Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HEMŞİRELİKTE ETİK VE DEONTOLOJİ-Bahar Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEtik ve hemşirelik biliminin evrensel ilke ve değerleri doğrultusunda sağlık bakımında etik sorunların çözümüne ilişkin temel bilgileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtımı, bireysel çalışmaların belirlenmesi, örnek sunum şablonunun paylaşılması, Hemşirelik Biliminin Gelişim Süreci,İnsan Hakları,Hemşirelikte Roller-Sorumluluklar-Yükümlülükler,Etik ve Hemşirelik,Hemşirelik ve Değerler,Evrensel Etik İlkeler ve Hemşirelik Etik Kodları,Etik Konular ve Yaklaşımlar,Ara Sınav,Etik Karar Verme Süreci-1,Etik Karar Verme Süreci-2,Bireysel çalışmaların sunumu 1: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Terminal dönem ve palyatif hasta bakımı),Bireysel çalışmaların sunumu 2: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Ötenazi ve Yeniden Canlandırmama-DNR),Bireysel çalışmaların sunumu 3: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Hassas/kırılgan hasta grupları),Bireysel çalışmaların sunumu 4: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Kan ve kan ürünlerinin transfüzyonu, doku ve organ nakli uygulamaları),Final Sınavı ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Hemşirelik biliminde etiğin tarihsel gelişimini kavrar.10, 16, 9A
Hemşireliğin rol, sorumluluk ve yükümlülüklerini açıklar.10, 16, 9A
İnsan haklarını tanımlar.10, 16, 9A
Temel etik kavramlarını tanımlar.10, 16, 9A
Hemşirelik değerlerini ve etik kodlarını açıklar.10, 16, 9A
Etik karar verme süreçlerini açıklar.10, 16, 9A
Sağlık ve hemşirelik alanındaki etik sorunları tartışır.10, 14, 16H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı, bireysel çalışmaların belirlenmesi, örnek sunum şablonunun paylaşılması, Hemşirelik Biliminin Gelişim SüreciMEBIS notu
2İnsan HaklarıMEBIS notu
3Hemşirelikte Roller-Sorumluluklar-YükümlülüklerMEBIS notu
4Etik ve HemşirelikMEBIS notu
5Hemşirelik ve DeğerlerMEBIS notu
6Evrensel Etik İlkeler ve Hemşirelik Etik KodlarıMEBIS notu
7Etik Konular ve YaklaşımlarMEBIS notu
8Ara Sınav
9Etik Karar Verme Süreci-1MEBIS notu
10Etik Karar Verme Süreci-2MEBIS notu
11Bireysel çalışmaların sunumu 1: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Terminal dönem ve palyatif hasta bakımı)MEBIS notu
12Bireysel çalışmaların sunumu 2: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Ötenazi ve Yeniden Canlandırmama-DNR)MEBIS notu
13Bireysel çalışmaların sunumu 3: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Hassas/kırılgan hasta grupları)MEBIS notu
14Bireysel çalışmaların sunumu 4: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Kan ve kan ürünlerinin transfüzyonu, doku ve organ nakli uygulamaları)MEBIS notu
15Final Sınavı
Kaynak
1. Burkhardt MA, Nathaniel AK. Çağdaş Hemşirelikte Etik. Çeviri editörleri: Şule Ecevit Alpar, Nefise Bahçecik, Ükke Karabacak. 3. Baskı, İstanbul Tıp Kitabevi, 2013. 2. Şentürk SE. Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. Nobel Tıp Kitabevleri, 2012. 3. MEBIS notu

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
2
PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
3
PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
8
PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
9
PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
10
PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi11717
Okul Dışı Diğer Faaliyetler11010
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)90
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HEMŞİRELİKTE ETİK VE DEONTOLOJİ-Bahar Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEtik ve hemşirelik biliminin evrensel ilke ve değerleri doğrultusunda sağlık bakımında etik sorunların çözümüne ilişkin temel bilgileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtımı, bireysel çalışmaların belirlenmesi, örnek sunum şablonunun paylaşılması, Hemşirelik Biliminin Gelişim Süreci,İnsan Hakları,Hemşirelikte Roller-Sorumluluklar-Yükümlülükler,Etik ve Hemşirelik,Hemşirelik ve Değerler,Evrensel Etik İlkeler ve Hemşirelik Etik Kodları,Etik Konular ve Yaklaşımlar,Ara Sınav,Etik Karar Verme Süreci-1,Etik Karar Verme Süreci-2,Bireysel çalışmaların sunumu 1: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Terminal dönem ve palyatif hasta bakımı),Bireysel çalışmaların sunumu 2: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Ötenazi ve Yeniden Canlandırmama-DNR),Bireysel çalışmaların sunumu 3: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Hassas/kırılgan hasta grupları),Bireysel çalışmaların sunumu 4: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Kan ve kan ürünlerinin transfüzyonu, doku ve organ nakli uygulamaları),Final Sınavı ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Hemşirelik biliminde etiğin tarihsel gelişimini kavrar.10, 16, 9A
Hemşireliğin rol, sorumluluk ve yükümlülüklerini açıklar.10, 16, 9A
İnsan haklarını tanımlar.10, 16, 9A
Temel etik kavramlarını tanımlar.10, 16, 9A
Hemşirelik değerlerini ve etik kodlarını açıklar.10, 16, 9A
Etik karar verme süreçlerini açıklar.10, 16, 9A
Sağlık ve hemşirelik alanındaki etik sorunları tartışır.10, 14, 16H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı, bireysel çalışmaların belirlenmesi, örnek sunum şablonunun paylaşılması, Hemşirelik Biliminin Gelişim SüreciMEBIS notu
2İnsan HaklarıMEBIS notu
3Hemşirelikte Roller-Sorumluluklar-YükümlülüklerMEBIS notu
4Etik ve HemşirelikMEBIS notu
5Hemşirelik ve DeğerlerMEBIS notu
6Evrensel Etik İlkeler ve Hemşirelik Etik KodlarıMEBIS notu
7Etik Konular ve YaklaşımlarMEBIS notu
8Ara Sınav
9Etik Karar Verme Süreci-1MEBIS notu
10Etik Karar Verme Süreci-2MEBIS notu
11Bireysel çalışmaların sunumu 1: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Terminal dönem ve palyatif hasta bakımı)MEBIS notu
12Bireysel çalışmaların sunumu 2: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Ötenazi ve Yeniden Canlandırmama-DNR)MEBIS notu
13Bireysel çalışmaların sunumu 3: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Hassas/kırılgan hasta grupları)MEBIS notu
14Bireysel çalışmaların sunumu 4: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Kan ve kan ürünlerinin transfüzyonu, doku ve organ nakli uygulamaları)MEBIS notu
15Final Sınavı
Kaynak
1. Burkhardt MA, Nathaniel AK. Çağdaş Hemşirelikte Etik. Çeviri editörleri: Şule Ecevit Alpar, Nefise Bahçecik, Ükke Karabacak. 3. Baskı, İstanbul Tıp Kitabevi, 2013. 2. Şentürk SE. Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. Nobel Tıp Kitabevleri, 2012. 3. MEBIS notu

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
2
PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
3
PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
6
PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
8
PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
9
PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
10
PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
X
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
X
13
PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:58Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 12:09