Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ELEŞTİREL DÜŞÜNME | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere birey, aile ve toplum sağlığı ve bakımına ilişkin eleştirel düşünme becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, ders kapsamında beklentiler ve isteklerin paylaşılması, Eleştirel düşünme ile ilişkili temel kavramlar,Eleştirel düşünmenin diğer düşünme türleri ile ilişkisi ,Eleştirel düşünme becerileri, stratejileri ve ön koşul becerileri, Eleştirel düşünme standartları,Eleştirel düşünme becerisini kazanmada temel yaklaşımlar,Eleştirel düşünmenin değerlendirilmesi,Hemşirelik uygulamalarında eleştirel düşünmenin önemi,Eleştirel düşünme-Hemşirelik süreci ilişkisi,Ara Sınav Eleştirel düşünme-Hemşirelik süreci ilişkisi,Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Münazara,Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Eleştirel makale okuma,Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Sorun çözme,Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Kavram Haritası,Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Klinik karar verme,Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Vaka çözümleme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Eleştirel düşünme kavramlarını açıklar | 10, 13, 4, 5, 9 | A, E |
Eleştirel düşünme yöntemlerini sıralar. | 10, 9 | A |
Hemşirelik için eleştirel düşünmenin önemini tartışır. | 10, 16, 9 | A |
Hemşirelik bakımına ilişkin konularda eleştirel düşünme becerisini uygular. | 10, 13, 16, 19, 20, 23, 4, 5, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, ders kapsamında beklentiler ve isteklerin paylaşılması, Eleştirel düşünme ile ilişkili temel kavramlar | İlk hafta |
2 | Eleştirel düşünmenin diğer düşünme türleri ile ilişkisi | 1.kaynağın 1-5. sayfalarının incelenmesi |
3 | Eleştirel düşünme becerileri, stratejileri ve ön koşul becerileri, Eleştirel düşünme standartları | 1.kaynağın 90-130. sayfalarının incelenmesi |
4 | Eleştirel düşünme becerisini kazanmada temel yaklaşımlar | 1.kaynağın 49-83. sayfalarının incelenmesi |
5 | Eleştirel düşünmenin değerlendirilmesi | 1.kaynağın 13-18. ve 2. Kaynağın 27-31. sayfalarının incelenmesi |
6 | Hemşirelik uygulamalarında eleştirel düşünmenin önemi | 1.kaynağın 14-52. sayfalarının incelenmesi |
7 | Eleştirel düşünme-Hemşirelik süreci ilişkisi | 1.kaynağın 139-142 ve 2. kaynağın 36-42. sayfalarının incelenmesi |
8 | Ara Sınav Eleştirel düşünme-Hemşirelik süreci ilişkisi | 1.kaynağın 146-154 ve 2. kaynağın 48-57. sayfalarının incelenmesi |
9 | Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Münazara | 1.kaynağın incelenmesi |
10 | Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Eleştirel makale okuma | 1.kaynağın 163-167 ve 3. kaynağın 14-52. sayfalarının incelenmesi |
11 | Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Sorun çözme | 1.kaynağın 18-28 ve 2. Kaynağın 21-37. sayfalarının incelenmesi |
12 | Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Kavram Haritası | 1.kaynağın 167-169 ve 3. kaynağın 14-52. sayfalarının incelenmesi |
13 | Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Klinik karar verme | 1.kaynağın 91-97. ve 4. kaynağın 1-270. sayfalarının incelenmesi |
14 | Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Vaka çözümleme | 1.kaynağın 91-97. ve 4. kaynağın 1-270. sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
"KAYNAKLAR 1-Eleştirel Düşünme Rehberi, Gearld M. Nosich, Anı Yayıncılık, Ankara, 2015 2-Kritik Düşünce, Ricahard Paul ve ark. Nobel yayıncılık, 2013 3- Eleştirel Medya Okur Yazarlığı, Abdurahman Şahin, 4- 2011Bir Bilim Adamının Romanı, Oğuz Atay, 39. Baskı, İstanbul, 2013 5- Birsel AYBEK, Eleştirel Düşünme Rehberi, 1. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2011 6- Belgin ÖZERUZ YILDIRIM, Ed. Süheyla ALTUĞ ÖZSOY, Hemşirelikte Eleştirel Düşünme, Tuna Matbaacılık, Aydın, 2010. 7- Doğan CÜCELOĞLU, İyi Düşün Doğru Karar Ver, 50. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2008. 8- Küçük Prens , Saint Esscupery, 2015" 1. Şahinel S. Eleştirel Düşünme. Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2002. |
"KAYNAKLAR 1-Eleştirel Düşünme Rehberi, Gearld M. Nosich, Anı Yayıncılık, Ankara, 2015 2-Kritik Düşünce, Ricahard Paul ve ark. Nobel yayıncılık, 2013 3- Eleştirel Medya Okur Yazarlığı, Abdurahman Şahin, 4- 2011Bir Bilim Adamının Romanı, Oğuz Atay, 39. Baskı, İstanbul, 2013 5- Birsel AYBEK, Eleştirel Düşünme Rehberi, 1. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2011 6- Belgin ÖZERUZ YILDIRIM, Ed. Süheyla ALTUĞ ÖZSOY, Hemşirelikte Eleştirel Düşünme, Tuna Matbaacılık, Aydın, 2010. 7- Doğan CÜCELOĞLU, İyi Düşün Doğru Karar Ver, 50. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2008. 8- Küçük Prens , Saint Esscupery, 2015" |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 18 | 18 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 46 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(46/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ELEŞTİREL DÜŞÜNME | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere birey, aile ve toplum sağlığı ve bakımına ilişkin eleştirel düşünme becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, ders kapsamında beklentiler ve isteklerin paylaşılması, Eleştirel düşünme ile ilişkili temel kavramlar,Eleştirel düşünmenin diğer düşünme türleri ile ilişkisi ,Eleştirel düşünme becerileri, stratejileri ve ön koşul becerileri, Eleştirel düşünme standartları,Eleştirel düşünme becerisini kazanmada temel yaklaşımlar,Eleştirel düşünmenin değerlendirilmesi,Hemşirelik uygulamalarında eleştirel düşünmenin önemi,Eleştirel düşünme-Hemşirelik süreci ilişkisi,Ara Sınav Eleştirel düşünme-Hemşirelik süreci ilişkisi,Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Münazara,Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Eleştirel makale okuma,Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Sorun çözme,Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Kavram Haritası,Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Klinik karar verme,Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Vaka çözümleme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Eleştirel düşünme kavramlarını açıklar | 10, 13, 4, 5, 9 | A, E |
Eleştirel düşünme yöntemlerini sıralar. | 10, 9 | A |
Hemşirelik için eleştirel düşünmenin önemini tartışır. | 10, 16, 9 | A |
Hemşirelik bakımına ilişkin konularda eleştirel düşünme becerisini uygular. | 10, 13, 16, 19, 20, 23, 4, 5, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, ders kapsamında beklentiler ve isteklerin paylaşılması, Eleştirel düşünme ile ilişkili temel kavramlar | İlk hafta |
2 | Eleştirel düşünmenin diğer düşünme türleri ile ilişkisi | 1.kaynağın 1-5. sayfalarının incelenmesi |
3 | Eleştirel düşünme becerileri, stratejileri ve ön koşul becerileri, Eleştirel düşünme standartları | 1.kaynağın 90-130. sayfalarının incelenmesi |
4 | Eleştirel düşünme becerisini kazanmada temel yaklaşımlar | 1.kaynağın 49-83. sayfalarının incelenmesi |
5 | Eleştirel düşünmenin değerlendirilmesi | 1.kaynağın 13-18. ve 2. Kaynağın 27-31. sayfalarının incelenmesi |
6 | Hemşirelik uygulamalarında eleştirel düşünmenin önemi | 1.kaynağın 14-52. sayfalarının incelenmesi |
7 | Eleştirel düşünme-Hemşirelik süreci ilişkisi | 1.kaynağın 139-142 ve 2. kaynağın 36-42. sayfalarının incelenmesi |
8 | Ara Sınav Eleştirel düşünme-Hemşirelik süreci ilişkisi | 1.kaynağın 146-154 ve 2. kaynağın 48-57. sayfalarının incelenmesi |
9 | Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Münazara | 1.kaynağın incelenmesi |
10 | Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Eleştirel makale okuma | 1.kaynağın 163-167 ve 3. kaynağın 14-52. sayfalarının incelenmesi |
11 | Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Sorun çözme | 1.kaynağın 18-28 ve 2. Kaynağın 21-37. sayfalarının incelenmesi |
12 | Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Kavram Haritası | 1.kaynağın 167-169 ve 3. kaynağın 14-52. sayfalarının incelenmesi |
13 | Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Klinik karar verme | 1.kaynağın 91-97. ve 4. kaynağın 1-270. sayfalarının incelenmesi |
14 | Eleştirel Düşünme etkinlikleri: Vaka çözümleme | 1.kaynağın 91-97. ve 4. kaynağın 1-270. sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
"KAYNAKLAR 1-Eleştirel Düşünme Rehberi, Gearld M. Nosich, Anı Yayıncılık, Ankara, 2015 2-Kritik Düşünce, Ricahard Paul ve ark. Nobel yayıncılık, 2013 3- Eleştirel Medya Okur Yazarlığı, Abdurahman Şahin, 4- 2011Bir Bilim Adamının Romanı, Oğuz Atay, 39. Baskı, İstanbul, 2013 5- Birsel AYBEK, Eleştirel Düşünme Rehberi, 1. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2011 6- Belgin ÖZERUZ YILDIRIM, Ed. Süheyla ALTUĞ ÖZSOY, Hemşirelikte Eleştirel Düşünme, Tuna Matbaacılık, Aydın, 2010. 7- Doğan CÜCELOĞLU, İyi Düşün Doğru Karar Ver, 50. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2008. 8- Küçük Prens , Saint Esscupery, 2015" 1. Şahinel S. Eleştirel Düşünme. Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2002. |
"KAYNAKLAR 1-Eleştirel Düşünme Rehberi, Gearld M. Nosich, Anı Yayıncılık, Ankara, 2015 2-Kritik Düşünce, Ricahard Paul ve ark. Nobel yayıncılık, 2013 3- Eleştirel Medya Okur Yazarlığı, Abdurahman Şahin, 4- 2011Bir Bilim Adamının Romanı, Oğuz Atay, 39. Baskı, İstanbul, 2013 5- Birsel AYBEK, Eleştirel Düşünme Rehberi, 1. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2011 6- Belgin ÖZERUZ YILDIRIM, Ed. Süheyla ALTUĞ ÖZSOY, Hemşirelikte Eleştirel Düşünme, Tuna Matbaacılık, Aydın, 2010. 7- Doğan CÜCELOĞLU, İyi Düşün Doğru Karar Ver, 50. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2008. 8- Küçük Prens , Saint Esscupery, 2015" |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |