Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERGOTERAPİDE AKTİVİTELER | 1+2 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. İbrahim Yavuz TATLI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kendine bakım, üretim ve boş zaman aktivitelerinde performansı artırmaya yönelik olarak aktiviteye ait kavramlar, aktivitenin sağlıkla ilişkisi, aktiviteyi etkileyen faktörler, terapatik aktivite seçiminde aktivite analizinin rolü, aktivitenin terapatik kullanımı ve ergoterapi alanında kullanılan sıcak ve soğuk tedavi modalitelerini incelemektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ergoterapide aktiviteler dersine giriş,Aktivitenin anlamı ve sağlığa etkisi (yardımcı aktiviteler, anlamlı aktiviteler, amaçlı aktiviteler), Aktiviteyi etkileyen faktörler: kas kuvveti (izometrik, izotonik, izokinetik kasılma),Aktiviteyi etkileyen faktörler: endurans, koordinasyon, hız ,eklem hareketi ve tonus (kontraktür, limitasyon,Aktiviteyi etkileyen faktörler: ağrı, ödem,Aktivite analizi,Uygulama (analiz ve plan yapma),Uygulama ( aktivite analizi),Aktivitenin terapatik kullanımı (derecelendirme, adaptasyon),Uygulama ( aktivite analizi),Aktivitenin terapatik kullanımı (etkisi, çok yönlülüğü, seçimi vb),Aktiviteye hazırlayıcı yöntemler ( sıcak-soğuk tedavi modaliteleri),Terapatik aktiviteler (el işi, oyun, hayvanlar, bahçe işleri vb,Grup aktiviteleri; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ergoterapide aktiviteleri tartışabilmesi | 1, 12, 16, 3, 4, 6, 8 | A, C, F |
Aktivitenin sağlığa olan etkisini açıklayabilmesi | 1, 12, 16, 3, 4, 8 | A, D, F |
Aktiviteyi etkileyen faktörleri tanımlayabilmesi. | 1, 12, 18, 3, 4 | A, C, F |
Aktivite analizini gerçekleştirebilmesi | 1, 10, 4 | A, C, D |
Aktiviteye uygun değerlendirme yöntemlerini açıklayabilmesi | 1, 10 | A, B, D |
Aktivite analizini sınıf içerisinde uygulayabilmesi | 1, 10, 12, 18 | A, B, D |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 12: Örnek Olay, 16: Proje Temelli Öğrenme, 18: Vaka Çalışması, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama, 6: Gösterip Yapma, 8: Grup Çalışması |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, B: Sözlü Sınav, C: Ödev, D: Proje / Tasarım, F: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Ergoterapide aktiviteler dersine giriş | Occupation-Based Activity Analysis Bölüm 1: Aktivite Analizi Nedir? |
2 | Aktivitenin anlamı ve sağlığa etkisi (yardımcı aktiviteler, anlamlı aktiviteler, amaçlı aktiviteler) | Occupation-Based Activity Analysis Bölüm 2: Neyin Analiz Edileceğine Karar Verme |
3 | Aktiviteyi etkileyen faktörler: kas kuvveti (izometrik, izotonik, izokinetik kasılma) | Occupation-Based Activity Analysis Bölüm 3: Kişiyle İlgili Önemlilikleri Belirleme : Aktivite Temelli Aktivite Analizi |
4 | Aktiviteyi etkileyen faktörler: endurans, koordinasyon, hız ,eklem hareketi ve tonus (kontraktür, limitasyon | Occupation-Based Activity Analysis Bölüm 4: Zamanlama ve Sıralama |
5 | Aktiviteyi etkileyen faktörler: ağrı, ödem | Occupation-Based Activity Analysis Bölüm 5: Gerekli Vücut Fonksiyonları |
6 | Aktivite analizi | Occupation-Based Activity Analysis EK A : Aktivite Analiz Formu |
7 | Uygulama (analiz ve plan yapma) | Pratik için gerekli düzenlemeler |
8 | Uygulama ( aktivite analizi) | Pratik için gerekli düzenlemeler |
9 | Aktivitenin terapatik kullanımı (derecelendirme, adaptasyon) | Occupation-Based Activity Analysis Bölüm 8 : Gerekli Hareket ve Performans Becerileri |
10 | Uygulama ( aktivite analizi) | Pratik için gerekli düzenlemeler |
11 | Aktivitenin terapatik kullanımı (etkisi, çok yönlülüğü, seçimi vb) | Occupation-Based Activity Analysis: Bölüm 4 : Obje, mekan ve sosyal ihtiyaçlar |
12 | Aktiviteye hazırlayıcı yöntemler ( sıcak-soğuk tedavi modaliteleri) | Occupation-Based Activity Analysis Bölüm 7: Gerekli Vücut Yapı ve Fonksiyonları |
13 | Terapatik aktiviteler (el işi, oyun, hayvanlar, bahçe işleri vb | Occupation-Based Activity Analysis Bölüm 9 : Değerlendirme ve Müdahale Planlama ve sonuçlar için Aktivite Analizi |
14 | Grup aktiviteleri | Pratik için gerekli düzenlemeler |
Kaynak |
Ders sorumlusu tarafından verilecektir. |
-Hersch, G., Lamport, N. & Coffey, M. (2005). Activity analysis application to occupation. 5th edition. -Thorofare, N.J. Slack Inc. -Tubbs, C. & Drake, M. (2007). Crafts and creative media in therapy. 3rd edition. Thorofare, N.J. Slack Inc. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman?s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott. -Trombly, C.A., Radomski, (2008). Occupational Therapy for Physical Dysfunction, 6th edition. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
0 | Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
0 | Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
0 | Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
0 | Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
0 | Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
0 | Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
0 | Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
0 | Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |