Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KANITA DAYALI HEMŞİRELİK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra KÖROĞLU ÇAMDEVİREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra KÖROĞLU ÇAMDEVİREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını ve sınıflamalarını kavrayarak kanıta dayalı hemşirelik bilgilerine ulaşmayı ve uygulama alanlarında kullanım esaslarını kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; rDersin tanıtımı, Ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ile ilişkisinin kurulması, Derse Giriş ,Kanıt, Kanıta dayalı uygulama,Kanıta dayalı uygulamanın tarihsel gelişimi, nedenleri ve amaçları,Güvenilir kanıtların elde edilmesi,Kanıta dayalı uygulama sürecinin aşamaları ,Kanıt dayalı hemşirelik uygulamalarında engeller ve kolaylaştırıcılar,Kanıt düzeyi sınıflamaları,Ara Sınav,Kanıt dayalı uygulama kaynakları; sistematik inceleme, randomize kontrollü çalışma, vaka kontrollü çalışma ,Kanıta dayalı uygulama kaynakları; kohort çalışmaları, gözlem,Kanıtlara ulaşma yolları, Kanıta Dayalı Uygulama rehberleri, Kanıta Dayalı Uygulama hemşirelik merkezleri, internet kaynakları,Kanıta dayalı uygulamalar ve hemşirelik,Kanıta dayalı uygulama örnekleri I,Kanıta dayalı uygulama örnekleri II,Kanıta dayalı uygulama örnekleri III; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını ve derecelerini tanımlar | 10, 16, 19, 37, 9 | A |
2.Uygulamada kullanılacak araştırma kanıtlarına hangi veri tabanlarından ulaşacağını bilir | 10, 16, 19, 37, 8, 9 | A |
3.Kanıta dayalı hemşireliğin mesleğe/ uygulama alanına katkılarını açıklar | 10, 16, 19, 37, 9 | A |
4.Kanıta dayalı hemşirelik uygulama süreci ve uygulamalardaki engelleri bilir | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
5.Kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarının yaşama geçirilmesi için yapılması gerekenleri ifade eder | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | rDersin tanıtımı, Ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ile ilişkisinin kurulması, Derse Giriş | 1.Kaynak sayfa:7-9 |
2 | Kanıt, Kanıta dayalı uygulama | 4.Kaynak sayfa: 60-62 5.Kaynak sayfa: 97-98 |
3 | Kanıta dayalı uygulamanın tarihsel gelişimi, nedenleri ve amaçları | 3.Kaynak sayfa: 61-62 2.Kaynak sayfa: 52 5.Kaynak sayfa: 100 |
4 | Güvenilir kanıtların elde edilmesi | Kaynak 3 sayfa: 63 Kaynak 5 sayfa: 99 Kaynak 1 sayfa: 10-18 |
5 | Kanıta dayalı uygulama sürecinin aşamaları | Kaynak 1 sayfa: 10-18 |
6 | Kanıt dayalı hemşirelik uygulamalarında engeller ve kolaylaştırıcılar | Kaynak 1 sayfa: 49-54 Kaynak 2 sayfa: 53 |
7 | Kanıt düzeyi sınıflamaları | Kaynak 3 sayfa: 63-64 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kanıt dayalı uygulama kaynakları; sistematik inceleme, randomize kontrollü çalışma, vaka kontrollü çalışma | 6. kaynak sayfa:112-120, 124 |
10 | Kanıta dayalı uygulama kaynakları; kohort çalışmaları, gözlem | 6. kaynak sayfa:108-111, 149-150 |
11 | Kanıtlara ulaşma yolları, Kanıta Dayalı Uygulama rehberleri, Kanıta Dayalı Uygulama hemşirelik merkezleri, internet kaynakları | Kaynak 3 sayfa: 65-67 |
12 | Kanıta dayalı uygulamalar ve hemşirelik | Kaynak 1 sayfa: 37-40 Kaynak 2 sayfa: 52-53 |
13 | Kanıta dayalı uygulama örnekleri I | Kaynak 7 |
14 | Kanıta dayalı uygulama örnekleri II | Kaynak 8 |
15 | Kanıta dayalı uygulama örnekleri III | Kaynak 7 |
Kaynak |
1.Kapucu S., Kahveci R.(Eds) (2017) Kanıta Dayalı Hemşirelik Uygulamaları. Ankara: SAGE yayıncılık 2.EÖ Çopur, N Kuru, ÇC Seyman (2015). Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulamalara Genel Bakış. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(2): 51-55 3.G Kocaman (2003). Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulama. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2: 61-69 4.E Şenyuva (2016). Hemşirelik eğitimi ve kanıta dayalı uygulamalar. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, ; 24(1): 59-65. 5.M Kara, K Babadağ (2003). Kanıta dayalı hemşirelik. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, (3)6: 96-104 6. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, M.N. (2014). Hemşirelikte Araştırma Süreç Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. 7. EM Yayla (2017) Mukozite Yönelik Kanıta Dayalı Uygulamalar. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14 (3): 223-227 8. MÇ Yılmaz (2007) Mukozit Yönetiminde Kanıta Dayalı Uygulamalar. Uluslararası Hematoloji-Onkoloji Dergisi, 4 (17): 241-246 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 18 | 18 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KANITA DAYALI HEMŞİRELİK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra KÖROĞLU ÇAMDEVİREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra KÖROĞLU ÇAMDEVİREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını ve sınıflamalarını kavrayarak kanıta dayalı hemşirelik bilgilerine ulaşmayı ve uygulama alanlarında kullanım esaslarını kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; rDersin tanıtımı, Ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ile ilişkisinin kurulması, Derse Giriş ,Kanıt, Kanıta dayalı uygulama,Kanıta dayalı uygulamanın tarihsel gelişimi, nedenleri ve amaçları,Güvenilir kanıtların elde edilmesi,Kanıta dayalı uygulama sürecinin aşamaları ,Kanıt dayalı hemşirelik uygulamalarında engeller ve kolaylaştırıcılar,Kanıt düzeyi sınıflamaları,Ara Sınav,Kanıt dayalı uygulama kaynakları; sistematik inceleme, randomize kontrollü çalışma, vaka kontrollü çalışma ,Kanıta dayalı uygulama kaynakları; kohort çalışmaları, gözlem,Kanıtlara ulaşma yolları, Kanıta Dayalı Uygulama rehberleri, Kanıta Dayalı Uygulama hemşirelik merkezleri, internet kaynakları,Kanıta dayalı uygulamalar ve hemşirelik,Kanıta dayalı uygulama örnekleri I,Kanıta dayalı uygulama örnekleri II,Kanıta dayalı uygulama örnekleri III; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını ve derecelerini tanımlar | 10, 16, 19, 37, 9 | A |
2.Uygulamada kullanılacak araştırma kanıtlarına hangi veri tabanlarından ulaşacağını bilir | 10, 16, 19, 37, 8, 9 | A |
3.Kanıta dayalı hemşireliğin mesleğe/ uygulama alanına katkılarını açıklar | 10, 16, 19, 37, 9 | A |
4.Kanıta dayalı hemşirelik uygulama süreci ve uygulamalardaki engelleri bilir | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
5.Kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarının yaşama geçirilmesi için yapılması gerekenleri ifade eder | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | rDersin tanıtımı, Ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ile ilişkisinin kurulması, Derse Giriş | 1.Kaynak sayfa:7-9 |
2 | Kanıt, Kanıta dayalı uygulama | 4.Kaynak sayfa: 60-62 5.Kaynak sayfa: 97-98 |
3 | Kanıta dayalı uygulamanın tarihsel gelişimi, nedenleri ve amaçları | 3.Kaynak sayfa: 61-62 2.Kaynak sayfa: 52 5.Kaynak sayfa: 100 |
4 | Güvenilir kanıtların elde edilmesi | Kaynak 3 sayfa: 63 Kaynak 5 sayfa: 99 Kaynak 1 sayfa: 10-18 |
5 | Kanıta dayalı uygulama sürecinin aşamaları | Kaynak 1 sayfa: 10-18 |
6 | Kanıt dayalı hemşirelik uygulamalarında engeller ve kolaylaştırıcılar | Kaynak 1 sayfa: 49-54 Kaynak 2 sayfa: 53 |
7 | Kanıt düzeyi sınıflamaları | Kaynak 3 sayfa: 63-64 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kanıt dayalı uygulama kaynakları; sistematik inceleme, randomize kontrollü çalışma, vaka kontrollü çalışma | 6. kaynak sayfa:112-120, 124 |
10 | Kanıta dayalı uygulama kaynakları; kohort çalışmaları, gözlem | 6. kaynak sayfa:108-111, 149-150 |
11 | Kanıtlara ulaşma yolları, Kanıta Dayalı Uygulama rehberleri, Kanıta Dayalı Uygulama hemşirelik merkezleri, internet kaynakları | Kaynak 3 sayfa: 65-67 |
12 | Kanıta dayalı uygulamalar ve hemşirelik | Kaynak 1 sayfa: 37-40 Kaynak 2 sayfa: 52-53 |
13 | Kanıta dayalı uygulama örnekleri I | Kaynak 7 |
14 | Kanıta dayalı uygulama örnekleri II | Kaynak 8 |
15 | Kanıta dayalı uygulama örnekleri III | Kaynak 7 |
Kaynak |
1.Kapucu S., Kahveci R.(Eds) (2017) Kanıta Dayalı Hemşirelik Uygulamaları. Ankara: SAGE yayıncılık 2.EÖ Çopur, N Kuru, ÇC Seyman (2015). Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulamalara Genel Bakış. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(2): 51-55 3.G Kocaman (2003). Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulama. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2: 61-69 4.E Şenyuva (2016). Hemşirelik eğitimi ve kanıta dayalı uygulamalar. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, ; 24(1): 59-65. 5.M Kara, K Babadağ (2003). Kanıta dayalı hemşirelik. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, (3)6: 96-104 6. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, M.N. (2014). Hemşirelikte Araştırma Süreç Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. 7. EM Yayla (2017) Mukozite Yönelik Kanıta Dayalı Uygulamalar. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14 (3): 223-227 8. MÇ Yılmaz (2007) Mukozit Yönetiminde Kanıta Dayalı Uygulamalar. Uluslararası Hematoloji-Onkoloji Dergisi, 4 (17): 241-246 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |