Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FİZYOLOJİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Zübeyir BAYRAKTAROĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Indrani KALKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Vücudun ve yapıtaşlarının çalımasını, bunların vücut sistemleri halinde nasıl entegre edildiklerini, ve bunların işlevlerinin sürekli değişen bir ortamda vücut homeostazisini sürdürmek için nasıl kontrol edildiklerini ve bütünleştirildiklerini anlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Vücut sistemlerine giriş, anatomi ve fizyoloji ilgili temel terimler, homeostasis,Hücreler, dokular ve membranlar, ve cilt sistemi,İskelet sistemi: İskelet kasları, kas kasılması, egzersiz ve yaşlanmanın etkileri,Sinir sistemi: Organizasyonu, sinyal iletimi, merkezi ve periferik sinir sistemi,Nöromusküler bağlantı, postür, denge ve hareketlerin koordinasyonu,Endokrin sistem: Endokrin bezler ve dokular, hipotalamus ve hipofiz hormonları ,Endokrin sistem: Hormonlar (büyüme, tiroid, paratiroid, insülin, kortizol) ve endokrin kontrol,Üreme sistemi: Erkek üreme sistemi, dişi üreme sistemi, gebelik, doğum, emzirme, yaşlılık ve cinsiyet hormonları,Kardiyovasküler sistem: Kan, kalp, damarlar, dolaşım ve kan basıncının düzenlenmesi,Üriner sistem: Böbrekler, idrar oluşumu ve içeriği, sıvı dengesinin kontrolü, böbrek kan akımı kontrolü,Lenfatik sistem ve immün sistem,Solunum sistemi: Akciğerler, solunum, gaz değişimi, solunumun kontrolü,Sindirim sistemi: Gastrointestinal yol, karaciğer ve pankreas işlevleri, sindirim, emilim ve dışkılama, beslenme,İşlevlerin bütünleştirilmesi: kan basıncının düzenlenmesi, sıvı dengesinin sağlanması, vücut ısısının kontrolü, puberte ve büyüme, algı ve hareket, refleksler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hücre ve organ sistemlerinin işlevsel mekanizmalarını, birbirleri ile ilişkilerini ve vücuttaki fizyolojik kontrol mekanizmalarını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Sağlıklı durumda vücut işlevlerin nasıl gerçekleştiğini ve patolojik durumlarda hangi fizyolojik işlevlerde problemler olduğunu örneklerle açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Hücre membranının yapısını ve görevlerini, kas tiplerinde kasılma mekanizmalarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Kanın özellikleri ve kan hücrelerinin görevlerini, hemostaz, koagülasyon ve bağışıklık mekanizmalarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Kalbin pompalama işlevini, kalp faaliyetlerinin ve dolaşımın düzenlenmesi ile ilgili fizyolojik mekanizmaları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Solunumun fizyolojik mekanizmasını ve düzenlenmesini, kanda oksijen ve karbondioksitin taşınma yolları ile ilgili süreçleri açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Böbreğin görevlerini, idrarın oluşum mekanizmasını, sıvı-elektrolit ve asit-baz dengesinin düzenlenmesinde yer alan temel mekanizmaları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Gastrointestinal kanalda besinlerin sindirim ve emilimi ile ilgili gerçekleşen olayları ve sindirim enzim/hormonlarının işlevlerini açıklar. | 10, 16, 21, 9 | A |
Nöronların ve sinapsların özelliklerini, merkezi ve periferik sinir sisteminin işlevsel yapısını ve fonksiyonlarını açıklar. | 10, 16, 21, 9 | A |
Endokrin bezlerin ve hormonların fonksiyonlarını, hormonların az veya çok salgılanmaları durumunda meydana gelen işlev bozukluklarını tanımlar. | 10, 16, 21, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Vücut sistemlerine giriş, anatomi ve fizyoloji ilgili temel terimler, homeostasis | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 1, 2 |
2 | Hücreler, dokular ve membranlar, ve cilt sistemi | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 3,4 |
3 | İskelet sistemi: İskelet kasları, kas kasılması, egzersiz ve yaşlanmanın etkileri | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 5, 6 |
4 | Sinir sistemi: Organizasyonu, sinyal iletimi, merkezi ve periferik sinir sistemi | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 7 |
5 | Nöromusküler bağlantı, postür, denge ve hareketlerin koordinasyonu | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 8 |
6 | Endokrin sistem: Endokrin bezler ve dokular, hipotalamus ve hipofiz hormonları | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 9 |
7 | Endokrin sistem: Hormonlar (büyüme, tiroid, paratiroid, insülin, kortizol) ve endokrin kontrol | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 9 |
8 | Üreme sistemi: Erkek üreme sistemi, dişi üreme sistemi, gebelik, doğum, emzirme, yaşlılık ve cinsiyet hormonları | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 16 |
9 | Kardiyovasküler sistem: Kan, kalp, damarlar, dolaşım ve kan basıncının düzenlenmesi | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 10 |
10 | Üriner sistem: Böbrekler, idrar oluşumu ve içeriği, sıvı dengesinin kontrolü, böbrek kan akımı kontrolü | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 15 |
11 | Lenfatik sistem ve immün sistem | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 11, 12 |
12 | Solunum sistemi: Akciğerler, solunum, gaz değişimi, solunumun kontrolü | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 13 |
13 | Sindirim sistemi: Gastrointestinal yol, karaciğer ve pankreas işlevleri, sindirim, emilim ve dışkılama, beslenme | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 14 |
14 | İşlevlerin bütünleştirilmesi: kan basıncının düzenlenmesi, sıvı dengesinin sağlanması, vücut ısısının kontrolü, puberte ve büyüme, algı ve hareket, refleksler | Applied anatomy and physiology for manual therapists |
Kaynak |
1. Guyton Textbook of Medical Physiology 2. Vander Human Physiology 3. Ganong’s Review of Medical Physiology 4. Patricia A. Archer, Lisa A. Nelson. Applied Anatomy and Physiology for Manual Therapists. Wolters Kluwer, LWW, 2013 5. Applied anatomy and physiology for manual therapists 6. Mebis Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | X | |||||
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 5 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 5 | 5 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 22 | 44 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 31 | 31 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 132 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(132/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FİZYOLOJİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Zübeyir BAYRAKTAROĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Indrani KALKAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Vücudun ve yapıtaşlarının çalımasını, bunların vücut sistemleri halinde nasıl entegre edildiklerini, ve bunların işlevlerinin sürekli değişen bir ortamda vücut homeostazisini sürdürmek için nasıl kontrol edildiklerini ve bütünleştirildiklerini anlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Vücut sistemlerine giriş, anatomi ve fizyoloji ilgili temel terimler, homeostasis,Hücreler, dokular ve membranlar, ve cilt sistemi,İskelet sistemi: İskelet kasları, kas kasılması, egzersiz ve yaşlanmanın etkileri,Sinir sistemi: Organizasyonu, sinyal iletimi, merkezi ve periferik sinir sistemi,Nöromusküler bağlantı, postür, denge ve hareketlerin koordinasyonu,Endokrin sistem: Endokrin bezler ve dokular, hipotalamus ve hipofiz hormonları ,Endokrin sistem: Hormonlar (büyüme, tiroid, paratiroid, insülin, kortizol) ve endokrin kontrol,Üreme sistemi: Erkek üreme sistemi, dişi üreme sistemi, gebelik, doğum, emzirme, yaşlılık ve cinsiyet hormonları,Kardiyovasküler sistem: Kan, kalp, damarlar, dolaşım ve kan basıncının düzenlenmesi,Üriner sistem: Böbrekler, idrar oluşumu ve içeriği, sıvı dengesinin kontrolü, böbrek kan akımı kontrolü,Lenfatik sistem ve immün sistem,Solunum sistemi: Akciğerler, solunum, gaz değişimi, solunumun kontrolü,Sindirim sistemi: Gastrointestinal yol, karaciğer ve pankreas işlevleri, sindirim, emilim ve dışkılama, beslenme,İşlevlerin bütünleştirilmesi: kan basıncının düzenlenmesi, sıvı dengesinin sağlanması, vücut ısısının kontrolü, puberte ve büyüme, algı ve hareket, refleksler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hücre ve organ sistemlerinin işlevsel mekanizmalarını, birbirleri ile ilişkilerini ve vücuttaki fizyolojik kontrol mekanizmalarını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Sağlıklı durumda vücut işlevlerin nasıl gerçekleştiğini ve patolojik durumlarda hangi fizyolojik işlevlerde problemler olduğunu örneklerle açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Hücre membranının yapısını ve görevlerini, kas tiplerinde kasılma mekanizmalarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Kanın özellikleri ve kan hücrelerinin görevlerini, hemostaz, koagülasyon ve bağışıklık mekanizmalarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Kalbin pompalama işlevini, kalp faaliyetlerinin ve dolaşımın düzenlenmesi ile ilgili fizyolojik mekanizmaları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Solunumun fizyolojik mekanizmasını ve düzenlenmesini, kanda oksijen ve karbondioksitin taşınma yolları ile ilgili süreçleri açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Böbreğin görevlerini, idrarın oluşum mekanizmasını, sıvı-elektrolit ve asit-baz dengesinin düzenlenmesinde yer alan temel mekanizmaları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Gastrointestinal kanalda besinlerin sindirim ve emilimi ile ilgili gerçekleşen olayları ve sindirim enzim/hormonlarının işlevlerini açıklar. | 10, 16, 21, 9 | A |
Nöronların ve sinapsların özelliklerini, merkezi ve periferik sinir sisteminin işlevsel yapısını ve fonksiyonlarını açıklar. | 10, 16, 21, 9 | A |
Endokrin bezlerin ve hormonların fonksiyonlarını, hormonların az veya çok salgılanmaları durumunda meydana gelen işlev bozukluklarını tanımlar. | 10, 16, 21, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Vücut sistemlerine giriş, anatomi ve fizyoloji ilgili temel terimler, homeostasis | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 1, 2 |
2 | Hücreler, dokular ve membranlar, ve cilt sistemi | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 3,4 |
3 | İskelet sistemi: İskelet kasları, kas kasılması, egzersiz ve yaşlanmanın etkileri | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 5, 6 |
4 | Sinir sistemi: Organizasyonu, sinyal iletimi, merkezi ve periferik sinir sistemi | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 7 |
5 | Nöromusküler bağlantı, postür, denge ve hareketlerin koordinasyonu | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 8 |
6 | Endokrin sistem: Endokrin bezler ve dokular, hipotalamus ve hipofiz hormonları | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 9 |
7 | Endokrin sistem: Hormonlar (büyüme, tiroid, paratiroid, insülin, kortizol) ve endokrin kontrol | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 9 |
8 | Üreme sistemi: Erkek üreme sistemi, dişi üreme sistemi, gebelik, doğum, emzirme, yaşlılık ve cinsiyet hormonları | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 16 |
9 | Kardiyovasküler sistem: Kan, kalp, damarlar, dolaşım ve kan basıncının düzenlenmesi | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 10 |
10 | Üriner sistem: Böbrekler, idrar oluşumu ve içeriği, sıvı dengesinin kontrolü, böbrek kan akımı kontrolü | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 15 |
11 | Lenfatik sistem ve immün sistem | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 11, 12 |
12 | Solunum sistemi: Akciğerler, solunum, gaz değişimi, solunumun kontrolü | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 13 |
13 | Sindirim sistemi: Gastrointestinal yol, karaciğer ve pankreas işlevleri, sindirim, emilim ve dışkılama, beslenme | Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 14 |
14 | İşlevlerin bütünleştirilmesi: kan basıncının düzenlenmesi, sıvı dengesinin sağlanması, vücut ısısının kontrolü, puberte ve büyüme, algı ve hareket, refleksler | Applied anatomy and physiology for manual therapists |
Kaynak |
1. Guyton Textbook of Medical Physiology 2. Vander Human Physiology 3. Ganong’s Review of Medical Physiology 4. Patricia A. Archer, Lisa A. Nelson. Applied Anatomy and Physiology for Manual Therapists. Wolters Kluwer, LWW, 2013 5. Applied anatomy and physiology for manual therapists 6. Mebis Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | X | |||||
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |