Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GÜNLÜK YAŞAM AKTİVİTELERİ | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özden ERKAN OĞUL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özden ERKAN OĞUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Aktivite performans alanlarına göre farklı problemleri olan kişiler için temel ve yardımcı günlük yaşam aktiviteleri ile ilgili değerlendirme ve müdahale yaklaşımlarını öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.Temel ve yardımcı günlük yaşam aktiviteleri ve bunlarla ilişkili model ve referans çerçeveleri,2.GYA ve YGYA değerlendirme yöntemleri,3.Spinal kord yaralanması olan hastalarda aktivite performansı,4.Performans becerileri azalmış kişiler için kompansasyon/ adaptasyon yöntemleri-:Kuvvet, eklem hareketi, bilişsel ve algısal problemler,5.Performans becerileri azalmış kişiler için kompansasyon/ adaptasyon yöntemleri-:Duyu,ağrı,endurans, enerji,6.Fonksiyonel mobilite, yatak içinde pozisyonlama ve mobilizasyon yöntemleri,Transfer yöntemleri –bağımsız,Transfer yöntemleri-yardımlı,9.Tekerlekli sandalye ile ambulasyon yöntemleri,10.Tekerlekli sandalye ile ambulasyon yöntemleri,11.Yardımcı günlük yaşam aktiviteleri eğitimi,12.Yardımcı günlük yaşam aktiviteleri eğitimi,13.Vaka tartışması,14.Vaka tartışması; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
3.Günlük yaşam aktiviteleri değerlendirme ve müdahale yöntemlerini uygulayabilecektir. | ||
1. Temel ve yardımcı günlük yaşam aktivitelerini ve bunlarla ilişkili model ve referans çerçevelerini tanımlayabilecektir. | ||
1.1. GYA ve YGYA değerlendirme yöntemlerini açıklar. | ||
1.2. Spinal kord yaralanmalı hastalarda aktivite performansını değerlendirir. | ||
1.3. Kompansasyon ve adaptasyon yöntemlerini tanır. | ||
2. Kişi merkezli yaklaşımla farklı aktivite performans problemlerine sahip kişilerde temel ve yardımcı günlük yaşam aktivitelerini değerlendirme yöntemlerini tanımlayabilecektir. | ||
2.1. Bağımsız transfer yöntemlerini açıklar | ||
2.2 yardımlı transfer yöntemlerini açıklar. | ||
2.3. tekerlerkli sandalye ile ambulasyon yöntemlerini açıklar. | ||
3.1. Yardımcı günlük yaşam aktivitelerin eğitimini uygular. | ||
3.2. Vaka üzerinde müdahale yöntemlerini uygular. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | 1.Temel ve yardımcı günlük yaşam aktiviteleri ve bunlarla ilişkili model ve referans çerçeveleri | Pedretti's Occupational Therapy Bölüm 10 : Günlük Yaşam Aktiviteleri |
2 | 2.GYA ve YGYA değerlendirme yöntemleri | Pedretti's Occupational Therapy Bölüm 10 : Günlük Yaşam Aktiviteleri |
3 | 3.Spinal kord yaralanması olan hastalarda aktivite performansı | Occupational Therapy ToolKİt: Sayfa 159 |
4 | 4.Performans becerileri azalmış kişiler için kompansasyon/ adaptasyon yöntemleri-:Kuvvet, eklem hareketi, bilişsel ve algısal problemler | Verilen ders notuna önceden hazırlanılması |
5 | 5.Performans becerileri azalmış kişiler için kompansasyon/ adaptasyon yöntemleri-:Duyu,ağrı,endurans, enerji | Verilen ders notuna önceden hazırlanılması |
6 | 6.Fonksiyonel mobilite, yatak içinde pozisyonlama ve mobilizasyon yöntemleri | Verilen ders notuna önceden hazırlanılması |
7 | Transfer yöntemleri –bağımsız | Occupational Therapy ToolKİt: Sayfa 268-276 |
8 | Transfer yöntemleri-yardımlı | Occupational Therapy ToolKİt: Sayfa 268-276 |
9 | 9.Tekerlekli sandalye ile ambulasyon yöntemleri | Occupational Therapy ToolKİt: Sayfa 230-267 |
10 | 10.Tekerlekli sandalye ile ambulasyon yöntemleri | Occupational Therapy ToolKİt: Sayfa 230-267 |
11 | 11.Yardımcı günlük yaşam aktiviteleri eğitimi | Occupational Therapy ToolKİt: Sayfa 299-427 |
12 | 12.Yardımcı günlük yaşam aktiviteleri eğitimi | Occupational Therapy ToolKİt: Sayfa 299-427 |
13 | 13.Vaka tartışması | |
14 | 14.Vaka tartışması |
Kaynak |
Ders notu verilecektir. |
-Meriano C, Latella D. Activities Of Daily Living. Meriano C, Latella D (Eds). Occupational Therapy Interventions: Function And Occupations. Slack Incorporated, 2008. -Pendelton Hm, Krohn Ws. Pedretti?s Occupational Therapy, Practice Skills For Physical Dysfunction, Mosby, Elsevier, 2006. -Turner A. Mobility Skills. Turner A ( Ed) Occupational Therapy And Physical Dysfunction, Principles, Skills And Practice, Churchill Livingstone, 1997. -Knecht Sabres Lj. Evaluation Of Activities Of Daily Living And Instrumental Activities Of Daily Living. Sladyk K, Jacobs K, Macrae N ( Eds).Occupational Therapy Essentials For Clinical Competence. Slack Incorporated 2010. -Holm Mb, Rogers Jc, James Ab. Interventions For Daily Living. Willard And Spackman?s Occupational Therapy. Crepeau Eb, Cohn Es, Boyt Schell Ba ( Eds) Lippincott Williams And Wilkins Company, 2003. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
0 | Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
0 | Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
0 | Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
0 | Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
0 | Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
0 | Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
0 | Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
0 | Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |