Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HEMŞİRELİKTE ETİK VE DEONTOLOJİ-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders sonunda öğrenci; etik biliminin kavram, kuram ve ilkelerini, değerleri, hakları, evrensel ve hemşirelik etik ilkelerini kavrayarak etik ikilemlerin çözümünde doğru karar verebilme becerisi kazandırmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması, Hemşirenin Rolleri, Sorumlulukları ve Yükümlülükleri,Hemşireliğin Yasal Yönleri,Temel İnsan Hakları ve Yasal Yönleri, Sağlık Hakkı, Hasta Hakları,Hemşirelik ve Değerler,Etik Bilimi ve Hemşirelik, Bakım etiği,Etik, Ahlak, Deontoloji Tanımları, Etik Sınıflandırma,Evrensel Etik İlkeler,Hemşirelik Etik Kodları,Etik İkilemler ve Çözümleri, Tanım ve Terimler (Etik Belirsizlik, Etik Sorun, Etik İkilem),Etik Kuramlar,Etik Karar Verme Süreci,Etik Duyarlılık,Tıbbi Gelişmeler ve Etik Yönleri

,Malpraktis ,Dersin genel tekrarı ve özet; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Etik ve ilişkili kavramları tanımlar,10, 18, 4, 9
2.Hemşirelik rol ve işlevlerini yasal çerçevede tartışır,10, 18, 4, 9
4.Temel insan haklarına dayalı olarak hizmet alanına özgü hakları değerlendirir,10, 18, 4, 9
5.Etik karar verme sürecinin aşamalarını tanımlar,10, 18, 4, 9
6.Etik ikilemleri çözümlemede etik ilkelerle karar verme becerisi kazanıp davranışa dönüştürür.10, 18, 4, 9
3. Bireysel ve mesleki felsefesini analiz eder,10, 18, 4, 9
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması, Hemşirenin Rolleri, Sorumlulukları ve Yükümlülükleri1.kaynağın incelenmesi
2Hemşireliğin Yasal Yönlerihttp://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/hemsirelik-kanunu.aspx http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/yonetmelik.aspx
3Temel İnsan Hakları ve Yasal Yönleri, Sağlık Hakkı, Hasta Hakları2.kaynağın incelenmesi
4Hemşirelik ve Değerler3.kaynağın incelenmesi
5Etik Bilimi ve Hemşirelik, Bakım etiği3.kaynağın incelenmesi
6Etik, Ahlak, Deontoloji Tanımları, Etik Sınıflandırma3.kaynağın incelenmesi
7Evrensel Etik İlkeler2.kaynağın incelenmesi
8Hemşirelik Etik Kodları3.kaynağın incelenmesi
9Etik İkilemler ve Çözümleri, Tanım ve Terimler (Etik Belirsizlik, Etik Sorun, Etik İkilem)2.kaynağın incelenmesi
10Etik Kuramlar3.kaynağın incelenmesi
11Etik Karar Verme Süreci3.kaynağın incelenmesi
12Etik Duyarlılık3.kaynağın incelenmesi
13Tıbbi Gelişmeler ve Etik Yönleri

2.kaynağın incelenmesi
13Malpraktis 2.kaynağın incelenmesi
14Dersin genel tekrarı ve özet
Kaynak
1. Burkhardt MA., Nathaniel AK.: Ethics&Issues in Contemporary Nursing, Third Edition,Canada,2008 2. Erdemir AD, Oğuz Y, Elçioğlu Ö, Doğan H. Klinik Etik. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2001. 3. Babadağ K. Hemşirelik ve değerler. Profesörlük Çalışması, İstanbul, 1998.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
X
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar
10
PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar.
X
11
PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11414
Genel Sınav ve Hazırlığı11818
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)60
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HEMŞİRELİKTE ETİK VE DEONTOLOJİ-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders sonunda öğrenci; etik biliminin kavram, kuram ve ilkelerini, değerleri, hakları, evrensel ve hemşirelik etik ilkelerini kavrayarak etik ikilemlerin çözümünde doğru karar verebilme becerisi kazandırmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması, Hemşirenin Rolleri, Sorumlulukları ve Yükümlülükleri,Hemşireliğin Yasal Yönleri,Temel İnsan Hakları ve Yasal Yönleri, Sağlık Hakkı, Hasta Hakları,Hemşirelik ve Değerler,Etik Bilimi ve Hemşirelik, Bakım etiği,Etik, Ahlak, Deontoloji Tanımları, Etik Sınıflandırma,Evrensel Etik İlkeler,Hemşirelik Etik Kodları,Etik İkilemler ve Çözümleri, Tanım ve Terimler (Etik Belirsizlik, Etik Sorun, Etik İkilem),Etik Kuramlar,Etik Karar Verme Süreci,Etik Duyarlılık,Tıbbi Gelişmeler ve Etik Yönleri

,Malpraktis ,Dersin genel tekrarı ve özet; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Etik ve ilişkili kavramları tanımlar,10, 18, 4, 9
2.Hemşirelik rol ve işlevlerini yasal çerçevede tartışır,10, 18, 4, 9
4.Temel insan haklarına dayalı olarak hizmet alanına özgü hakları değerlendirir,10, 18, 4, 9
5.Etik karar verme sürecinin aşamalarını tanımlar,10, 18, 4, 9
6.Etik ikilemleri çözümlemede etik ilkelerle karar verme becerisi kazanıp davranışa dönüştürür.10, 18, 4, 9
3. Bireysel ve mesleki felsefesini analiz eder,10, 18, 4, 9
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması, Hemşirenin Rolleri, Sorumlulukları ve Yükümlülükleri1.kaynağın incelenmesi
2Hemşireliğin Yasal Yönlerihttp://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/hemsirelik-kanunu.aspx http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/yonetmelik.aspx
3Temel İnsan Hakları ve Yasal Yönleri, Sağlık Hakkı, Hasta Hakları2.kaynağın incelenmesi
4Hemşirelik ve Değerler3.kaynağın incelenmesi
5Etik Bilimi ve Hemşirelik, Bakım etiği3.kaynağın incelenmesi
6Etik, Ahlak, Deontoloji Tanımları, Etik Sınıflandırma3.kaynağın incelenmesi
7Evrensel Etik İlkeler2.kaynağın incelenmesi
8Hemşirelik Etik Kodları3.kaynağın incelenmesi
9Etik İkilemler ve Çözümleri, Tanım ve Terimler (Etik Belirsizlik, Etik Sorun, Etik İkilem)2.kaynağın incelenmesi
10Etik Kuramlar3.kaynağın incelenmesi
11Etik Karar Verme Süreci3.kaynağın incelenmesi
12Etik Duyarlılık3.kaynağın incelenmesi
13Tıbbi Gelişmeler ve Etik Yönleri

2.kaynağın incelenmesi
13Malpraktis 2.kaynağın incelenmesi
14Dersin genel tekrarı ve özet
Kaynak
1. Burkhardt MA., Nathaniel AK.: Ethics&Issues in Contemporary Nursing, Third Edition,Canada,2008 2. Erdemir AD, Oğuz Y, Elçioğlu Ö, Doğan H. Klinik Etik. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2001. 3. Babadağ K. Hemşirelik ve değerler. Profesörlük Çalışması, İstanbul, 1998.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
X
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar
10
PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar.
X
11
PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:12Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:13