Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ENGELSİZ YAŞAM VE MİMARİ | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özlem GEYLANİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Üniversite öğrencilerinin engelli bireyler için toplumsal alanda erişilebilirlik ve toplumsal katılım sorunları ve çözümler konusunda bilgi sahibi olmalarının sağlanması, engelli bireylerin toplumsal mobilitede karşılaştığı sorunlarla ilişkili farkındalık sağlanmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dünya sağlık Örgütünün özür ve fonksiyon sınıflandırması ve engelli bireylerle ilişkilendirilmesi,Mimaride engelliliğin erişilebilirlik açısından tarihçesi ve işleyiş yapısı,Görme engelli bireylerin görme engelli bireylerin karşılaştığı problemler ve çözümler,Fiziksel engelli bireylerin katılımda karşılaştığı problemler ve çözümler,İşitme engelli bireylerin katılımda karşılaştığı problemler ve çözümler,Bilişsel engelli bireylerin katılımda karşılaştığı problemler ve çözümler,Engelli bireylerin erişilebilirliğinin artırılmasına yönelik çözümler,Erişilebilirlik incelemesi ve çözümleme - Ev ortamı,Erişilebilirlik incelemesi ve çözümleme - İş yeri ortamı,Erişilebilirlik incelemesi ve çözümleme - İş yeri ortamı,Saha çalışması - Üniversitenin erişilebilirlik açısından incelenmesi,Saha çalışması - Üniversitenin erişilebilirlik açısından incelenmesi,Öğrenci Sunumları - Kendi çevrelerinin erişilebilirlik çözümlemesi,Öğrenci Sunumları - Kendi çevrelerinin erişilebilirlik çözümlemesi; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Farklı alanlarda engelliliğin tanımını yaparak erişilebilirliği analiz edebilmesi. | 1, 2, 3, 8 | A, C |
Erişilebilirliğin artırılmasına yönelik ergoterapi bilgi ve becerilerini çevre analizinde kullanabilmesi. | 1, 2, 3, 8 | A, C |
Saha çalışmasında görev alarak çevresel müdahale konusunda rol alabilmesi. | 1, 2, 3, 8 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma, 8: Grup Çalışması |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dünya sağlık Örgütünün özür ve fonksiyon sınıflandırması ve engelli bireylerle ilişkilendirilmesi | 1. Kaynaktan ICF okumasının yapılması |
2 | Mimaride engelliliğin erişilebilirlik açısından tarihçesi ve işleyiş yapısı | Ders notuna hazırlanılması |
3 | Görme engelli bireylerin görme engelli bireylerin karşılaştığı problemler ve çözümler | Ders notuna hazırlık |
4 | Fiziksel engelli bireylerin katılımda karşılaştığı problemler ve çözümler | Ders notuna hazırlık |
5 | İşitme engelli bireylerin katılımda karşılaştığı problemler ve çözümler | Ders notuna hazırlık |
6 | Bilişsel engelli bireylerin katılımda karşılaştığı problemler ve çözümler | Ders notuna hazırlık |
7 | Engelli bireylerin erişilebilirliğinin artırılmasına yönelik çözümler | Ders notuna hazırlık |
8 | Erişilebilirlik incelemesi ve çözümleme - Ev ortamı | Ders notuna hazırlık |
9 | Erişilebilirlik incelemesi ve çözümleme - İş yeri ortamı | Ders notuna Hazırlık |
10 | Erişilebilirlik incelemesi ve çözümleme - İş yeri ortamı | Ders notuna hazırlık |
11 | Saha çalışması - Üniversitenin erişilebilirlik açısından incelenmesi | - |
12 | Saha çalışması - Üniversitenin erişilebilirlik açısından incelenmesi | - |
13 | Öğrenci Sunumları - Kendi çevrelerinin erişilebilirlik çözümlemesi | Kendi çevrelerine özgü analizlerin yapılarak sunumun hazırlanması |
14 | Öğrenci Sunumları - Kendi çevrelerinin erişilebilirlik çözümlemesi | Kendi çevrelerine özgü analizlerin yapılarak sunumun hazırlanması |
Kaynak |
Hall, C. A. 2018. Occupational Therapy Toolkit: Treatment Guides and Patient Education Handouts. Hallen House Publishing. Pierce, D. (2012). The accessible home: designing for all ages and abilities. Taunton Press. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
0 | Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
0 | Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
0 | Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
0 | Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
0 | Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
0 | Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
0 | Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
0 | Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |