Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MİKROBİYOLOJİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Doğukan KURÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı hastalık etkeni olan patojen mikroorganizmaların morfolojik, fizyolojik ve genetik özellikleri, bulaşma yolları, korunma yöntemleri, sterilizasyon ve dezenfeksiyon kuralları ile antimikrobiyal tedavi konularında bilgiler vermek; konak-mikroorganizma ilişkileri, immün sistemin genel özellikleri ve klinik örneklerin alınması, tanı ve takip yöntemleri ile hastane enfeksiyonları hakkında öğrencileri, bilgili, bilinçli ve duyarlı hale getirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.Mikroorganizma morfolojisi, Mikroorganizma genetiği,2.Mikroorganizmaların bulaşma yolları,3.Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemleri,4.Mikroorganizmaların ve konağın immünolojik özellikleri,5.Konağın nonspesifik ve spesifik savunma mekanizmaları,6.Hipersensitivite, İmmün yetmezlik, Kanser immünitesi ve Aşılar,7.Önemli bakteriler,8.Önemli bakteriyel enfeksiyonlar,9.Önemli virüsler,10.Önemli viral enfeksiyonlar,11.Mantar ve parazitlerin özellikleri,12.Önemli mantar ve parazit enfeksiyonları,13.Hastane enfeksiyonları,14.Laboratuvarlarda genel prensipler, Klinik mikrobiyoloji laboratuvar yöntemleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2.2. Aşıları ve aşı ile kazanılan immüniteyi açıklar | 10, 9 | A |
1. Mikroorganizmaların morfolojisi, genetiği, fizyolojisi ve bulaşma yollarını betimleyebilecektir | 16, 9 | A |
1.1. Prokaryot ve ökaryot hücreleri ayırd eder | 9 | A |
1.2. Bakteri, mantar, parazit, virüs ve prionları betimler | 9 | A |
1.3. Mikroorganizma ile konak arasındaki ilişkileri açıklar | 10, 9 | A |
1.4. Mikroorganizmaların sınıflandırılması ve adlandırılmasını tanımlar | 9 | A |
1.5. Mikroorganizmaların bulaşma yollarını örneklerle açıklar | 13, 9 | A |
1.6. Mikrobiyotayı açıklar | 10, 9 | A |
2. Mikroorganizmalara karşı konağın savunma sistemlerini açıklayabilecektir | 10, 9 | A |
2.1. Doğal ve edinilmiş immün yanıtları açıklar | 16, 9 | A |
3. Tıbbi önemi olan bakteriler ve bakteri infeksiyonlarını tanımlar | 10, 9 | A |
3.1. Bakterilerin virulans faktörlerini ve bakteri infeksiyonlarında patogenezi açıklar | 10, 9 | A |
4. Tıbbi önemi olan virüsleri ve virüs infeksiyonlarını tanımlar | 13, 9 | A |
4.1. Virüs genetiği ve viral infeksiyon tiplerini açıklar | 13, 9 | A |
5. Tıbbi önemi olan mantar, parazit ve infeksiyonlarını tanımlar | 10, 13, 9 | A |
6. Antimikrobiyal tedavide genel prensipleri betimler | 10, 16, 9 | A |
6.1. Antimikrobiyalleri sınıflandırır | 16, 9 | A |
6.2. Antimikrobiyallere direnç mekanizmalarını açıklar | 16, 9 | A |
7. Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve antisepsi kavramlarını betimler | 10, 9 | A |
7.1. Sağlık hizmetleri ile ilişkili infeksiyonların önlenmesindeki stratejileri tartışır | 10, 9 | A |
8. Mikroorganizmaların saptanması ve tanımlanmasında kullanılan laboratuvar yöntemlerini betimler | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1.Mikroorganizma morfolojisi, Mikroorganizma genetiği | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 1 s. 1-17 |
2 | 2.Mikroorganizmaların bulaşma yolları | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 1 s. 22-35 |
3 | 3.Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemleri | Mebis notları |
4 | 4.Mikroorganizmaların ve konağın immünolojik özellikleri | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 2. s. 40- 43 |
5 | 5.Konağın nonspesifik ve spesifik savunma mekanizmaları | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 2 s44-48 |
6 | 6.Hipersensitivite, İmmün yetmezlik, Kanser immünitesi ve Aşılar | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 2 s. 55-60 |
7 | 7.Önemli bakteriler | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 3. s. 17-33 |
8 | 8.Önemli bakteriyel enfeksiyonlar | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 3. p. 47-55 |
9 | 9.Önemli virüsler | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 4. s. 70- 77 |
10 | 10.Önemli viral enfeksiyonlar | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 4 s. 70- 77 |
11 | 11.Mantar ve parazitlerin özellikleri | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 5, 6 s. 75-110 |
12 | 12.Önemli mantar ve parazit enfeksiyonları | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 5, 6. s. 110-125 |
13 | 13.Hastane enfeksiyonları | Mebis notları |
14 | 14.Laboratuvarlarda genel prensipler, Klinik mikrobiyoloji laboratuvar yöntemleri | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 7. s. 180-196 |
Kaynak |
1. Jawetz, Melnick ve Adelberg Tıbbi Mikrobiyoloji. Geo. F. Brooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A (eds.) Çeviri editörü: Osman Şadi Yenen, Nobel Tip Kitabevi, 2014 2. Özlem Güven. Tıbbi Mikrobiyoloji ders notları. |
1. Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji. Doç. Dr. Özgül Kısa (edt.), Nobel Tıp Kitabevi, 2014. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar. | X | |||||
3 | PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder. | X | |||||
9 | PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir. | X | |||||
10 | PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MİKROBİYOLOJİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Doğukan KURÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı hastalık etkeni olan patojen mikroorganizmaların morfolojik, fizyolojik ve genetik özellikleri, bulaşma yolları, korunma yöntemleri, sterilizasyon ve dezenfeksiyon kuralları ile antimikrobiyal tedavi konularında bilgiler vermek; konak-mikroorganizma ilişkileri, immün sistemin genel özellikleri ve klinik örneklerin alınması, tanı ve takip yöntemleri ile hastane enfeksiyonları hakkında öğrencileri, bilgili, bilinçli ve duyarlı hale getirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.Mikroorganizma morfolojisi, Mikroorganizma genetiği,2.Mikroorganizmaların bulaşma yolları,3.Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemleri,4.Mikroorganizmaların ve konağın immünolojik özellikleri,5.Konağın nonspesifik ve spesifik savunma mekanizmaları,6.Hipersensitivite, İmmün yetmezlik, Kanser immünitesi ve Aşılar,7.Önemli bakteriler,8.Önemli bakteriyel enfeksiyonlar,9.Önemli virüsler,10.Önemli viral enfeksiyonlar,11.Mantar ve parazitlerin özellikleri,12.Önemli mantar ve parazit enfeksiyonları,13.Hastane enfeksiyonları,14.Laboratuvarlarda genel prensipler, Klinik mikrobiyoloji laboratuvar yöntemleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2.2. Aşıları ve aşı ile kazanılan immüniteyi açıklar | 10, 9 | A |
1. Mikroorganizmaların morfolojisi, genetiği, fizyolojisi ve bulaşma yollarını betimleyebilecektir | 16, 9 | A |
1.1. Prokaryot ve ökaryot hücreleri ayırd eder | 9 | A |
1.2. Bakteri, mantar, parazit, virüs ve prionları betimler | 9 | A |
1.3. Mikroorganizma ile konak arasındaki ilişkileri açıklar | 10, 9 | A |
1.4. Mikroorganizmaların sınıflandırılması ve adlandırılmasını tanımlar | 9 | A |
1.5. Mikroorganizmaların bulaşma yollarını örneklerle açıklar | 13, 9 | A |
1.6. Mikrobiyotayı açıklar | 10, 9 | A |
2. Mikroorganizmalara karşı konağın savunma sistemlerini açıklayabilecektir | 10, 9 | A |
2.1. Doğal ve edinilmiş immün yanıtları açıklar | 16, 9 | A |
3. Tıbbi önemi olan bakteriler ve bakteri infeksiyonlarını tanımlar | 10, 9 | A |
3.1. Bakterilerin virulans faktörlerini ve bakteri infeksiyonlarında patogenezi açıklar | 10, 9 | A |
4. Tıbbi önemi olan virüsleri ve virüs infeksiyonlarını tanımlar | 13, 9 | A |
4.1. Virüs genetiği ve viral infeksiyon tiplerini açıklar | 13, 9 | A |
5. Tıbbi önemi olan mantar, parazit ve infeksiyonlarını tanımlar | 10, 13, 9 | A |
6. Antimikrobiyal tedavide genel prensipleri betimler | 10, 16, 9 | A |
6.1. Antimikrobiyalleri sınıflandırır | 16, 9 | A |
6.2. Antimikrobiyallere direnç mekanizmalarını açıklar | 16, 9 | A |
7. Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve antisepsi kavramlarını betimler | 10, 9 | A |
7.1. Sağlık hizmetleri ile ilişkili infeksiyonların önlenmesindeki stratejileri tartışır | 10, 9 | A |
8. Mikroorganizmaların saptanması ve tanımlanmasında kullanılan laboratuvar yöntemlerini betimler | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1.Mikroorganizma morfolojisi, Mikroorganizma genetiği | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 1 s. 1-17 |
2 | 2.Mikroorganizmaların bulaşma yolları | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 1 s. 22-35 |
3 | 3.Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemleri | Mebis notları |
4 | 4.Mikroorganizmaların ve konağın immünolojik özellikleri | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 2. s. 40- 43 |
5 | 5.Konağın nonspesifik ve spesifik savunma mekanizmaları | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 2 s44-48 |
6 | 6.Hipersensitivite, İmmün yetmezlik, Kanser immünitesi ve Aşılar | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 2 s. 55-60 |
7 | 7.Önemli bakteriler | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 3. s. 17-33 |
8 | 8.Önemli bakteriyel enfeksiyonlar | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 3. p. 47-55 |
9 | 9.Önemli virüsler | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 4. s. 70- 77 |
10 | 10.Önemli viral enfeksiyonlar | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 4 s. 70- 77 |
11 | 11.Mantar ve parazitlerin özellikleri | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 5, 6 s. 75-110 |
12 | 12.Önemli mantar ve parazit enfeksiyonları | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 5, 6. s. 110-125 |
13 | 13.Hastane enfeksiyonları | Mebis notları |
14 | 14.Laboratuvarlarda genel prensipler, Klinik mikrobiyoloji laboratuvar yöntemleri | Mebis notları, kaynak kitapta bölüm: 7. s. 180-196 |
Kaynak |
1. Jawetz, Melnick ve Adelberg Tıbbi Mikrobiyoloji. Geo. F. Brooks, Karen C. Carroll, Janet S. Butel, Stephen A (eds.) Çeviri editörü: Osman Şadi Yenen, Nobel Tip Kitabevi, 2014 2. Özlem Güven. Tıbbi Mikrobiyoloji ders notları. |
1. Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji. Doç. Dr. Özgül Kısa (edt.), Nobel Tıp Kitabevi, 2014. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar. | X | |||||
3 | PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder. | X | |||||
9 | PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir. | X | |||||
10 | PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |