Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE ÖĞRETİM | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özlem AVCI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlıklı ve hasta bireyin, ailenin ve toplumun gereksinimlerini temel sağlık hizmetleri doğrultusunda karşılamak için hemşirenin eğitici rolünün önemini kavraması ve bu gereksinimlerine yönelik öğretim sürecini planlayabilmesi için gerekli bilgiyi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması Hemşirelikte Öğretimde Temel Kavramlar ,Öğretim Süreci, Hemşirelik ve Öğretim Sürecinin Karşılaştırılması ,Sağlık Eğitimi Tanımı ve Özellikleri,Hasta Hemşire İlişkisi ve Öğretim,Çocuk Eğitimi, Yetişkin Eğitimi, Yaşlı Eğitimi: Farklar ve dikkat edilecek noktalar,Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci,Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci Veri Toplama ve Hemşirelik Tanısı Koyma ,Ara sınav,Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci Planlama-Hedefler oluşturma, Spontan eğitim özellikleri,Eğitim Araç Gereçleri- Materyal Geliştirme,Eğitim Araç Gereçleri- Materyal Geliştirme,İnteraktif öğretim yöntemleri ,İnteraktif öğretim yöntemleri ,Eğitim öğretimi uygulama ve değerlendirme basamakları,Hizmet İçi Eğitimi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Eğitim, öğrenim, öğretim kavramlarını tanımlar | 16, 9 | A |
Sağlık eğitimini ve özelliklerini tanımlar | 16, 9 | A |
Sağlık eğitiminde bireylerin özelliklerine uygun eğitim yöntemleri ve materyalleri seçer | 10, 16, 6, 9 | A |
Çocuk, yetişkin ve yaşlı eğitimi arasındaki farkları sıralar | 10, 16, 19, 9 | A |
Uygun eğitim atmosferinin özelliklerini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve yeniden kazandırılmasında hemşirenin eğitici rolünün önemini açıklar | 10, 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması Hemşirelikte Öğretimde Temel Kavramlar | 1.kaynağın giriş bölümünün incelenmesi, 2. kaynağın okunması |
2 | Öğretim Süreci, Hemşirelik ve Öğretim Sürecinin Karşılaştırılması | 1.kaynağın giriş bölümünün incelenmesi, 2. ve 3. kaynağın okunması |
3 | Sağlık Eğitimi Tanımı ve Özellikleri | 3. kaynağın okunması |
4 | Hasta Hemşire İlişkisi ve Öğretim | 5. kaynağın birinci bölümünün incelenmesi. |
5 | Çocuk Eğitimi, Yetişkin Eğitimi, Yaşlı Eğitimi: Farklar ve dikkat edilecek noktalar | 4. kaynağın ‘Gelişim kuramcıları’ bölümünün incelenmesi |
6 | Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci | 2. kaynağın okunması |
7 | Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci Veri Toplama ve Hemşirelik Tanısı Koyma | 2. kaynağın okunması |
8 | Ara sınav | |
9 | Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci Planlama-Hedefler oluşturma, Spontan eğitim özellikleri | 2. kaynağın okunması |
10 | Eğitim Araç Gereçleri- Materyal Geliştirme | 1.kaynağın ‘Görsel işitsel araç gereçler’ bölümünün okunması |
11 | Eğitim Araç Gereçleri- Materyal Geliştirme | 1.kaynağın ‘Görsel işitsel araç gereçler’ bölümünün okunması ve 2. Kaynağın incelenmesi |
12 | İnteraktif öğretim yöntemleri | 1.Kaynağın ‘interaktif eğitim yöntemleri’ bölümünün incelenmesi ve 2. kaynağın incelenmesi |
13 | İnteraktif öğretim yöntemleri | 1.Kaynağın ‘interaktif eğitim yöntemleri’ bölümünün incelenmesi |
14 | Eğitim öğretimi uygulama ve değerlendirme basamakları | 1.kaynağın ‘öğretim süreci bölümünün ve 4. Kaynağın ‘çocuklarda öğrenme ilkeleri ‘ bölümünün incelenmesi. |
15 | Hizmet İçi Eğitimi | Öğretim elemanının ders notları |
Kaynak |
1.Sullivan R., Magarick R, Bergthold G, Blouse A, Mclntosh N. (1999). Tıp Eğitimcileri için Eğitim Becerileri Rehberi. Şahin N (çev.). Ankara: Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı. 2. Bayat M. (2005). Öğretim süreci ve hemşirelik. Sağlık Bilimleri Dergisi, 14, 66-72. 3. Gökkoca ZU. (2001). Sağlık Eğitimi Açısından Temel İlkeler. Sted, 10(10), 371-374. 4. Senemoğlu N. (2012). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ankara: PEGEM Yayıncılık. 5. Özcan A. (2006). Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim, Ankara. 6. Öğretim elemanının ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | ||||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE ÖĞRETİM | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özlem AVCI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlıklı ve hasta bireyin, ailenin ve toplumun gereksinimlerini temel sağlık hizmetleri doğrultusunda karşılamak için hemşirenin eğitici rolünün önemini kavraması ve bu gereksinimlerine yönelik öğretim sürecini planlayabilmesi için gerekli bilgiyi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması Hemşirelikte Öğretimde Temel Kavramlar ,Öğretim Süreci, Hemşirelik ve Öğretim Sürecinin Karşılaştırılması ,Sağlık Eğitimi Tanımı ve Özellikleri,Hasta Hemşire İlişkisi ve Öğretim,Çocuk Eğitimi, Yetişkin Eğitimi, Yaşlı Eğitimi: Farklar ve dikkat edilecek noktalar,Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci,Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci Veri Toplama ve Hemşirelik Tanısı Koyma ,Ara sınav,Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci Planlama-Hedefler oluşturma, Spontan eğitim özellikleri,Eğitim Araç Gereçleri- Materyal Geliştirme,Eğitim Araç Gereçleri- Materyal Geliştirme,İnteraktif öğretim yöntemleri ,İnteraktif öğretim yöntemleri ,Eğitim öğretimi uygulama ve değerlendirme basamakları,Hizmet İçi Eğitimi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Eğitim, öğrenim, öğretim kavramlarını tanımlar | 16, 9 | A |
Sağlık eğitimini ve özelliklerini tanımlar | 16, 9 | A |
Sağlık eğitiminde bireylerin özelliklerine uygun eğitim yöntemleri ve materyalleri seçer | 10, 16, 6, 9 | A |
Çocuk, yetişkin ve yaşlı eğitimi arasındaki farkları sıralar | 10, 16, 19, 9 | A |
Uygun eğitim atmosferinin özelliklerini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve yeniden kazandırılmasında hemşirenin eğitici rolünün önemini açıklar | 10, 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktıları ile program yeterliklerinin ilişkisinin kurulması Hemşirelikte Öğretimde Temel Kavramlar | 1.kaynağın giriş bölümünün incelenmesi, 2. kaynağın okunması |
2 | Öğretim Süreci, Hemşirelik ve Öğretim Sürecinin Karşılaştırılması | 1.kaynağın giriş bölümünün incelenmesi, 2. ve 3. kaynağın okunması |
3 | Sağlık Eğitimi Tanımı ve Özellikleri | 3. kaynağın okunması |
4 | Hasta Hemşire İlişkisi ve Öğretim | 5. kaynağın birinci bölümünün incelenmesi. |
5 | Çocuk Eğitimi, Yetişkin Eğitimi, Yaşlı Eğitimi: Farklar ve dikkat edilecek noktalar | 4. kaynağın ‘Gelişim kuramcıları’ bölümünün incelenmesi |
6 | Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci | 2. kaynağın okunması |
7 | Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci Veri Toplama ve Hemşirelik Tanısı Koyma | 2. kaynağın okunması |
8 | Ara sınav | |
9 | Eğitimi Öğretimi Hazırlama Süreci Planlama-Hedefler oluşturma, Spontan eğitim özellikleri | 2. kaynağın okunması |
10 | Eğitim Araç Gereçleri- Materyal Geliştirme | 1.kaynağın ‘Görsel işitsel araç gereçler’ bölümünün okunması |
11 | Eğitim Araç Gereçleri- Materyal Geliştirme | 1.kaynağın ‘Görsel işitsel araç gereçler’ bölümünün okunması ve 2. Kaynağın incelenmesi |
12 | İnteraktif öğretim yöntemleri | 1.Kaynağın ‘interaktif eğitim yöntemleri’ bölümünün incelenmesi ve 2. kaynağın incelenmesi |
13 | İnteraktif öğretim yöntemleri | 1.Kaynağın ‘interaktif eğitim yöntemleri’ bölümünün incelenmesi |
14 | Eğitim öğretimi uygulama ve değerlendirme basamakları | 1.kaynağın ‘öğretim süreci bölümünün ve 4. Kaynağın ‘çocuklarda öğrenme ilkeleri ‘ bölümünün incelenmesi. |
15 | Hizmet İçi Eğitimi | Öğretim elemanının ders notları |
Kaynak |
1.Sullivan R., Magarick R, Bergthold G, Blouse A, Mclntosh N. (1999). Tıp Eğitimcileri için Eğitim Becerileri Rehberi. Şahin N (çev.). Ankara: Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı. 2. Bayat M. (2005). Öğretim süreci ve hemşirelik. Sağlık Bilimleri Dergisi, 14, 66-72. 3. Gökkoca ZU. (2001). Sağlık Eğitimi Açısından Temel İlkeler. Sted, 10(10), 371-374. 4. Senemoğlu N. (2012). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ankara: PEGEM Yayıncılık. 5. Özcan A. (2006). Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim, Ankara. 6. Öğretim elemanının ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | ||||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |