Fonksiyonel beden algısının anatomik ve fizyolojik temellerini kavramak, somatosensöriyel sistem, motor öğrenme, propriyosepsiyon, denge stratejileri ve plastisite gibi beden farkındalığında önemli olan süreçleri tanımak, bozulmuş beden algısına neden olan faktörleri kavramak, kronik ağrı ve mekanizmasını tanımak, bozulmuş beden algısına yönelik değerlendirme ve tedavi yöntemlerini kavramak, çocuk, adölesan, yetişkin ve yaşlı bireylere yönelik uygulanan fonksiyonel beden algısını artırmaya yönelik uygulamaları kavramak
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin temel amaçları ve öğrenim kazanımları,Beden Algısı tanımı, beden algısında önemli etmenler,Beden algısında vücudun anatomik ve fizyolojik temelleri,Somatosensöriyel Sistem,Motor Öğrenme,Propriyosepsiyon,Denge Stratejileri,Plastisite ve Kompansatuar Stratejiler,Beden algısının bozulmasına neden olan süreçler,Kronik ağrı, vücut frakındalığı üzerine etkisi ve fizyoterapi müdahaleleri,Bozulmuş beden algısını değerlendirme,Çocuklarda ve adolesanlarda bozulmuş beden algısına yönelik Fizyoterapi Müdahaleleri,Yetişkin ve yaşlılarda bozulmuş beden algısına yönelik Fizyoterapi Müdahaleleri,Genel Tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Etkilenmiş beden algısının nedenlerini, değerlendirmesini ve tedavi yöntemlerini kavrar
9
A
Fonksiyonel beden algısının anatomik ve fizyolojik temellerini kavrar
16, 9
A
Beden algısında önemli yeri olan somatosensöriyel sistem, propriyosepsiyon, motor öğrenme gibi kavramları kavrar
9
A
Farklı yaş gruplarında fonksiyonel beden algısını artırmaya yönelik müdahaleleri kavrar
9
A
Kronik ağrının oluşum mekanizmasını ve fonksiyonel beden algısı üzerine etkilerini kavrar
9
A
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin temel amaçları ve öğrenim kazanımları
MEBIS notları
2
Beden Algısı tanımı, beden algısında önemli etmenler
1. Hornthal, E. (2022). Body Aware: Rediscover Your Mind-Body Connection, Stop Feeling Stuck, and Improve Your Mental Health with Simple Movement Practices. North Atlantic Books. pp.11-17
3
Beden algısında vücudun anatomik ve fizyolojik temelleri
Mebis notları
4
Somatosensöriyel Sistem
Mebis notları
5
Motor Öğrenme
Mebis notları
6
Propriyosepsiyon
Mebis notları
7
Denge Stratejileri
Mebis notları
8
Plastisite ve Kompansatuar Stratejiler
Mebis notları
9
Beden algısının bozulmasına neden olan süreçler
Mebis notları
10
Kronik ağrı, vücut frakındalığı üzerine etkisi ve fizyoterapi müdahaleleri
Mebis notları
11
Bozulmuş beden algısını değerlendirme
Mebis notları
12
Çocuklarda ve adolesanlarda bozulmuş beden algısına yönelik Fizyoterapi Müdahaleleri
Mebis notları
13
Yetişkin ve yaşlılarda bozulmuş beden algısına yönelik Fizyoterapi Müdahaleleri
Mebis notları
14
Genel Tekrar
Mebis notları
Kaynak
Öğrencilerle MEBİS dersleri notu paylaşılacaktır.
1. Hornthal, E. (2022). Body Aware: Rediscover Your Mind-Body Connection, Stop Feeling Stuck, and Improve Your Mental Health with Simple Movement Practices. North Atlantic Books.
2. Ahn, S. N. (2022). A Systematic Review of Interventions Related to Body Awareness in Childhood. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(15), 8900.
3. Pazzaglia, M., & Zantedeschi, M. (2016). Plasticity and awareness of bodily distortion. Neural Plasticity, 2016.
4. https://www.iasp-pain.org/publications/relief-news/article/more-on-body-awareness-and-chronic-pain/
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
14
2
28
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
86
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(86/30)
3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
FONKSİYONEL BEDEN ALGISI
PTR1215412
Bahar Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Gizem ERGEZEN ŞAHİN
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Gizem ERGEZEN ŞAHİN
Dersin Yardımcıları
-
Dersin Amacı
Fonksiyonel beden algısının anatomik ve fizyolojik temellerini kavramak, somatosensöriyel sistem, motor öğrenme, propriyosepsiyon, denge stratejileri ve plastisite gibi beden farkındalığında önemli olan süreçleri tanımak, bozulmuş beden algısına neden olan faktörleri kavramak, kronik ağrı ve mekanizmasını tanımak, bozulmuş beden algısına yönelik değerlendirme ve tedavi yöntemlerini kavramak, çocuk, adölesan, yetişkin ve yaşlı bireylere yönelik uygulanan fonksiyonel beden algısını artırmaya yönelik uygulamaları kavramak
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin temel amaçları ve öğrenim kazanımları,Beden Algısı tanımı, beden algısında önemli etmenler,Beden algısında vücudun anatomik ve fizyolojik temelleri,Somatosensöriyel Sistem,Motor Öğrenme,Propriyosepsiyon,Denge Stratejileri,Plastisite ve Kompansatuar Stratejiler,Beden algısının bozulmasına neden olan süreçler,Kronik ağrı, vücut frakındalığı üzerine etkisi ve fizyoterapi müdahaleleri,Bozulmuş beden algısını değerlendirme,Çocuklarda ve adolesanlarda bozulmuş beden algısına yönelik Fizyoterapi Müdahaleleri,Yetişkin ve yaşlılarda bozulmuş beden algısına yönelik Fizyoterapi Müdahaleleri,Genel Tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Etkilenmiş beden algısının nedenlerini, değerlendirmesini ve tedavi yöntemlerini kavrar
9
A
Fonksiyonel beden algısının anatomik ve fizyolojik temellerini kavrar
16, 9
A
Beden algısında önemli yeri olan somatosensöriyel sistem, propriyosepsiyon, motor öğrenme gibi kavramları kavrar
9
A
Farklı yaş gruplarında fonksiyonel beden algısını artırmaya yönelik müdahaleleri kavrar
9
A
Kronik ağrının oluşum mekanizmasını ve fonksiyonel beden algısı üzerine etkilerini kavrar
9
A
Öğretim Yöntemleri:
16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin temel amaçları ve öğrenim kazanımları
MEBIS notları
2
Beden Algısı tanımı, beden algısında önemli etmenler
1. Hornthal, E. (2022). Body Aware: Rediscover Your Mind-Body Connection, Stop Feeling Stuck, and Improve Your Mental Health with Simple Movement Practices. North Atlantic Books. pp.11-17
3
Beden algısında vücudun anatomik ve fizyolojik temelleri
Mebis notları
4
Somatosensöriyel Sistem
Mebis notları
5
Motor Öğrenme
Mebis notları
6
Propriyosepsiyon
Mebis notları
7
Denge Stratejileri
Mebis notları
8
Plastisite ve Kompansatuar Stratejiler
Mebis notları
9
Beden algısının bozulmasına neden olan süreçler
Mebis notları
10
Kronik ağrı, vücut frakındalığı üzerine etkisi ve fizyoterapi müdahaleleri
Mebis notları
11
Bozulmuş beden algısını değerlendirme
Mebis notları
12
Çocuklarda ve adolesanlarda bozulmuş beden algısına yönelik Fizyoterapi Müdahaleleri
Mebis notları
13
Yetişkin ve yaşlılarda bozulmuş beden algısına yönelik Fizyoterapi Müdahaleleri
Mebis notları
14
Genel Tekrar
Mebis notları
Kaynak
Öğrencilerle MEBİS dersleri notu paylaşılacaktır.
1. Hornthal, E. (2022). Body Aware: Rediscover Your Mind-Body Connection, Stop Feeling Stuck, and Improve Your Mental Health with Simple Movement Practices. North Atlantic Books.
2. Ahn, S. N. (2022). A Systematic Review of Interventions Related to Body Awareness in Childhood. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(15), 8900.
3. Pazzaglia, M., & Zantedeschi, M. (2016). Plasticity and awareness of bodily distortion. Neural Plasticity, 2016.
4. https://www.iasp-pain.org/publications/relief-news/article/more-on-body-awareness-and-chronic-pain/
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar.
X
3
PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar.
X
4
PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir.
X
5
PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder.
X
9
PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir.
X
10
PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.