Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOSOSYAL HEMŞİRELİK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Psikiyatri dışı kliniklerde yatan hastaların psikososyal bakım gereksinimlerini değerlendirme ve psikososyal bakım alanında bilgi, beceri ve yetenek kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması Genel Hasta Bakımında Psikososyal Hemşirelik,Hastalığa Verilen Psikososyal Tepkiler,Psikososyal Beceriler,Hastalığa Tepkide Anahtar Konular (Benlik Saygısında Değişim, Beden İmajında Değişim, Güçsüzlük, Suçluluk, Umutsuzluk, Kayıp),Güçlük Yaratan Hasta Davranışlarını Yönetme,Ağrılı Hastaya Yaklaşım,Beslenme Problemi Olan Hastaya Yaklaşım,Ara Sınav,Hasta Ailesinin Yaşadıkları Güçlükler ve Hasta Ailesine Yaklaşım,Manevi Distress Yaşayan Hastaya Yaklaşım,Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Kronik Hastalığı Olan Hasta",Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Kronik Hastalığı Olan Hasta" ,Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "AIDS Tanılı Hasta" ,Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Organ Nakli" ,Etik ve Yasal Konular; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
6.Psikososyal sorunlarda uygulanan hemşirelik yaklaşımlarını açıklar. | 10, 16, 4, 9 | A |
5.Kronik hastalığı olan bireye psikososyal hemşirelik yaklaşımlarını planlar | 10, 16, 4, 9 | A |
4.Kronik hastalığa uyum evrelerini açıklar | 10, 13, 16, 9 | A |
3.Güçlük yaratan hasta davranışlarını yönelik temel yaklaşımları açıklar | 10, 13, 16, 9 | A |
2.Hastalığa verilen psikososyal tepkileri açıklar | 10, 13, 16, 9 | A |
1.Psikososyal bakım kavramını tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması Genel Hasta Bakımında Psikososyal Hemşirelik | 2.kaynağın 49-54 sayfalarının incelenmesi |
2 | Hastalığa Verilen Psikososyal Tepkiler | 3.kaynağın 101-112 sayfalarının incelenmesi 4.kaynağın 52-58 sayfalarının incelenmesi 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi |
3 | Psikososyal Beceriler | 5. kaynağın 129-136; 171-178;181-196 sayfalarının incelenmesi |
4 | Hastalığa Tepkide Anahtar Konular (Benlik Saygısında Değişim, Beden İmajında Değişim, Güçsüzlük, Suçluluk, Umutsuzluk, Kayıp) | 2.kaynağın 49-54 sayfalarının incelenmesi 3.kaynağın 101-112 sayfalarının incelenmesi 4.kaynağın 52-58 sayfalarının incelenmesi 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi |
5 | Güçlük Yaratan Hasta Davranışlarını Yönetme | 3.kaynağın 101-112 sayfalarının incelenmesi 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi |
6 | Ağrılı Hastaya Yaklaşım | 7. kaynağın 651-674 sayfalarının incelenmesi |
7 | Beslenme Problemi Olan Hastaya Yaklaşım | 8.kaynağın 74-81 sayfalarının incelenmesi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Hasta Ailesinin Yaşadıkları Güçlükler ve Hasta Ailesine Yaklaşım | 3.kaynağın 101-112 sayfalarının incelenmesi 4.kaynağın 52-58 sayfalarının incelenmesi 9.kaynağın 1-9 sayfalarının incelenmesi |
10 | Manevi Distress Yaşayan Hastaya Yaklaşım | 6.kaynağın 37-45 sayfalarının incelenmesi |
11 | Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Kronik Hastalığı Olan Hasta" | 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi |
12 | Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Kronik Hastalığı Olan Hasta" | 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi |
13 | Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "AIDS Tanılı Hasta" | 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi |
14 | Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Organ Nakli" | 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi |
15 | Etik ve Yasal Konular | 5.kaynağın 235-254 sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1. Linda M., Gorman, Donna F. Sultan (Çev. Fatma Öz, Meral Demiralp) Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin, Ankara, 2014 2. Kocaman N. Genel Hastane Uygulamasında Psikososyal Bakım Ve Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi Hemşireliği. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2005, 9(1):49-54. 3. Kocaman N. Hastaların Psikososyal Tepkilerini Etkileyen Faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi / Journal Of Anatolıa Nursıng And Health Sciences 2008, Cilt 11, Sayı 1:101-112. 4. Kocaman N. Tıbbi Hastalığa Psikososyal Tepkiler. İst Tıp Fak Dergisi 2008;71:52-58. 5. Çam O , Engin E (Eds) 2014. Ruh Sağlığı Ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, 1. Bs. Ss:599-638. Istanbul Tıp Kitabevi, İstanbul 6. Ergül Ş, Bayık A. Hemşirelik Ve Manevi Bakım. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004; 8(1): 37-45. 7. Tel H. Ağrı Ağrıya Yönelik Uygulamalar Ve Hasta Bakımı. Sabuncu, N, Ay Akça F, Editörler. Klinik Beceriler. Sağlığın Değerlendirilmesi Hasta Bakımı Ve Takibi. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi; 2010. S.651-674. 8. Dal Ü. Malnutrisyonu Olan Hastanın Hemşirelik Bakımı. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi.2007. 74–81 9. Şahin Z.A, Polat H, Ergüney S. Kemoterapi Alan Hastalara Bakım Verenlerin Bakım Verme Yüklerinin Belirlenmesi, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 12 (2):1-9. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | ||||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 18 | 18 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOSOSYAL HEMŞİRELİK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Psikiyatri dışı kliniklerde yatan hastaların psikososyal bakım gereksinimlerini değerlendirme ve psikososyal bakım alanında bilgi, beceri ve yetenek kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması Genel Hasta Bakımında Psikososyal Hemşirelik,Hastalığa Verilen Psikososyal Tepkiler,Psikososyal Beceriler,Hastalığa Tepkide Anahtar Konular (Benlik Saygısında Değişim, Beden İmajında Değişim, Güçsüzlük, Suçluluk, Umutsuzluk, Kayıp),Güçlük Yaratan Hasta Davranışlarını Yönetme,Ağrılı Hastaya Yaklaşım,Beslenme Problemi Olan Hastaya Yaklaşım,Ara Sınav,Hasta Ailesinin Yaşadıkları Güçlükler ve Hasta Ailesine Yaklaşım,Manevi Distress Yaşayan Hastaya Yaklaşım,Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Kronik Hastalığı Olan Hasta",Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Kronik Hastalığı Olan Hasta" ,Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "AIDS Tanılı Hasta" ,Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Organ Nakli" ,Etik ve Yasal Konular; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
6.Psikososyal sorunlarda uygulanan hemşirelik yaklaşımlarını açıklar. | 10, 16, 4, 9 | A |
5.Kronik hastalığı olan bireye psikososyal hemşirelik yaklaşımlarını planlar | 10, 16, 4, 9 | A |
4.Kronik hastalığa uyum evrelerini açıklar | 10, 13, 16, 9 | A |
3.Güçlük yaratan hasta davranışlarını yönelik temel yaklaşımları açıklar | 10, 13, 16, 9 | A |
2.Hastalığa verilen psikososyal tepkileri açıklar | 10, 13, 16, 9 | A |
1.Psikososyal bakım kavramını tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması Genel Hasta Bakımında Psikososyal Hemşirelik | 2.kaynağın 49-54 sayfalarının incelenmesi |
2 | Hastalığa Verilen Psikososyal Tepkiler | 3.kaynağın 101-112 sayfalarının incelenmesi 4.kaynağın 52-58 sayfalarının incelenmesi 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi |
3 | Psikososyal Beceriler | 5. kaynağın 129-136; 171-178;181-196 sayfalarının incelenmesi |
4 | Hastalığa Tepkide Anahtar Konular (Benlik Saygısında Değişim, Beden İmajında Değişim, Güçsüzlük, Suçluluk, Umutsuzluk, Kayıp) | 2.kaynağın 49-54 sayfalarının incelenmesi 3.kaynağın 101-112 sayfalarının incelenmesi 4.kaynağın 52-58 sayfalarının incelenmesi 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi |
5 | Güçlük Yaratan Hasta Davranışlarını Yönetme | 3.kaynağın 101-112 sayfalarının incelenmesi 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi |
6 | Ağrılı Hastaya Yaklaşım | 7. kaynağın 651-674 sayfalarının incelenmesi |
7 | Beslenme Problemi Olan Hastaya Yaklaşım | 8.kaynağın 74-81 sayfalarının incelenmesi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Hasta Ailesinin Yaşadıkları Güçlükler ve Hasta Ailesine Yaklaşım | 3.kaynağın 101-112 sayfalarının incelenmesi 4.kaynağın 52-58 sayfalarının incelenmesi 9.kaynağın 1-9 sayfalarının incelenmesi |
10 | Manevi Distress Yaşayan Hastaya Yaklaşım | 6.kaynağın 37-45 sayfalarının incelenmesi |
11 | Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Kronik Hastalığı Olan Hasta" | 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi |
12 | Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Kronik Hastalığı Olan Hasta" | 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi |
13 | Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "AIDS Tanılı Hasta" | 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi |
14 | Özel Durumların Psikososyal Yönetimi: "Organ Nakli" | 5.kaynağın 599-638 sayfalarının incelenmesi |
15 | Etik ve Yasal Konular | 5.kaynağın 235-254 sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1. Linda M., Gorman, Donna F. Sultan (Çev. Fatma Öz, Meral Demiralp) Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin, Ankara, 2014 2. Kocaman N. Genel Hastane Uygulamasında Psikososyal Bakım Ve Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi Hemşireliği. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2005, 9(1):49-54. 3. Kocaman N. Hastaların Psikososyal Tepkilerini Etkileyen Faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi / Journal Of Anatolıa Nursıng And Health Sciences 2008, Cilt 11, Sayı 1:101-112. 4. Kocaman N. Tıbbi Hastalığa Psikososyal Tepkiler. İst Tıp Fak Dergisi 2008;71:52-58. 5. Çam O , Engin E (Eds) 2014. Ruh Sağlığı Ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, 1. Bs. Ss:599-638. Istanbul Tıp Kitabevi, İstanbul 6. Ergül Ş, Bayık A. Hemşirelik Ve Manevi Bakım. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004; 8(1): 37-45. 7. Tel H. Ağrı Ağrıya Yönelik Uygulamalar Ve Hasta Bakımı. Sabuncu, N, Ay Akça F, Editörler. Klinik Beceriler. Sağlığın Değerlendirilmesi Hasta Bakımı Ve Takibi. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi; 2010. S.651-674. 8. Dal Ü. Malnutrisyonu Olan Hastanın Hemşirelik Bakımı. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi.2007. 74–81 9. Şahin Z.A, Polat H, Ergüney S. Kemoterapi Alan Hastalara Bakım Verenlerin Bakım Verme Yüklerinin Belirlenmesi, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 12 (2):1-9. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | X | |||||
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | X | |||||
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | |||||
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | |||||
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | ||||||
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |