Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİYOİSTATİSTİK-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Kıvanç KÖK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Kıvanç KÖK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrenciye etik ilkelere uygun olarak bilimsel araştırmaların dizaynı, araştırma verilerinin toplanması, araştırmaya uygun istatistiksel analizlerin yapılması ve elde edilen sonuçların yorumlanması pratiğinin kazandırılması.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Genel kavram ve teknikler, araştırma ve yayın etiği.,2. Ölçümler, Araştırma tipleri, Frekans dağılımları, Ortalamalar.,3. Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, Normal olasılık dağılımları.,4. Hipotez testlerinin temelleri, Güven aralıklarının temelleri.,5. Kantitatif değişkenlerin analizi.,6. Ortalama hakkında çıkarım, Bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması.,7. İkiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).,8. Korelasyon ve Regresyon.,9. Çoklu lineer regresyon.,10. Kategorik değişkenlerin analizi.,11. Oran hakkında çıkarım, İki oranın karşılaştırılması.,12. Çapraz tablolar.,13. Tabakalandırılmış tablolar.,14.Nonparametrik yöntemlere genel bakış; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Biyoistatistik hakkında bilgi sahibi olur, bilimsel araştırmalar ile ilişkisini kurar. 1.1. Biyoistatistiği tanımlar. 1.2. Etik ilkeleri bilir ve araştırmayı bu ilkelere uygun olarak yürütür. 1.3. Bilimsel bir araştırmayı kurgularken istatistik bilgisinden yararlanır. 1.4. Bilimsel bir makaleyi değerlendirirken istatistik bilgisinden yararlanır.13, 16, 19, 6, 8, 9A
2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini öğrenir ve bunları uygular. 2.1. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini özetler. 2.2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini kurar. 2.3. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini uygular.10, 16, 19, 6, 8, 9A
3. Tablo ve grafik oluşturur ve bunları yorumlar. 3.1. Tablo ve grafik bilgisini özetler. 3.2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerin sonuçlarını tablo ve grafik üzerinde ifade eder. 3.3. Tablo ve grafikleri yorumlar.10, 16, 19, 6, 8, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Genel kavram ve teknikler, araştırma ve yayın etiği.
22. Ölçümler, Araştırma tipleri, Frekans dağılımları, Ortalamalar.
33. Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, Normal olasılık dağılımları.
44. Hipotez testlerinin temelleri, Güven aralıklarının temelleri.
55. Kantitatif değişkenlerin analizi.
66. Ortalama hakkında çıkarım, Bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması.
77. İkiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).
88. Korelasyon ve Regresyon.
99. Çoklu lineer regresyon.
1010. Kategorik değişkenlerin analizi.
1111. Oran hakkında çıkarım, İki oranın karşılaştırılması.
1212. Çapraz tablolar.
1313. Tabakalandırılmış tablolar.
1414.Nonparametrik yöntemlere genel bakış
Kaynak
Öğretim üyesinin notları.
Bioistatistik, Prof.Dr.Kadir Sümbüloğlu, Doç.Dr.Vildan Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde araştırma yöntemleri Vildan Sümbüloğlu, Kadir Sümbüloğlu. Bilgisayar (Excel) destekli uygulamalı istatistik Prof.Dr. Mustafa Akkurt. Bilgisayar istatistik ve tıp Dr. Murat Hayran, Dr. Oktay Özdemir. SPSS ile Biyoistatistik, Kazım Özdamar. Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri “SPSS uygulamaları” Aziz Akgül. Sağlık Araştırmalarında Örneklem Büyüklüğünün Yeterliliği. Stanley Lemeshow, David W. Hosmer Jr, Janelle Klar, Stephen K. Lwanga. Çeviren S. Oğuz Kayaalp, Hacettepe Taş, 2000.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
2
PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
3
PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
6
PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
8
PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
X
9
PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
10
PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
13
PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme428
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi144
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı111
Ara Sınav ve Hazırlığı199
Genel Sınav ve Hazırlığı11111
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)61
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(61/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİYOİSTATİSTİK-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Kıvanç KÖK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Kıvanç KÖK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrenciye etik ilkelere uygun olarak bilimsel araştırmaların dizaynı, araştırma verilerinin toplanması, araştırmaya uygun istatistiksel analizlerin yapılması ve elde edilen sonuçların yorumlanması pratiğinin kazandırılması.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Genel kavram ve teknikler, araştırma ve yayın etiği.,2. Ölçümler, Araştırma tipleri, Frekans dağılımları, Ortalamalar.,3. Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, Normal olasılık dağılımları.,4. Hipotez testlerinin temelleri, Güven aralıklarının temelleri.,5. Kantitatif değişkenlerin analizi.,6. Ortalama hakkında çıkarım, Bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması.,7. İkiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).,8. Korelasyon ve Regresyon.,9. Çoklu lineer regresyon.,10. Kategorik değişkenlerin analizi.,11. Oran hakkında çıkarım, İki oranın karşılaştırılması.,12. Çapraz tablolar.,13. Tabakalandırılmış tablolar.,14.Nonparametrik yöntemlere genel bakış; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Biyoistatistik hakkında bilgi sahibi olur, bilimsel araştırmalar ile ilişkisini kurar. 1.1. Biyoistatistiği tanımlar. 1.2. Etik ilkeleri bilir ve araştırmayı bu ilkelere uygun olarak yürütür. 1.3. Bilimsel bir araştırmayı kurgularken istatistik bilgisinden yararlanır. 1.4. Bilimsel bir makaleyi değerlendirirken istatistik bilgisinden yararlanır.13, 16, 19, 6, 8, 9A
2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini öğrenir ve bunları uygular. 2.1. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini özetler. 2.2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini kurar. 2.3. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini uygular.10, 16, 19, 6, 8, 9A
3. Tablo ve grafik oluşturur ve bunları yorumlar. 3.1. Tablo ve grafik bilgisini özetler. 3.2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerin sonuçlarını tablo ve grafik üzerinde ifade eder. 3.3. Tablo ve grafikleri yorumlar.10, 16, 19, 6, 8, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Genel kavram ve teknikler, araştırma ve yayın etiği.
22. Ölçümler, Araştırma tipleri, Frekans dağılımları, Ortalamalar.
33. Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, Normal olasılık dağılımları.
44. Hipotez testlerinin temelleri, Güven aralıklarının temelleri.
55. Kantitatif değişkenlerin analizi.
66. Ortalama hakkında çıkarım, Bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması.
77. İkiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).
88. Korelasyon ve Regresyon.
99. Çoklu lineer regresyon.
1010. Kategorik değişkenlerin analizi.
1111. Oran hakkında çıkarım, İki oranın karşılaştırılması.
1212. Çapraz tablolar.
1313. Tabakalandırılmış tablolar.
1414.Nonparametrik yöntemlere genel bakış
Kaynak
Öğretim üyesinin notları.
Bioistatistik, Prof.Dr.Kadir Sümbüloğlu, Doç.Dr.Vildan Sümbüloğlu. Sağlık Bilimlerinde araştırma yöntemleri Vildan Sümbüloğlu, Kadir Sümbüloğlu. Bilgisayar (Excel) destekli uygulamalı istatistik Prof.Dr. Mustafa Akkurt. Bilgisayar istatistik ve tıp Dr. Murat Hayran, Dr. Oktay Özdemir. SPSS ile Biyoistatistik, Kazım Özdamar. Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri “SPSS uygulamaları” Aziz Akgül. Sağlık Araştırmalarında Örneklem Büyüklüğünün Yeterliliği. Stanley Lemeshow, David W. Hosmer Jr, Janelle Klar, Stephen K. Lwanga. Çeviren S. Oğuz Kayaalp, Hacettepe Taş, 2000.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
2
PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
3
PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
6
PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
8
PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
X
9
PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
10
PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
13
PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:58Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 12:09