Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DOĞUMA HAZIRLIK SINIFLARI -Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. İffet GÜLER KAYA
Dersi VerenlerÖğr.Gör. İffet GÜLER KAYA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAilelerin sağlıklı gebelik dönemi geçirmelerine, doğum tercihlerini belirlemede farkındalık kazanmalarına ve rahat bir doğum deneyimlemeleri için onların doğuma bedensel ve zihinsel olarak hazırlanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Doğuma hazırlık felsefe ve teknikleri: Dünyada ve Ülkemizde Gelişimi,Üreme sistemi anatomi- fizyolojisi,Gebeliğin oluşumu, Gebelikte yapılması gereken testler ve izlemler,Gebelik ve Doğum sonu dönemde Beslenme,Gebelikte Egzersiz,Doğum eyleminin yönetilmesi,Doğum sürecini etkileyen fizyolojik değişiklikler (Hormonlar, ağrı vb),Doğumda nefesin önemi ve nefes teknikleri,Doğum sürecine etki eden müdahaleler ve etkileri: (Epizyotomi, Epidural analjezi, vakum, fundal bası vb),Lohusalık Bakımı: Doğum sonu döneme annenin ve ailenin uyumu,Yenidoğan Bakımı ve Riskli Durumların Yönetimi,Doğum Sonrası Egzersiz,Doğuma hazırlık sınıfı organizasyonunun planlanması ve yönetimi,Doğum sürecine ilişkin kanıta dayalı güncel yaklaşımlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
4.Doğuma hazırlık sınıfının planlaması ve organize edebilir15, 16, 8, 9A, E
1. Dünyada ve Türkiye'de mevcut doğuma hazırlık felsefelerini tanımlar11, 12, 14, 16, 19, 8, 9A, E
2. Annelerin normal doğuma ilişkin bilgi düzeylerini ve olumlu algılarını anlayabilir11, 13, 15, 16, 18, 8, 9A, E
3. Doğum evrelerindeki uygulamaları kanıta dayalı bilgiler desteğinde açıklar13, 16, 19, 6, 8, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1 Doğuma hazırlık felsefe ve teknikleri: Dünyada ve Ülkemizde GelişimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Üreme sistemi anatomi- fizyolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Gebeliğin oluşumu, Gebelikte yapılması gereken testler ve izlemlerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Gebelik ve Doğum sonu dönemde BeslenmeÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Gebelikte EgzersizÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Doğum eyleminin yönetilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Doğum sürecini etkileyen fizyolojik değişiklikler (Hormonlar, ağrı vb)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Doğumda nefesin önemi ve nefes teknikleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Doğum sürecine etki eden müdahaleler ve etkileri: (Epizyotomi, Epidural analjezi, vakum, fundal bası vb)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Lohusalık Bakımı: Doğum sonu döneme annenin ve ailenin uyumuÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Yenidoğan Bakımı ve Riskli Durumların YönetimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Doğum Sonrası EgzersizÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Doğuma hazırlık sınıfı organizasyonunun planlanması ve yönetimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Doğum sürecine ilişkin kanıta dayalı güncel yaklaşımlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Medipol Gebe Okulu, Edit. Asiye Kocatürk, Nobel Tıp Yayınları, 2016. • Doğal Doğum Felsefesi. Gülay Rathfisch. Nobel Tıp Kitabevi, 2012 • Lamaze Yöntemi ile Doğuma Hazırlık ve Doğum. Nobel Tıp Kitabevi Emzirme Sanatı. • La Leche International. Gün Yayıncılık,2011 • Hipnobirthing Mongan Yöntemi. Marie F.Mongan (çev. Ed: Çoker H.) Gün Yayıncılık,2012 • ACOG Committee Opinion. Number 267, January 2002: Exercise During Pregnancy And The Post Partum Period. • Aerobic Exercise For Women During Pregmamcy.Obstet Gynecol. 2002 Jan,99(1):171-3. • Royal College Of Obstetricians And Gynaecologists Recreational Exercise And Pregnancy http://www.rcog.org.uk/womens-health/clinical-guidance/recreational-exercise-and-pregnancy * Ina May’s Guide To Chilbirth-İna May Gaskin • Active Birth-Janet Balaskas • Birthing From Within/İçgüdüsel Doğum- Pam England • Pregnancy And Childbirth-Sheila Kitzinger
• Medipol Gebe Okulu, Edit. Asiye Kocatürk, Nobel Tıp Yayınları, 2016. • Doğal Doğum Felsefesi. Gülay Rathfisch. Nobel Tıp Kitabevi, 2012 • Lamaze Yöntemi ile Doğuma Hazırlık ve Doğum. Nobel Tıp Kitabevi Emzirme Sanatı. • La Leche International. Gün Yayıncılık,2011 • Hipnobirthing Mongan Yöntemi. Marie F.Mongan (çev. Ed: Çoker H.) Gün Yayıncılık,2012 • ACOG Committee Opinion. Number 267, January 2002: Exercise During Pregnancy And The Post Partum Period. • Aerobic Exercise For Women During Pregmamcy.Obstet Gynecol. 2002 Jan,99(1):171-3. • Royal College Of Obstetricians And Gynaecologists Recreational Exercise And Pregnancy http://www.rcog.org.uk/womens-health/clinical-guidance/recreational-exercise-and-pregnancy * Ina May’s Guide To Chilbirth-İna May Gaskin • Active Birth-Janet Balaskas • Birthing From Within/İçgüdüsel Doğum- Pam England • Pregnancy And Childbirth-Sheila Kitzinger

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11515
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)81
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(81/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DOĞUMA HAZIRLIK SINIFLARI -Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. İffet GÜLER KAYA
Dersi VerenlerÖğr.Gör. İffet GÜLER KAYA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAilelerin sağlıklı gebelik dönemi geçirmelerine, doğum tercihlerini belirlemede farkındalık kazanmalarına ve rahat bir doğum deneyimlemeleri için onların doğuma bedensel ve zihinsel olarak hazırlanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Doğuma hazırlık felsefe ve teknikleri: Dünyada ve Ülkemizde Gelişimi,Üreme sistemi anatomi- fizyolojisi,Gebeliğin oluşumu, Gebelikte yapılması gereken testler ve izlemler,Gebelik ve Doğum sonu dönemde Beslenme,Gebelikte Egzersiz,Doğum eyleminin yönetilmesi,Doğum sürecini etkileyen fizyolojik değişiklikler (Hormonlar, ağrı vb),Doğumda nefesin önemi ve nefes teknikleri,Doğum sürecine etki eden müdahaleler ve etkileri: (Epizyotomi, Epidural analjezi, vakum, fundal bası vb),Lohusalık Bakımı: Doğum sonu döneme annenin ve ailenin uyumu,Yenidoğan Bakımı ve Riskli Durumların Yönetimi,Doğum Sonrası Egzersiz,Doğuma hazırlık sınıfı organizasyonunun planlanması ve yönetimi,Doğum sürecine ilişkin kanıta dayalı güncel yaklaşımlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
4.Doğuma hazırlık sınıfının planlaması ve organize edebilir15, 16, 8, 9A, E
1. Dünyada ve Türkiye'de mevcut doğuma hazırlık felsefelerini tanımlar11, 12, 14, 16, 19, 8, 9A, E
2. Annelerin normal doğuma ilişkin bilgi düzeylerini ve olumlu algılarını anlayabilir11, 13, 15, 16, 18, 8, 9A, E
3. Doğum evrelerindeki uygulamaları kanıta dayalı bilgiler desteğinde açıklar13, 16, 19, 6, 8, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1 Doğuma hazırlık felsefe ve teknikleri: Dünyada ve Ülkemizde GelişimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Üreme sistemi anatomi- fizyolojisiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Gebeliğin oluşumu, Gebelikte yapılması gereken testler ve izlemlerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Gebelik ve Doğum sonu dönemde BeslenmeÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Gebelikte EgzersizÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Doğum eyleminin yönetilmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Doğum sürecini etkileyen fizyolojik değişiklikler (Hormonlar, ağrı vb)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Doğumda nefesin önemi ve nefes teknikleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Doğum sürecine etki eden müdahaleler ve etkileri: (Epizyotomi, Epidural analjezi, vakum, fundal bası vb)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Lohusalık Bakımı: Doğum sonu döneme annenin ve ailenin uyumuÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Yenidoğan Bakımı ve Riskli Durumların YönetimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Doğum Sonrası EgzersizÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Doğuma hazırlık sınıfı organizasyonunun planlanması ve yönetimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Doğum sürecine ilişkin kanıta dayalı güncel yaklaşımlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Medipol Gebe Okulu, Edit. Asiye Kocatürk, Nobel Tıp Yayınları, 2016. • Doğal Doğum Felsefesi. Gülay Rathfisch. Nobel Tıp Kitabevi, 2012 • Lamaze Yöntemi ile Doğuma Hazırlık ve Doğum. Nobel Tıp Kitabevi Emzirme Sanatı. • La Leche International. Gün Yayıncılık,2011 • Hipnobirthing Mongan Yöntemi. Marie F.Mongan (çev. Ed: Çoker H.) Gün Yayıncılık,2012 • ACOG Committee Opinion. Number 267, January 2002: Exercise During Pregnancy And The Post Partum Period. • Aerobic Exercise For Women During Pregmamcy.Obstet Gynecol. 2002 Jan,99(1):171-3. • Royal College Of Obstetricians And Gynaecologists Recreational Exercise And Pregnancy http://www.rcog.org.uk/womens-health/clinical-guidance/recreational-exercise-and-pregnancy * Ina May’s Guide To Chilbirth-İna May Gaskin • Active Birth-Janet Balaskas • Birthing From Within/İçgüdüsel Doğum- Pam England • Pregnancy And Childbirth-Sheila Kitzinger
• Medipol Gebe Okulu, Edit. Asiye Kocatürk, Nobel Tıp Yayınları, 2016. • Doğal Doğum Felsefesi. Gülay Rathfisch. Nobel Tıp Kitabevi, 2012 • Lamaze Yöntemi ile Doğuma Hazırlık ve Doğum. Nobel Tıp Kitabevi Emzirme Sanatı. • La Leche International. Gün Yayıncılık,2011 • Hipnobirthing Mongan Yöntemi. Marie F.Mongan (çev. Ed: Çoker H.) Gün Yayıncılık,2012 • ACOG Committee Opinion. Number 267, January 2002: Exercise During Pregnancy And The Post Partum Period. • Aerobic Exercise For Women During Pregmamcy.Obstet Gynecol. 2002 Jan,99(1):171-3. • Royal College Of Obstetricians And Gynaecologists Recreational Exercise And Pregnancy http://www.rcog.org.uk/womens-health/clinical-guidance/recreational-exercise-and-pregnancy * Ina May’s Guide To Chilbirth-İna May Gaskin • Active Birth-Janet Balaskas • Birthing From Within/İçgüdüsel Doğum- Pam England • Pregnancy And Childbirth-Sheila Kitzinger

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
X
2
PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
3
PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
X
4
PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
X
5
PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir.
X
7
PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır.
X
8
PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir.
X
9
PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar.
X
10
PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar.
X
11
PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar.
X
12
PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir.
X
13
PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
14
PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar.
X
15
PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
X
16
PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar.
X
17
PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır.
X
18
PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
19
PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
X
20
PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
21
PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:01Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:02