Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Olga UNTİLA KAPLAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Olga UNTİLA KAPLAN
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Yaşar Gökalp
Dersin AmacıKişisel ve mesleki yaşamda başarılı kişilerarası ilişkiler yoluyla, üretken, mutlu ve doyumlu olmalarını sağlamada gerekli ilke, yöntem teknik ve bilgileri vererek istenilen davranışları geliştirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması
İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri
İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler
,Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları,Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları,Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim,Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış,Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler
İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri,İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar,Çocuk Hasta İle İletişim
Yaşlı Hasta İle İletişim,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Tedaviyi Reddeden Hasta
-Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta,Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Saldırgan Hasta
- Anksiyete Yaşayan Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-İçe Dönük/Depresif Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Terminal Süreçteki Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile
,Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İletişimin temel kavramları, iletişim sürecini ve iletişimin önemini açıklar.10, 16, 9A
Özel durumlarda kullanılan iletişim ilkelerini açıklar.10, 13, 16, 9A
Farklı yaş grubundan bireylerle etkin iletişimin önemini açıklar.13, 15A
Empati beceresinin iletişimde önemini açıklar.10, 13, 16, 4A
Kurumsal vizyon, misyon, hedef ve amaçlar konusunda çalışanlarla iletişim kurmanın önemini açıklar.13, 15, 4A
Toplantı yönetim tekniklerini bilir ve kurumsal raporlama tekniklerini açıklar.10, 13, 16, 9A
İletişimi engelleyen faktörleri açıklar ve iletişimi geliştirme araçlarını açıklar.10, 13, 16, 4, 9A
Stres yönetiminde kullanılacak yöntemleri açıklar.9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1 Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması
İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri
İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler
1.kaynağın 38-42. ve 2. kaynağın 32-41. sayfalarının incelenmesi
2Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları2. kaynağın 23-28 sayfalarının incelenmesi
3Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları1.kaynağın 122-133. ve 2. kaynağın 43-49. sayfalarının incelenmesi
4Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim1. kaynağın 114-115 ve 2. kaynağın 9-10. ve 70-73. sayfalarının incelenmesi
5Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış1.kaynağın 134-141. ve 2. kaynağın 91-93 sayfalarının incelenmesi
6Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler
İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri
1. kaynağın 120-126 ve 2. kaynağın 94-99. sayfalarının incelenmesi
7İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar1. kaynağın 46-68. ve 2. kaynağın 12-22 sayfalarının incelenmesi
8Çocuk Hasta İle İletişim
Yaşlı Hasta İle İletişim
1. kaynağın 92-93. ve 2. kaynağın 153-156. ve 176-181. sayfalarının incelenmesi
9Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Tedaviyi Reddeden Hasta
-Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta
1. kaynağın 73-80 ve 2. Kaynağın 144-125. ve 158-160. sayfalarının incelenmesi
10Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Saldırgan Hasta
- Anksiyete Yaşayan Hasta
2. kaynağın 111-116 ve 129-137. sayfalarının incelenmesi
11Bazı Özel Durumlarda İletişim
-İçe Dönük/Depresif Hasta
2. kaynağın 111-116. ve 129-137. sayfalarının incelenmesi
12Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Terminal Süreçteki Hasta
1. kaynağın 96-106. ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi
13Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile
1.kaynağın 96-106 ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi
14Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü2. kaynağın 74-86. sayfalarının incelenmesi
Kaynak
1-Üstün, B., Akgün, E., Partlak, N. (2005). Hemşirelikte iletişim becerileri öğretimi. İzmir: Okullar Yayınevi. 2.Terakye, G. (1998). Hasta-hemşire ilişkileri. Ankara: Zirve Ofset.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular.
X
3
PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
X
4
PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
X
5
PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
9
PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
10
PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi2510
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı199
Genel Sınav ve Hazırlığı11313
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)74
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(74/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Olga UNTİLA KAPLAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Olga UNTİLA KAPLAN
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Yaşar Gökalp
Dersin AmacıKişisel ve mesleki yaşamda başarılı kişilerarası ilişkiler yoluyla, üretken, mutlu ve doyumlu olmalarını sağlamada gerekli ilke, yöntem teknik ve bilgileri vererek istenilen davranışları geliştirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması
İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri
İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler
,Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları,Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları,Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim,Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış,Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler
İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri,İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar,Çocuk Hasta İle İletişim
Yaşlı Hasta İle İletişim,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Tedaviyi Reddeden Hasta
-Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta,Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Saldırgan Hasta
- Anksiyete Yaşayan Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-İçe Dönük/Depresif Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Terminal Süreçteki Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile
,Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İletişimin temel kavramları, iletişim sürecini ve iletişimin önemini açıklar.10, 16, 9A
Özel durumlarda kullanılan iletişim ilkelerini açıklar.10, 13, 16, 9A
Farklı yaş grubundan bireylerle etkin iletişimin önemini açıklar.13, 15A
Empati beceresinin iletişimde önemini açıklar.10, 13, 16, 4A
Kurumsal vizyon, misyon, hedef ve amaçlar konusunda çalışanlarla iletişim kurmanın önemini açıklar.13, 15, 4A
Toplantı yönetim tekniklerini bilir ve kurumsal raporlama tekniklerini açıklar.10, 13, 16, 9A
İletişimi engelleyen faktörleri açıklar ve iletişimi geliştirme araçlarını açıklar.10, 13, 16, 4, 9A
Stres yönetiminde kullanılacak yöntemleri açıklar.9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1 Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması
İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri
İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler
1.kaynağın 38-42. ve 2. kaynağın 32-41. sayfalarının incelenmesi
2Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları2. kaynağın 23-28 sayfalarının incelenmesi
3Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları1.kaynağın 122-133. ve 2. kaynağın 43-49. sayfalarının incelenmesi
4Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim1. kaynağın 114-115 ve 2. kaynağın 9-10. ve 70-73. sayfalarının incelenmesi
5Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış1.kaynağın 134-141. ve 2. kaynağın 91-93 sayfalarının incelenmesi
6Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler
İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri
1. kaynağın 120-126 ve 2. kaynağın 94-99. sayfalarının incelenmesi
7İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar1. kaynağın 46-68. ve 2. kaynağın 12-22 sayfalarının incelenmesi
8Çocuk Hasta İle İletişim
Yaşlı Hasta İle İletişim
1. kaynağın 92-93. ve 2. kaynağın 153-156. ve 176-181. sayfalarının incelenmesi
9Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Tedaviyi Reddeden Hasta
-Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta
1. kaynağın 73-80 ve 2. Kaynağın 144-125. ve 158-160. sayfalarının incelenmesi
10Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Saldırgan Hasta
- Anksiyete Yaşayan Hasta
2. kaynağın 111-116 ve 129-137. sayfalarının incelenmesi
11Bazı Özel Durumlarda İletişim
-İçe Dönük/Depresif Hasta
2. kaynağın 111-116. ve 129-137. sayfalarının incelenmesi
12Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Terminal Süreçteki Hasta
1. kaynağın 96-106. ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi
13Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile
1.kaynağın 96-106 ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi
14Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü2. kaynağın 74-86. sayfalarının incelenmesi
Kaynak
1-Üstün, B., Akgün, E., Partlak, N. (2005). Hemşirelikte iletişim becerileri öğretimi. İzmir: Okullar Yayınevi. 2.Terakye, G. (1998). Hasta-hemşire ilişkileri. Ankara: Zirve Ofset.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular.
X
3
PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
X
4
PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
X
5
PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
9
PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
10
PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:06