Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GÖRME ENGELLİLERDE BAĞIMSIZ YAŞAM-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Gülay ARAS BAYRAM
Dersi VerenlerDoç.Dr. Gülay ARAS BAYRAM
Dersin YardımcılarıArş.Gör.Kübra SEZER
Dersin AmacıGörme özürlü/engelli bireylerin bağımsız olarak toplumsal katılımlarını kolaylaştırmaya yönelik bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Az gören ve görme engelli kavramları ve fonksiyonel görme,Bağımsız hareket, vücut imajı ve bağımsız hareket değerlendirmesi,Bağımsız hareket için yürüme yöntemleri,Bastonsuz bağımsız hareket teknikleri,Bastonsuz bağımsız hareket teknikleri - Uygulama,Beyaz baston kullanma teknikleri (baston ile düzgün yürüyüş),Beyaz baston kullanma teknikleri (engel tanıma ve geçme, trafiğe uyum),Optik olmayan az gören yardımcıları ve günlük yaşamda kullanımı,Optik az gören yardımcıları ve günlük yaşamda kullanımı,Çevresel düzenlemeler (Renk bilgisi, kontrast duyarlılığı ve az görme
nedenlerine göre kullanım prensipleri),Çevresel düzenlemeler (Aydınlatma ve az görme nedenlerine göre
kullanım prensipleri),Az gören ve görme engellilerde teknoloji,Vaka Analizi,Tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bağımsız mobilite becerilerini tanımlayabilmesi10, 13, 19, 4, 9A, E, F
Görmeye yardımcı optik ve optik olmayan araçların fonksiyonel kullanım yöntemlerini belirleyebilmesi13, 19, 4, 9A, E, F
Görme engelli ve az görenlere yönelik çevre düzenleme stratejileri belirler10, 19, 9A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Az gören ve görme engelli kavramları ve fonksiyonel görmeÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
2Bağımsız hareket, vücut imajı ve bağımsız hareket değerlendirmesiÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
3Bağımsız hareket için yürüme yöntemleriÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
4Bastonsuz bağımsız hareket teknikleriÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
5Bastonsuz bağımsız hareket teknikleri - UygulamaÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
6Beyaz baston kullanma teknikleri (baston ile düzgün yürüyüş)Önceden verilen ders notuna hazırlanmak
7Beyaz baston kullanma teknikleri (engel tanıma ve geçme, trafiğe uyum)Önceden verilen ders notuna hazırlanmak
8Optik olmayan az gören yardımcıları ve günlük yaşamda kullanımıÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
9Optik az gören yardımcıları ve günlük yaşamda kullanımıÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
10Çevresel düzenlemeler (Renk bilgisi, kontrast duyarlılığı ve az görme
nedenlerine göre kullanım prensipleri)
Önceden verilen ders notuna hazırlanmak
11Çevresel düzenlemeler (Aydınlatma ve az görme nedenlerine göre
kullanım prensipleri)
Önceden verilen ders notuna hazırlanmak
12Az gören ve görme engellilerde teknolojiÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
13Vaka Analizi-
14Tartışma-
Kaynak
1. - Dickinson C. Low vision Principles and Practice, Butterworth-Heinemann, Oxford, 2002. 2. - Brillant RL. Essentials of Low Vision Practice, Butterwoerth-Heinemann, Oxford, 1999. 3. - Kooijman AJ. Low Vision Research and New Developments in Rehabilitation, IOS Pres, Amsterdam, 1994.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular.
X
3
PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
X
4
PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
X
5
PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
10
PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme10220
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı144
Genel Sınav ve Hazırlığı166
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)58
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(58/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GÖRME ENGELLİLERDE BAĞIMSIZ YAŞAM-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Gülay ARAS BAYRAM
Dersi VerenlerDoç.Dr. Gülay ARAS BAYRAM
Dersin YardımcılarıArş.Gör.Kübra SEZER
Dersin AmacıGörme özürlü/engelli bireylerin bağımsız olarak toplumsal katılımlarını kolaylaştırmaya yönelik bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Az gören ve görme engelli kavramları ve fonksiyonel görme,Bağımsız hareket, vücut imajı ve bağımsız hareket değerlendirmesi,Bağımsız hareket için yürüme yöntemleri,Bastonsuz bağımsız hareket teknikleri,Bastonsuz bağımsız hareket teknikleri - Uygulama,Beyaz baston kullanma teknikleri (baston ile düzgün yürüyüş),Beyaz baston kullanma teknikleri (engel tanıma ve geçme, trafiğe uyum),Optik olmayan az gören yardımcıları ve günlük yaşamda kullanımı,Optik az gören yardımcıları ve günlük yaşamda kullanımı,Çevresel düzenlemeler (Renk bilgisi, kontrast duyarlılığı ve az görme
nedenlerine göre kullanım prensipleri),Çevresel düzenlemeler (Aydınlatma ve az görme nedenlerine göre
kullanım prensipleri),Az gören ve görme engellilerde teknoloji,Vaka Analizi,Tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bağımsız mobilite becerilerini tanımlayabilmesi10, 13, 19, 4, 9A, E, F
Görmeye yardımcı optik ve optik olmayan araçların fonksiyonel kullanım yöntemlerini belirleyebilmesi13, 19, 4, 9A, E, F
Görme engelli ve az görenlere yönelik çevre düzenleme stratejileri belirler10, 19, 9A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Az gören ve görme engelli kavramları ve fonksiyonel görmeÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
2Bağımsız hareket, vücut imajı ve bağımsız hareket değerlendirmesiÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
3Bağımsız hareket için yürüme yöntemleriÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
4Bastonsuz bağımsız hareket teknikleriÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
5Bastonsuz bağımsız hareket teknikleri - UygulamaÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
6Beyaz baston kullanma teknikleri (baston ile düzgün yürüyüş)Önceden verilen ders notuna hazırlanmak
7Beyaz baston kullanma teknikleri (engel tanıma ve geçme, trafiğe uyum)Önceden verilen ders notuna hazırlanmak
8Optik olmayan az gören yardımcıları ve günlük yaşamda kullanımıÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
9Optik az gören yardımcıları ve günlük yaşamda kullanımıÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
10Çevresel düzenlemeler (Renk bilgisi, kontrast duyarlılığı ve az görme
nedenlerine göre kullanım prensipleri)
Önceden verilen ders notuna hazırlanmak
11Çevresel düzenlemeler (Aydınlatma ve az görme nedenlerine göre
kullanım prensipleri)
Önceden verilen ders notuna hazırlanmak
12Az gören ve görme engellilerde teknolojiÖnceden verilen ders notuna hazırlanmak
13Vaka Analizi-
14Tartışma-
Kaynak
1. - Dickinson C. Low vision Principles and Practice, Butterworth-Heinemann, Oxford, 2002. 2. - Brillant RL. Essentials of Low Vision Practice, Butterwoerth-Heinemann, Oxford, 1999. 3. - Kooijman AJ. Low Vision Research and New Developments in Rehabilitation, IOS Pres, Amsterdam, 1994.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular.
X
3
PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
X
4
PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
X
5
PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
10
PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:06