Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TIBBİ İLKYARDIM-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Merve ÖZSOY DURMAZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKaza ve yaralanma vakalarına müdahale edecek olanları, ilk yardım eğitimiyle ve hayatın korunması, yaralanmanın önlenmesi ve iyileşme sürecinin kısaltılmasında belirleyici bir rol oynayanlara sağlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtımı, İlkyardımla ilgili temel kavramlar,İnsan vücudu ve yaşamsal bulgular,Kanamalarda ilkyardım,Şokta ilkyardım,Bilinç bozukluklarında ilkyardım,Yaralanmalarda ve travmalarda ilkyardım,Kırık, çıkık, burkulma ve kramplarda ilkyardım,Ara Sınav,Donmalarda ilkyardım ve Yanıklarda ilkyardım,Elektrik çarpması ve sıcak çarpmasında ilkyardım,Zehirlenmelerde ilkyardım,Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım, Boğulmalarda ilkyardım,Hasta/yaralı taşıma teknikleri,Genel Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu ders sonunda öğrenci;
Genel ilkyardım kavramlarını açıklar. 16, 9A
İlkyardımı tanımlar.16, 9A
Vücudu oluşturan sistemleri tanır.16, 9A
Yaralının ilk değerlendirme aşamalarını açıklar. 16, 8, 9A
Temel yaşam desteğini tanımlar. 16, 8, 9A
Travmalarda uygulanacak ilkyardımı açıklar.16, 8, 9A
Kanamalarda ilkyardım uygulamalarını açıklar. 16, 8, 9A
Baskı uygulanacak noktaları gösterir. 16, 8, 9A
Şok çeşitlerini açıklar. 16, 9A
Şok pozisyonunu gösterir. 16, 8, 9A
Yaralanma çeşitlerini açıklar. 16, 9A
Donma ve yanıklarda ilkyardım prensiplerini açıklar. 16, 9A
Kırık ve çıkık arasındaki farkları açıklar. 16, 9A
Hasta ve yaralı taşıma tekniklerini uygular. 16, 8, 9A
Hasta/yaralı taşınmasında genel kuralları açıklar. 16, 8, 9A
Acil taşıma teknikleri uygular. 16, 8, 9A
Sedye üzerine yerleştirme tekniklerini uygular. 16, 8, 9A
Araç içindeki yaralıyı taşımayı açıklar. 16, 8, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı, İlkyardımla ilgili temel kavramlar1. Kaynak, Sayfa: 7-13
2İnsan vücudu ve yaşamsal bulgular2. Kaynak, Sayfa: 17-30
3Kanamalarda ilkyardım3. Kaynak, Sayfa 85-96 ve web sayfası: https://www.youtube.com/watch?v=yzXCZmG4AFo
4Şokta ilkyardım1. Kaynak, Sayfa: 103-108
5Bilinç bozukluklarında ilkyardım3. Kaynak, Sayfa: 163-166
6Yaralanmalarda ve travmalarda ilkyardım2. Kaynak, Sayfa: 91-104
7Kırık, çıkık, burkulma ve kramplarda ilkyardım1. Kaynak, Sayfa: 112-136
8Ara Sınav
9Donmalarda ilkyardım ve Yanıklarda ilkyardım2. Kaynak, Sayfa: 141-152
10Elektrik çarpması ve sıcak çarpmasında ilkyardım2. Kaynak, Sayfa: 153-160
11Zehirlenmelerde ilkyardım3. Kaynak, Sayfa: 175-197
12Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım2. Kaynak, Sayfa: 177-184
13 Boğulmalarda ilkyardım1. Kaynak, Sayfa: 185-194
14Hasta/yaralı taşıma teknikleri1. Kaynak, Sayfa: 186-207
15Genel Sınav
Kaynak
1. Sağlık Bakanlığı Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı, İNAN, H.F; KURT,Z; KUBİLAY,İ; ANKARA, 2011. 2. Türkiye Kızılay Derneği. Adım Adım İlkyardım ve Kurtarma. Ankara: Palme Yayınları. 3. T.C. Sağlık Bakanlığı, Sağlık Eğitim Müdürlüğü. (2008). Eğitimciler İçin Eğitim Kitabı. Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayın No:722, İlkay Ofset Matbaacılık. 4. Prof. Dr. Süzen, B. ve İnan, H. (2004). İlk yardım. Ankara: Birol Basın Yayın Dağıtım ve Ticaret LTD.ŞTİ.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı166
Genel Sınav ve Hazırlığı11616
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)64
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(64/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TIBBİ İLKYARDIM-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Merve ÖZSOY DURMAZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKaza ve yaralanma vakalarına müdahale edecek olanları, ilk yardım eğitimiyle ve hayatın korunması, yaralanmanın önlenmesi ve iyileşme sürecinin kısaltılmasında belirleyici bir rol oynayanlara sağlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtımı, İlkyardımla ilgili temel kavramlar,İnsan vücudu ve yaşamsal bulgular,Kanamalarda ilkyardım,Şokta ilkyardım,Bilinç bozukluklarında ilkyardım,Yaralanmalarda ve travmalarda ilkyardım,Kırık, çıkık, burkulma ve kramplarda ilkyardım,Ara Sınav,Donmalarda ilkyardım ve Yanıklarda ilkyardım,Elektrik çarpması ve sıcak çarpmasında ilkyardım,Zehirlenmelerde ilkyardım,Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım, Boğulmalarda ilkyardım,Hasta/yaralı taşıma teknikleri,Genel Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu ders sonunda öğrenci;
Genel ilkyardım kavramlarını açıklar. 16, 9A
İlkyardımı tanımlar.16, 9A
Vücudu oluşturan sistemleri tanır.16, 9A
Yaralının ilk değerlendirme aşamalarını açıklar. 16, 8, 9A
Temel yaşam desteğini tanımlar. 16, 8, 9A
Travmalarda uygulanacak ilkyardımı açıklar.16, 8, 9A
Kanamalarda ilkyardım uygulamalarını açıklar. 16, 8, 9A
Baskı uygulanacak noktaları gösterir. 16, 8, 9A
Şok çeşitlerini açıklar. 16, 9A
Şok pozisyonunu gösterir. 16, 8, 9A
Yaralanma çeşitlerini açıklar. 16, 9A
Donma ve yanıklarda ilkyardım prensiplerini açıklar. 16, 9A
Kırık ve çıkık arasındaki farkları açıklar. 16, 9A
Hasta ve yaralı taşıma tekniklerini uygular. 16, 8, 9A
Hasta/yaralı taşınmasında genel kuralları açıklar. 16, 8, 9A
Acil taşıma teknikleri uygular. 16, 8, 9A
Sedye üzerine yerleştirme tekniklerini uygular. 16, 8, 9A
Araç içindeki yaralıyı taşımayı açıklar. 16, 8, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı, İlkyardımla ilgili temel kavramlar1. Kaynak, Sayfa: 7-13
2İnsan vücudu ve yaşamsal bulgular2. Kaynak, Sayfa: 17-30
3Kanamalarda ilkyardım3. Kaynak, Sayfa 85-96 ve web sayfası: https://www.youtube.com/watch?v=yzXCZmG4AFo
4Şokta ilkyardım1. Kaynak, Sayfa: 103-108
5Bilinç bozukluklarında ilkyardım3. Kaynak, Sayfa: 163-166
6Yaralanmalarda ve travmalarda ilkyardım2. Kaynak, Sayfa: 91-104
7Kırık, çıkık, burkulma ve kramplarda ilkyardım1. Kaynak, Sayfa: 112-136
8Ara Sınav
9Donmalarda ilkyardım ve Yanıklarda ilkyardım2. Kaynak, Sayfa: 141-152
10Elektrik çarpması ve sıcak çarpmasında ilkyardım2. Kaynak, Sayfa: 153-160
11Zehirlenmelerde ilkyardım3. Kaynak, Sayfa: 175-197
12Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım2. Kaynak, Sayfa: 177-184
13 Boğulmalarda ilkyardım1. Kaynak, Sayfa: 185-194
14Hasta/yaralı taşıma teknikleri1. Kaynak, Sayfa: 186-207
15Genel Sınav
Kaynak
1. Sağlık Bakanlığı Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı, İNAN, H.F; KURT,Z; KUBİLAY,İ; ANKARA, 2011. 2. Türkiye Kızılay Derneği. Adım Adım İlkyardım ve Kurtarma. Ankara: Palme Yayınları. 3. T.C. Sağlık Bakanlığı, Sağlık Eğitim Müdürlüğü. (2008). Eğitimciler İçin Eğitim Kitabı. Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayın No:722, İlkay Ofset Matbaacılık. 4. Prof. Dr. Süzen, B. ve İnan, H. (2004). İlk yardım. Ankara: Birol Basın Yayın Dağıtım ve Ticaret LTD.ŞTİ.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:09Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:10