Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ-Bahar Dönemi4+044
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Sema KUĞUOĞLU
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ayşe DOST
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSağlık ekibinin bir üyesi olarak, halk sağlığı hemşireliği alanlarında birey, aile ve toplum gruplarının öncelikli sağlık sorunlarının belirlenmesi, çözüm önerilerinin sunulması ve sağlığın geliştirilmesi faaliyetlerine yönelik farkındalık kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması,
Dünyada ve Türkiye’de Halk Sağlığı Hizmetlerinin Durumu,Dünya'da ve Ülkemizde Halk Sağlığı Hemşireliği'nin Tarihçesi,Toplum Tanılama
Epidemiyoloji
,Küresel Sağlık Sorunları Ve Önlenmesine İlişkin Stratejiler,Erken Tanı/Taramalar
,Omaha Sınıflama Sistemi,Aile Sağlığı Hemşireliği,Okul Sağlığı Hemşireliği,Yaşlı Sağlığı Hemşireliği,İş Sağlığı Hemşireliği,Olağan Dışı Durumlarda Hemşirelik,Halk Sağlığı Hemşireliğinde Özel Gruplar

,Kanıta Dayalı Uygulamalar ,Sağlığı Geliştirme
Toplumun Güçlendirilmesi
Dersin değerlendirilmesi
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Halk Sağlığı Hemşireliğinin tarihsel gelişimi ve temel kavramlarını tanımlar16, 37, 9A
3.Ulusal sağlık bakım sisteminin işleyişini açıklar16, 9A
8.Halk sağlığı hemşiresinin uygulama alanlarına yönelik (okul sağlığı, evde bakım, aile sağlığı, iş sağlığı, çevre sağlığı, yaşlı sağlığı ve toplum ruh sağlığı) rol ve fonksiyonlarını açıklar14, 16, 4, 5, 9A
4.Erken tanı ve taramaların önemini tartışır16, 9A, G
10.Toplumdaki risk grupları ve kırılgan grupları sorunları ile birlikte belirler10, 16, 9A
6.Sağlıklı yaşam biçimi ve sağlıklı çevre oluşturacak temel davranışları açıklar10, 16, 37, 9A
5.Ülkemizde sağlığı koruyan ve geliştiren sağlık programlarını açıklar16, 37, 9A
9.Toplumun güçlendirilmesi için yapılması gerekenleri açıklar16, 18, 9A
7.Birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına yönelik bakımı planlar10, 14, 16, 4, 9A
2. Birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarını bütüncül olarak değerlendirir10, 16, 3, 37, 5, 9
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması,
Dünyada ve Türkiye’de Halk Sağlığı Hizmetlerinin Durumu
-
2Dünya'da ve Ülkemizde Halk Sağlığı Hemşireliği'nin Tarihçesi1.Kaynağın incelenmesi
3Toplum Tanılama
Epidemiyoloji
"McCarthy, S. (2021). What is a windshield survey? Washtenaw Community College Library. https://libguides.wccnet.edu/nur130/windshield_survey " kaynağın incelenmesi
4Küresel Sağlık Sorunları Ve Önlenmesine İlişkin Stratejiler "https://www.cdc.gov/globalhealth/strategy/pdf/CDC-Global-Strategy_01.pdf" Türkiye Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar Çok Paydaşlı Eylem Planı 2017-2025. https://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/%C3%A7ok%20payda%C5%9Fl%C4%B1%20eylem.pdf ve 4.kaynaklarının incelenmesi
5Erken Tanı/Taramalar
1. ve 6. kaynağın incelenmesi
6Omaha Sınıflama Sistemi"Omaha Sistemi Hemşirelikte Bilgi Yönetimi" kitabının incelenmesi
7Aile Sağlığı Hemşireliği1., 5. ve 6.kaynağın incelenmesi
8Okul Sağlığı Hemşireliği2.kaynağın incelenmesi
9Yaşlı Sağlığı Hemşireliği7.kaynağın incelenmesi
10İş Sağlığı Hemşireliği3.kaynağın incelenmesi
11Olağan Dışı Durumlarda Hemşirelik1.kaynağın incelenmesi
12Halk Sağlığı Hemşireliğinde Özel Gruplar

1.kaynağın incelenmesi
13Kanıta Dayalı Uygulamalar 11.kaynağın incelenmesi
14Sağlığı Geliştirme
Toplumun Güçlendirilmesi
Dersin değerlendirilmesi
5. ve 6.kaynağın incelenmesi
Kaynak
1. Erci, B. (Ed.) (2020). Halk Sağlığı Hemşireliği. Anadolu Nobel Tıp Kitabevi. 2. Gözüm, S. (Ed.).(2016).Okul Dönemindeki Çocukların Sağlığının Geliştirilmesi. Vize Yayıncılık. 3. Esin, MN. (2016). Dünyada ve Türkiye'de İş Sağlığı Hemşireliği. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics 2016;2(2):1-7 4. DSÖ 2013-2020, Küresel Olmayan Hastalıkların Önlenmesine ve Kontrolüne İlişkin Küresel Eylem Planı 5.Ayaz Alkaya, S. (2017).Sağlığın Geliştirilmesi.Hedef Yayıncılık 6.Bayık Temel A. (2021). Sağlığı Koruma ve Geliştirme-1. EMA Tıp Kitabevi 7. Bilgili N, Kitiş Y. (2019). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı. Vize Yayıncılık 8.McCarthy, S. (2021). What is a windshield survey? Washtenaw Community College Library. https://libguides.wccnet.edu/nur130/windshield_survey 9. https://www.cdc.gov/globalhealth/strategy/pdf/CDC-Global-Strategy_01.pdf 10.Türkiye Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar Çok Paydaşlı Eylem Planı 2017-2025. https://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/%C3%A7ok%20payda%C5%9Fl%C4%B1%20eylem.pdf kaynaklarının incelenmesi 11. Ozmen D. (2017). Halk Sağlığı Hemşireliği Alt Uzmanlık Alanlarına İlişkin Kanıta Dayalı Araştırma Örnekleri. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics. 2017;3(1):29-38

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
X
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar
X
10
PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar.
X
11
PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi133
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı11212
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)111
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(111/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ-Bahar Dönemi4+044
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Sema KUĞUOĞLU
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ayşe DOST
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSağlık ekibinin bir üyesi olarak, halk sağlığı hemşireliği alanlarında birey, aile ve toplum gruplarının öncelikli sağlık sorunlarının belirlenmesi, çözüm önerilerinin sunulması ve sağlığın geliştirilmesi faaliyetlerine yönelik farkındalık kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması,
Dünyada ve Türkiye’de Halk Sağlığı Hizmetlerinin Durumu,Dünya'da ve Ülkemizde Halk Sağlığı Hemşireliği'nin Tarihçesi,Toplum Tanılama
Epidemiyoloji
,Küresel Sağlık Sorunları Ve Önlenmesine İlişkin Stratejiler,Erken Tanı/Taramalar
,Omaha Sınıflama Sistemi,Aile Sağlığı Hemşireliği,Okul Sağlığı Hemşireliği,Yaşlı Sağlığı Hemşireliği,İş Sağlığı Hemşireliği,Olağan Dışı Durumlarda Hemşirelik,Halk Sağlığı Hemşireliğinde Özel Gruplar

,Kanıta Dayalı Uygulamalar ,Sağlığı Geliştirme
Toplumun Güçlendirilmesi
Dersin değerlendirilmesi
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Halk Sağlığı Hemşireliğinin tarihsel gelişimi ve temel kavramlarını tanımlar16, 37, 9A
3.Ulusal sağlık bakım sisteminin işleyişini açıklar16, 9A
8.Halk sağlığı hemşiresinin uygulama alanlarına yönelik (okul sağlığı, evde bakım, aile sağlığı, iş sağlığı, çevre sağlığı, yaşlı sağlığı ve toplum ruh sağlığı) rol ve fonksiyonlarını açıklar14, 16, 4, 5, 9A
4.Erken tanı ve taramaların önemini tartışır16, 9A, G
10.Toplumdaki risk grupları ve kırılgan grupları sorunları ile birlikte belirler10, 16, 9A
6.Sağlıklı yaşam biçimi ve sağlıklı çevre oluşturacak temel davranışları açıklar10, 16, 37, 9A
5.Ülkemizde sağlığı koruyan ve geliştiren sağlık programlarını açıklar16, 37, 9A
9.Toplumun güçlendirilmesi için yapılması gerekenleri açıklar16, 18, 9A
7.Birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına yönelik bakımı planlar10, 14, 16, 4, 9A
2. Birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarını bütüncül olarak değerlendirir10, 16, 3, 37, 5, 9
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması,
Dünyada ve Türkiye’de Halk Sağlığı Hizmetlerinin Durumu
-
2Dünya'da ve Ülkemizde Halk Sağlığı Hemşireliği'nin Tarihçesi1.Kaynağın incelenmesi
3Toplum Tanılama
Epidemiyoloji
"McCarthy, S. (2021). What is a windshield survey? Washtenaw Community College Library. https://libguides.wccnet.edu/nur130/windshield_survey " kaynağın incelenmesi
4Küresel Sağlık Sorunları Ve Önlenmesine İlişkin Stratejiler "https://www.cdc.gov/globalhealth/strategy/pdf/CDC-Global-Strategy_01.pdf" Türkiye Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar Çok Paydaşlı Eylem Planı 2017-2025. https://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/%C3%A7ok%20payda%C5%9Fl%C4%B1%20eylem.pdf ve 4.kaynaklarının incelenmesi
5Erken Tanı/Taramalar
1. ve 6. kaynağın incelenmesi
6Omaha Sınıflama Sistemi"Omaha Sistemi Hemşirelikte Bilgi Yönetimi" kitabının incelenmesi
7Aile Sağlığı Hemşireliği1., 5. ve 6.kaynağın incelenmesi
8Okul Sağlığı Hemşireliği2.kaynağın incelenmesi
9Yaşlı Sağlığı Hemşireliği7.kaynağın incelenmesi
10İş Sağlığı Hemşireliği3.kaynağın incelenmesi
11Olağan Dışı Durumlarda Hemşirelik1.kaynağın incelenmesi
12Halk Sağlığı Hemşireliğinde Özel Gruplar

1.kaynağın incelenmesi
13Kanıta Dayalı Uygulamalar 11.kaynağın incelenmesi
14Sağlığı Geliştirme
Toplumun Güçlendirilmesi
Dersin değerlendirilmesi
5. ve 6.kaynağın incelenmesi
Kaynak
1. Erci, B. (Ed.) (2020). Halk Sağlığı Hemşireliği. Anadolu Nobel Tıp Kitabevi. 2. Gözüm, S. (Ed.).(2016).Okul Dönemindeki Çocukların Sağlığının Geliştirilmesi. Vize Yayıncılık. 3. Esin, MN. (2016). Dünyada ve Türkiye'de İş Sağlığı Hemşireliği. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics 2016;2(2):1-7 4. DSÖ 2013-2020, Küresel Olmayan Hastalıkların Önlenmesine ve Kontrolüne İlişkin Küresel Eylem Planı 5.Ayaz Alkaya, S. (2017).Sağlığın Geliştirilmesi.Hedef Yayıncılık 6.Bayık Temel A. (2021). Sağlığı Koruma ve Geliştirme-1. EMA Tıp Kitabevi 7. Bilgili N, Kitiş Y. (2019). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı. Vize Yayıncılık 8.McCarthy, S. (2021). What is a windshield survey? Washtenaw Community College Library. https://libguides.wccnet.edu/nur130/windshield_survey 9. https://www.cdc.gov/globalhealth/strategy/pdf/CDC-Global-Strategy_01.pdf 10.Türkiye Bulaşıcı Olmayan Hastalıklar Çok Paydaşlı Eylem Planı 2017-2025. https://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/%C3%A7ok%20payda%C5%9Fl%C4%B1%20eylem.pdf kaynaklarının incelenmesi 11. Ozmen D. (2017). Halk Sağlığı Hemşireliği Alt Uzmanlık Alanlarına İlişkin Kanıta Dayalı Araştırma Örnekleri. Turkiye Klinikleri J Public Health Nurs-Special Topics. 2017;3(1):29-38

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
X
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar
X
10
PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar.
X
11
PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:12Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:13