Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE ETİK VE DEONTOLOJİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders sonunda öğrenci; etik biliminin kavram, kuram ve ilkelerini, değerleri, hakları, evrensel ve hemşirelik etik ilkelerini kavrayarak etik ikilemlerin çözümünde doğru karar verebilme becerisi kazandırmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması, Hemşirenin Rolleri, Sorumlulukları ve Yükümlülükleri,Hemşireliğin Yasal Yönleri,Temel İnsan Hakları ve Yasal Yönleri, Sağlık Hakkı, Hasta Hakları,Hemşirelik ve Değerler,Etik Bilimi ve Hemşirelik, Bakım etiği,Etik, Ahlak, Deontoloji Tanımları, Etik Sınıflandırma,Evrensel Etik İlkeler,Hemşirelik Etik Kodları,Etik İkilemler ve Çözümleri, Tanım ve Terimler (Etik Belirsizlik, Etik Sorun, Etik İkilem),Etik Kuramlar,Etik Karar Verme Süreci,Etik Duyarlılık,Tıbbi Gelişmeler ve Etik Yönleri ,Malpraktis ,Dersin genel tekrarı ve özet; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Etik ve ilişkili kavramları tanımlar, | 10, 18, 4, 9 | |
2.Hemşirelik rol ve işlevlerini yasal çerçevede tartışır, | 10, 18, 4, 9 | |
4.Temel insan haklarına dayalı olarak hizmet alanına özgü hakları değerlendirir, | 10, 18, 4, 9 | |
5.Etik karar verme sürecinin aşamalarını tanımlar, | 10, 18, 4, 9 | |
6.Etik ikilemleri çözümlemede etik ilkelerle karar verme becerisi kazanıp davranışa dönüştürür. | 10, 18, 4, 9 | |
3. Bireysel ve mesleki felsefesini analiz eder, | 10, 18, 4, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması, Hemşirenin Rolleri, Sorumlulukları ve Yükümlülükleri | 1.kaynağın incelenmesi |
2 | Hemşireliğin Yasal Yönleri | http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/hemsirelik-kanunu.aspx http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/yonetmelik.aspx |
3 | Temel İnsan Hakları ve Yasal Yönleri, Sağlık Hakkı, Hasta Hakları | 2.kaynağın incelenmesi |
4 | Hemşirelik ve Değerler | 3.kaynağın incelenmesi |
5 | Etik Bilimi ve Hemşirelik, Bakım etiği | 3.kaynağın incelenmesi |
6 | Etik, Ahlak, Deontoloji Tanımları, Etik Sınıflandırma | 3.kaynağın incelenmesi |
7 | Evrensel Etik İlkeler | 2.kaynağın incelenmesi |
8 | Hemşirelik Etik Kodları | 3.kaynağın incelenmesi |
9 | Etik İkilemler ve Çözümleri, Tanım ve Terimler (Etik Belirsizlik, Etik Sorun, Etik İkilem) | 2.kaynağın incelenmesi |
10 | Etik Kuramlar | 3.kaynağın incelenmesi |
11 | Etik Karar Verme Süreci | 3.kaynağın incelenmesi |
12 | Etik Duyarlılık | 3.kaynağın incelenmesi |
13 | Tıbbi Gelişmeler ve Etik Yönleri | 2.kaynağın incelenmesi |
13 | Malpraktis | 2.kaynağın incelenmesi |
14 | Dersin genel tekrarı ve özet |
Kaynak |
1. Burkhardt MA., Nathaniel AK.: Ethics&Issues in Contemporary Nursing, Third Edition,Canada,2008 2. Erdemir AD, Oğuz Y, Elçioğlu Ö, Doğan H. Klinik Etik. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2001. 3. Babadağ K. Hemşirelik ve değerler. Profesörlük Çalışması, İstanbul, 1998. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | ||||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | ||||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 18 | 18 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE ETİK VE DEONTOLOJİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders sonunda öğrenci; etik biliminin kavram, kuram ve ilkelerini, değerleri, hakları, evrensel ve hemşirelik etik ilkelerini kavrayarak etik ikilemlerin çözümünde doğru karar verebilme becerisi kazandırmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması, Hemşirenin Rolleri, Sorumlulukları ve Yükümlülükleri,Hemşireliğin Yasal Yönleri,Temel İnsan Hakları ve Yasal Yönleri, Sağlık Hakkı, Hasta Hakları,Hemşirelik ve Değerler,Etik Bilimi ve Hemşirelik, Bakım etiği,Etik, Ahlak, Deontoloji Tanımları, Etik Sınıflandırma,Evrensel Etik İlkeler,Hemşirelik Etik Kodları,Etik İkilemler ve Çözümleri, Tanım ve Terimler (Etik Belirsizlik, Etik Sorun, Etik İkilem),Etik Kuramlar,Etik Karar Verme Süreci,Etik Duyarlılık,Tıbbi Gelişmeler ve Etik Yönleri ,Malpraktis ,Dersin genel tekrarı ve özet; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Etik ve ilişkili kavramları tanımlar, | 10, 18, 4, 9 | |
2.Hemşirelik rol ve işlevlerini yasal çerçevede tartışır, | 10, 18, 4, 9 | |
4.Temel insan haklarına dayalı olarak hizmet alanına özgü hakları değerlendirir, | 10, 18, 4, 9 | |
5.Etik karar verme sürecinin aşamalarını tanımlar, | 10, 18, 4, 9 | |
6.Etik ikilemleri çözümlemede etik ilkelerle karar verme becerisi kazanıp davranışa dönüştürür. | 10, 18, 4, 9 | |
3. Bireysel ve mesleki felsefesini analiz eder, | 10, 18, 4, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması, Hemşirenin Rolleri, Sorumlulukları ve Yükümlülükleri | 1.kaynağın incelenmesi |
2 | Hemşireliğin Yasal Yönleri | http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/hemsirelik-kanunu.aspx http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/yonetmelik.aspx |
3 | Temel İnsan Hakları ve Yasal Yönleri, Sağlık Hakkı, Hasta Hakları | 2.kaynağın incelenmesi |
4 | Hemşirelik ve Değerler | 3.kaynağın incelenmesi |
5 | Etik Bilimi ve Hemşirelik, Bakım etiği | 3.kaynağın incelenmesi |
6 | Etik, Ahlak, Deontoloji Tanımları, Etik Sınıflandırma | 3.kaynağın incelenmesi |
7 | Evrensel Etik İlkeler | 2.kaynağın incelenmesi |
8 | Hemşirelik Etik Kodları | 3.kaynağın incelenmesi |
9 | Etik İkilemler ve Çözümleri, Tanım ve Terimler (Etik Belirsizlik, Etik Sorun, Etik İkilem) | 2.kaynağın incelenmesi |
10 | Etik Kuramlar | 3.kaynağın incelenmesi |
11 | Etik Karar Verme Süreci | 3.kaynağın incelenmesi |
12 | Etik Duyarlılık | 3.kaynağın incelenmesi |
13 | Tıbbi Gelişmeler ve Etik Yönleri | 2.kaynağın incelenmesi |
13 | Malpraktis | 2.kaynağın incelenmesi |
14 | Dersin genel tekrarı ve özet |
Kaynak |
1. Burkhardt MA., Nathaniel AK.: Ethics&Issues in Contemporary Nursing, Third Edition,Canada,2008 2. Erdemir AD, Oğuz Y, Elçioğlu Ö, Doğan H. Klinik Etik. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2001. 3. Babadağ K. Hemşirelik ve değerler. Profesörlük Çalışması, İstanbul, 1998. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | ||||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | ||||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |