Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yasemin YOZGAT BYRNE
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Yasemin YOZGAT BYRNE
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHücre ve kalıtsal materyalin genel yapısı ve işlevleri hakkında genel kavramları incelemek ve genetik mekanizmalar konularında bilgilendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Tıbbi biyolojiye giriş, Tarihsel yaklaşım, Hücre genel özellikleri,Hücre organizasyonu (prokaryot-ökaryot karşılaştırma), Hücre membranı ve özellikleri,Hücre iskeleti ve Hücre organelleri,Genetik materyal yapısı, işlevi, DNA-RNA, Gen organizasyonu ve gen ifadesinin düzenlenmesi,Kromatin, Kromozom, Sentromer ve Telomer,Hücre döngüsü ve DNA replikasyonu,Transkripsiyon ve Translasyon,Kromozomal yapı ve sayı anomalileri, Mutasyon ve polimorfizm,DNA hasarı ve onarım mekanizmaları,Hücre yaşlanması, Apoptoz ve kanserleşme mekanizmaları,Mendel Genetiği ve kalıtım modelleri, Mendel Dışı kalıtım modelleri,İnsan genom projesi,Moleküler biyoloji teknikleri,Sitogenetik, prenatal tanı ve genetik danışmanlık; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Hücre tipleri, organeller ve genetik materyal ile ilgili kavramları tanımlar.10, 16, 9A
Hücrenin membranı ve organellerini tanımlar, hücre iskeletini açıklar.10, 16, 9A
Kromozom, DNA ve RNA kavramlarının özelliklerini açıklar.10, 16, 9A
Gen organizasyonu ve gen ifadesinin düzenlenmesini açıklar.10, 16, 9A
Hücre döngüsü ve hücre bölünmelerinin aşamalarını açıklar ve hücresel sentez mekanizmalarını tartışır10, 16, 9A
Hücre döngüsünün aşamalarını ve kontrol noktalarını tanımlar.10, 16, 9A
Mitoz ve mayoz bölünmeleri açıklar ve bunları genetik anomaliler ve kanserler ile ilişkilendirir.10, 16, 9A
Transkripsiyon ve regülasyonunu açıklar.10, 16, 9A
Kromozomal anomaliler ile DNA hasarı mekanizmaları ve bunların hastalıklar ile ilişkilerini yorumlar.10, 16, 9A
DNA mutasyonlarını ve onarım mekanizmalarını açıklar.10, 16, 9A
Hücre yaşlanması, hücre ölümü ve kanserleşme mekanizmalarını açıklar.10, 16, 9A
Kalıtım modellerini tanımlar, moleküler biyoloji teknikleri ve kullanım alanlarını tartışır ve genetik tanı yöntemlerini yorumlar.10, 16, 9A
Mendel Genetiği ve kalıtım modellerini açıklar.10, 16, 9A
Mendel-dışı kalıtım modellerini açıklar.10, 16, 9A
İnsan genom projesini açıklar.10, 16, 9A
Moleküler biyoloji tekniklerini açıklar ve genetik tanı amaçlı kullanım alanları hakkında bilgi verir.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tıbbi biyolojiye giriş, Tarihsel yaklaşım, Hücre genel özellikleri3. kaynak 1. bölüm
2Hücre organizasyonu (prokaryot-ökaryot karşılaştırma), Hücre membranı ve özellikleri2. kaynak sayfa 9-19 ve 3. kaynak 2. bölüm
3Hücre iskeleti ve Hücre organelleri3 kaynak bölüm 4 ve 6, 2. kaynak sayfa 65 ve 165
4Genetik materyal yapısı, işlevi, DNA-RNA, Gen organizasyonu ve gen ifadesinin düzenlenmesi3. kaynak bölüm 8 ve 5. kaynak bölüm 3
5Kromatin, Kromozom, Sentromer ve Telomer2. kaynak sayfa 176, 5. kaynak sayfa 5
6Hücre döngüsü ve DNA replikasyonu3. kaynak bölüm 11
7Transkripsiyon ve Translasyon3. kaynak sayfa 174 ve 195
8Kromozomal yapı ve sayı anomalileri, Mutasyon ve polimorfizm5. kaynak bölüm 2 ve 6
9DNA hasarı ve onarım mekanizmaları3. kaynak sayfa 162
10Hücre yaşlanması, Apoptoz ve kanserleşme mekanizmaları2. kaynak sayfa 257, 3. kaynak sayfa 309 ve 311, 5. kaynak sayfa 311
11Mendel Genetiği ve kalıtım modelleri, Mendel Dışı kalıtım modelleri5. kaynak 5. bölüm
12İnsan genom projesi5. kaynak sayfa 111
13Moleküler biyoloji teknikleri5. kaynak bölüm 4
14Sitogenetik, prenatal tanı ve genetik danışmanlık5. kaynak sayfa 135, sayfa 359 ve 375
Kaynak
Ders Kaynak 1) Ders anlatımında kullanılan sunumlar için aşağıdaki kaynaklar (kitap bölümleri) 2, 3, 4 ve 5 kullanılmıştır Ders Kaynak 2) Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı, Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Yayın No:275, İstanbul, 2009. Ders Kaynak 3) Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013. Ders Kaynak 4) Bruce Alberts, Dennis Bray, Karen Hopkin, Alexander D Johnson, Julian Lewis, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter. Essential Cell Biology, Fourth Edition, Garland Science Publishers, USA, 2013. Ders Kaynak 5) Robert L. Nussbaum, Roderick R. Mcinnes, Huntington F. Willard. Thompson and Thompson Tıbbi Genetik, Güneş tıp Kitabevi, 2005. Mebis Notları
1)Alberts B, Bray A, Lewis J. Molecular Biology of Cell, Garland Publishing, Inc., New York 1989. 2)David L. Nelson, Michael M. Cox, Lehninger Biyokimyanın İlkeleri, Palme Yayınevi, Ankara, 2013

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
X
3
PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
X
8
PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
9
PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
10
PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14342
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)119
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(119/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yasemin YOZGAT BYRNE
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Yasemin YOZGAT BYRNE
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHücre ve kalıtsal materyalin genel yapısı ve işlevleri hakkında genel kavramları incelemek ve genetik mekanizmalar konularında bilgilendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Tıbbi biyolojiye giriş, Tarihsel yaklaşım, Hücre genel özellikleri,Hücre organizasyonu (prokaryot-ökaryot karşılaştırma), Hücre membranı ve özellikleri,Hücre iskeleti ve Hücre organelleri,Genetik materyal yapısı, işlevi, DNA-RNA, Gen organizasyonu ve gen ifadesinin düzenlenmesi,Kromatin, Kromozom, Sentromer ve Telomer,Hücre döngüsü ve DNA replikasyonu,Transkripsiyon ve Translasyon,Kromozomal yapı ve sayı anomalileri, Mutasyon ve polimorfizm,DNA hasarı ve onarım mekanizmaları,Hücre yaşlanması, Apoptoz ve kanserleşme mekanizmaları,Mendel Genetiği ve kalıtım modelleri, Mendel Dışı kalıtım modelleri,İnsan genom projesi,Moleküler biyoloji teknikleri,Sitogenetik, prenatal tanı ve genetik danışmanlık; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Hücre tipleri, organeller ve genetik materyal ile ilgili kavramları tanımlar.10, 16, 9A
Hücrenin membranı ve organellerini tanımlar, hücre iskeletini açıklar.10, 16, 9A
Kromozom, DNA ve RNA kavramlarının özelliklerini açıklar.10, 16, 9A
Gen organizasyonu ve gen ifadesinin düzenlenmesini açıklar.10, 16, 9A
Hücre döngüsü ve hücre bölünmelerinin aşamalarını açıklar ve hücresel sentez mekanizmalarını tartışır10, 16, 9A
Hücre döngüsünün aşamalarını ve kontrol noktalarını tanımlar.10, 16, 9A
Mitoz ve mayoz bölünmeleri açıklar ve bunları genetik anomaliler ve kanserler ile ilişkilendirir.10, 16, 9A
Transkripsiyon ve regülasyonunu açıklar.10, 16, 9A
Kromozomal anomaliler ile DNA hasarı mekanizmaları ve bunların hastalıklar ile ilişkilerini yorumlar.10, 16, 9A
DNA mutasyonlarını ve onarım mekanizmalarını açıklar.10, 16, 9A
Hücre yaşlanması, hücre ölümü ve kanserleşme mekanizmalarını açıklar.10, 16, 9A
Kalıtım modellerini tanımlar, moleküler biyoloji teknikleri ve kullanım alanlarını tartışır ve genetik tanı yöntemlerini yorumlar.10, 16, 9A
Mendel Genetiği ve kalıtım modellerini açıklar.10, 16, 9A
Mendel-dışı kalıtım modellerini açıklar.10, 16, 9A
İnsan genom projesini açıklar.10, 16, 9A
Moleküler biyoloji tekniklerini açıklar ve genetik tanı amaçlı kullanım alanları hakkında bilgi verir.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tıbbi biyolojiye giriş, Tarihsel yaklaşım, Hücre genel özellikleri3. kaynak 1. bölüm
2Hücre organizasyonu (prokaryot-ökaryot karşılaştırma), Hücre membranı ve özellikleri2. kaynak sayfa 9-19 ve 3. kaynak 2. bölüm
3Hücre iskeleti ve Hücre organelleri3 kaynak bölüm 4 ve 6, 2. kaynak sayfa 65 ve 165
4Genetik materyal yapısı, işlevi, DNA-RNA, Gen organizasyonu ve gen ifadesinin düzenlenmesi3. kaynak bölüm 8 ve 5. kaynak bölüm 3
5Kromatin, Kromozom, Sentromer ve Telomer2. kaynak sayfa 176, 5. kaynak sayfa 5
6Hücre döngüsü ve DNA replikasyonu3. kaynak bölüm 11
7Transkripsiyon ve Translasyon3. kaynak sayfa 174 ve 195
8Kromozomal yapı ve sayı anomalileri, Mutasyon ve polimorfizm5. kaynak bölüm 2 ve 6
9DNA hasarı ve onarım mekanizmaları3. kaynak sayfa 162
10Hücre yaşlanması, Apoptoz ve kanserleşme mekanizmaları2. kaynak sayfa 257, 3. kaynak sayfa 309 ve 311, 5. kaynak sayfa 311
11Mendel Genetiği ve kalıtım modelleri, Mendel Dışı kalıtım modelleri5. kaynak 5. bölüm
12İnsan genom projesi5. kaynak sayfa 111
13Moleküler biyoloji teknikleri5. kaynak bölüm 4
14Sitogenetik, prenatal tanı ve genetik danışmanlık5. kaynak sayfa 135, sayfa 359 ve 375
Kaynak
Ders Kaynak 1) Ders anlatımında kullanılan sunumlar için aşağıdaki kaynaklar (kitap bölümleri) 2, 3, 4 ve 5 kullanılmıştır Ders Kaynak 2) Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı, Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Yayın No:275, İstanbul, 2009. Ders Kaynak 3) Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013. Ders Kaynak 4) Bruce Alberts, Dennis Bray, Karen Hopkin, Alexander D Johnson, Julian Lewis, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter. Essential Cell Biology, Fourth Edition, Garland Science Publishers, USA, 2013. Ders Kaynak 5) Robert L. Nussbaum, Roderick R. Mcinnes, Huntington F. Willard. Thompson and Thompson Tıbbi Genetik, Güneş tıp Kitabevi, 2005. Mebis Notları
1)Alberts B, Bray A, Lewis J. Molecular Biology of Cell, Garland Publishing, Inc., New York 1989. 2)David L. Nelson, Michael M. Cox, Lehninger Biyokimyanın İlkeleri, Palme Yayınevi, Ankara, 2013

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
X
3
PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
X
8
PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
9
PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
10
PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:58Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 12:09