Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK DİLİ I | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ortak Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Abdullah Azmi BİLGİN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kübra GÜRSOY, Prof.Dr. Abdullah Azmi BİLGİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yerli ve yabancı öğrencilerin Türk Diliyle ilgili eksikliklerini gidermek, Türkçeyi güzel kullanan yazarlardan örnek metinlerle yazılı ve sözlü anlatımlarını geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dilin Tanımı ve İşlevi,Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri,Yeryüzündeki Diller,Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları,Yazılı Anlatım: Kompozisyon,Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları,Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri,Konuşma Dili - Yazı Dili,"Türkçe Zengin Bir Dil midir?",Türklerin Kullandığı Alfabeler,Ses ve Ses Olayları,Başlıca Yazım Kuralları,Şekil Bilgisi,Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini öğrenerek, yeryüzündeki yayılma alanını tanıyabilmesi | 1, 2 | A |
Dilin tanımı ve fonksiyonunu örneklerle kavrar, bu konuda fikir yürütebilmesi | 1, 2 | A |
Dilin milletlerin hayatındaki yeri ve önemi anlar ve dilin önemini vurgulayan yazıları araştırabilmesi | 1, 2 | A |
Türkçe'nin dünya dilleri arasındaki yerini belirler, yeryüzüne dağılışını gözlemleyebilmesi | 1, 2 | A |
Türkçe'nin tarihi devrelerini tartışabilmesi | 1, 2 | A |
Türkçe'yi doğru konuşmak ve doğru yazmak için çaba gösterebilmesi | 1, 2 | A |
Dili doğru kullanma, zengin bir kelime hazinesine sahip olmanın yararlarını kavrayabilmesi | 1, 2 | A |
Türkçe'de yapılan dil yanlışlarının sebepleri hakkında görüş bildirebilmesi | 1, 2 | A |
Dil kirlenmesi veya dil bozulması hakkında sorgulama yapabilmesi | 1, 2 | A |
Türkçe'nin başka dillere etkisini araştırabilmesi | 1, 2 | A |
Yabancı dillerin Türkçe'ye etkisi hakkında fikir yürütebilmesi | 1, 2 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dilin Tanımı ve İşlevi | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
2 | Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
3 | Yeryüzündeki Diller | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
4 | Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
5 | Yazılı Anlatım: Kompozisyon | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
6 | Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
7 | Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
8 | Konuşma Dili - Yazı Dili | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
9 | "Türkçe Zengin Bir Dil midir?" | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
10 | Türklerin Kullandığı Alfabeler | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
11 | Ses ve Ses Olayları | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
12 | Başlıca Yazım Kuralları | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
13 | Şekil Bilgisi | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
14 | Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
Kaynak |
Ders notu öğrenciye verilecektir. |
1. Muharrem Ergin, Üniversiteler İçin Türk Dili, İstanbul 1986. 2. Rekin Ertem-İsa Kocakaplan, Üniversitelerde Türk Dili ve Kompozisyon, Istanbul 2010. 3. Yakup Karsoy v.dğr. Üniversiteler için Uygulamalı Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Konya 2009. 4.Yakup Yılmaz, Türkçede Dil Yanlışları,istanbul 2010. 5.Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Ankara 1999. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
0 | Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
0 | Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
0 | Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
0 | Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
0 | Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
0 | Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
0 | Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
0 | Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |