Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIĞIN GELİŞTİRİLMESİ-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra EREN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ayşe DOST
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSağlığı geliştirme kavramı ve sağlığı geliştirme stratejileri ile ilgili temel düzeyde bilgi sağlayarak, öğrencinin olumlu sağlık davranışlarına sahip olması konusunda farkındalık kazanmasıdır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sağlıkla ilgili temel kavramlar ve sağlık tanımları,Sağlık eğitimi, sağlığı koruma ve geliştirme kavramları,Tarihsel Gelişim Sürecinde Sağlığı Koruma ve Geliştirme Uygulamaları,Sağlığı Geliştirme ile ilgili Kuram ve Modeller, Uygulamada Kullanımı (araştırma örnekleri),Sağlığı Geliştirme ile ilgili Kuram ve Modeller, Uygulamada Kullanımı (araştırma örnekleri)-2,Dünya'da ve Ülkemizde Sağlığı Geliştirme Uygulamaları,Okul Sağlığını Geliştirme Programları,İş Sağlığını Geliştirme Programları,Kırılgan Gruplarda Sağlığı Geliştirme,Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları -Beslenme,Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-Tütün/Alkol/Madde Kullanımı,Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-Fiziksel Aktivite,Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-Stres Yönetimi,Proje çalışması, Dersin gözden geçirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlığı koruma ve geliştirme kavramlarını bilir16, 37, 9
Davranış değişim süreci ve etkileyen faktörleri açıklar16, 4, 9
Sağlıklı yaşam biçimi davranışları kazandırmaya yönelik olarak sağlık programlarını planlar10, 16, 5, 9E
Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde hemşirenin rol ve sorumluluklarını tanımlar10, 16, 9
Sağlıklı yaşam biçimi davranışları kazanmanın önemini bilir10, 16, 9
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sağlıkla ilgili temel kavramlar ve sağlık tanımları6.kaynağın incelenmesi
2Sağlık eğitimi, sağlığı koruma ve geliştirme kavramları4.kaynağın incelenmesi
3Tarihsel Gelişim Sürecinde Sağlığı Koruma ve Geliştirme Uygulamaları1.kaynağın incelenmesi
4Sağlığı Geliştirme ile ilgili Kuram ve Modeller, Uygulamada Kullanımı (araştırma örnekleri)1.ve 3.kaynağın incelenmesi
5Sağlığı Geliştirme ile ilgili Kuram ve Modeller, Uygulamada Kullanımı (araştırma örnekleri)-21.ve 3.kaynağın incelenmesi
6Dünya'da ve Ülkemizde Sağlığı Geliştirme Uygulamaları1. ve 3.kaynağın incelenmesi
7Okul Sağlığını Geliştirme Programları2., 9. ve 15. kaynağın incelenmesi
8İş Sağlığını Geliştirme Programları1. ve 7.kaynağın incelenmesi
9Kırılgan Gruplarda Sağlığı Geliştirme5. ve 16.kaynağın incelenmesi
10Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları -Beslenme8. , 11. ve 12.kaynağın incelenmesi
11Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-Tütün/Alkol/Madde Kullanımı14. ve 16.kaynağın incelenmesi
12Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-Fiziksel Aktivite10. ve 13.kaynağın incelenmesi
13Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-Stres Yönetimi14.kaynağın incelenmesi
14Proje çalışması, Dersin gözden geçirilmesi
Kaynak
1.Fertman, CI., Allensworth, DD. (Ed.).(2010). Health Promotion Programs: From Theory to Practice.Sağlık Bakanlığı, 2012. 2. Gözüm, S. (Ed.).(2016).Okul Dönemindeki Çocukların Sağlığının Geliştirilmesi. Ankara: Vize Yayıncılık. 3.Snelling, A. (Ed.).(2014). Introduction to Health Promotion.Wiley: United States of America. 4. Erci, B. (Ed.).(2016). Halk Sağlığı Hemşireliği. Elazığ:Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. 5.Güler Ç., Akın, L.(Ed.). (2012). Halk Sağlığı-Temel Bilgiler.Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları 6. Aştı T., Karadağ A.(Ed.). (2013). Hemşirelik Esasları: Hemşirelik bilimi ve Sanatı ,Akademi Basın ve Yayncılık: İstanbul. 7. Esin, M.N., Aktaş, E. (2012). Çalışanların Sağlık Davranışları ve Etkileyen Faktörler: Sistematik İnceleme. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 20, 166-176. 8. Hilger, J., Loerbroks, A. , Diehl, K. (2016). Eating behaviour of university students in Germany: Dietary intake, barriers to healthy eating and changes in eating behaviour since the time of matriculation, Appetite,109,100-107. 9. Meier, S., Stock, C., Kramer, A. (2006). The contribution of health discussion groups with students to campus health promotion, Health Promotion International, 22,1. 10. Oğuz, S., Çamcı, G., Yılmaz, RK. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Yapma Durumu ve Fiziksel Aktivitenin Kalp Sağlığına Etkisini Bilme Durumu.Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7, 54-61. 11. Önay, D.(2011). Üniversite Öğrencilerinin Kahvaltı Alışkanlıklarının Değerlendirmesi: Akşehir Sağlık Yüksekokulu Örneği. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 95-106. 12. Özdoğan, Y., Yardımcı, H., Özçelik, A.Ö., Sürücüoğlu, M.S. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Öğün Düzenleri. Gazi Üniversitesi, Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 66-74. 13. Straker, L.M., Howie, E.K., Smith, KL., Fenner, AA., Kerr, DA., Olds, T.S. ve ark. (2014). The Impact of Curtin University’s Activity, Food and Attitudes Program on Physical Activity, Sedentary Time and Fruit, Vegetable and Junk Food Consumption among Overweight and Obese Adolescents: A Waitlist Controlled Trial, Plus One Journal, 9, 11-1 14. Tuğut, N., Bekar, M. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Sağlığı Algılama Durumları ile Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Arasındaki İlişki. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi,11, 3. 15. Zaybak, A., Fadıloğlu, Ç. (2004). Üniversite Öğrencilerinin Sağlığı Geliştirme Davranışı ve Bu Davranışı Etkileyen Etmenlerin Belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 20, 77-95. 16. Atlam, D.H., Aldemir, E., Altıntoprak, AE. (2017). Üniversite Öğrencilerinde Riskli Davranışların Yaygınlığı ve Madde Kullanımı ile İlişkisi. Dusunen Adam The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences, 30, 287-298.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
X
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
X
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar
X
10
PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar.
X
11
PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIĞIN GELİŞTİRİLMESİ-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra EREN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Ayşe DOST
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSağlığı geliştirme kavramı ve sağlığı geliştirme stratejileri ile ilgili temel düzeyde bilgi sağlayarak, öğrencinin olumlu sağlık davranışlarına sahip olması konusunda farkındalık kazanmasıdır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sağlıkla ilgili temel kavramlar ve sağlık tanımları,Sağlık eğitimi, sağlığı koruma ve geliştirme kavramları,Tarihsel Gelişim Sürecinde Sağlığı Koruma ve Geliştirme Uygulamaları,Sağlığı Geliştirme ile ilgili Kuram ve Modeller, Uygulamada Kullanımı (araştırma örnekleri),Sağlığı Geliştirme ile ilgili Kuram ve Modeller, Uygulamada Kullanımı (araştırma örnekleri)-2,Dünya'da ve Ülkemizde Sağlığı Geliştirme Uygulamaları,Okul Sağlığını Geliştirme Programları,İş Sağlığını Geliştirme Programları,Kırılgan Gruplarda Sağlığı Geliştirme,Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları -Beslenme,Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-Tütün/Alkol/Madde Kullanımı,Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-Fiziksel Aktivite,Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-Stres Yönetimi,Proje çalışması, Dersin gözden geçirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlığı koruma ve geliştirme kavramlarını bilir16, 37, 9
Davranış değişim süreci ve etkileyen faktörleri açıklar16, 4, 9
Sağlıklı yaşam biçimi davranışları kazandırmaya yönelik olarak sağlık programlarını planlar10, 16, 5, 9E
Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde hemşirenin rol ve sorumluluklarını tanımlar10, 16, 9
Sağlıklı yaşam biçimi davranışları kazanmanın önemini bilir10, 16, 9
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sağlıkla ilgili temel kavramlar ve sağlık tanımları6.kaynağın incelenmesi
2Sağlık eğitimi, sağlığı koruma ve geliştirme kavramları4.kaynağın incelenmesi
3Tarihsel Gelişim Sürecinde Sağlığı Koruma ve Geliştirme Uygulamaları1.kaynağın incelenmesi
4Sağlığı Geliştirme ile ilgili Kuram ve Modeller, Uygulamada Kullanımı (araştırma örnekleri)1.ve 3.kaynağın incelenmesi
5Sağlığı Geliştirme ile ilgili Kuram ve Modeller, Uygulamada Kullanımı (araştırma örnekleri)-21.ve 3.kaynağın incelenmesi
6Dünya'da ve Ülkemizde Sağlığı Geliştirme Uygulamaları1. ve 3.kaynağın incelenmesi
7Okul Sağlığını Geliştirme Programları2., 9. ve 15. kaynağın incelenmesi
8İş Sağlığını Geliştirme Programları1. ve 7.kaynağın incelenmesi
9Kırılgan Gruplarda Sağlığı Geliştirme5. ve 16.kaynağın incelenmesi
10Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları -Beslenme8. , 11. ve 12.kaynağın incelenmesi
11Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-Tütün/Alkol/Madde Kullanımı14. ve 16.kaynağın incelenmesi
12Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-Fiziksel Aktivite10. ve 13.kaynağın incelenmesi
13Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-Stres Yönetimi14.kaynağın incelenmesi
14Proje çalışması, Dersin gözden geçirilmesi
Kaynak
1.Fertman, CI., Allensworth, DD. (Ed.).(2010). Health Promotion Programs: From Theory to Practice.Sağlık Bakanlığı, 2012. 2. Gözüm, S. (Ed.).(2016).Okul Dönemindeki Çocukların Sağlığının Geliştirilmesi. Ankara: Vize Yayıncılık. 3.Snelling, A. (Ed.).(2014). Introduction to Health Promotion.Wiley: United States of America. 4. Erci, B. (Ed.).(2016). Halk Sağlığı Hemşireliği. Elazığ:Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri. 5.Güler Ç., Akın, L.(Ed.). (2012). Halk Sağlığı-Temel Bilgiler.Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları 6. Aştı T., Karadağ A.(Ed.). (2013). Hemşirelik Esasları: Hemşirelik bilimi ve Sanatı ,Akademi Basın ve Yayncılık: İstanbul. 7. Esin, M.N., Aktaş, E. (2012). Çalışanların Sağlık Davranışları ve Etkileyen Faktörler: Sistematik İnceleme. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 20, 166-176. 8. Hilger, J., Loerbroks, A. , Diehl, K. (2016). Eating behaviour of university students in Germany: Dietary intake, barriers to healthy eating and changes in eating behaviour since the time of matriculation, Appetite,109,100-107. 9. Meier, S., Stock, C., Kramer, A. (2006). The contribution of health discussion groups with students to campus health promotion, Health Promotion International, 22,1. 10. Oğuz, S., Çamcı, G., Yılmaz, RK. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Yapma Durumu ve Fiziksel Aktivitenin Kalp Sağlığına Etkisini Bilme Durumu.Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7, 54-61. 11. Önay, D.(2011). Üniversite Öğrencilerinin Kahvaltı Alışkanlıklarının Değerlendirmesi: Akşehir Sağlık Yüksekokulu Örneği. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 95-106. 12. Özdoğan, Y., Yardımcı, H., Özçelik, A.Ö., Sürücüoğlu, M.S. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Öğün Düzenleri. Gazi Üniversitesi, Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 66-74. 13. Straker, L.M., Howie, E.K., Smith, KL., Fenner, AA., Kerr, DA., Olds, T.S. ve ark. (2014). The Impact of Curtin University’s Activity, Food and Attitudes Program on Physical Activity, Sedentary Time and Fruit, Vegetable and Junk Food Consumption among Overweight and Obese Adolescents: A Waitlist Controlled Trial, Plus One Journal, 9, 11-1 14. Tuğut, N., Bekar, M. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Sağlığı Algılama Durumları ile Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Arasındaki İlişki. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi,11, 3. 15. Zaybak, A., Fadıloğlu, Ç. (2004). Üniversite Öğrencilerinin Sağlığı Geliştirme Davranışı ve Bu Davranışı Etkileyen Etmenlerin Belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 20, 77-95. 16. Atlam, D.H., Aldemir, E., Altıntoprak, AE. (2017). Üniversite Öğrencilerinde Riskli Davranışların Yaygınlığı ve Madde Kullanımı ile İlişkisi. Dusunen Adam The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences, 30, 287-298.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
X
2
PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir
X
3
PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir
X
4
PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır.
X
5
PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar.
X
6
PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır.
X
7
PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır.
X
8
PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
X
9
PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar
X
10
PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar.
X
11
PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:12Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:13