Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BAKIM VERENLERDE ERGOTERAPİ-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Devrim TARAKCI
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Halime AVUNÇ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBireylere bakım veren kişilerin aktivte performansları analiz edilerek belirlenmesi ve iyi olma halinin korunması için kişilerin desteklenilmesini, aynı zamanda bakım verdikleri kişilerin sorunlarına yönelik çözüm önerilerini öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Bakım Verenlerde Ergoterapi̇ye Gi̇ri̇ş; Bakım, Bakım Verme, Bakım Veren, Bakım Alan ,Bakım Verilen Kişinin Özrü, Tipi ve Gereksinimleri ,Bakım Verilen Kişinin Beslenme, Kendine Bakım ve Psikososyal Gereksinimleri,Bakım Verilen Kişinin, Kişi Merkezli Rehabilitasyonda Sosyal ve Yasal Hakları ,Bakım Verenin İhtiyaçları ve Yasal Hakları ,Bakım Veren Yükü; Objektif ve Subjektif Bakım Yükü ,Bakım Verenleri̇n Fi̇zi̇ksel Etki̇leni̇mleri ,Bakım Verenleri̇n Psikososyal Etki̇leni̇mleri ,Bakım Verilerde Değerlendirme -1 (Bakım verenin aktivite performans alanlarının incelenerek analiz edilmesi) ,Bakım verene psikososyal yaklaşımlar,Bakım Verilerde Değerlendirme -2 (Bakım verenin aktivite performans alanlarının incelenerek analiz edilmesi) ,Bakım Verenlerde Ergoterapi Müdahaleleri ,Bakım Verene Psikososyal Yaklaşımlar ve Zaman Yönetimi ,Bakım Verenin Duygusal ve İyi Olma Hallerinin Desteklenmesi ,Bakım verilen kişinin aktivite performans ihtiyaçlarına yönelik kullanılan yardımcı cihazlar, adaptasyonlar ve eğitimi hakkında bakım verenin bilgilendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bireylere bakım verecek kişilerin sorunlarını analiz eder.16, 9A, C
Bakım veren kişilerin bakım verirken karşılaştığı sorunları ve çözüm önerilerini listeler.16, 9A, C
Bakım verenin ve verilen kişinin kişi merkezli müdahalelerini aktiviteler yoluyla oluşturur.16, 9A, C
Bakım verenin iyi olma halinin korunması için diğer müdahale yöntemlerini oluşturur.16, 9A, C
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bakım Verenlerde Ergoterapi̇ye Gi̇ri̇ş; Bakım, Bakım Verme, Bakım Veren, Bakım Alan 1. Sarışahin, S. (Ed.). (2019). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon. Seçkin Yayıncılık. 2. Akı, E., & Özkan, E. (Eds.). (2020). Ergoterapiye Giriş. Hipokrat Kitabevi.
2Bakım Verilen Kişinin Özrü, Tipi ve Gereksinimleri Sarışahin, S. (Ed.). (2019). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon. Seçkin Yayıncılık.
3Bakım Verilen Kişinin Beslenme, Kendine Bakım ve Psikososyal GereksinimleriTorres-Stanovik, R. The Caregiver's Handbook,Assisting Both the Caregiver and the Elderly Care-receiver. The Caregiver Education and Support Services, San Diego , CA, 1990.
4Bakım Verilen Kişinin, Kişi Merkezli Rehabilitasyonda Sosyal ve Yasal Hakları Sarışahin, S. (Ed.). (2019). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon. Seçkin Yayıncılık.
5Bakım Verenin İhtiyaçları ve Yasal Hakları Hacıalioğlu N. Bakım verenlerin hakları.Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. Cilt 8 Sayı 2. 2005.
6Bakım Veren Yükü; Objektif ve Subjektif Bakım Yükü Sarışahin, S. (Ed.). (2019). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon. Seçkin Yayıncılık.
7Bakım Verenleri̇n Fi̇zi̇ksel Etki̇leni̇mleri Akı, E., & Özkan, E. (Eds.). (2020). Ergoterapiye Giriş. Hipokrat Kitabevi.
8Bakım Verenleri̇n Psikososyal Etki̇leni̇mleri Akı, E., & Özkan, E. (Eds.). (2020). Ergoterapiye Giriş. Hipokrat Kitabevi.
9Bakım verene psikososyal yaklaşımlarGitlin, N.L..International Handbook of Occupational Therapy Interventions, Söderback, I(ed.), 1st Edition. Springer,2009
9Bakım Verilerde Değerlendirme -1 (Bakım verenin aktivite performans alanlarının incelenerek analiz edilmesi) 1. Sarışahin, S. (Ed.). (2019). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon. Seçkin Yayıncılık. 2. Akı, E., & Özkan, E. (Eds.). (2020). Ergoterapiye Giriş. Hipokrat Kitabevi.
10Bakım Verilerde Değerlendirme -2 (Bakım verenin aktivite performans alanlarının incelenerek analiz edilmesi) 1. Sarışahin, S. (Ed.). (2019). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon. Seçkin Yayıncılık. 2. Akı, E., & Özkan, E. (Eds.). (2020). Ergoterapiye Giriş. Hipokrat Kitabevi.
11Bakım Verenlerde Ergoterapi Müdahaleleri 1. Sarışahin, S. (Ed.). (2019). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon. Seçkin Yayıncılık. 2. Akı, E., & Özkan, E. (Eds.). (2020). Ergoterapiye Giriş. Hipokrat Kitabevi.
12Bakım Verene Psikososyal Yaklaşımlar ve Zaman Yönetimi Gitlin, N.L..International Handbook of Occupational Therapy Interventions, Söderback, I(ed.), 1st Edition. Springer,2009
13Bakım Verenin Duygusal ve İyi Olma Hallerinin Desteklenmesi Gitlin, N.L..International Handbook of Occupational Therapy Interventions, Söderback, I(ed.), 1st Edition. Springer,2009
14Bakım verilen kişinin aktivite performans ihtiyaçlarına yönelik kullanılan yardımcı cihazlar, adaptasyonlar ve eğitimi hakkında bakım verenin bilgilendirilmesiTorres-Stanovik, R. The Caregiver's Handbook,Assisting Both the Caregiver and the Elderly Care-receiver. The Caregiver Education and Support Services, San Diego , CA, 1990.
Kaynak
Ders Notu verilecektir. 1. Sarışahin, S. (Ed.). (2019). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon. Seçkin Yayıncılık. 2. Akı, E., & Özkan, E. (Eds.). (2020). Ergoterapiye Giriş. Hipokrat Kitabevi.
1-Torres-Stanovik, R. The Caregiver's Handbook,Assisting Both the Caregiver and the Elderly Care-receiver. The Caregiver Education and Support Services, San Diego , CA, 1990. 2. Gitlin, N.L..International Handbook of Occupational Therapy Interventions, Söderback, I(ed.), 1st Edition. Springer,2009. 3. Introduction to Occupational Therapy in Caregivers; Care, Caregiving, Caregiver, Care Receiver 4. Abay, A. R. (2008). Bakıma muhtaçlık sorunu, bakım hizmetleri ve bakım elemanı ihtiyacı. Türk Dünyası Araştırmaları, (176).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular.
X
3
PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
X
4
PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
X
5
PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
9
PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
10
PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme10440
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)68
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(68/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BAKIM VERENLERDE ERGOTERAPİ-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Devrim TARAKCI
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Halime AVUNÇ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBireylere bakım veren kişilerin aktivte performansları analiz edilerek belirlenmesi ve iyi olma halinin korunması için kişilerin desteklenilmesini, aynı zamanda bakım verdikleri kişilerin sorunlarına yönelik çözüm önerilerini öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Bakım Verenlerde Ergoterapi̇ye Gi̇ri̇ş; Bakım, Bakım Verme, Bakım Veren, Bakım Alan ,Bakım Verilen Kişinin Özrü, Tipi ve Gereksinimleri ,Bakım Verilen Kişinin Beslenme, Kendine Bakım ve Psikososyal Gereksinimleri,Bakım Verilen Kişinin, Kişi Merkezli Rehabilitasyonda Sosyal ve Yasal Hakları ,Bakım Verenin İhtiyaçları ve Yasal Hakları ,Bakım Veren Yükü; Objektif ve Subjektif Bakım Yükü ,Bakım Verenleri̇n Fi̇zi̇ksel Etki̇leni̇mleri ,Bakım Verenleri̇n Psikososyal Etki̇leni̇mleri ,Bakım Verilerde Değerlendirme -1 (Bakım verenin aktivite performans alanlarının incelenerek analiz edilmesi) ,Bakım verene psikososyal yaklaşımlar,Bakım Verilerde Değerlendirme -2 (Bakım verenin aktivite performans alanlarının incelenerek analiz edilmesi) ,Bakım Verenlerde Ergoterapi Müdahaleleri ,Bakım Verene Psikososyal Yaklaşımlar ve Zaman Yönetimi ,Bakım Verenin Duygusal ve İyi Olma Hallerinin Desteklenmesi ,Bakım verilen kişinin aktivite performans ihtiyaçlarına yönelik kullanılan yardımcı cihazlar, adaptasyonlar ve eğitimi hakkında bakım verenin bilgilendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bireylere bakım verecek kişilerin sorunlarını analiz eder.16, 9A, C
Bakım veren kişilerin bakım verirken karşılaştığı sorunları ve çözüm önerilerini listeler.16, 9A, C
Bakım verenin ve verilen kişinin kişi merkezli müdahalelerini aktiviteler yoluyla oluşturur.16, 9A, C
Bakım verenin iyi olma halinin korunması için diğer müdahale yöntemlerini oluşturur.16, 9A, C
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bakım Verenlerde Ergoterapi̇ye Gi̇ri̇ş; Bakım, Bakım Verme, Bakım Veren, Bakım Alan 1. Sarışahin, S. (Ed.). (2019). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon. Seçkin Yayıncılık. 2. Akı, E., & Özkan, E. (Eds.). (2020). Ergoterapiye Giriş. Hipokrat Kitabevi.
2Bakım Verilen Kişinin Özrü, Tipi ve Gereksinimleri Sarışahin, S. (Ed.). (2019). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon. Seçkin Yayıncılık.
3Bakım Verilen Kişinin Beslenme, Kendine Bakım ve Psikososyal GereksinimleriTorres-Stanovik, R. The Caregiver's Handbook,Assisting Both the Caregiver and the Elderly Care-receiver. The Caregiver Education and Support Services, San Diego , CA, 1990.
4Bakım Verilen Kişinin, Kişi Merkezli Rehabilitasyonda Sosyal ve Yasal Hakları Sarışahin, S. (Ed.). (2019). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon. Seçkin Yayıncılık.
5Bakım Verenin İhtiyaçları ve Yasal Hakları Hacıalioğlu N. Bakım verenlerin hakları.Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. Cilt 8 Sayı 2. 2005.
6Bakım Veren Yükü; Objektif ve Subjektif Bakım Yükü Sarışahin, S. (Ed.). (2019). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon. Seçkin Yayıncılık.
7Bakım Verenleri̇n Fi̇zi̇ksel Etki̇leni̇mleri Akı, E., & Özkan, E. (Eds.). (2020). Ergoterapiye Giriş. Hipokrat Kitabevi.
8Bakım Verenleri̇n Psikososyal Etki̇leni̇mleri Akı, E., & Özkan, E. (Eds.). (2020). Ergoterapiye Giriş. Hipokrat Kitabevi.
9Bakım verene psikososyal yaklaşımlarGitlin, N.L..International Handbook of Occupational Therapy Interventions, Söderback, I(ed.), 1st Edition. Springer,2009
9Bakım Verilerde Değerlendirme -1 (Bakım verenin aktivite performans alanlarının incelenerek analiz edilmesi) 1. Sarışahin, S. (Ed.). (2019). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon. Seçkin Yayıncılık. 2. Akı, E., & Özkan, E. (Eds.). (2020). Ergoterapiye Giriş. Hipokrat Kitabevi.
10Bakım Verilerde Değerlendirme -2 (Bakım verenin aktivite performans alanlarının incelenerek analiz edilmesi) 1. Sarışahin, S. (Ed.). (2019). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon. Seçkin Yayıncılık. 2. Akı, E., & Özkan, E. (Eds.). (2020). Ergoterapiye Giriş. Hipokrat Kitabevi.
11Bakım Verenlerde Ergoterapi Müdahaleleri 1. Sarışahin, S. (Ed.). (2019). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon. Seçkin Yayıncılık. 2. Akı, E., & Özkan, E. (Eds.). (2020). Ergoterapiye Giriş. Hipokrat Kitabevi.
12Bakım Verene Psikososyal Yaklaşımlar ve Zaman Yönetimi Gitlin, N.L..International Handbook of Occupational Therapy Interventions, Söderback, I(ed.), 1st Edition. Springer,2009
13Bakım Verenin Duygusal ve İyi Olma Hallerinin Desteklenmesi Gitlin, N.L..International Handbook of Occupational Therapy Interventions, Söderback, I(ed.), 1st Edition. Springer,2009
14Bakım verilen kişinin aktivite performans ihtiyaçlarına yönelik kullanılan yardımcı cihazlar, adaptasyonlar ve eğitimi hakkında bakım verenin bilgilendirilmesiTorres-Stanovik, R. The Caregiver's Handbook,Assisting Both the Caregiver and the Elderly Care-receiver. The Caregiver Education and Support Services, San Diego , CA, 1990.
Kaynak
Ders Notu verilecektir. 1. Sarışahin, S. (Ed.). (2019). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon. Seçkin Yayıncılık. 2. Akı, E., & Özkan, E. (Eds.). (2020). Ergoterapiye Giriş. Hipokrat Kitabevi.
1-Torres-Stanovik, R. The Caregiver's Handbook,Assisting Both the Caregiver and the Elderly Care-receiver. The Caregiver Education and Support Services, San Diego , CA, 1990. 2. Gitlin, N.L..International Handbook of Occupational Therapy Interventions, Söderback, I(ed.), 1st Edition. Springer,2009. 3. Introduction to Occupational Therapy in Caregivers; Care, Caregiving, Caregiver, Care Receiver 4. Abay, A. R. (2008). Bakıma muhtaçlık sorunu, bakım hizmetleri ve bakım elemanı ihtiyacı. Türk Dünyası Araştırmaları, (176).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular.
X
3
PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
X
4
PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
X
5
PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
9
PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
10
PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:06