Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ | - | Güz Dönemi | 4+0 | 4 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fatma EKER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin felsefesi ve temel ilkeleri doğrultusunda; Geliştirmek kavramsal bilgi ve hemşirelik yaklaşımları ışığında hasta/birey ve ailesinin ihtiyaçlarına yönelik bakım verme becerileri Ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi ve iyileştirilmesi için. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı, Dersin Öğrenimi Arasındaki İlişkinin Kurulması Çıktılar ve Program Yeterlilikleri Tanımı, Amacı, Felsefesi, Tarihsel Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Gelişimi, Uygulama Standartları,Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Kavramsal Temelleri,Psikiyatrik Hastalıklarda Genel Belirtiler,-İletişim Süreci Akıl Hastası Kişi (Psikiyatrik Görüşme),Psikiyatrik Gözlem, Ruhsal Durum Muayenesi,Psikolojik Gelişim Dönemi Özellikleri, Riskleri ve İlişkileri Zihinsel problemler,Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları,Şizofreni, Diğer Psikotik Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları,Ara Sınav,Duygudurum Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları,Madde Kullanım Bozukluğu ve Hemşirelik Yaklaşımları, Kişilik Bozukluğu ve Hemşirelik Yaklaşımları,Konsültasyon Liyazon Psikiyatri Hemşireliği, Organik Mental (Kognitif) Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları,Psikiyatrik Acil Durumlarda Kriz, Krize Müdahale,Stres, Psikofizyolojik Hastalıklar (Yeme ve Uyku Bozuklukları) ve Hemşirelik Yaklaşımlar,Psikiyatride Kullanılan Tedavi Yöntemleri,Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri Psikiyatride Yasal ve Etik Konular; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ruh sağlığı ve hastalıkları ile ilgili temel kavramları açıklar | 10, 16, 9 | A |
Normal ve anormal davranış kalıplarını ve bu davranışları etkileyen faktörleri ayırt eder | 10, 13, 16, 9 | A |
Ruh sağlığının bozulduğu durumların belirler | 10, 16, 19, 9 | A |
Ülkemizde yaygın görülen ruh sağlığı sorunlarının belirler | 10, 16, 19, 6, 9 | A |
Ruhsal sorunların birey, aile ve toplum üzerindeki etkilerini tartışır | 10, 19, 4, 9 | A |
Terapötik iletişim tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilme becerisi kazanır | 10, 16, 4, 6, 9 | |
Bireylere bütünsel bir yaklaşım uygular | 10, 16, 19, 9 | |
Ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi ve iyileştirilmesine yönelik hemşirelik yaklaşımlarını kazanır | 10, 16, 4, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı, Dersin Öğrenimi Arasındaki İlişkinin Kurulması Çıktılar ve Program Yeterlilikleri Tanımı, Amacı, Felsefesi, Tarihsel Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Gelişimi, Uygulama Standartları | 1. kaynağın 9-18. sayfalarının incelenmesi |
2 | Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Kavramsal Temelleri | 1. kaynağın23-53. sayfalarının incelenmesi |
3 | Psikiyatrik Hastalıklarda Genel Belirtiler,-İletişim Süreci Akıl Hastası Kişi (Psikiyatrik Görüşme) | 1. kaynağın 129-136, 171-178, 181-196 sayfalarının incelenmesi |
4 | Psikiyatrik Gözlem, Ruhsal Durum Muayenesi | 1. kaynağın 129-136, 171-178, 181-196. sayfalarının incelenmesi |
5 | Psikolojik Gelişim Dönemi Özellikleri, Riskleri ve İlişkileri Zihinsel problemler | 1. kaynağın 23-53. sayfalarının incelenmesi |
6 | Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları | 1. kaynağın 275-310 sayfalarının incelenmesi |
7 | Şizofreni, Diğer Psikotik Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları | 1. kaynağın 411-415 sayfalarının incelenmesi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Duygudurum Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları | 1. kaynağın 333-390. sayfalarının incelenmesi |
10 | Madde Kullanım Bozukluğu ve Hemşirelik Yaklaşımları, Kişilik Bozukluğu ve Hemşirelik Yaklaşımları | 1. kaynağın 447-516. sayfalarının incelenmesi |
11 | Konsültasyon Liyazon Psikiyatri Hemşireliği, Organik Mental (Kognitif) Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları | 1. kaynağın 775-800. sayfalarının incelenmesi |
12 | Psikiyatrik Acil Durumlarda Kriz, Krize Müdahale | 1. kaynağın 825-870 ve 257-274 . sayfalarının incelenmesi |
13 | Stres, Psikofizyolojik Hastalıklar (Yeme ve Uyku Bozuklukları) ve Hemşirelik Yaklaşımlar | 1. kaynağın 517-562. sayfalarının incelenmesi |
14 | Psikiyatride Kullanılan Tedavi Yöntemleri | 1. kaynağın 931-1036 sayfalarının incelenmesi |
15 | Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri Psikiyatride Yasal ve Etik Konular | 1. kaynağın 889-900. sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
Fortinash, KM, Holoday Worret, PA. (2003). Psychiatric Nursing Care Plans, Fourth Edition, Mosby, Inc Varcarolis, EM. “ Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing”, 3rd edn. Philadelphia. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | X | |||||
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | X | |||||
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 5 | 5 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 106 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(106/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ | - | Güz Dönemi | 4+0 | 4 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fatma EKER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin felsefesi ve temel ilkeleri doğrultusunda; Geliştirmek kavramsal bilgi ve hemşirelik yaklaşımları ışığında hasta/birey ve ailesinin ihtiyaçlarına yönelik bakım verme becerileri Ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi ve iyileştirilmesi için. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı, Dersin Öğrenimi Arasındaki İlişkinin Kurulması Çıktılar ve Program Yeterlilikleri Tanımı, Amacı, Felsefesi, Tarihsel Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Gelişimi, Uygulama Standartları,Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Kavramsal Temelleri,Psikiyatrik Hastalıklarda Genel Belirtiler,-İletişim Süreci Akıl Hastası Kişi (Psikiyatrik Görüşme),Psikiyatrik Gözlem, Ruhsal Durum Muayenesi,Psikolojik Gelişim Dönemi Özellikleri, Riskleri ve İlişkileri Zihinsel problemler,Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları,Şizofreni, Diğer Psikotik Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları,Ara Sınav,Duygudurum Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları,Madde Kullanım Bozukluğu ve Hemşirelik Yaklaşımları, Kişilik Bozukluğu ve Hemşirelik Yaklaşımları,Konsültasyon Liyazon Psikiyatri Hemşireliği, Organik Mental (Kognitif) Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları,Psikiyatrik Acil Durumlarda Kriz, Krize Müdahale,Stres, Psikofizyolojik Hastalıklar (Yeme ve Uyku Bozuklukları) ve Hemşirelik Yaklaşımlar,Psikiyatride Kullanılan Tedavi Yöntemleri,Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri Psikiyatride Yasal ve Etik Konular; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ruh sağlığı ve hastalıkları ile ilgili temel kavramları açıklar | 10, 16, 9 | A |
Normal ve anormal davranış kalıplarını ve bu davranışları etkileyen faktörleri ayırt eder | 10, 13, 16, 9 | A |
Ruh sağlığının bozulduğu durumların belirler | 10, 16, 19, 9 | A |
Ülkemizde yaygın görülen ruh sağlığı sorunlarının belirler | 10, 16, 19, 6, 9 | A |
Ruhsal sorunların birey, aile ve toplum üzerindeki etkilerini tartışır | 10, 19, 4, 9 | A |
Terapötik iletişim tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilme becerisi kazanır | 10, 16, 4, 6, 9 | |
Bireylere bütünsel bir yaklaşım uygular | 10, 16, 19, 9 | |
Ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi ve iyileştirilmesine yönelik hemşirelik yaklaşımlarını kazanır | 10, 16, 4, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı, Dersin Öğrenimi Arasındaki İlişkinin Kurulması Çıktılar ve Program Yeterlilikleri Tanımı, Amacı, Felsefesi, Tarihsel Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Gelişimi, Uygulama Standartları | 1. kaynağın 9-18. sayfalarının incelenmesi |
2 | Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Kavramsal Temelleri | 1. kaynağın23-53. sayfalarının incelenmesi |
3 | Psikiyatrik Hastalıklarda Genel Belirtiler,-İletişim Süreci Akıl Hastası Kişi (Psikiyatrik Görüşme) | 1. kaynağın 129-136, 171-178, 181-196 sayfalarının incelenmesi |
4 | Psikiyatrik Gözlem, Ruhsal Durum Muayenesi | 1. kaynağın 129-136, 171-178, 181-196. sayfalarının incelenmesi |
5 | Psikolojik Gelişim Dönemi Özellikleri, Riskleri ve İlişkileri Zihinsel problemler | 1. kaynağın 23-53. sayfalarının incelenmesi |
6 | Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları | 1. kaynağın 275-310 sayfalarının incelenmesi |
7 | Şizofreni, Diğer Psikotik Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları | 1. kaynağın 411-415 sayfalarının incelenmesi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Duygudurum Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımları | 1. kaynağın 333-390. sayfalarının incelenmesi |
10 | Madde Kullanım Bozukluğu ve Hemşirelik Yaklaşımları, Kişilik Bozukluğu ve Hemşirelik Yaklaşımları | 1. kaynağın 447-516. sayfalarının incelenmesi |
11 | Konsültasyon Liyazon Psikiyatri Hemşireliği, Organik Mental (Kognitif) Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımları | 1. kaynağın 775-800. sayfalarının incelenmesi |
12 | Psikiyatrik Acil Durumlarda Kriz, Krize Müdahale | 1. kaynağın 825-870 ve 257-274 . sayfalarının incelenmesi |
13 | Stres, Psikofizyolojik Hastalıklar (Yeme ve Uyku Bozuklukları) ve Hemşirelik Yaklaşımlar | 1. kaynağın 517-562. sayfalarının incelenmesi |
14 | Psikiyatride Kullanılan Tedavi Yöntemleri | 1. kaynağın 931-1036 sayfalarının incelenmesi |
15 | Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri Psikiyatride Yasal ve Etik Konular | 1. kaynağın 889-900. sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
Fortinash, KM, Holoday Worret, PA. (2003). Psychiatric Nursing Care Plans, Fourth Edition, Mosby, Inc Varcarolis, EM. “ Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing”, 3rd edn. Philadelphia. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | X | |||||
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | X | |||||
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |