Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FİZYOLOJİ-Bahar Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Zübeyir BAYRAKTAROĞLU
Dersi VerenlerDoç.Dr. Indrani KALKAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıVücudun ve yapıtaşlarının çalımasını, bunların vücut sistemleri halinde nasıl entegre edildiklerini, ve bunların işlevlerinin sürekli değişen bir ortamda vücut homeostazisini sürdürmek için nasıl kontrol edildiklerini ve bütünleştirildiklerini anlamak
Dersin İçeriğiBu ders; Vücut sistemlerine giriş, anatomi ve fizyoloji ilgili temel terimler, homeostasis,Hücreler, dokular ve membranlar, ve cilt sistemi,İskelet sistemi: İskelet kasları, kas kasılması, egzersiz ve yaşlanmanın etkileri,Sinir sistemi: Organizasyonu, sinyal iletimi, merkezi ve periferik sinir sistemi,Nöromusküler bağlantı, postür, denge ve hareketlerin koordinasyonu,Endokrin sistem: Endokrin bezler ve dokular, hipotalamus ve hipofiz hormonları ,Endokrin sistem: Hormonlar (büyüme, tiroid, paratiroid, insülin, kortizol) ve endokrin kontrol,Üreme sistemi: Erkek üreme sistemi, dişi üreme sistemi, gebelik, doğum, emzirme, yaşlılık ve cinsiyet hormonları,Kardiyovasküler sistem: Kan, kalp, damarlar, dolaşım ve kan basıncının düzenlenmesi,Üriner sistem: Böbrekler, idrar oluşumu ve içeriği, sıvı dengesinin kontrolü, böbrek kan akımı kontrolü,Lenfatik sistem ve immün sistem,Solunum sistemi: Akciğerler, solunum, gaz değişimi, solunumun kontrolü,Sindirim sistemi: Gastrointestinal yol, karaciğer ve pankreas işlevleri, sindirim, emilim ve dışkılama, beslenme,İşlevlerin bütünleştirilmesi: kan basıncının düzenlenmesi, sıvı dengesinin sağlanması, vücut ısısının kontrolü, puberte ve büyüme, algı ve hareket, refleksler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Hücre ve organ sistemlerinin işlevsel mekanizmalarını, birbirleri ile ilişkilerini ve vücuttaki fizyolojik kontrol mekanizmalarını açıklar.10, 16, 9A
Sağlıklı durumda vücut işlevlerin nasıl gerçekleştiğini ve patolojik durumlarda hangi fizyolojik işlevlerde problemler olduğunu örneklerle açıklar. 10, 16, 9A
Hücre membranının yapısını ve görevlerini, kas tiplerinde kasılma mekanizmalarını tanımlar.10, 16, 9A
Kanın özellikleri ve kan hücrelerinin görevlerini, hemostaz, koagülasyon ve bağışıklık mekanizmalarını tanımlar. 10, 16, 9A
Kalbin pompalama işlevini, kalp faaliyetlerinin ve dolaşımın düzenlenmesi ile ilgili fizyolojik mekanizmaları açıklar.10, 16, 9A
Solunumun fizyolojik mekanizmasını ve düzenlenmesini, kanda oksijen ve karbondioksitin taşınma yolları ile ilgili süreçleri açıklar. 10, 16, 9A
Böbreğin görevlerini, idrarın oluşum mekanizmasını, sıvı-elektrolit ve asit-baz dengesinin düzenlenmesinde yer alan temel mekanizmaları tanımlar. 10, 16, 9A
Gastrointestinal kanalda besinlerin sindirim ve emilimi ile ilgili gerçekleşen olayları ve sindirim enzim/hormonlarının işlevlerini açıklar. 10, 16, 21, 9A
Nöronların ve sinapsların özelliklerini, merkezi ve periferik sinir sisteminin işlevsel yapısını ve fonksiyonlarını açıklar.10, 16, 21, 9A
Endokrin bezlerin ve hormonların fonksiyonlarını, hormonların az veya çok salgılanmaları durumunda meydana gelen işlev bozukluklarını tanımlar. 10, 16, 21, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Vücut sistemlerine giriş, anatomi ve fizyoloji ilgili temel terimler, homeostasisApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 1, 2
2Hücreler, dokular ve membranlar, ve cilt sistemiApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 3,4
3İskelet sistemi: İskelet kasları, kas kasılması, egzersiz ve yaşlanmanın etkileriApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 5, 6
4Sinir sistemi: Organizasyonu, sinyal iletimi, merkezi ve periferik sinir sistemiApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 7
5Nöromusküler bağlantı, postür, denge ve hareketlerin koordinasyonuApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 8
6Endokrin sistem: Endokrin bezler ve dokular, hipotalamus ve hipofiz hormonları Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 9
7Endokrin sistem: Hormonlar (büyüme, tiroid, paratiroid, insülin, kortizol) ve endokrin kontrolApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 9
8Üreme sistemi: Erkek üreme sistemi, dişi üreme sistemi, gebelik, doğum, emzirme, yaşlılık ve cinsiyet hormonlarıApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 16
9Kardiyovasküler sistem: Kan, kalp, damarlar, dolaşım ve kan basıncının düzenlenmesiApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 10
10Üriner sistem: Böbrekler, idrar oluşumu ve içeriği, sıvı dengesinin kontrolü, böbrek kan akımı kontrolüApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 15
11Lenfatik sistem ve immün sistemApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 11, 12
12Solunum sistemi: Akciğerler, solunum, gaz değişimi, solunumun kontrolüApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 13
13Sindirim sistemi: Gastrointestinal yol, karaciğer ve pankreas işlevleri, sindirim, emilim ve dışkılama, beslenmeApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 14
14İşlevlerin bütünleştirilmesi: kan basıncının düzenlenmesi, sıvı dengesinin sağlanması, vücut ısısının kontrolü, puberte ve büyüme, algı ve hareket, reflekslerApplied anatomy and physiology for manual therapists
Kaynak
1. Guyton Textbook of Medical Physiology 2. Vander Human Physiology 3. Ganong’s Review of Medical Physiology 4. Patricia A. Archer, Lisa A. Nelson. Applied Anatomy and Physiology for Manual Therapists. Wolters Kluwer, LWW, 2013 5. Applied anatomy and physiology for manual therapists 6. Mebis Notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi2510
Okul Dışı Diğer Faaliyetler155
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı22244
Genel Sınav ve Hazırlığı13131
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)132
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(132/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FİZYOLOJİ-Bahar Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Zübeyir BAYRAKTAROĞLU
Dersi VerenlerDoç.Dr. Indrani KALKAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıVücudun ve yapıtaşlarının çalımasını, bunların vücut sistemleri halinde nasıl entegre edildiklerini, ve bunların işlevlerinin sürekli değişen bir ortamda vücut homeostazisini sürdürmek için nasıl kontrol edildiklerini ve bütünleştirildiklerini anlamak
Dersin İçeriğiBu ders; Vücut sistemlerine giriş, anatomi ve fizyoloji ilgili temel terimler, homeostasis,Hücreler, dokular ve membranlar, ve cilt sistemi,İskelet sistemi: İskelet kasları, kas kasılması, egzersiz ve yaşlanmanın etkileri,Sinir sistemi: Organizasyonu, sinyal iletimi, merkezi ve periferik sinir sistemi,Nöromusküler bağlantı, postür, denge ve hareketlerin koordinasyonu,Endokrin sistem: Endokrin bezler ve dokular, hipotalamus ve hipofiz hormonları ,Endokrin sistem: Hormonlar (büyüme, tiroid, paratiroid, insülin, kortizol) ve endokrin kontrol,Üreme sistemi: Erkek üreme sistemi, dişi üreme sistemi, gebelik, doğum, emzirme, yaşlılık ve cinsiyet hormonları,Kardiyovasküler sistem: Kan, kalp, damarlar, dolaşım ve kan basıncının düzenlenmesi,Üriner sistem: Böbrekler, idrar oluşumu ve içeriği, sıvı dengesinin kontrolü, böbrek kan akımı kontrolü,Lenfatik sistem ve immün sistem,Solunum sistemi: Akciğerler, solunum, gaz değişimi, solunumun kontrolü,Sindirim sistemi: Gastrointestinal yol, karaciğer ve pankreas işlevleri, sindirim, emilim ve dışkılama, beslenme,İşlevlerin bütünleştirilmesi: kan basıncının düzenlenmesi, sıvı dengesinin sağlanması, vücut ısısının kontrolü, puberte ve büyüme, algı ve hareket, refleksler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Hücre ve organ sistemlerinin işlevsel mekanizmalarını, birbirleri ile ilişkilerini ve vücuttaki fizyolojik kontrol mekanizmalarını açıklar.10, 16, 9A
Sağlıklı durumda vücut işlevlerin nasıl gerçekleştiğini ve patolojik durumlarda hangi fizyolojik işlevlerde problemler olduğunu örneklerle açıklar. 10, 16, 9A
Hücre membranının yapısını ve görevlerini, kas tiplerinde kasılma mekanizmalarını tanımlar.10, 16, 9A
Kanın özellikleri ve kan hücrelerinin görevlerini, hemostaz, koagülasyon ve bağışıklık mekanizmalarını tanımlar. 10, 16, 9A
Kalbin pompalama işlevini, kalp faaliyetlerinin ve dolaşımın düzenlenmesi ile ilgili fizyolojik mekanizmaları açıklar.10, 16, 9A
Solunumun fizyolojik mekanizmasını ve düzenlenmesini, kanda oksijen ve karbondioksitin taşınma yolları ile ilgili süreçleri açıklar. 10, 16, 9A
Böbreğin görevlerini, idrarın oluşum mekanizmasını, sıvı-elektrolit ve asit-baz dengesinin düzenlenmesinde yer alan temel mekanizmaları tanımlar. 10, 16, 9A
Gastrointestinal kanalda besinlerin sindirim ve emilimi ile ilgili gerçekleşen olayları ve sindirim enzim/hormonlarının işlevlerini açıklar. 10, 16, 21, 9A
Nöronların ve sinapsların özelliklerini, merkezi ve periferik sinir sisteminin işlevsel yapısını ve fonksiyonlarını açıklar.10, 16, 21, 9A
Endokrin bezlerin ve hormonların fonksiyonlarını, hormonların az veya çok salgılanmaları durumunda meydana gelen işlev bozukluklarını tanımlar. 10, 16, 21, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Vücut sistemlerine giriş, anatomi ve fizyoloji ilgili temel terimler, homeostasisApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 1, 2
2Hücreler, dokular ve membranlar, ve cilt sistemiApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 3,4
3İskelet sistemi: İskelet kasları, kas kasılması, egzersiz ve yaşlanmanın etkileriApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 5, 6
4Sinir sistemi: Organizasyonu, sinyal iletimi, merkezi ve periferik sinir sistemiApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 7
5Nöromusküler bağlantı, postür, denge ve hareketlerin koordinasyonuApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 8
6Endokrin sistem: Endokrin bezler ve dokular, hipotalamus ve hipofiz hormonları Applied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 9
7Endokrin sistem: Hormonlar (büyüme, tiroid, paratiroid, insülin, kortizol) ve endokrin kontrolApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 9
8Üreme sistemi: Erkek üreme sistemi, dişi üreme sistemi, gebelik, doğum, emzirme, yaşlılık ve cinsiyet hormonlarıApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 16
9Kardiyovasküler sistem: Kan, kalp, damarlar, dolaşım ve kan basıncının düzenlenmesiApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 10
10Üriner sistem: Böbrekler, idrar oluşumu ve içeriği, sıvı dengesinin kontrolü, böbrek kan akımı kontrolüApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 15
11Lenfatik sistem ve immün sistemApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 11, 12
12Solunum sistemi: Akciğerler, solunum, gaz değişimi, solunumun kontrolüApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 13
13Sindirim sistemi: Gastrointestinal yol, karaciğer ve pankreas işlevleri, sindirim, emilim ve dışkılama, beslenmeApplied anatomy and physiology for manual therapists, Bölüm 14
14İşlevlerin bütünleştirilmesi: kan basıncının düzenlenmesi, sıvı dengesinin sağlanması, vücut ısısının kontrolü, puberte ve büyüme, algı ve hareket, reflekslerApplied anatomy and physiology for manual therapists
Kaynak
1. Guyton Textbook of Medical Physiology 2. Vander Human Physiology 3. Ganong’s Review of Medical Physiology 4. Patricia A. Archer, Lisa A. Nelson. Applied Anatomy and Physiology for Manual Therapists. Wolters Kluwer, LWW, 2013 5. Applied anatomy and physiology for manual therapists 6. Mebis Notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:09Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:10