Doç.Dr. Pınar KAYA, Öğr.Gör. Pelin VURAL, Öğr.Gör. Simay AKDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Hemipleji sonrası görülen klinik özellikleri ve tedavisinde kullanılan Nörofizyolojik Yaklaşımları değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; 1. Serebrovasküler hastalıklar, risk faktörleri, klinik özellikleri.,2. Hemipleji rehabilitasyonunda genel prensipler, nörofizyolojik yaklaşımlar ve etki mekanizmaları.,3. Nörogelişimsel tedavi yaklaşımı-Bobath yöntemine giriş.,4. Bobath yaklaşımında değerlendirme.,5. Bobath yaklaşımına göre gövde ve üst ekstremite teknikleri,6. Bobath yaklaşımına göre alt ekstremite teknikleri ve yürüme eğitimi,7. Hemipleji rehabilitasyonunda Brunnstrom yöntemi ve değerlendirme,8. Brunnstrom yöntemine göre gövde ve üst ekstremite teknikleri,9. Brunnstrom yöntemine göre alt ekstremite teknikleri,10. Hemipleji rehabilitasyonunda Tood-Davies Yöntemi,11. Hemipleji rehabilitasyonunda Johnstone yöntemi,12. Hemipleji rehabilitasyonunda Konduktif eğitim yöntemi,13. Nörofizyolojik yaklaşımların karşılaştırılması,14. Nörofizyolojik yaklaşımların karşılaştırılması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Hemipleji sonrası görülen klinik özellikleri ayırteder
6, 9
A
Hemiplejiye bağlı klinik problemleri tanımlar
6, 9
A
Hastanın değerlendirilmesi için kullanılan yöntemleri açıklar
6, 9
A
Değerlendirme sonuçlarına göre hastanın fizyoterapi ve rehabilitasyonunu uygular
6, 9
A
Hemipleji tedavisinde kullanılan Nörofizyolojik Yaklaşımların mekanizmalarını tartışır
6, 9
A
Nörofizyolojik tedavi egzersizlerini uygular
6, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
1. Serebrovasküler hastalıklar, risk faktörleri, klinik özellikleri.
1. Kaynak, Sayfa 1-9
2
2. Hemipleji rehabilitasyonunda genel prensipler, nörofizyolojik yaklaşımlar ve etki mekanizmaları.
1. Kaynak, Sayfa 1-9
3
3. Nörogelişimsel tedavi yaklaşımı-Bobath yöntemine giriş.
1. Kaynak, Sayfa 65-93
4
4. Bobath yaklaşımında değerlendirme.
1. Kaynak, Sayfa 65-93
5
5. Bobath yaklaşımına göre gövde ve üst ekstremite teknikleri
1. Kaynak, Sayfa 65-93
6
6. Bobath yaklaşımına göre alt ekstremite teknikleri ve yürüme eğitimi
1. Kaynak, Sayfa 65-93
7
7. Hemipleji rehabilitasyonunda Brunnstrom yöntemi ve değerlendirme
1. Kaynak, Sayfa 16-31
8
8. Brunnstrom yöntemine göre gövde ve üst ekstremite teknikleri
1. Kaynak, Sayfa 16-31
9
9. Brunnstrom yöntemine göre alt ekstremite teknikleri
1. Kaynak, Sayfa 16-31
10
10. Hemipleji rehabilitasyonunda Tood-Davies Yöntemi
2. Kaynak
11
11. Hemipleji rehabilitasyonunda Johnstone yöntemi
1. Kaynak, Sayfa 145-159
12
12. Hemipleji rehabilitasyonunda Konduktif eğitim yöntemi
1. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Otman S, Karaduman A, Livanelioğlu A (Eds) HÜ Fizik Tedavi Rehabilitasyon YO Yayınları 25, Dizayn Ofset, Ankara 2001.
2. Z. Candan Algun (ed.) Fizyoterapi Rehabilitasyon DEÜ yayınları, 2012
3. Restoration of Normal Movement after Stroke. Johnstone M, Churchill Livingstone, Edinburgh, 1995
4. The Stroke Clinician’s Handbook, A Practical Guide to the Care of Stroke Patients. Gan RN, Ramani NV (Eds), World Scientific Publishing, Singapore, 2008
5. Medipol Üniversitesi e-kaynakları.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
4
56
Rehberli Problem Çözme
14
2
28
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
5
2
10
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
14
1
14
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
4
4
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
4
4
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
116
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(116/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
FİZYOTERAPİ II
-
Bahar Dönemi
2+2
3
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Merve YILMAZ MENEK
Dersi Verenler
Doç.Dr. Pınar KAYA, Öğr.Gör. Pelin VURAL, Öğr.Gör. Simay AKDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Hemipleji sonrası görülen klinik özellikleri ve tedavisinde kullanılan Nörofizyolojik Yaklaşımları değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; 1. Serebrovasküler hastalıklar, risk faktörleri, klinik özellikleri.,2. Hemipleji rehabilitasyonunda genel prensipler, nörofizyolojik yaklaşımlar ve etki mekanizmaları.,3. Nörogelişimsel tedavi yaklaşımı-Bobath yöntemine giriş.,4. Bobath yaklaşımında değerlendirme.,5. Bobath yaklaşımına göre gövde ve üst ekstremite teknikleri,6. Bobath yaklaşımına göre alt ekstremite teknikleri ve yürüme eğitimi,7. Hemipleji rehabilitasyonunda Brunnstrom yöntemi ve değerlendirme,8. Brunnstrom yöntemine göre gövde ve üst ekstremite teknikleri,9. Brunnstrom yöntemine göre alt ekstremite teknikleri,10. Hemipleji rehabilitasyonunda Tood-Davies Yöntemi,11. Hemipleji rehabilitasyonunda Johnstone yöntemi,12. Hemipleji rehabilitasyonunda Konduktif eğitim yöntemi,13. Nörofizyolojik yaklaşımların karşılaştırılması,14. Nörofizyolojik yaklaşımların karşılaştırılması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Hemipleji sonrası görülen klinik özellikleri ayırteder
6, 9
A
Hemiplejiye bağlı klinik problemleri tanımlar
6, 9
A
Hastanın değerlendirilmesi için kullanılan yöntemleri açıklar
6, 9
A
Değerlendirme sonuçlarına göre hastanın fizyoterapi ve rehabilitasyonunu uygular
6, 9
A
Hemipleji tedavisinde kullanılan Nörofizyolojik Yaklaşımların mekanizmalarını tartışır
6, 9
A
Nörofizyolojik tedavi egzersizlerini uygular
6, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
1. Serebrovasküler hastalıklar, risk faktörleri, klinik özellikleri.
1. Kaynak, Sayfa 1-9
2
2. Hemipleji rehabilitasyonunda genel prensipler, nörofizyolojik yaklaşımlar ve etki mekanizmaları.
1. Kaynak, Sayfa 1-9
3
3. Nörogelişimsel tedavi yaklaşımı-Bobath yöntemine giriş.
1. Kaynak, Sayfa 65-93
4
4. Bobath yaklaşımında değerlendirme.
1. Kaynak, Sayfa 65-93
5
5. Bobath yaklaşımına göre gövde ve üst ekstremite teknikleri
1. Kaynak, Sayfa 65-93
6
6. Bobath yaklaşımına göre alt ekstremite teknikleri ve yürüme eğitimi
1. Kaynak, Sayfa 65-93
7
7. Hemipleji rehabilitasyonunda Brunnstrom yöntemi ve değerlendirme
1. Kaynak, Sayfa 16-31
8
8. Brunnstrom yöntemine göre gövde ve üst ekstremite teknikleri
1. Kaynak, Sayfa 16-31
9
9. Brunnstrom yöntemine göre alt ekstremite teknikleri
1. Kaynak, Sayfa 16-31
10
10. Hemipleji rehabilitasyonunda Tood-Davies Yöntemi
2. Kaynak
11
11. Hemipleji rehabilitasyonunda Johnstone yöntemi
1. Kaynak, Sayfa 145-159
12
12. Hemipleji rehabilitasyonunda Konduktif eğitim yöntemi
1. Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Otman S, Karaduman A, Livanelioğlu A (Eds) HÜ Fizik Tedavi Rehabilitasyon YO Yayınları 25, Dizayn Ofset, Ankara 2001.
2. Z. Candan Algun (ed.) Fizyoterapi Rehabilitasyon DEÜ yayınları, 2012
3. Restoration of Normal Movement after Stroke. Johnstone M, Churchill Livingstone, Edinburgh, 1995
4. The Stroke Clinician’s Handbook, A Practical Guide to the Care of Stroke Patients. Gan RN, Ramani NV (Eds), World Scientific Publishing, Singapore, 2008
5. Medipol Üniversitesi e-kaynakları.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.