksüel etkileri (Derleme). 2014; 16(57): 135-138. 7. http://www.ikgv.org/pdf/saglik_kitabi1.pdf

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
X
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar
10
PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar.
X
11
PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:12Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:13