Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PERFORMANS ALANLARI DUYU-MOTOR | - | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. İbrahim Yavuz TATLI |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. İbrahim ERARSLAN |
Dersin Amacı | Duyu sistemlerini ve bunların günlük yaşamla ilişkisini açıklama, duyu bütünlüğünün teori ve teknikleri ile ilgili temel prensipleri, klinik değerlendirme ve tedavi yaklaşımları temeline dayalı olarak duyu algı motor bozukluklarının değerlendirilmesi ve ergoterapi prensipleri konularında bilgi beceri ve davranış geliştirilir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Taktil sistemin nörofizyolojik temelleri,Vestibüler sistemin nörofizyolojik temelleri,Proprioseptif duyunun nörofizyolojik temelleri,Görme sisteminin nörofizyolojik temelleri,İşitme sisteminin nörofizyolojik temelleri,Koku ve tat sisteminin nörofizyolojik temelleri,İnteroseptif duyunun nörofizyolojik temelleri,Duyusal gelişim,Ayres duyu bütünleme teorisi,Duyu bütünleme bozuklukları ve sinirbilim temelleri,Duyusal işlemleme ve duyu bütünleme değerlendirme araçları,Duyu bütünleme teorisinin uygulanması ve duyusal temelli müdahaleler,Duyu-motor sistemlerle ilişkili makale tartışması,Duyu-motor sistemlerle ilişkili makale tartışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Duyusal sistemlerin nörofizyolojik temellerini açıklar. | 9 | A |
Duyu bütünleme teorisini açıklar. | 13, 9 | A |
Duyusal işlemleme ve duyu bütünleme bozukluklarını değerlendirme araçlarını bilir. | 6, 9 | A |
Duyusal işlemleme ve duyu bütünleme bozukluklarını tanımlar. | 13, 9 | A |
Duyu bütünleme teorisinin kullanımını ve duyusal temelli müdahaleleri uygulamayı bilir. | 10, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Taktil sistemin nörofizyolojik temelleri | Mebis Notları |
2 | Vestibüler sistemin nörofizyolojik temelleri | Mebis Notları |
3 | Proprioseptif duyunun nörofizyolojik temelleri | Mebis Notları |
4 | Görme sisteminin nörofizyolojik temelleri | Mebis Notları |
5 | İşitme sisteminin nörofizyolojik temelleri | Mebis Notları |
6 | Koku ve tat sisteminin nörofizyolojik temelleri | Mebis Notları |
7 | İnteroseptif duyunun nörofizyolojik temelleri | Mebis Notları |
8 | Duyusal gelişim | Mebis Notları |
9 | Ayres duyu bütünleme teorisi | Mebis Notları |
10 | Duyu bütünleme bozuklukları ve sinirbilim temelleri | Mebis Notlerı |
11 | Duyusal işlemleme ve duyu bütünleme değerlendirme araçları | Mebis Notları |
12 | Duyu bütünleme teorisinin uygulanması ve duyusal temelli müdahaleler | Mebis Notları |
13 | Duyu-motor sistemlerle ilişkili makale tartışması | Makalenin okunması: "Bae Y. Comparison of Postural Sway, Plantar Cutaneous Sensation According to Saccadic Eye Movement Frequency in Young Adults. Int J Environ Res Public Health. 2020 Sep 27;17(19):7067. doi: 10.3390/ijerph17197067. PMID: 32992570; PMCID: PMC7579430." |
14 | Duyu-motor sistemlerle ilişkili makale tartışması | Makalenin okunması: "Batın, S., Uçar, İ., Payas, A., Bal, E., Ekinci, Y., Kurtoğlu, E., ... & Unur, E. (2023). Can Adolescent Idiopathic Scoliosis be Associated with Visual Impairment?. Journal of Clinical Practice & Research, 45(4)." |
Kaynak |
Smith, M. C., Lane Shelly J. (2019). Sensory integration: Theory and practice. FA Davis. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PERFORMANS ALANLARI DUYU-MOTOR | - | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. İbrahim Yavuz TATLI |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. İbrahim ERARSLAN |
Dersin Amacı | Duyu sistemlerini ve bunların günlük yaşamla ilişkisini açıklama, duyu bütünlüğünün teori ve teknikleri ile ilgili temel prensipleri, klinik değerlendirme ve tedavi yaklaşımları temeline dayalı olarak duyu algı motor bozukluklarının değerlendirilmesi ve ergoterapi prensipleri konularında bilgi beceri ve davranış geliştirilir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Taktil sistemin nörofizyolojik temelleri,Vestibüler sistemin nörofizyolojik temelleri,Proprioseptif duyunun nörofizyolojik temelleri,Görme sisteminin nörofizyolojik temelleri,İşitme sisteminin nörofizyolojik temelleri,Koku ve tat sisteminin nörofizyolojik temelleri,İnteroseptif duyunun nörofizyolojik temelleri,Duyusal gelişim,Ayres duyu bütünleme teorisi,Duyu bütünleme bozuklukları ve sinirbilim temelleri,Duyusal işlemleme ve duyu bütünleme değerlendirme araçları,Duyu bütünleme teorisinin uygulanması ve duyusal temelli müdahaleler,Duyu-motor sistemlerle ilişkili makale tartışması,Duyu-motor sistemlerle ilişkili makale tartışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Duyusal sistemlerin nörofizyolojik temellerini açıklar. | 9 | A |
Duyu bütünleme teorisini açıklar. | 13, 9 | A |
Duyusal işlemleme ve duyu bütünleme bozukluklarını değerlendirme araçlarını bilir. | 6, 9 | A |
Duyusal işlemleme ve duyu bütünleme bozukluklarını tanımlar. | 13, 9 | A |
Duyu bütünleme teorisinin kullanımını ve duyusal temelli müdahaleleri uygulamayı bilir. | 10, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Taktil sistemin nörofizyolojik temelleri | Mebis Notları |
2 | Vestibüler sistemin nörofizyolojik temelleri | Mebis Notları |
3 | Proprioseptif duyunun nörofizyolojik temelleri | Mebis Notları |
4 | Görme sisteminin nörofizyolojik temelleri | Mebis Notları |
5 | İşitme sisteminin nörofizyolojik temelleri | Mebis Notları |
6 | Koku ve tat sisteminin nörofizyolojik temelleri | Mebis Notları |
7 | İnteroseptif duyunun nörofizyolojik temelleri | Mebis Notları |
8 | Duyusal gelişim | Mebis Notları |
9 | Ayres duyu bütünleme teorisi | Mebis Notları |
10 | Duyu bütünleme bozuklukları ve sinirbilim temelleri | Mebis Notlerı |
11 | Duyusal işlemleme ve duyu bütünleme değerlendirme araçları | Mebis Notları |
12 | Duyu bütünleme teorisinin uygulanması ve duyusal temelli müdahaleler | Mebis Notları |
13 | Duyu-motor sistemlerle ilişkili makale tartışması | Makalenin okunması: "Bae Y. Comparison of Postural Sway, Plantar Cutaneous Sensation According to Saccadic Eye Movement Frequency in Young Adults. Int J Environ Res Public Health. 2020 Sep 27;17(19):7067. doi: 10.3390/ijerph17197067. PMID: 32992570; PMCID: PMC7579430." |
14 | Duyu-motor sistemlerle ilişkili makale tartışması | Makalenin okunması: "Batın, S., Uçar, İ., Payas, A., Bal, E., Ekinci, Y., Kurtoğlu, E., ... & Unur, E. (2023). Can Adolescent Idiopathic Scoliosis be Associated with Visual Impairment?. Journal of Clinical Practice & Research, 45(4)." |
Kaynak |
Smith, M. C., Lane Shelly J. (2019). Sensory integration: Theory and practice. FA Davis. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |