Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
YEME VE YUTMA BOZUKLUKLARI-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Devrim TARAKCI
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Ahmet EMİR
Dersin AmacıYeme bozuklukları ve yutma bozuklukları kavramını, yeme bozukluklarında ve yutma bozukluklarında ergoterapistin yaklaşımını ve ergoterapi müdahalelerini öğretmek
Dersin İçeriğiBu ders; Yeme ve Yutma bozukluğuna eşlik eden işaret ve semptomlar,Yeme ve Yutma bozukluğu tedavisinde ergoterapinin interdisipliner sağlık ekibi içindeki rolü., Temel ergoterapi eğitiminin bir parçası olarak yutma bozukluğunun değerlendirilmesi, Temel ergoterapi eğitiminin bir parçası olarak yeme bozukluğunun değerlendirilmesi,Kendi kendine beslenme, biliş, algı, duyu ve motor becerileri ve yutma bozukluğunda postural kontrolü de içeren yutma eğitimi, Güvenlik ve günlük yaşam aktivitelerinde (GYA) performansı teşvik etmek veya geliştirmek için müdahaleler ve yöntemler,,Yeme ve beslenme performansını sağlamak için beslenme, yemek yeme ve yutma tedavisi.,Bireyselleştirilmiş kompansatuvar yutma stratejileri, modifiye diyetler, uyarlanmış yemek ortamları ve gelişmiş besleme becerileri,Bireysel besleme ve yutma stratejilerinde bakıcı eğitimi,Bilişsel sorunlar,Bilişsel sorunların değerlendirilmesi,Duyusal entegrasyon; prematüreler için sözlü savunmasızlık aktiviteler, Grup çalışmaları, vaka yönetimi,Tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenci yutma bozukluğuna eşlik eden problem ve semptomları tanımlar Yutma bozukluğu değerlendirme ve tedavisindeki en temel ilkeleri tanımlar Yutma bozukluğunda en iyi sonuca ulaşmak için sağlık profesyonelleri arasında işbirliğini teşvik etmek için gerekli koşulları tanımlar10, 13, 4, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Yeme ve Yutma bozukluğuna eşlik eden işaret ve semptomlarÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
2Yeme ve Yutma bozukluğu tedavisinde ergoterapinin interdisipliner sağlık ekibi içindeki rolü.Önceden verilen ders notuna hazırlanmak
3 Temel ergoterapi eğitiminin bir parçası olarak yutma bozukluğunun değerlendirilmesiÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
4 Temel ergoterapi eğitiminin bir parçası olarak yeme bozukluğunun değerlendirilmesiÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
5Kendi kendine beslenme, biliş, algı, duyu ve motor becerileri ve yutma bozukluğunda postural kontrolü de içeren yutma eğitimiÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
6 Güvenlik ve günlük yaşam aktivitelerinde (GYA) performansı teşvik etmek veya geliştirmek için müdahaleler ve yöntemler,Önceden verilen ders notuna hazırlanmak
7Yeme ve beslenme performansını sağlamak için beslenme, yemek yeme ve yutma tedavisi.Önceden verilen ders notuna hazırlanmak
8Bireyselleştirilmiş kompansatuvar yutma stratejileri, modifiye diyetler, uyarlanmış yemek ortamları ve gelişmiş besleme becerileriÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
9Bireysel besleme ve yutma stratejilerinde bakıcı eğitimiÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
10Bilişsel sorunlarÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
11Bilişsel sorunların değerlendirilmesiBilişsel sorunların değerlendirilmesi
12Duyusal entegrasyon; prematüreler için sözlü savunmasızlık aktivitelerÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
13 Grup çalışmaları, vaka yönetimiÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
14Tartışma
Kaynak
Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. Pendelton Hm, Krohn Ws. Pedretti?s Occupational Therapy, Practice Skills For Physical Dysfunction, Mosby, Elsevier, 2006. Martin JE, Eating Disorders, Food and Occupational Therapy, Wiley, 1998

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular.
X
3
PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
X
4
PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
X
5
PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
10
PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi326
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı3412
Genel Sınav ve Hazırlığı3412
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)58
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(58/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
YEME VE YUTMA BOZUKLUKLARI-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Devrim TARAKCI
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Ahmet EMİR
Dersin AmacıYeme bozuklukları ve yutma bozuklukları kavramını, yeme bozukluklarında ve yutma bozukluklarında ergoterapistin yaklaşımını ve ergoterapi müdahalelerini öğretmek
Dersin İçeriğiBu ders; Yeme ve Yutma bozukluğuna eşlik eden işaret ve semptomlar,Yeme ve Yutma bozukluğu tedavisinde ergoterapinin interdisipliner sağlık ekibi içindeki rolü., Temel ergoterapi eğitiminin bir parçası olarak yutma bozukluğunun değerlendirilmesi, Temel ergoterapi eğitiminin bir parçası olarak yeme bozukluğunun değerlendirilmesi,Kendi kendine beslenme, biliş, algı, duyu ve motor becerileri ve yutma bozukluğunda postural kontrolü de içeren yutma eğitimi, Güvenlik ve günlük yaşam aktivitelerinde (GYA) performansı teşvik etmek veya geliştirmek için müdahaleler ve yöntemler,,Yeme ve beslenme performansını sağlamak için beslenme, yemek yeme ve yutma tedavisi.,Bireyselleştirilmiş kompansatuvar yutma stratejileri, modifiye diyetler, uyarlanmış yemek ortamları ve gelişmiş besleme becerileri,Bireysel besleme ve yutma stratejilerinde bakıcı eğitimi,Bilişsel sorunlar,Bilişsel sorunların değerlendirilmesi,Duyusal entegrasyon; prematüreler için sözlü savunmasızlık aktiviteler, Grup çalışmaları, vaka yönetimi,Tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenci yutma bozukluğuna eşlik eden problem ve semptomları tanımlar Yutma bozukluğu değerlendirme ve tedavisindeki en temel ilkeleri tanımlar Yutma bozukluğunda en iyi sonuca ulaşmak için sağlık profesyonelleri arasında işbirliğini teşvik etmek için gerekli koşulları tanımlar10, 13, 4, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Yeme ve Yutma bozukluğuna eşlik eden işaret ve semptomlarÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
2Yeme ve Yutma bozukluğu tedavisinde ergoterapinin interdisipliner sağlık ekibi içindeki rolü.Önceden verilen ders notuna hazırlanmak
3 Temel ergoterapi eğitiminin bir parçası olarak yutma bozukluğunun değerlendirilmesiÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
4 Temel ergoterapi eğitiminin bir parçası olarak yeme bozukluğunun değerlendirilmesiÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
5Kendi kendine beslenme, biliş, algı, duyu ve motor becerileri ve yutma bozukluğunda postural kontrolü de içeren yutma eğitimiÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
6 Güvenlik ve günlük yaşam aktivitelerinde (GYA) performansı teşvik etmek veya geliştirmek için müdahaleler ve yöntemler,Önceden verilen ders notuna hazırlanmak
7Yeme ve beslenme performansını sağlamak için beslenme, yemek yeme ve yutma tedavisi.Önceden verilen ders notuna hazırlanmak
8Bireyselleştirilmiş kompansatuvar yutma stratejileri, modifiye diyetler, uyarlanmış yemek ortamları ve gelişmiş besleme becerileriÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
9Bireysel besleme ve yutma stratejilerinde bakıcı eğitimiÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
10Bilişsel sorunlarÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
11Bilişsel sorunların değerlendirilmesiBilişsel sorunların değerlendirilmesi
12Duyusal entegrasyon; prematüreler için sözlü savunmasızlık aktivitelerÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
13 Grup çalışmaları, vaka yönetimiÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
14Tartışma
Kaynak
Scaffa Me., Reıtz Sm., Pızzı Ma. Occupatıonal Therapy In The Promotıon Of Health And Wellness. Pendelton Hm, Krohn Ws. Pedretti?s Occupational Therapy, Practice Skills For Physical Dysfunction, Mosby, Elsevier, 2006. Martin JE, Eating Disorders, Food and Occupational Therapy, Wiley, 1998

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular.
X
3
PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
X
4
PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
X
5
PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
10
PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:06