Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÜREME SAĞLIĞI VE AİLE PLANLAMASI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Pınar IRMAK VURAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Pınar IRMAK VURAL, Yeliz VARIŞOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Üreme sağlığı, cinsellik konularına yönelik fiziksel ve psikososyal gereksinimlerini fark ederek, aile planlaması bilgisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması , Üreme Sağlığı Kavramı, Üreme Hakları ve Cinsel Haklar ,Üreme Sağlığına Yönelik Uluslararası ve Ulusal Düzenlemeler Üreme Sağlığı Hizmetlerinde Hemşirenin Rolü ,Cinsellik ,Toplumlarda Cinselliğe Bakış, Cinsellikle İlgili Yanlış Bilgiler ve İnanışlar ,Kadın ve Erkek Üreme Organları, Gebeliğin Oluşması Gebelik Öncesi, Gebelik ve Doğumda Bakım ,Güvenli annelik ,Küretaj, güvenli düşük ,Ara Sınav,Aile Planlamasına Giriş ,Gebelikten Korunma Yöntemleri (modern yöntemler) ,Gebelikten Korunma Yöntemleri (geleneksel yöntemler) ,Özel Durumlarda Kontrasepsiyon, Acil Kontrasepsiyon ,Aile Planlaması Danışmanlığı ,CYBE Açısından Aile Planlamasının Önemi ,İnfertilite ve Danışmanlık ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Üreme Sağlığı Hizmetlerini Sıralayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Üreme Sağlığı ve Üreme Haklarını Tanımlayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Cinsiyet ve Cinsel Sağlıkla İlgili Kavramları Tanımlayabilmesi | 10, 14, 16, 9 | A |
Aile Planlaması Danışmanlığını Açıklayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Aile Planlaması ve Gebelikten Korunma Yöntemlerini Açıklayabilmesi | 10, 16, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması | 1. Kaynağın 7-22 sayfalarının incelenmesi 5. kaynağın incelenmesi |
2 | Üreme Sağlığı Kavramı, Üreme Hakları ve Cinsel Haklar | 1. Kaynağın 7-22 sayfalarının incelenmesi 5. kaynağın incelenmesi |
2 | Üreme Sağlığına Yönelik Uluslararası ve Ulusal Düzenlemeler Üreme Sağlığı Hizmetlerinde Hemşirenin Rolü | 1. Kaynağın 10-26 sayfalarının incelenmesi 2. Kaynağın 3-30 sayfalarının incelenmesi |
3 | Cinsellik | 1. Kaynağın 162-176 sayfalarının incelenmesi 2. Kaynağın 38-45 sayfalarının incelenmesi |
4 | Toplumlarda Cinselliğe Bakış, Cinsellikle İlgili Yanlış Bilgiler ve İnanışlar | 7. kaynağın incelenmesi |
5 | Kadın ve Erkek Üreme Organları, Gebeliğin Oluşması Gebelik Öncesi, Gebelik ve Doğumda Bakım | Kadın ve Erkek Üreme Organları, Gebeliğin Oluşması Gebelik Öncesi, Gebelik ve Doğumda Bakım 1. Kaynağın 197-415 sayfalarının incelenmesi 2. Kaynağın 370-520 sayfalarının incelenmesi |
6 | Güvenli annelik | 5. kaynağın incelenmesi |
7 | Küretaj, güvenli düşük | 4. kaynağın incelenmesi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Aile Planlamasına Giriş | 1. Kaynağın s:120-121 incelenmesi |
10 | Gebelikten Korunma Yöntemleri (modern yöntemler) | 1. Kaynağın s:123-131 incelenmesi |
11 | Gebelikten Korunma Yöntemleri (geleneksel yöntemler) | 1. Kaynağın s:123-131 incelenmesi |
12 | Özel Durumlarda Kontrasepsiyon, Acil Kontrasepsiyon | 3.kaynağın 94-97 sayfalarının incelenmesi 4.kaynağın 565–588 sayfalarının incelenmesi |
13 | Aile Planlaması Danışmanlığı | 1. Kaynağın 121-123 sayfalarının incelenmesi |
14 | CYBE Açısından Aile Planlamasının Önemi | 1. Kaynağın 91-109 sayfalarının incelenmesi 2. Kaynağın 217-255 sayfalarının incelenmesi |
15 | İnfertilite ve Danışmanlık | 1. Kaynağın 113-118 sayfalarının incelenmesi 2. Kaynağın 206-216 sayfalarının incelenmesi 6.kaynağın 135-138 sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
Öztaş, Ö., Artantaş, A. B., Tetik, B. K., YALÇINTAŞ, A., Yusuf, Ü. S. T. Ü., & Uğurlu, M. (2015). 18-49 yaş grubu evli kadınların üreme sağlığı ve kontrasepsiyon hakkındaki bilgi, tutum ve davranışları. Ankara Medical Journal, 15(2). Sezer, A. V. C. I., MUTLU, S., & YİGİT, F. (2021). EVLİ KADINLARIN AİLE PLANLAMASI YÖNTEM TERCİHLERİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLER. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(2), 128-138. SEVİL, Ü., ATAN, Ş. Ü., DURAN, E. T., & BOLSOY, N. (2012). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN CİNSELLİK VE AİLE PLANLAMASI YÖNTEMLERİ KONUSUNDAKİ BİLGİ, GÖRÜŞ VE UYGULAMALARI. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 28(1), 13-25. |
1. Beji NK. Kadın Sağlığı ve Hastalıkları, 2015 (1). 2. Şirin A., Kavlak O. Kadın Sağlığı, 2016 (2). 3. Tokuç B, Eskiocak M, Saltık A. Acil Kontrasepsiyon. Sted 2002, cilt:11, sayı:3, 94-97. 4. T.C. Sağlık Bakanlığı Ana-Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü ve JHPIEGO (2000) Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi: Aile Planlaması ve Üreme Sağlığı, Ankara, Damla Matbaacılık, s. 565–588. 5. sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/açsap40.pdf 6. Vural PI, Beji NK. İnfertilite sorununun psikoseksüel etkileri (Derleme). 2014; 16(57): 135-138. 7. http://www.ikgv.org/pdf/saglik_kitabi1.pdf |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | ||||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | ||||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 46 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(46/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÜREME SAĞLIĞI VE AİLE PLANLAMASI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Pınar IRMAK VURAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Pınar IRMAK VURAL, Yeliz VARIŞOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Üreme sağlığı, cinsellik konularına yönelik fiziksel ve psikososyal gereksinimlerini fark ederek, aile planlaması bilgisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması , Üreme Sağlığı Kavramı, Üreme Hakları ve Cinsel Haklar ,Üreme Sağlığına Yönelik Uluslararası ve Ulusal Düzenlemeler Üreme Sağlığı Hizmetlerinde Hemşirenin Rolü ,Cinsellik ,Toplumlarda Cinselliğe Bakış, Cinsellikle İlgili Yanlış Bilgiler ve İnanışlar ,Kadın ve Erkek Üreme Organları, Gebeliğin Oluşması Gebelik Öncesi, Gebelik ve Doğumda Bakım ,Güvenli annelik ,Küretaj, güvenli düşük ,Ara Sınav,Aile Planlamasına Giriş ,Gebelikten Korunma Yöntemleri (modern yöntemler) ,Gebelikten Korunma Yöntemleri (geleneksel yöntemler) ,Özel Durumlarda Kontrasepsiyon, Acil Kontrasepsiyon ,Aile Planlaması Danışmanlığı ,CYBE Açısından Aile Planlamasının Önemi ,İnfertilite ve Danışmanlık ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Üreme Sağlığı Hizmetlerini Sıralayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Üreme Sağlığı ve Üreme Haklarını Tanımlayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Cinsiyet ve Cinsel Sağlıkla İlgili Kavramları Tanımlayabilmesi | 10, 14, 16, 9 | A |
Aile Planlaması Danışmanlığını Açıklayabilmesi | 10, 16, 9 | A |
Aile Planlaması ve Gebelikten Korunma Yöntemlerini Açıklayabilmesi | 10, 16, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması | 1. Kaynağın 7-22 sayfalarının incelenmesi 5. kaynağın incelenmesi |
2 | Üreme Sağlığı Kavramı, Üreme Hakları ve Cinsel Haklar | 1. Kaynağın 7-22 sayfalarının incelenmesi 5. kaynağın incelenmesi |
2 | Üreme Sağlığına Yönelik Uluslararası ve Ulusal Düzenlemeler Üreme Sağlığı Hizmetlerinde Hemşirenin Rolü | 1. Kaynağın 10-26 sayfalarının incelenmesi 2. Kaynağın 3-30 sayfalarının incelenmesi |
3 | Cinsellik | 1. Kaynağın 162-176 sayfalarının incelenmesi 2. Kaynağın 38-45 sayfalarının incelenmesi |
4 | Toplumlarda Cinselliğe Bakış, Cinsellikle İlgili Yanlış Bilgiler ve İnanışlar | 7. kaynağın incelenmesi |
5 | Kadın ve Erkek Üreme Organları, Gebeliğin Oluşması Gebelik Öncesi, Gebelik ve Doğumda Bakım | Kadın ve Erkek Üreme Organları, Gebeliğin Oluşması Gebelik Öncesi, Gebelik ve Doğumda Bakım 1. Kaynağın 197-415 sayfalarının incelenmesi 2. Kaynağın 370-520 sayfalarının incelenmesi |
6 | Güvenli annelik | 5. kaynağın incelenmesi |
7 | Küretaj, güvenli düşük | 4. kaynağın incelenmesi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Aile Planlamasına Giriş | 1. Kaynağın s:120-121 incelenmesi |
10 | Gebelikten Korunma Yöntemleri (modern yöntemler) | 1. Kaynağın s:123-131 incelenmesi |
11 | Gebelikten Korunma Yöntemleri (geleneksel yöntemler) | 1. Kaynağın s:123-131 incelenmesi |
12 | Özel Durumlarda Kontrasepsiyon, Acil Kontrasepsiyon | 3.kaynağın 94-97 sayfalarının incelenmesi 4.kaynağın 565–588 sayfalarının incelenmesi |
13 | Aile Planlaması Danışmanlığı | 1. Kaynağın 121-123 sayfalarının incelenmesi |
14 | CYBE Açısından Aile Planlamasının Önemi | 1. Kaynağın 91-109 sayfalarının incelenmesi 2. Kaynağın 217-255 sayfalarının incelenmesi |
15 | İnfertilite ve Danışmanlık | 1. Kaynağın 113-118 sayfalarının incelenmesi 2. Kaynağın 206-216 sayfalarının incelenmesi 6.kaynağın 135-138 sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
Öztaş, Ö., Artantaş, A. B., Tetik, B. K., YALÇINTAŞ, A., Yusuf, Ü. S. T. Ü., & Uğurlu, M. (2015). 18-49 yaş grubu evli kadınların üreme sağlığı ve kontrasepsiyon hakkındaki bilgi, tutum ve davranışları. Ankara Medical Journal, 15(2). Sezer, A. V. C. I., MUTLU, S., & YİGİT, F. (2021). EVLİ KADINLARIN AİLE PLANLAMASI YÖNTEM TERCİHLERİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLER. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(2), 128-138. SEVİL, Ü., ATAN, Ş. Ü., DURAN, E. T., & BOLSOY, N. (2012). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN CİNSELLİK VE AİLE PLANLAMASI YÖNTEMLERİ KONUSUNDAKİ BİLGİ, GÖRÜŞ VE UYGULAMALARI. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 28(1), 13-25. |
1. Beji NK. Kadın Sağlığı ve Hastalıkları, 2015 (1). 2. Şirin A., Kavlak O. Kadın Sağlığı, 2016 (2). 3. Tokuç B, Eskiocak M, Saltık A. Acil Kontrasepsiyon. Sted 2002, cilt:11, sayı:3, 94-97. 4. T.C. Sağlık Bakanlığı Ana-Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü ve JHPIEGO (2000) Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi: Aile Planlaması ve Üreme Sağlığı, Ankara, Damla Matbaacılık, s. 565–588. 5. sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/açsap40.pdf 6. Vural PI, Beji NK. İnfertilite sorununun psikoseksüel etkileri (Derleme). 2014; 16(57): 135-138. 7. http://www.ikgv.org/pdf/saglik_kitabi1.pdf |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | ||||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | ||||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | X | |||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |