Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GERİATRİK REHABİLİTASYONDA ERGOTERAPİ-Güz Dönemi2+234
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Özden ERKAN OĞUL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Özden ERKAN OĞUL
Dersin YardımcılarıArş.Gör.Ahmet EMİR
Dersin AmacıYaşlanma sürecinin fonksiyonel yeteneklere olan etkisini incelemek, bireyin rol performansı, yaşam biçimi ve psikososyal boyutunu irdeleyerek kişinin ihtiyaçları doğrultusunda yardımcı teknoloji kullanımı, evde bakım ve/veya kurumsal bakım uygulamaları ile yaşlı bireylerde ergoterapi değerlendirme ve müdahale stratejilerini öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Dünya Sağlık Örgütünün yaşlılıkla ilgili stratejileri, Türkiye uygulamaları,Yaşlanma sürecinin fiziksel, duyu ve kognitif fonksiyonlar üzerine etkisi,Yaşlanmanın fonksiyonel yetenekler ile ilişkisi,Yaşlanmanın psikososyal boyutu,Yaşlının çevre, kültür, yaşam biçimi, değerler ve rol performansı

değerlendirmeleri,Yaşlıda üretkenlik, boş zaman ve kendine bakım aktivite

değerlendirmeleri(uygulamalı çalışma),Yaşlının güvenliği ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik ergoterapi

değerlendirmeleri,Yaşlının güvenliği ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik ergoterapi

yaklaşımları(uygulamalı çalışma),Evde bakım değerlendirmeleri ve programları(uygulamalı çalışma),Yaşlıda düşmenin önlenmesi (hastane, ev, huzurevi),Yaşlı bakım evi, huzurevi organizasyonları(uygulamalı çalışma),Uzun dönem bakım programları,Yardımcı teknoloji değerlendirmeleri, yardımcı teknolojinin kullanımı,Yardımcı teknoloji değerlendirmeleri, yardımcı teknolojinin kullanımı (uygulamalı çalışma); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Yaşlı yetişkinlerin yaşlanmaya bağlı olarak duyu-algı- motor, kognitif ve psikososyal fonksiyonlarındaki değişimleri tanımlayabilmesi4, 5, 6, 9A, D, E
Yaşlanmaya bağlı fonksiyonların kişinin genel hayatına olan etkilerini ergoterapinin temel ölçme ve değerlendirme yöntemleri ile inceleyebilmesi4, 5, 6, 9A, D, E
Yaşlının yaşadığı ortamdaki gerekli ergoterapi uygulamalarını planlar ve temel düzeyde uygulayabilmesi4, 5, 6, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dünya Sağlık Örgütünün yaşlılıkla ilgili stratejileri, Türkiye uygulamalarıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
2Yaşlanma sürecinin fiziksel, duyu ve kognitif fonksiyonlar üzerine etkisiVerilen ders notuna önceden hazırlık
3Yaşlanmanın fonksiyonel yetenekler ile ilişkisiÖnceden verilen ders notuna hazırlık
4Yaşlanmanın psikososyal boyutuÖnceden verilen ders notuna hazırlık
5Yaşlının çevre, kültür, yaşam biçimi, değerler ve rol performansı

değerlendirmeleri
Önceden verilen ders notuna hazırlık
6Yaşlıda üretkenlik, boş zaman ve kendine bakım aktivite

değerlendirmeleri(uygulamalı çalışma)
Önceden verilen ders notuna hazırlık
7Yaşlının güvenliği ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik ergoterapi

değerlendirmeleri
Önceden verilen ders notuna hazırlık
8Yaşlının güvenliği ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik ergoterapi

yaklaşımları(uygulamalı çalışma)
Önceden verilen ders notuna hazırlık
9Evde bakım değerlendirmeleri ve programları(uygulamalı çalışma)Önceden verilen ders notuna hazırlık
10Yaşlıda düşmenin önlenmesi (hastane, ev, huzurevi)Önceden verilen ders notuna hazırlık
11Yaşlı bakım evi, huzurevi organizasyonları(uygulamalı çalışma)Önceden verilen ders notuna hazırlık
12Uzun dönem bakım programlarıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
13Yardımcı teknoloji değerlendirmeleri, yardımcı teknolojinin kullanımıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
14Yardımcı teknoloji değerlendirmeleri, yardımcı teknolojinin kullanımı (uygulamalı çalışma)Önceden verilen ders notuna hazırlık
Kaynak
Mary Law PhD, OT Reg.(Ont.); Mary Ann McColl PhD, MTS. : Interventions, Effects, and Outcomes in Occupational Therapy: Adults and Older Adults, SLACK Co. 13 978-1- 55642-880- 7, US, 2010.
Arıoğul, S., Geriatri ve Gerontoloji, MN Medikal&Nobel, Ankara, 2006.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular.
X
3
PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
X
4
PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
X
5
PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
10
PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı4624
Genel Sınav ve Hazırlığı4832
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)112
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GERİATRİK REHABİLİTASYONDA ERGOTERAPİ-Güz Dönemi2+234
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Özden ERKAN OĞUL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Özden ERKAN OĞUL
Dersin YardımcılarıArş.Gör.Ahmet EMİR
Dersin AmacıYaşlanma sürecinin fonksiyonel yeteneklere olan etkisini incelemek, bireyin rol performansı, yaşam biçimi ve psikososyal boyutunu irdeleyerek kişinin ihtiyaçları doğrultusunda yardımcı teknoloji kullanımı, evde bakım ve/veya kurumsal bakım uygulamaları ile yaşlı bireylerde ergoterapi değerlendirme ve müdahale stratejilerini öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Dünya Sağlık Örgütünün yaşlılıkla ilgili stratejileri, Türkiye uygulamaları,Yaşlanma sürecinin fiziksel, duyu ve kognitif fonksiyonlar üzerine etkisi,Yaşlanmanın fonksiyonel yetenekler ile ilişkisi,Yaşlanmanın psikososyal boyutu,Yaşlının çevre, kültür, yaşam biçimi, değerler ve rol performansı

değerlendirmeleri,Yaşlıda üretkenlik, boş zaman ve kendine bakım aktivite

değerlendirmeleri(uygulamalı çalışma),Yaşlının güvenliği ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik ergoterapi

değerlendirmeleri,Yaşlının güvenliği ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik ergoterapi

yaklaşımları(uygulamalı çalışma),Evde bakım değerlendirmeleri ve programları(uygulamalı çalışma),Yaşlıda düşmenin önlenmesi (hastane, ev, huzurevi),Yaşlı bakım evi, huzurevi organizasyonları(uygulamalı çalışma),Uzun dönem bakım programları,Yardımcı teknoloji değerlendirmeleri, yardımcı teknolojinin kullanımı,Yardımcı teknoloji değerlendirmeleri, yardımcı teknolojinin kullanımı (uygulamalı çalışma); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Yaşlı yetişkinlerin yaşlanmaya bağlı olarak duyu-algı- motor, kognitif ve psikososyal fonksiyonlarındaki değişimleri tanımlayabilmesi4, 5, 6, 9A, D, E
Yaşlanmaya bağlı fonksiyonların kişinin genel hayatına olan etkilerini ergoterapinin temel ölçme ve değerlendirme yöntemleri ile inceleyebilmesi4, 5, 6, 9A, D, E
Yaşlının yaşadığı ortamdaki gerekli ergoterapi uygulamalarını planlar ve temel düzeyde uygulayabilmesi4, 5, 6, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dünya Sağlık Örgütünün yaşlılıkla ilgili stratejileri, Türkiye uygulamalarıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
2Yaşlanma sürecinin fiziksel, duyu ve kognitif fonksiyonlar üzerine etkisiVerilen ders notuna önceden hazırlık
3Yaşlanmanın fonksiyonel yetenekler ile ilişkisiÖnceden verilen ders notuna hazırlık
4Yaşlanmanın psikososyal boyutuÖnceden verilen ders notuna hazırlık
5Yaşlının çevre, kültür, yaşam biçimi, değerler ve rol performansı

değerlendirmeleri
Önceden verilen ders notuna hazırlık
6Yaşlıda üretkenlik, boş zaman ve kendine bakım aktivite

değerlendirmeleri(uygulamalı çalışma)
Önceden verilen ders notuna hazırlık
7Yaşlının güvenliği ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik ergoterapi

değerlendirmeleri
Önceden verilen ders notuna hazırlık
8Yaşlının güvenliği ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik ergoterapi

yaklaşımları(uygulamalı çalışma)
Önceden verilen ders notuna hazırlık
9Evde bakım değerlendirmeleri ve programları(uygulamalı çalışma)Önceden verilen ders notuna hazırlık
10Yaşlıda düşmenin önlenmesi (hastane, ev, huzurevi)Önceden verilen ders notuna hazırlık
11Yaşlı bakım evi, huzurevi organizasyonları(uygulamalı çalışma)Önceden verilen ders notuna hazırlık
12Uzun dönem bakım programlarıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
13Yardımcı teknoloji değerlendirmeleri, yardımcı teknolojinin kullanımıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
14Yardımcı teknoloji değerlendirmeleri, yardımcı teknolojinin kullanımı (uygulamalı çalışma)Önceden verilen ders notuna hazırlık
Kaynak
Mary Law PhD, OT Reg.(Ont.); Mary Ann McColl PhD, MTS. : Interventions, Effects, and Outcomes in Occupational Therapy: Adults and Older Adults, SLACK Co. 13 978-1- 55642-880- 7, US, 2010.
Arıoğul, S., Geriatri ve Gerontoloji, MN Medikal&Nobel, Ankara, 2006.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular.
X
3
PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
X
4
PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
X
5
PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
10
PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:06