Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GÖRME ENGELLİLERDE BAĞIMSIZ YAŞAM | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gülay ARAS BAYRAM |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gülay ARAS BAYRAM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Görme özürlü/engelli bireylerin bağımsız olarak toplumsal katılımlarını kolaylaştırmaya yönelik bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Az gören ve görme engelli kavramları ve fonksiyonel görme,Bağımsız hareket, vücut imajı ve bağımsız hareket değerlendirmesi,Bağımsız hareket için yürüme yöntemleri,Bastonsuz bağımsız hareket teknikleri,Bastonsuz bağımsız hareket teknikleri - Uygulama,Beyaz baston kullanma teknikleri (baston ile düzgün yürüyüş),Beyaz baston kullanma teknikleri (engel tanıma ve geçme, trafiğe uyum),Optik olmayan az gören yardımcıları ve günlük yaşamda kullanımı,Optik az gören yardımcıları ve günlük yaşamda kullanımı,Çevresel düzenlemeler (Renk bilgisi, kontrast duyarlılığı ve az görme nedenlerine göre kullanım prensipleri),Çevresel düzenlemeler (Aydınlatma ve az görme nedenlerine göre kullanım prensipleri),Az gören ve görme engellilerde teknoloji,Vaka Analizi,Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bağımsız mobilite becerilerini tanımlayabilmesi | 1, 10, 12, 18, 3 | A, C, D |
Görmeye yardımcı optik ve optik olmayan araçların fonksiyonel kullanım yöntemlerini belirleyebilmesi | 1, 10, 12, 18 | A, C, D |
Görme engelli ve az görenlere yönelik çevre düzenleme stratejileri belirler | 1, 10, 3 | A, C, D |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 12: Örnek Olay, 18: Vaka Çalışması, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev, D: Proje / Tasarım |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Az gören ve görme engelli kavramları ve fonksiyonel görme | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
2 | Bağımsız hareket, vücut imajı ve bağımsız hareket değerlendirmesi | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
3 | Bağımsız hareket için yürüme yöntemleri | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
4 | Bastonsuz bağımsız hareket teknikleri | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
5 | Bastonsuz bağımsız hareket teknikleri - Uygulama | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
6 | Beyaz baston kullanma teknikleri (baston ile düzgün yürüyüş) | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
7 | Beyaz baston kullanma teknikleri (engel tanıma ve geçme, trafiğe uyum) | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
8 | Optik olmayan az gören yardımcıları ve günlük yaşamda kullanımı | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
9 | Optik az gören yardımcıları ve günlük yaşamda kullanımı | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
10 | Çevresel düzenlemeler (Renk bilgisi, kontrast duyarlılığı ve az görme nedenlerine göre kullanım prensipleri) | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
11 | Çevresel düzenlemeler (Aydınlatma ve az görme nedenlerine göre kullanım prensipleri) | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
12 | Az gören ve görme engellilerde teknoloji | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
13 | Vaka Analizi | - |
14 | Tartışma | - |
Kaynak |
1. - Dickinson C. Low vision Principles and Practice, Butterworth-Heinemann, Oxford, 2002. 2. - Brillant RL. Essentials of Low Vision Practice, Butterwoerth-Heinemann, Oxford, 1999. 3. - Kooijman AJ. Low Vision Research and New Developments in Rehabilitation, IOS Pres, Amsterdam, 1994. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
0 | Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
0 | Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
0 | Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
0 | Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
0 | Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
0 | Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
0 | Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
0 | Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |