Engelli bireyin yaşam kalitesini artırmak, toplumun engelliliğe dair anlayışını geliştirmek, olumsuz algılara karşı koymak ve bireylerin karşılaştıkları engellerin ortadan kaldırılmasında farkındalık sağlama ve sorumluluk alma bilincini oluşturmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Engelliliğin tanımı ve temel kavramlar-I,Engelliliğin tanımı ve temel kavramlar-II,Türkiye ve dünyada engellilik-I,Türkiye ve dünyada engellilik-II,Engelli bireylerin yaşamını etkileyen faktörler,Engelli bireylerin sosyal problemleri,International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF),Görme engelli bireyler,İşitme engelli bireyler,Engellilik ve ayrımcılık,Toplum temelli rehabilitasyon,Engellilik ve erişilebilirlik,Engelli bireyler için geliştirilen teknolojik ekipmanlar,Engellilerde yaşam kalitesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Engellilikle ilgili kavramları tanımlar
16, 9
C
Engelli bireyin sosyal yaşamda gereksinimlerini belirler
Engellilik ve erişilebilirlik kavramlarını açıklar.
16, 9
C
Engelliliere yönelik ayrımcılık problemlerini açıklar.
16, 9
C
Görme ve işitme engelli bireyler ve özel gereksinimlerini kavrar.
16, 9
C
Toplum temelli rehabilitasyon ve ana başlıklarını açıklar.
16, 9
C
Engellilerde yaşam kalitesinin önemini kavrar.
16, 9
C
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
C: Çoktan Seçmeli Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Engelliliğin tanımı ve temel kavramlar-I
MEBIS NOTLARI
2
Engelliliğin tanımı ve temel kavramlar-II
MEBIS NOTLARI
3
Türkiye ve dünyada engellilik-I
MEBIS NOTLARI
4
Türkiye ve dünyada engellilik-II
MEBIS NOTLARI
5
Engelli bireylerin yaşamını etkileyen faktörler
MEBIS NOTLARI
6
Engelli bireylerin sosyal problemleri
MEBIS NOTLARI
7
International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)
MEBIS NOTLARI
8
Görme engelli bireyler
MEBIS NOTLARI
9
İşitme engelli bireyler
MEBIS NOTLARI
10
Engellilik ve ayrımcılık
MEBIS NOTLARI
11
Toplum temelli rehabilitasyon
MEBIS NOTLARI
12
Engellilik ve erişilebilirlik
MEBIS NOTLARI
13
Engelli bireyler için geliştirilen teknolojik ekipmanlar
MEBIS NOTLARI
14
Engellilerde yaşam kalitesi
MEBIS NOTLARI
Kaynak
MEBİS NOTLARI
Şenel, H. G. (1996). Yetersizliği olan ve olmayan gençlerin yetersizliğe yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Özel Eğitim Dergisi, 2(2), 68-75
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
14
2
28
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
10
10
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
10
1
10
Genel Sınav ve Hazırlığı
5
1
5
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
81
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(81/30)
3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
ENGELLİLİK VE YAŞAM
PTR2215206
Bahar Dönemi
2+0
2
2
Ders Programı
Cuma 13:30-14:15
Cuma 14:30-15:15
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Emre DANSUK
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Emre DANSUK
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Engelli bireyin yaşam kalitesini artırmak, toplumun engelliliğe dair anlayışını geliştirmek, olumsuz algılara karşı koymak ve bireylerin karşılaştıkları engellerin ortadan kaldırılmasında farkındalık sağlama ve sorumluluk alma bilincini oluşturmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Engelliliğin tanımı ve temel kavramlar-I,Engelliliğin tanımı ve temel kavramlar-II,Türkiye ve dünyada engellilik-I,Türkiye ve dünyada engellilik-II,Engelli bireylerin yaşamını etkileyen faktörler,Engelli bireylerin sosyal problemleri,International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF),Görme engelli bireyler,İşitme engelli bireyler,Engellilik ve ayrımcılık,Toplum temelli rehabilitasyon,Engellilik ve erişilebilirlik,Engelli bireyler için geliştirilen teknolojik ekipmanlar,Engellilerde yaşam kalitesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Engellilikle ilgili kavramları tanımlar
16, 9
C
Engelli bireyin sosyal yaşamda gereksinimlerini belirler
Engellilik ve erişilebilirlik kavramlarını açıklar.
16, 9
C
Engelliliere yönelik ayrımcılık problemlerini açıklar.
16, 9
C
Görme ve işitme engelli bireyler ve özel gereksinimlerini kavrar.
16, 9
C
Toplum temelli rehabilitasyon ve ana başlıklarını açıklar.
16, 9
C
Engellilerde yaşam kalitesinin önemini kavrar.
16, 9
C
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
C: Çoktan Seçmeli Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Engelliliğin tanımı ve temel kavramlar-I
MEBIS NOTLARI
2
Engelliliğin tanımı ve temel kavramlar-II
MEBIS NOTLARI
3
Türkiye ve dünyada engellilik-I
MEBIS NOTLARI
4
Türkiye ve dünyada engellilik-II
MEBIS NOTLARI
5
Engelli bireylerin yaşamını etkileyen faktörler
MEBIS NOTLARI
6
Engelli bireylerin sosyal problemleri
MEBIS NOTLARI
7
International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)
MEBIS NOTLARI
8
Görme engelli bireyler
MEBIS NOTLARI
9
İşitme engelli bireyler
MEBIS NOTLARI
10
Engellilik ve ayrımcılık
MEBIS NOTLARI
11
Toplum temelli rehabilitasyon
MEBIS NOTLARI
12
Engellilik ve erişilebilirlik
MEBIS NOTLARI
13
Engelli bireyler için geliştirilen teknolojik ekipmanlar
MEBIS NOTLARI
14
Engellilerde yaşam kalitesi
MEBIS NOTLARI
Kaynak
MEBİS NOTLARI
Şenel, H. G. (1996). Yetersizliği olan ve olmayan gençlerin yetersizliğe yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Özel Eğitim Dergisi, 2(2), 68-75
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.