Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE YÖNETİM | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hemşirelik hizmetlerini planlanma, örgütlenme, yürütme, koordine etme ve denetleme faaliyetlerine ilişkin yönetsel bakış açısı kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yönetim ile İlgili Temel Kavram ve Kuramlar ,Yönetim Süreci,Sağlık ve Hemşirelikle İlgili Yasal Düzenlemeler,Hemşirelik Rolleri ve Profesyonellik,Ekip İçi İletişim ve İş Birliği,Sorun Çözme ve Karar Verme,Hemşirelikte Liderlik ,Hemşirelikte Değişim Yönetimi,Sağlıkta Kalite Yönetimi,Hemşirelik Bilişimi ve İnovasyon,Motivasyon, İş Doyumu ve Tükenmişlik,Hemşirelikte İnsan Gücü Planlama ve Bakım Sunum Sistemleri,Mesleki Yaşama Geçiş Süreci,Kariyer Planlama ve Özgeçmiş Hazırlama ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hemşirelik hizmetleri örgütlenmesini, yönetsel kavram ve yaklaşımlar ile yönetim süreci bileşenleri kapsamında yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
2. Profesyonel bir hemşirenin etik ve yasal sorumluluklarını açıklar. | 10, 16, 19, 21, 9 | A, G |
3. Güvenli, etkili, bilgi ve teknolojiye temelli hemşirelik bakımının, olumlu çalışma ilişkilerinin ve mesleki güçlendirmenin sağlanması ve sürdürülmesinde temel yönetsel becerileri kullanır. | 10, 13, 16, 19, 21, 23, 37, 5, 9 | A, G |
4. Liderlik becerilerinin, hemşirelik hizmetleri yönetiminde bir değişim ihtiyacını belirleme, planlama ve gerçekleştirme konusunda oynadığı rolü örneklerle açıklar. | 10, 13, 16, 19, 37, 5, 9 | A, G |
5. Hemşire insan gücü gereksinimini karşılamak ve kariyer gelişimini sağlamak üzere planlar oluşturur. | 10, 13, 16, 9 | A |
6. Güvenli, kaliteli ve etkili sağlık bakımı sunumunda hemşirelik hizmetleri yönetiminin önemini değerlendirir. | 10, 13, 16, 19, 21, 37, 5, 9 | A, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yönetim ile İlgili Temel Kavram ve Kuramlar | Birinci kaynağının birinci bölümünün okunması |
2 | Yönetim Süreci | Birinci kaynağın ikinci bölümünün okunması |
3 | Sağlık ve Hemşirelikle İlgili Yasal Düzenlemeler | İkinci kaynağın okunması |
4 | Hemşirelik Rolleri ve Profesyonellik | Üçüncü kaynağın okunması |
5 | Ekip İçi İletişim ve İş Birliği | Öğrenci Merkezli Ders Planlama formu kapsamında hazırlıkların yapılması |
6 | Sorun Çözme ve Karar Verme | Öğrenci Merkezli Ders Planlama Formu kapsamında hazırlıkların yapılması |
7 | Hemşirelikte Liderlik | Öğrenci Merkezli Ders Planlama Formu kapsamında hazırlıkların yapılması |
8 | Hemşirelikte Değişim Yönetimi | Öğrenci Merkezli Ders Planlama Formu kapsamında hazırlıkların yapılması |
9 | Sağlıkta Kalite Yönetimi | ''Sözel Order'' başlıklı örnek olayın incelenmesi |
10 | Hemşirelik Bilişimi ve İnovasyon | Yedinci kaynağın okunması |
11 | Motivasyon, İş Doyumu ve Tükenmişlik | Beşinci kaynağın okunması |
12 | Hemşirelikte İnsan Gücü Planlama ve Bakım Sunum Sistemleri | Altıncı kaynağın okunması |
13 | Mesleki Yaşama Geçiş Süreci | Dördüncü kaynağın okunması |
14 | Kariyer Planlama ve Özgeçmiş Hazırlama | Birinci kaynağın on üçüncü bölümünü okuması |
Kaynak |
1. Tatar Baykal, Ü., Türkmen, E. (Ed). (2020). Hemşirelikte Yönetim. İstanbul: Akademi Yayıncılık. 2. İleri, H., Seçer, B., Ertaş, H. (2015). Sağlık Politikası Kavramı ve Türkiye'de Sağlık Politikalarının İncelenmesi. Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 12, 176-186. 3. Yıldırım, A. (2014). Sağlık Sistemi ve Yönetim İlkeleri Işığında Hemşirelik, Ankara: Hedef Yayıncılık. 4. Hofler, L., Thomas, K. (2016). Transition of new graduate nurses to the workforce: challenges and solutions in the changing healthcare environment. North Carolina Medical Journal, 77(2), 133-136. doi: 10.18043/ncm.77.2.122. 5. Tel, H. (2016). Hemşirelikte Motivasyon ve İş Doyumu. Sağlıkla Dergisi, Mart 26-27. 6. Türkmen, E. (2015). Hemşire istihdamının hasta ve hemşire sonuçları ile organizasyonel çıktılara etkisi: yataklı tedavi kurumlarında hemşire insan gücünü planlama. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 69-80. 7. Göktuna, G., Gürol Aslan, G., Özden, D. (2020). Türkiye'de hemşirelik bilişimi üzerine yapılan araştırmalar: bir literatür incelemesi. Medical Sciences, 15(4), 99-110. |
Ders Notları ve Hemşirelikte Yönetim ile ilgili diğer bilimsel kaynaklar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 5 | 5 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 5 | 5 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE YÖNETİM | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hemşirelik hizmetlerini planlanma, örgütlenme, yürütme, koordine etme ve denetleme faaliyetlerine ilişkin yönetsel bakış açısı kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yönetim ile İlgili Temel Kavram ve Kuramlar ,Yönetim Süreci,Sağlık ve Hemşirelikle İlgili Yasal Düzenlemeler,Hemşirelik Rolleri ve Profesyonellik,Ekip İçi İletişim ve İş Birliği,Sorun Çözme ve Karar Verme,Hemşirelikte Liderlik ,Hemşirelikte Değişim Yönetimi,Sağlıkta Kalite Yönetimi,Hemşirelik Bilişimi ve İnovasyon,Motivasyon, İş Doyumu ve Tükenmişlik,Hemşirelikte İnsan Gücü Planlama ve Bakım Sunum Sistemleri,Mesleki Yaşama Geçiş Süreci,Kariyer Planlama ve Özgeçmiş Hazırlama ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hemşirelik hizmetleri örgütlenmesini, yönetsel kavram ve yaklaşımlar ile yönetim süreci bileşenleri kapsamında yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
2. Profesyonel bir hemşirenin etik ve yasal sorumluluklarını açıklar. | 10, 16, 19, 21, 9 | A, G |
3. Güvenli, etkili, bilgi ve teknolojiye temelli hemşirelik bakımının, olumlu çalışma ilişkilerinin ve mesleki güçlendirmenin sağlanması ve sürdürülmesinde temel yönetsel becerileri kullanır. | 10, 13, 16, 19, 21, 23, 37, 5, 9 | A, G |
4. Liderlik becerilerinin, hemşirelik hizmetleri yönetiminde bir değişim ihtiyacını belirleme, planlama ve gerçekleştirme konusunda oynadığı rolü örneklerle açıklar. | 10, 13, 16, 19, 37, 5, 9 | A, G |
5. Hemşire insan gücü gereksinimini karşılamak ve kariyer gelişimini sağlamak üzere planlar oluşturur. | 10, 13, 16, 9 | A |
6. Güvenli, kaliteli ve etkili sağlık bakımı sunumunda hemşirelik hizmetleri yönetiminin önemini değerlendirir. | 10, 13, 16, 19, 21, 37, 5, 9 | A, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yönetim ile İlgili Temel Kavram ve Kuramlar | Birinci kaynağının birinci bölümünün okunması |
2 | Yönetim Süreci | Birinci kaynağın ikinci bölümünün okunması |
3 | Sağlık ve Hemşirelikle İlgili Yasal Düzenlemeler | İkinci kaynağın okunması |
4 | Hemşirelik Rolleri ve Profesyonellik | Üçüncü kaynağın okunması |
5 | Ekip İçi İletişim ve İş Birliği | Öğrenci Merkezli Ders Planlama formu kapsamında hazırlıkların yapılması |
6 | Sorun Çözme ve Karar Verme | Öğrenci Merkezli Ders Planlama Formu kapsamında hazırlıkların yapılması |
7 | Hemşirelikte Liderlik | Öğrenci Merkezli Ders Planlama Formu kapsamında hazırlıkların yapılması |
8 | Hemşirelikte Değişim Yönetimi | Öğrenci Merkezli Ders Planlama Formu kapsamında hazırlıkların yapılması |
9 | Sağlıkta Kalite Yönetimi | ''Sözel Order'' başlıklı örnek olayın incelenmesi |
10 | Hemşirelik Bilişimi ve İnovasyon | Yedinci kaynağın okunması |
11 | Motivasyon, İş Doyumu ve Tükenmişlik | Beşinci kaynağın okunması |
12 | Hemşirelikte İnsan Gücü Planlama ve Bakım Sunum Sistemleri | Altıncı kaynağın okunması |
13 | Mesleki Yaşama Geçiş Süreci | Dördüncü kaynağın okunması |
14 | Kariyer Planlama ve Özgeçmiş Hazırlama | Birinci kaynağın on üçüncü bölümünü okuması |
Kaynak |
1. Tatar Baykal, Ü., Türkmen, E. (Ed). (2020). Hemşirelikte Yönetim. İstanbul: Akademi Yayıncılık. 2. İleri, H., Seçer, B., Ertaş, H. (2015). Sağlık Politikası Kavramı ve Türkiye'de Sağlık Politikalarının İncelenmesi. Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 12, 176-186. 3. Yıldırım, A. (2014). Sağlık Sistemi ve Yönetim İlkeleri Işığında Hemşirelik, Ankara: Hedef Yayıncılık. 4. Hofler, L., Thomas, K. (2016). Transition of new graduate nurses to the workforce: challenges and solutions in the changing healthcare environment. North Carolina Medical Journal, 77(2), 133-136. doi: 10.18043/ncm.77.2.122. 5. Tel, H. (2016). Hemşirelikte Motivasyon ve İş Doyumu. Sağlıkla Dergisi, Mart 26-27. 6. Türkmen, E. (2015). Hemşire istihdamının hasta ve hemşire sonuçları ile organizasyonel çıktılara etkisi: yataklı tedavi kurumlarında hemşire insan gücünü planlama. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 69-80. 7. Göktuna, G., Gürol Aslan, G., Özden, D. (2020). Türkiye'de hemşirelik bilişimi üzerine yapılan araştırmalar: bir literatür incelemesi. Medical Sciences, 15(4), 99-110. |
Ders Notları ve Hemşirelikte Yönetim ile ilgili diğer bilimsel kaynaklar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |