Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ORTEZ VE BİYOMEKANİK | 2+2 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Yunus ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gizem BOZTAŞ ELVERİŞLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Üst ekstremite problemlerinde kullanılan ortezlerin genel anlamda biomekanik prensiplerini, kullanımını ve yapımını öğrenmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ortezlerin tanımı ve sınıflandırması ve endikasyonu,Ortezlerin temel biomekanik prensipleri, ortez yapımında kullanılan malzemeler,Ayağın patomekaniği, sık görülen deformiteler (pesplanus, halluks valgus, düşük ayak/ekin, pesekinovarus, ekstremite kısalıkları, kırıklar vb.) ve ayakbileğinin sık görülen patolojileri, ortez uygulamaları, kullanım, kontrol ve tedavi yöntemleri,Dizin mekanik ve travmatik patolojilerinde ortotoik yaklaşım, Doğuştan Kalça Çıkığının klinik özellikleri, belirtiler ve ortezleme tedavisi,Uzun yürüme ortezleri, yaygın ortez uygulamaları, sorunların giderilmesi, Özel Mobilite Ortezleri,Spinal bölge patolojileri, sınıflandırılması, klinik özellikleri, spinal ortezleme prensipleri Boyunda sık görülen patolojiler ve ortotik yaklaşımlar,Spinal deformite ortezleri (skolyoz, kifoz, lordozda artış ve azalma vb.),Spinal patoloji ortezleri (vertebra kırıkları, intramedüler travmalar, instabiliteler vb.),Üst ekstremite ortezleri,Statik splintler- Immobilizasyon splintleri, Dinamik üst ekstremite ortezleri,Tendon yaralanmalarında splintleme,Hemiplejide üst ekstremite ortezleri,Üst ekstremite ortezleri, el /parmak,Pediatrik splintler,Splint adaptasyonları/uygulama,Splint adaptasyonları/Uygulama,Splint adaptasyonları/Uygulama; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ortez kavramı hakkında temel biomekanik bilgiyi tanımlar | 1, 4, 6 | |
Ortez kullanımının rehabilitasyondaki yerini ve amacını açıklar. | 1, 4, 6 | |
Farklı üst extremite problemlerinde uygun ortezi seçer, yapar ve hastaya uygular. | 1, 4, 6 | |
Ortez adaptasyonları ile kendine yardım aletleri tasarlar, yapar ve hastaya uygular | 1, 4, 6 |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 4: Alıştırma ve Uygulama, 6: Gösterip Yapma |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Ortezlerin tanımı ve sınıflandırması ve endikasyonu | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
2 | Ortezlerin temel biomekanik prensipleri, ortez yapımında kullanılan malzemeler | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
3 | Ayağın patomekaniği, sık görülen deformiteler (pesplanus, halluks valgus, düşük ayak/ekin, pesekinovarus, ekstremite kısalıkları, kırıklar vb.) ve ayakbileğinin sık görülen patolojileri, ortez uygulamaları, kullanım, kontrol ve tedavi yöntemleri | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
4 | Dizin mekanik ve travmatik patolojilerinde ortotoik yaklaşım, Doğuştan Kalça Çıkığının klinik özellikleri, belirtiler ve ortezleme tedavisi,Uzun yürüme ortezleri, yaygın ortez uygulamaları, sorunların giderilmesi, Özel Mobilite Ortezleri | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
5 | Spinal bölge patolojileri, sınıflandırılması, klinik özellikleri, spinal ortezleme prensipleri Boyunda sık görülen patolojiler ve ortotik yaklaşımlar,Spinal deformite ortezleri (skolyoz, kifoz, lordozda artış ve azalma vb.),Spinal patoloji ortezleri (vertebra kırıkları, intramedüler travmalar, instabiliteler vb.) | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
6 | Üst ekstremite ortezleri | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
7 | Statik splintler- Immobilizasyon splintleri, Dinamik üst ekstremite ortezleri | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
8 | Tendon yaralanmalarında splintleme | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
9 | Hemiplejide üst ekstremite ortezleri | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
10 | Üst ekstremite ortezleri, el /parmak | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
11 | Pediatrik splintler | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
11 | Splint adaptasyonları/uygulama | |
12 | Splint adaptasyonları/Uygulama | |
13 | Splint adaptasyonları/Uygulama |
Kaynak |
1. Serap Alsancak, Ortez,Hatiboğlu yayınları, 2009. 2. Brenda M. Coppard , Helene Lohman. Introduction to Splinting: A Clinical Reasoning and Problem-Solving Approach. Mosby 2007. 3. Elaine Ewing Fess, Karan Gettle , Cynthia Philips , Robin Janson, Hand and Upper Extremity Splinting: Principles and Methods. Mosby, 2004. 4. Mary Lynn A. Jacobs, Noelle M. Austin, Splinting the Hand and Upper Extremity: Principles and Process, Lippincott Williams & Wilkins 2002 5.Güncel literatür |
- |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
0 | Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
0 | Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
0 | Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
0 | Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
0 | Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
0 | Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
0 | Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
0 | Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |