Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PALYATİF VE YAŞAM SONU BAKIM | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Tedavi edici yaklaşımların tükendiği hastalar başta olmak üzere tanı anından itibaren tedavi süresince ya da ölüm anına kadar ve yas sürecinde, hem hasta ve hem de yakınlarının fiziksel, psikososyal ve manevi gereksinimlerine yönelik bakım süreciyle ilgili gerekli bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Palyatif Bakım Kavramı,Palyatif Bakımın Amacı, Felsefesi ve İlkeleri,Dünyada ve Ülkemizde Palyatif Bakım,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -I,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -II,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –III,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –IV,Ara Sınav,Özel Durumlarda Palyatif Bakım -I,Özel Durumlarda Palyatif Bakım –II,Özel Durumlarda Palyatif Bakım -III,Manevi /Spirütüel Bakım,Yaşam Sonu Bakımı, İyi Ölüm/ Huzurlu Ölüm Kavramı ve Hospisler,Palyatif ve Yaşam Sonu Bakım Sürecinde Hasta Ailesi Yaşadığı Psikososyal Sorunlar ve Ailenin Bakımı,Yas Süreci ve Ailenin Bakımı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
4.Palyatif ve yaşam sonu sürecinde hasta ve ailesinin yaşadığı psikososyal ve manevi sorunlara yönelik hemşirelik yaklaşımlarını kazanır. | 10, 16, 4, 9 | A |
3.Palyatif bakımda, semptom kontrolüne yönelik kanıta dayalı hemşirelik bakımını planlar. | 10, 16, 4, 9 | A |
2.Palyatif süreçte hastada görülen semptomların yönetimi ile ilgili temel ilkeleri sıralar. | 10, 13, 16, 9 | A |
1.Palyatif bakım kavramını, amacını, ilkelerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Palyatif Bakım Kavramı | 6. kaynağın 329-334. sayfalarının incelenmesi |
2 | Palyatif Bakımın Amacı, Felsefesi ve İlkeleri | 6. kaynağın 329-334. sayfalarının incelenmesi |
3 | Dünyada ve Ülkemizde Palyatif Bakım | 7.kaynağın 1-6. ve 9. kaynağın 142-149. sayfalarının incelenmesi |
4 | Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -I | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
5 | Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -II | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
6 | Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –III | 33.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
7 | Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –IV | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Özel Durumlarda Palyatif Bakım -I | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
10 | Özel Durumlarda Palyatif Bakım –II | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
11 | Özel Durumlarda Palyatif Bakım -III | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
12 | Manevi /Spirütüel Bakım | 10. kaynağın 37-45. sayfalarının incelenmesi |
13 | Yaşam Sonu Bakımı, İyi Ölüm/ Huzurlu Ölüm Kavramı ve Hospisler | 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 10. kaynağın 37-45. sayfalarının incelenmesi |
14 | Palyatif ve Yaşam Sonu Bakım Sürecinde Hasta Ailesi Yaşadığı Psikososyal Sorunlar ve Ailenin Bakımı | 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 10. kaynağın 37-45. sayfalarının incelenmesi |
15 | Yas Süreci ve Ailenin Bakımı | 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-74. 10. kaynağın 37-45. sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1. Özçelik, H., Fadıloğlu, Ç., Uyar, M., Karabulut, B. (2010). Kanser Hastaları ve Aileleri için Palyatif Bakım, İzmir: Üniversiteliler Ofset. 2. Cimete, G. (2002). Ölümcül Hastalarda Yaşam Sonu Bakım, Ankara: Nobel Tıp Kitabevi. 3. Aydoğan, F., Uygun, K. (2011). Kanser Hastalarında Palyatif Tedaviler. Klinik Gelişim, 24: 4-9. 4. Bağ, B. (2012). Hospis Ve Hospiste Ölüme Hazırlanma. Akad Geriatri, 4: 120-125. 5. Uyar, M., Uslu, R., Yıldırım, Y. (Ed.)(2006). Kanser Ve Palyatif Bakım. İzmir: Meta Basım. 6. Elçigil, A.( 2012). Palyatif Bakım Hemşireliği. Gülhane Tıp Derg 54: 329-334. 7. Gültekin, M., Özgül, N., Olcayto, E., ve Tuncer, M. (2010). Türkiye’de Palyatif Bakım Hizmetlerinin Mevcut Durumu. Türk Jinekolojik Onkoloji Dergisi, 1: 1-6. 8. Önal Dölek, B. (2012). Evde ve Kurumda Uzun Dönemli Bakım. Klinik Gelişim, 25: 95–99. 9. Bağ, B (2012). Almanya Örneğinde Sağlık Sisteminde Palyatif Bakım Uygulamaları. Türk Onkoloji Dergisi, 27 (3): 142-149. 10. Ergül Ş, Bayık, A. (2004). Hemşirelik ve Manevi Bakım. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi; 8(1): 37-45. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | ||||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | ||||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | ||||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | ||||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 18 | 18 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PALYATİF VE YAŞAM SONU BAKIM | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Tedavi edici yaklaşımların tükendiği hastalar başta olmak üzere tanı anından itibaren tedavi süresince ya da ölüm anına kadar ve yas sürecinde, hem hasta ve hem de yakınlarının fiziksel, psikososyal ve manevi gereksinimlerine yönelik bakım süreciyle ilgili gerekli bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Palyatif Bakım Kavramı,Palyatif Bakımın Amacı, Felsefesi ve İlkeleri,Dünyada ve Ülkemizde Palyatif Bakım,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -I,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -II,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –III,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –IV,Ara Sınav,Özel Durumlarda Palyatif Bakım -I,Özel Durumlarda Palyatif Bakım –II,Özel Durumlarda Palyatif Bakım -III,Manevi /Spirütüel Bakım,Yaşam Sonu Bakımı, İyi Ölüm/ Huzurlu Ölüm Kavramı ve Hospisler,Palyatif ve Yaşam Sonu Bakım Sürecinde Hasta Ailesi Yaşadığı Psikososyal Sorunlar ve Ailenin Bakımı,Yas Süreci ve Ailenin Bakımı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
4.Palyatif ve yaşam sonu sürecinde hasta ve ailesinin yaşadığı psikososyal ve manevi sorunlara yönelik hemşirelik yaklaşımlarını kazanır. | 10, 16, 4, 9 | A |
3.Palyatif bakımda, semptom kontrolüne yönelik kanıta dayalı hemşirelik bakımını planlar. | 10, 16, 4, 9 | A |
2.Palyatif süreçte hastada görülen semptomların yönetimi ile ilgili temel ilkeleri sıralar. | 10, 13, 16, 9 | A |
1.Palyatif bakım kavramını, amacını, ilkelerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Palyatif Bakım Kavramı | 6. kaynağın 329-334. sayfalarının incelenmesi |
2 | Palyatif Bakımın Amacı, Felsefesi ve İlkeleri | 6. kaynağın 329-334. sayfalarının incelenmesi |
3 | Dünyada ve Ülkemizde Palyatif Bakım | 7.kaynağın 1-6. ve 9. kaynağın 142-149. sayfalarının incelenmesi |
4 | Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -I | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
5 | Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -II | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
6 | Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –III | 33.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
7 | Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –IV | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Özel Durumlarda Palyatif Bakım -I | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
10 | Özel Durumlarda Palyatif Bakım –II | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
11 | Özel Durumlarda Palyatif Bakım -III | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
12 | Manevi /Spirütüel Bakım | 10. kaynağın 37-45. sayfalarının incelenmesi |
13 | Yaşam Sonu Bakımı, İyi Ölüm/ Huzurlu Ölüm Kavramı ve Hospisler | 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 10. kaynağın 37-45. sayfalarının incelenmesi |
14 | Palyatif ve Yaşam Sonu Bakım Sürecinde Hasta Ailesi Yaşadığı Psikososyal Sorunlar ve Ailenin Bakımı | 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 10. kaynağın 37-45. sayfalarının incelenmesi |
15 | Yas Süreci ve Ailenin Bakımı | 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-74. 10. kaynağın 37-45. sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1. Özçelik, H., Fadıloğlu, Ç., Uyar, M., Karabulut, B. (2010). Kanser Hastaları ve Aileleri için Palyatif Bakım, İzmir: Üniversiteliler Ofset. 2. Cimete, G. (2002). Ölümcül Hastalarda Yaşam Sonu Bakım, Ankara: Nobel Tıp Kitabevi. 3. Aydoğan, F., Uygun, K. (2011). Kanser Hastalarında Palyatif Tedaviler. Klinik Gelişim, 24: 4-9. 4. Bağ, B. (2012). Hospis Ve Hospiste Ölüme Hazırlanma. Akad Geriatri, 4: 120-125. 5. Uyar, M., Uslu, R., Yıldırım, Y. (Ed.)(2006). Kanser Ve Palyatif Bakım. İzmir: Meta Basım. 6. Elçigil, A.( 2012). Palyatif Bakım Hemşireliği. Gülhane Tıp Derg 54: 329-334. 7. Gültekin, M., Özgül, N., Olcayto, E., ve Tuncer, M. (2010). Türkiye’de Palyatif Bakım Hizmetlerinin Mevcut Durumu. Türk Jinekolojik Onkoloji Dergisi, 1: 1-6. 8. Önal Dölek, B. (2012). Evde ve Kurumda Uzun Dönemli Bakım. Klinik Gelişim, 25: 95–99. 9. Bağ, B (2012). Almanya Örneğinde Sağlık Sisteminde Palyatif Bakım Uygulamaları. Türk Onkoloji Dergisi, 27 (3): 142-149. 10. Ergül Ş, Bayık, A. (2004). Hemşirelik ve Manevi Bakım. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi; 8(1): 37-45. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | ||||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | ||||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | ||||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | ||||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |