Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ENGELLİLERDE SPOR VE REKREASYON | 2+2 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Başak TUNCEL |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Başak TUNCEL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sporun engelli bir birey için önemini tanımlamak, engelli bireylerin yapabileceği çeşitli spor dallarını örneklendirebilmek, engelli sporcuyu kişisel ve çevresel faktörler açısından değerlendirmek ve spora yönlendirilebilmesi için çeşitli çözüm önerileri geliştirebilmektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Engelli birey için sporun önemi,Spor ve sosyal katılım,Engelli sporunun tarihçesi, Türkiye'de engellilerde sporun durumu,Engelliler nasıl spor yapar ( grup çalışması, ödev),Engelli bir sporcu olmak( konuk),Paralimpikler, özel olimpiyatlar ve kış oyunları,Bedensel Engelliler ve Spor,Görme Engelliler ve Spor,İşitme Engelliler ve Spor,Zihinsel Engelliler ve Spor,Spor ve yardımcı ekipmanlar,Ödev tartışması,Engellilerde sporun organizasyonu ve yapılandırılması,Engellilerde sporun geleceği; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Farklı özür grupları için değişik spor branşlarını tanımlar | 1, 10, 2, 3, 8 | A, C, F |
Sporun engelli rehabilitasyonundaki önemini kavrar | 1, 10, 2, 3, 8 | A, C, F |
Engellilerin spora katılımını arttırmak için kişi, çevre ve spor aktivitesinin analizi yapar | 1, 10, 2, 3, 8 | A, C, F |
Spora özel yardımcı ekipman tasarımı yapar ve uygular | 1, 10, 2, 3, 8 | A, C, F |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma, 8: Grup Çalışması |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev, F: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Engelli birey için sporun önemi | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
2 | Spor ve sosyal katılım | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
3 | Engelli sporunun tarihçesi, Türkiye'de engellilerde sporun durumu | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
4 | Engelliler nasıl spor yapar ( grup çalışması, ödev) | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
5 | Engelli bir sporcu olmak( konuk) | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
6 | Paralimpikler, özel olimpiyatlar ve kış oyunları | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
7 | Bedensel Engelliler ve Spor | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
8 | Görme Engelliler ve Spor | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
9 | İşitme Engelliler ve Spor | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
10 | Zihinsel Engelliler ve Spor | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
11 | Spor ve yardımcı ekipmanlar | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
12 | Ödev tartışması | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
13 | Engellilerde sporun organizasyonu ve yapılandırılması | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
14 | Engellilerde sporun geleceği | Önceden verilen ders notuna hazırlanmak |
Kaynak |
1- Nevin Ergun, Kezban Yiğiter Bayramlar, Engelsiz Bir Yaşam İçin Egzersiz Ve Spor, 2011 2- Engelliler için Eğitim Yayınları, Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı, www.ozida.gov.tr 3- Nevin Ergun, Aile eğitim seti. Ortopedik Özürlüler Ankara, 2006, Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı 4- Nevin Ergun, Ayşe Karaduman , Öznur Yılmaz. Bedensel Engelli çocuk ve spor. Özürlü çocuğu olan aileler için rehber sorular ve cevapları. Alf matbaacılık 2010. 5-http://www.paralympic.org |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
0 | Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
0 | Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
0 | Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
0 | Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
0 | Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
0 | Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
0 | Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
0 | Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |