Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FİZYOTERAPİYE GİRİŞ I | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Seval KUTLUTÜRK YIKILMAZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Seval KUTLUTÜRK YIKILMAZ, Doç.Dr. Esra ATILGAN, Doç.Dr. Pınar KAYA SARIBAŞ, Doç.Dr. Gülay ARAS BAYRAM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Fizyoterapi-Rehabilitasyonun ulusaql ve uluslararası yapılanması, fizyoterapistin görev ve sorumlulukları ve ısı-ışık prensiplerini tartışmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse giriş,Fizyoterapi ve rehabilitasyonun tanımı ve yurt içi/yurt dışı tarihsel gelişimi,Fizyoterapi ve rehabilitasyonun içerik ve kapsamı,Fizyoterapistlerin profesyonel yeterlilikleri ve rolleri,Fizyoterapi'de multidisipliner yaklaşım ve hasta ilişkileri,Ülkemizde ve yurt dışında fizyoterapi uygulamaları,Sağlık Bakanlığı kanun ve yönetmelikleri,Etik kavramı ve deontoloji nedir?,Sağlık personeli-sağlık personeli, hasta-sağlık personeli, hasta yakını-sağlık personeli ilişkilerinde deontoloji,Rehabilitasyonda ekip çalışması nedir? Ekip çalışmasının özellikleri ve önemi, ekip çalışması kavramları ve modelleri nelerdir?,Etik ve hukuk kavramı, hasta hakları, çocuk hakları ve sağlık profesyonellerinin çalışma prensipleri ve mesleki deontoloji,Mesleki deontoloji ve ulusal/uluslararası etik deklerasyonlar,Fizyoterapi'de etik sorunlar ve çözüm yolları,Saha çalışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Fizyoterapi ve Rehabilitasyonu tanımlayabilmesi | 16, 19, 9 | A |
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki uygulamaları tanımlayabilmesi | 16, 19, 9 | A |
Fizyoterapistlik mesleğini ve fizyoterapistin sorumluluklarını tanımlayabilmesi | 16, 19, 9 | A |
Fizyoterapide etik prensipleri ve diğer sağlık meslekleri ile fizyoterapistliği tartışabilmesi | 16, 19, 9 | A |
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon uygulamalarında ekip çalışmasını ifade edebilmesi | 16, 19, 9 | A |
Fizyoterapistin görevlerini açıklayabilmesi | 9 | A |
Hasta-fizyoterapist ilişkisinde etik prensipleri tanımlayabilmesi | 16, 19, 20, 9 | A |
Hasta yakınları ile iletişimin özelliklerini tanımlayabilmesi | 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş | Web araştırması |
2 | Fizyoterapi ve rehabilitasyonun tanımı ve yurt içi/yurt dışı tarihsel gelişimi | Web araştırması, 1. Kaynak sayfa:1-12 |
3 | Fizyoterapi ve rehabilitasyonun içerik ve kapsamı | Web araştırması |
4 | Fizyoterapistlerin profesyonel yeterlilikleri ve rolleri | Web araştırması, 1. kaynak sayfa:27-32 |
5 | Fizyoterapi'de multidisipliner yaklaşım ve hasta ilişkileri | Ders notları ve web araştırması |
6 | Ülkemizde ve yurt dışında fizyoterapi uygulamaları | Ders notları ve web araştırması, 1. kaynak sayfa:33-38 |
7 | Sağlık Bakanlığı kanun ve yönetmelikleri | Ders notları ve web araştırması |
8 | Etik kavramı ve deontoloji nedir? | Ders notları ve web araştırması, 1. kaynak sayfa:13-26 |
9 | Sağlık personeli-sağlık personeli, hasta-sağlık personeli, hasta yakını-sağlık personeli ilişkilerinde deontoloji | Ders notları ve web araştırması |
10 | Rehabilitasyonda ekip çalışması nedir? Ekip çalışmasının özellikleri ve önemi, ekip çalışması kavramları ve modelleri nelerdir? | Ders notları ve web araştırması |
11 | Etik ve hukuk kavramı, hasta hakları, çocuk hakları ve sağlık profesyonellerinin çalışma prensipleri ve mesleki deontoloji | Ders notları ve web araştırması |
12 | Mesleki deontoloji ve ulusal/uluslararası etik deklerasyonlar | Ders notları ve web araştırması |
13 | Fizyoterapi'de etik sorunlar ve çözüm yolları | Ders notları ve web araştırması |
14 | Saha çalışması | Web araştırması |
Kaynak |
Ders notu verilecektir. |
1. Prof. Dr. Arzu Razak Özdinçler, 'Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş', İstanbul Tıp Kitapevi, 2016. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar. | X | |||||
3 | PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder. | X | |||||
9 | PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir. | X | |||||
10 | PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 139 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(139/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FİZYOTERAPİYE GİRİŞ I | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Seval KUTLUTÜRK YIKILMAZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Seval KUTLUTÜRK YIKILMAZ, Doç.Dr. Esra ATILGAN, Doç.Dr. Pınar KAYA SARIBAŞ, Doç.Dr. Gülay ARAS BAYRAM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Fizyoterapi-Rehabilitasyonun ulusaql ve uluslararası yapılanması, fizyoterapistin görev ve sorumlulukları ve ısı-ışık prensiplerini tartışmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse giriş,Fizyoterapi ve rehabilitasyonun tanımı ve yurt içi/yurt dışı tarihsel gelişimi,Fizyoterapi ve rehabilitasyonun içerik ve kapsamı,Fizyoterapistlerin profesyonel yeterlilikleri ve rolleri,Fizyoterapi'de multidisipliner yaklaşım ve hasta ilişkileri,Ülkemizde ve yurt dışında fizyoterapi uygulamaları,Sağlık Bakanlığı kanun ve yönetmelikleri,Etik kavramı ve deontoloji nedir?,Sağlık personeli-sağlık personeli, hasta-sağlık personeli, hasta yakını-sağlık personeli ilişkilerinde deontoloji,Rehabilitasyonda ekip çalışması nedir? Ekip çalışmasının özellikleri ve önemi, ekip çalışması kavramları ve modelleri nelerdir?,Etik ve hukuk kavramı, hasta hakları, çocuk hakları ve sağlık profesyonellerinin çalışma prensipleri ve mesleki deontoloji,Mesleki deontoloji ve ulusal/uluslararası etik deklerasyonlar,Fizyoterapi'de etik sorunlar ve çözüm yolları,Saha çalışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Fizyoterapi ve Rehabilitasyonu tanımlayabilmesi | 16, 19, 9 | A |
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki uygulamaları tanımlayabilmesi | 16, 19, 9 | A |
Fizyoterapistlik mesleğini ve fizyoterapistin sorumluluklarını tanımlayabilmesi | 16, 19, 9 | A |
Fizyoterapide etik prensipleri ve diğer sağlık meslekleri ile fizyoterapistliği tartışabilmesi | 16, 19, 9 | A |
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon uygulamalarında ekip çalışmasını ifade edebilmesi | 16, 19, 9 | A |
Fizyoterapistin görevlerini açıklayabilmesi | 9 | A |
Hasta-fizyoterapist ilişkisinde etik prensipleri tanımlayabilmesi | 16, 19, 20, 9 | A |
Hasta yakınları ile iletişimin özelliklerini tanımlayabilmesi | 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş | Web araştırması |
2 | Fizyoterapi ve rehabilitasyonun tanımı ve yurt içi/yurt dışı tarihsel gelişimi | Web araştırması, 1. Kaynak sayfa:1-12 |
3 | Fizyoterapi ve rehabilitasyonun içerik ve kapsamı | Web araştırması |
4 | Fizyoterapistlerin profesyonel yeterlilikleri ve rolleri | Web araştırması, 1. kaynak sayfa:27-32 |
5 | Fizyoterapi'de multidisipliner yaklaşım ve hasta ilişkileri | Ders notları ve web araştırması |
6 | Ülkemizde ve yurt dışında fizyoterapi uygulamaları | Ders notları ve web araştırması, 1. kaynak sayfa:33-38 |
7 | Sağlık Bakanlığı kanun ve yönetmelikleri | Ders notları ve web araştırması |
8 | Etik kavramı ve deontoloji nedir? | Ders notları ve web araştırması, 1. kaynak sayfa:13-26 |
9 | Sağlık personeli-sağlık personeli, hasta-sağlık personeli, hasta yakını-sağlık personeli ilişkilerinde deontoloji | Ders notları ve web araştırması |
10 | Rehabilitasyonda ekip çalışması nedir? Ekip çalışmasının özellikleri ve önemi, ekip çalışması kavramları ve modelleri nelerdir? | Ders notları ve web araştırması |
11 | Etik ve hukuk kavramı, hasta hakları, çocuk hakları ve sağlık profesyonellerinin çalışma prensipleri ve mesleki deontoloji | Ders notları ve web araştırması |
12 | Mesleki deontoloji ve ulusal/uluslararası etik deklerasyonlar | Ders notları ve web araştırması |
13 | Fizyoterapi'de etik sorunlar ve çözüm yolları | Ders notları ve web araştırması |
14 | Saha çalışması | Web araştırması |
Kaynak |
Ders notu verilecektir. |
1. Prof. Dr. Arzu Razak Özdinçler, 'Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş', İstanbul Tıp Kitapevi, 2016. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar. | X | |||||
3 | PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar. | X | |||||
4 | PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder. | X | |||||
9 | PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir. | X | |||||
10 | PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |