Obstetrik ve jinekolojik problemlerde fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntemlerini değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Ürogenital sistem anatomi ve nöroanatomisi,Ürojinekolojik değerlendirme,Üriner İnkontinansda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon,Anorektal Disfonksiyonda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon,Menopozda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon,Endometriozisde Fizyoterapi ve Rehabilitasyon,Pelvik Ağrıda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon,Pelvik Organ Prolapsusu (POP) ve Rehabilitasyonu,Cinsel İşlev Bozukluğu ve Rehabilitasyonu,Çocuklarda Pelvik Taban Rehabilitasyonu,Ürojinekolojik Cerrahiler,Gebelikte Meydana Gelen Değişiklikler,Gebelikte Değerlendirme ve Fizyoterapi Yaklaşımları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Kadın ürogenital anatomi ve fizyolojisini öğrenir
16, 9
A
Üriner inkontinans hastalığını öğrenir
16, 9
A
Üriner inkontinansı fizyoterapi ve rehabilitasyon açısından değerlendirir
16, 9
A
Gebelikte antenatal ve postnatal egzersizleri öğrenir
16, 9
A
Gebelikte postural değişiklikleri değerlendirir
16, 9
A
Anorektal disfonksiyonu açıklar
16, 9
A
Pelvik ağrıyı tanımlar
16, 9
A
Pelvik organ prolapsusunu açıklar
16, 9
A
Menopozu açıklar
16, 9
A
Endometriozisi kavrar
16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
2
Ürogenital sistem anatomi ve nöroanatomisi
1. kaynak sayfa 15-35
3
Ürojinekolojik değerlendirme
1. Kaynak, sayfa 15-167
4
Üriner İnkontinansda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
1. Kaynak, sayfa 67-91
5
Anorektal Disfonksiyonda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
1. Kaynak, sayfa 141-167
6
Menopozda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
1. Kaynak, sayfa 389-413
7
Endometriozisde Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
2. Kaynak, 1-11
8
Pelvik Ağrıda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
1. Kaynak, sayfa 115-131
9
Pelvik Organ Prolapsusu (POP) ve Rehabilitasyonu
1. Kaynak, sayfa 101-115
10
Cinsel İşlev Bozukluğu ve Rehabilitasyonu
1. Kaynak, sayfa 131-141
11
Çocuklarda Pelvik Taban Rehabilitasyonu
1. Kaynak, sayfa 357-373
12
Ürojinekolojik Cerrahiler
1. Kaynak, sayfa 141-167
13
Gebelikte Meydana Gelen Değişiklikler
1. Kaynak, sayfa 181-189
14
Gebelikte Değerlendirme ve Fizyoterapi Yaklaşımları
1. Kaynak sayfa 189-229
Kaynak
Mebis ders notu
1. Akbayrak T, Kaya S Kadın Sağlığında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Ankara, 2016.
2. Wójcik, M., Szczepaniak, R., & Placek, K. (2022). Physiotherapy management in endometriosis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(23), 16148.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
14
2
28
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
1
6
6
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
6
6
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
8
8
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
76
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(76/30)
3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
OBSTETRİK VE JİNEKOLOJİK FİZYOTERAPİ
-
Güz Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Çağla ÖZGÖREN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Obstetrik ve jinekolojik problemlerde fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntemlerini değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Ürogenital sistem anatomi ve nöroanatomisi,Ürojinekolojik değerlendirme,Üriner İnkontinansda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon,Anorektal Disfonksiyonda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon,Menopozda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon,Endometriozisde Fizyoterapi ve Rehabilitasyon,Pelvik Ağrıda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon,Pelvik Organ Prolapsusu (POP) ve Rehabilitasyonu,Cinsel İşlev Bozukluğu ve Rehabilitasyonu,Çocuklarda Pelvik Taban Rehabilitasyonu,Ürojinekolojik Cerrahiler,Gebelikte Meydana Gelen Değişiklikler,Gebelikte Değerlendirme ve Fizyoterapi Yaklaşımları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Kadın ürogenital anatomi ve fizyolojisini öğrenir
16, 9
A
Üriner inkontinans hastalığını öğrenir
16, 9
A
Üriner inkontinansı fizyoterapi ve rehabilitasyon açısından değerlendirir
16, 9
A
Gebelikte antenatal ve postnatal egzersizleri öğrenir
16, 9
A
Gebelikte postural değişiklikleri değerlendirir
16, 9
A
Anorektal disfonksiyonu açıklar
16, 9
A
Pelvik ağrıyı tanımlar
16, 9
A
Pelvik organ prolapsusunu açıklar
16, 9
A
Menopozu açıklar
16, 9
A
Endometriozisi kavrar
16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
2
Ürogenital sistem anatomi ve nöroanatomisi
1. kaynak sayfa 15-35
3
Ürojinekolojik değerlendirme
1. Kaynak, sayfa 15-167
4
Üriner İnkontinansda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
1. Kaynak, sayfa 67-91
5
Anorektal Disfonksiyonda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
1. Kaynak, sayfa 141-167
6
Menopozda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
1. Kaynak, sayfa 389-413
7
Endometriozisde Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
2. Kaynak, 1-11
8
Pelvik Ağrıda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
1. Kaynak, sayfa 115-131
9
Pelvik Organ Prolapsusu (POP) ve Rehabilitasyonu
1. Kaynak, sayfa 101-115
10
Cinsel İşlev Bozukluğu ve Rehabilitasyonu
1. Kaynak, sayfa 131-141
11
Çocuklarda Pelvik Taban Rehabilitasyonu
1. Kaynak, sayfa 357-373
12
Ürojinekolojik Cerrahiler
1. Kaynak, sayfa 141-167
13
Gebelikte Meydana Gelen Değişiklikler
1. Kaynak, sayfa 181-189
14
Gebelikte Değerlendirme ve Fizyoterapi Yaklaşımları
1. Kaynak sayfa 189-229
Kaynak
Mebis ders notu
1. Akbayrak T, Kaya S Kadın Sağlığında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Ankara, 2016.
2. Wójcik, M., Szczepaniak, R., & Placek, K. (2022). Physiotherapy management in endometriosis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(23), 16148.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.