Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE YÖNETİM UYGULAMA | - | Bahar Dönemi | 0+4 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hemşirelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, koordinasyonu ve kontrolüne ilişkin temel yönetsel becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Klinik Uyum Eğitimi ,Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi,Hemşirelik Mesleğinin SWOT Analizi ile Değerlendirilmesi,TeamSTEPPS Araç ve Stratejileri ile Kağıt Zinciri Aktivitesi,Klinik Uygulama Alanında TeamSTEPPS Araç ve Stratejilerinin Kullanımının Değerlendirilmesi,Sorun Çözme ve Karar Verme: Neden-Sonuç Diyagramı,Klinik Uygulama Alanında Neden-Sonuç Diyagramını Kullanarak Bir Yönetsel Sorunun Analizi ,Tıbbi Hata ve Riskler: Hatalar Odası,Klinik Uygulama Alanında Hasta ve Çalışan Güvenliği Uygulamalarının İncelenmesi,Bir Kalite İyileştirme Süreci: PUKÖ Döngüsü,Klinik Uygulama Alanında Değişim Yönetimi,Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İş Görüşmesi,Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İnsan Gücü Hesaplama ve Çalışma Çizelgesi Oluşturma,Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hemşirelik mesleğinin güçlü ve zayıf yönlerini analiz eder. | 16, 5, 9 | F, L |
2. Hemşirelik hizmetlerinde takım çalışmasını kolaylaştıran araç ve stratejileri kullanır. | 12, 13, 5 | F, L |
3. Hemşirelik hizmetleri yönetiminde sorun çözme ve karar verme sürecini kullanır. | 12, 13, 5 | F, L |
4. Tıbbi hata ve risklere ilişkin farkındalık kazanır. | 12, 21, 5 | F, R |
5. Hemşirelik bakım süreçlerini iyileştirmeye yönelik bir plan tasarlar. | 12, 13, 5 | H |
6. Hemşire insan gücü kaynağının yönetimine ilişkin temel uygulamaları gerçekleştirir. | 12, 15, 5 | F, L |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | F: Proje Görevi, H: Performans Görevi, L: Grup değerlendirme, R: Simülasyona Dayalı Değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Klinik Uyum Eğitimi | Ders tasarımının incelenmesi |
2 | Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi | Birinci kaynağın ve ders dosyalarındaki birinci hafta ders içeriğinin incelenmesi |
3 | Hemşirelik Mesleğinin SWOT Analizi ile Değerlendirilmesi | Hemşirelik Mesleğinin SWOT Analizi ile Değerlendirilmesi konulu bir sözel sunum hazırlaması |
4 | TeamSTEPPS Araç ve Stratejileri ile Kağıt Zinciri Aktivitesi | İkinci kaynağın ve ders dosyalarındaki ikinci hafta ders içeriğinin incelenmesi |
5 | Klinik Uygulama Alanında TeamSTEPPS Araç ve Stratejilerinin Kullanımının Değerlendirilmesi | Yönetsel bir sorunun altı şapka tekniği ile analiz edildiği bir sözel sunum hazırlaması |
6 | Sorun Çözme ve Karar Verme: Neden-Sonuç Diyagramı | Dördüncü kaynağın ve ders dosyalarındaki dördüncü hafta ders içeriğinin incelenmesi |
7 | Klinik Uygulama Alanında Neden-Sonuç Diyagramını Kullanarak Bir Yönetsel Sorunun Analizi | Yönetsel bir sorunun neden-sonuç diyagramı ile analiz edildiği sözel bir sunum hazırlaması |
8 | Tıbbi Hata ve Riskler: Hatalar Odası | Tıbbi hata ve risklere ilişkin kuramsal içeriğe hakim olması |
9 | Klinik Uygulama Alanında Hasta ve Çalışan Güvenliği Uygulamalarının İncelenmesi | Üçüncü kaynağın ve ders dosyalarındaki üçüncğ hafta ders içeriğinin incelenmesi |
10 | Bir Kalite İyileştirme Süreci: PUKÖ Döngüsü | Beşinci kaynağın ve ders dosyalarındaki beşinci hafta ders içeriğinin incelenmesi |
11 | Klinik Uygulama Alanında Değişim Yönetimi | PUKÖ döngüsü ile bir kalite göstergesine ilişkin iyileştirme çalışmasının yapıldığı sözel bir sunum hazırlaması |
12 | Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İş Görüşmesi | Altıncı kaynağın ve ders dosyalarındaki altıncı hafta ders içeriğinin incelenmesi |
13 | Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İnsan Gücü Hesaplama ve Çalışma Çizelgesi Oluşturma | Çalışma birimi, iş gerekleri ve hemşire niteliklerine göre bir iş görüşmesi tasarlaması |
14 | Dersin Değerlendirilmesi | Tüm uygulamaların incelenmesi |
Kaynak |
1. Sammut-Bonnici T, Galea D. (2015). PEST analysis. In: Wiley Encyclopedia of Management. https://doi.org/10.1002/9781118785317.weom120113 2. Özkütük N, Orgun F, Sezer H. (2019). Hemşirelik eğitiminde altı şapka düşünme tekniğinin kullanımı: iki farklı tekniğin karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4), 1553-1562. doi: 10.24106/kefdergi.3150 3. Tarhan M, Doğan P, Yaman R, Dişci R. (2019). Yeni mezun hemşirelerin tıbbi hata ve risklere yönelik farkındalıklarının arttırılmasında bir yöntem: ufak tefek hatalar odası. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(6), 196-206. doi: 10.5222/SHYD.2019.15238 4. Eraydın C, Tezcan B, Koç Z. (2019). Hasta düşmelerinin değerlendirilmesinde balık kılçığı yöntemi ile kök neden analizi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(6), 266-272. doi: 10.5222/SHYD,2019.82905 5. Chen Y, Zheng J, Wu D, Zhang Y, Lin Y. (2020). Application of the PDCA cycle for standardized nursing management in a COVID-19 intensive care unit. Annals of Palliative Medicine, 9(3), 1198-1205. doi: 10.21037/apm-20-1084 6. Sarıyıldız AY. (2021). İş görüşmelerinde beden dilinin önemi. In: Yönetim-Strateji-Organizasyon: Teoride ve Uygulamada. Karabulut, Ş. (ed). Gazi Kitabevi: Ankara |
Tatar Baykal, Ü., Türkmen, E. (Ed.). (2021). Hemşirelikte Yönetim. İstanbul: Akademi Yayıncılık Ders notları ve hemşirelikte yönetimle ilgili diğer bilimsel kaynaklar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 10 | 50 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 5 | 2 | 10 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 144 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(144/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE YÖNETİM UYGULAMA | - | Bahar Dönemi | 0+4 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hemşirelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, koordinasyonu ve kontrolüne ilişkin temel yönetsel becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Klinik Uyum Eğitimi ,Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi,Hemşirelik Mesleğinin SWOT Analizi ile Değerlendirilmesi,TeamSTEPPS Araç ve Stratejileri ile Kağıt Zinciri Aktivitesi,Klinik Uygulama Alanında TeamSTEPPS Araç ve Stratejilerinin Kullanımının Değerlendirilmesi,Sorun Çözme ve Karar Verme: Neden-Sonuç Diyagramı,Klinik Uygulama Alanında Neden-Sonuç Diyagramını Kullanarak Bir Yönetsel Sorunun Analizi ,Tıbbi Hata ve Riskler: Hatalar Odası,Klinik Uygulama Alanında Hasta ve Çalışan Güvenliği Uygulamalarının İncelenmesi,Bir Kalite İyileştirme Süreci: PUKÖ Döngüsü,Klinik Uygulama Alanında Değişim Yönetimi,Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İş Görüşmesi,Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İnsan Gücü Hesaplama ve Çalışma Çizelgesi Oluşturma,Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hemşirelik mesleğinin güçlü ve zayıf yönlerini analiz eder. | 16, 5, 9 | F, L |
2. Hemşirelik hizmetlerinde takım çalışmasını kolaylaştıran araç ve stratejileri kullanır. | 12, 13, 5 | F, L |
3. Hemşirelik hizmetleri yönetiminde sorun çözme ve karar verme sürecini kullanır. | 12, 13, 5 | F, L |
4. Tıbbi hata ve risklere ilişkin farkındalık kazanır. | 12, 21, 5 | F, R |
5. Hemşirelik bakım süreçlerini iyileştirmeye yönelik bir plan tasarlar. | 12, 13, 5 | H |
6. Hemşire insan gücü kaynağının yönetimine ilişkin temel uygulamaları gerçekleştirir. | 12, 15, 5 | F, L |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | F: Proje Görevi, H: Performans Görevi, L: Grup değerlendirme, R: Simülasyona Dayalı Değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Klinik Uyum Eğitimi | Ders tasarımının incelenmesi |
2 | Hemşirelik Mesleğinin PEST Analizi ile Değerlendirilmesi | Birinci kaynağın ve ders dosyalarındaki birinci hafta ders içeriğinin incelenmesi |
3 | Hemşirelik Mesleğinin SWOT Analizi ile Değerlendirilmesi | Hemşirelik Mesleğinin SWOT Analizi ile Değerlendirilmesi konulu bir sözel sunum hazırlaması |
4 | TeamSTEPPS Araç ve Stratejileri ile Kağıt Zinciri Aktivitesi | İkinci kaynağın ve ders dosyalarındaki ikinci hafta ders içeriğinin incelenmesi |
5 | Klinik Uygulama Alanında TeamSTEPPS Araç ve Stratejilerinin Kullanımının Değerlendirilmesi | Yönetsel bir sorunun altı şapka tekniği ile analiz edildiği bir sözel sunum hazırlaması |
6 | Sorun Çözme ve Karar Verme: Neden-Sonuç Diyagramı | Dördüncü kaynağın ve ders dosyalarındaki dördüncü hafta ders içeriğinin incelenmesi |
7 | Klinik Uygulama Alanında Neden-Sonuç Diyagramını Kullanarak Bir Yönetsel Sorunun Analizi | Yönetsel bir sorunun neden-sonuç diyagramı ile analiz edildiği sözel bir sunum hazırlaması |
8 | Tıbbi Hata ve Riskler: Hatalar Odası | Tıbbi hata ve risklere ilişkin kuramsal içeriğe hakim olması |
9 | Klinik Uygulama Alanında Hasta ve Çalışan Güvenliği Uygulamalarının İncelenmesi | Üçüncü kaynağın ve ders dosyalarındaki üçüncğ hafta ders içeriğinin incelenmesi |
10 | Bir Kalite İyileştirme Süreci: PUKÖ Döngüsü | Beşinci kaynağın ve ders dosyalarındaki beşinci hafta ders içeriğinin incelenmesi |
11 | Klinik Uygulama Alanında Değişim Yönetimi | PUKÖ döngüsü ile bir kalite göstergesine ilişkin iyileştirme çalışmasının yapıldığı sözel bir sunum hazırlaması |
12 | Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İş Görüşmesi | Altıncı kaynağın ve ders dosyalarındaki altıncı hafta ders içeriğinin incelenmesi |
13 | Hemşirelik İnsan Gücü Kaynağı Yönetimi: İnsan Gücü Hesaplama ve Çalışma Çizelgesi Oluşturma | Çalışma birimi, iş gerekleri ve hemşire niteliklerine göre bir iş görüşmesi tasarlaması |
14 | Dersin Değerlendirilmesi | Tüm uygulamaların incelenmesi |
Kaynak |
1. Sammut-Bonnici T, Galea D. (2015). PEST analysis. In: Wiley Encyclopedia of Management. https://doi.org/10.1002/9781118785317.weom120113 2. Özkütük N, Orgun F, Sezer H. (2019). Hemşirelik eğitiminde altı şapka düşünme tekniğinin kullanımı: iki farklı tekniğin karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4), 1553-1562. doi: 10.24106/kefdergi.3150 3. Tarhan M, Doğan P, Yaman R, Dişci R. (2019). Yeni mezun hemşirelerin tıbbi hata ve risklere yönelik farkındalıklarının arttırılmasında bir yöntem: ufak tefek hatalar odası. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(6), 196-206. doi: 10.5222/SHYD.2019.15238 4. Eraydın C, Tezcan B, Koç Z. (2019). Hasta düşmelerinin değerlendirilmesinde balık kılçığı yöntemi ile kök neden analizi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(6), 266-272. doi: 10.5222/SHYD,2019.82905 5. Chen Y, Zheng J, Wu D, Zhang Y, Lin Y. (2020). Application of the PDCA cycle for standardized nursing management in a COVID-19 intensive care unit. Annals of Palliative Medicine, 9(3), 1198-1205. doi: 10.21037/apm-20-1084 6. Sarıyıldız AY. (2021). İş görüşmelerinde beden dilinin önemi. In: Yönetim-Strateji-Organizasyon: Teoride ve Uygulamada. Karabulut, Ş. (ed). Gazi Kitabevi: Ankara |
Tatar Baykal, Ü., Türkmen, E. (Ed.). (2021). Hemşirelikte Yönetim. İstanbul: Akademi Yayıncılık Ders notları ve hemşirelikte yönetimle ilgili diğer bilimsel kaynaklar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |