Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOĞUM VE DOĞUM SONU DÖNEM | - | Güz Dönemi | 4+0 | 4 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. İffet GÜLER KAYA |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. İclal İlknur ÖZDEMİR, Öğr.Gör. İffet GÜLER KAYA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Normal doğumun fizyolojisi, doğum eyleminin seyri, evreleri, doğum ağrısı, annenin doğuma hazırlığı hakkında bilgi vermek, doğumun evrelerinde izlem ve ebelik bakımı , doğum sonu döneme ilişkin değişiklikleri öğrenerek normalden sapmaları tanımlaması, postpartum dönemde anne ve bebek bakımı konularında bilgi ve beceri kazandırmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Normal Doğum Doğum eyleminde rol oynayan faktörler Doğum Kanalı (Kemik pelvis) ,Doğum eyleminde rol oynayan faktörler -Doğumda Yumuşak Kısımlar -Doğum objesi (Fetüs) ,Doğum Eyleminin Gerçekleşmesini Sağlayan Güçler -Doğum Eylemi ve Fizyolojisi I -Doğum Eylemini Başlatan Faktörler -Doğum Eyleminin Başlama Belirtileri -Gerçek ve Yalancı Doğum Ağrıları Arasındaki Farklılıklar -Doğumda Ağrı ve Baş etme Yöntemleri,Fetal sağlığın değerlendirilmesi (Partograf-İntrapartum EFM) -Eylemin birinci evresinde izlem ve bakım -Eylemin ikinci evresinde izlem ve bakım ,Doğum Eylemin üçüncü/ dördüncü evrelerinde, İzlem ve Annenin Desteklenmesi Perineal hasar ve perinenin korunması Doğum eyleminde kullanılan ilaçlar Laboratuvar Uygulaması ,Kanama Kontrol Evresinde Bakım, İzlem ve Annenin Desteklenmesi Emzirmenin Başlatılması ve Lohusanın Desteklenmesi Laboratuvar Uygulaması ,Doğum Salonunda Yenidoğan Muayenesi, İzlem ve Bakımı Ten tene temas, Kanguru Bakımı, Anne sütü Bankacılığı, Kordon Kanı Bankacılığı ,Doğum Sonu Dönemin Fizyolojisi -Üreme Sisteminde İnvolusyon Süreci -Uterus Serviks -Vulva Vajina -Perine -Pelvik Müsküler Destek -Abdomen -Memeler,Diğer Organ ve Sistemlerdeki Değişiklik -Endokrin Sistem -Üriner Sistem -Gastrointetinal Sistem -Ovulasyon ve menstruasyonun geri dönüşü -Kardiyovasküler system(plazma volümü/kan değerleri/kardiyakoutput) -Yaşam Bulguları,Emzirme -Doğum sonu taburculuk eğitim -Doğum sonu egzersiz -Doğum sonu beslenme,Doğum sonu cinsel yaşam Doğum sonu aile planlaması,Doğum Sonu Dönemde Ruhsal Değişiklikler Psikososyal Adaptasyon,Doğum ve Doğum Sonu Döneme İlişkin Yapılan Geleneksel Uygulamalar Doğuma İlişkin Ebelik Uygulamaları Güncel Araştırmalar,Doğum sonrası dönemde sosyal destek ve yenidoğanın evde bakımı ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Doğumun evrelerini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Doğum ağrısı ile baş etme yöntemlerini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Sistemik hastalığı olan kadının doğum izlem aşamalarını açıklar | 10, 16, 9 | A |
Doğum eyleminde materyal sağlık izlem aşamalarını tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Doğum eyleminde fetus izlem aşamalarını tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Doğum sonu dönemde materyal sağlığı değerlendirme aşamalarını tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Doğum ve doğum sonrası dönemde, ebelik bakımını tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Normal Doğum Doğum eyleminde rol oynayan faktörler Doğum Kanalı (Kemik pelvis) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Doğum eyleminde rol oynayan faktörler -Doğumda Yumuşak Kısımlar -Doğum objesi (Fetüs) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Doğum Eyleminin Gerçekleşmesini Sağlayan Güçler -Doğum Eylemi ve Fizyolojisi I -Doğum Eylemini Başlatan Faktörler -Doğum Eyleminin Başlama Belirtileri -Gerçek ve Yalancı Doğum Ağrıları Arasındaki Farklılıklar -Doğumda Ağrı ve Baş etme Yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Fetal sağlığın değerlendirilmesi (Partograf-İntrapartum EFM) -Eylemin birinci evresinde izlem ve bakım -Eylemin ikinci evresinde izlem ve bakım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Doğum Eylemin üçüncü/ dördüncü evrelerinde, İzlem ve Annenin Desteklenmesi Perineal hasar ve perinenin korunması Doğum eyleminde kullanılan ilaçlar Laboratuvar Uygulaması | Laboratuvar Uygulaması ön hazırlık |
6 | Kanama Kontrol Evresinde Bakım, İzlem ve Annenin Desteklenmesi Emzirmenin Başlatılması ve Lohusanın Desteklenmesi Laboratuvar Uygulaması | Laboratuvar Uygulaması ön hazırlık |
7 | Doğum Salonunda Yenidoğan Muayenesi, İzlem ve Bakımı Ten tene temas, Kanguru Bakımı, Anne sütü Bankacılığı, Kordon Kanı Bankacılığı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Doğum Sonu Dönemin Fizyolojisi -Üreme Sisteminde İnvolusyon Süreci -Uterus Serviks -Vulva Vajina -Perine -Pelvik Müsküler Destek -Abdomen -Memeler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Diğer Organ ve Sistemlerdeki Değişiklik -Endokrin Sistem -Üriner Sistem -Gastrointetinal Sistem -Ovulasyon ve menstruasyonun geri dönüşü -Kardiyovasküler system(plazma volümü/kan değerleri/kardiyakoutput) -Yaşam Bulguları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Emzirme -Doğum sonu taburculuk eğitim -Doğum sonu egzersiz -Doğum sonu beslenme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Doğum sonu cinsel yaşam Doğum sonu aile planlaması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Doğum Sonu Dönemde Ruhsal Değişiklikler Psikososyal Adaptasyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Doğum ve Doğum Sonu Döneme İlişkin Yapılan Geleneksel Uygulamalar Doğuma İlişkin Ebelik Uygulamaları Güncel Araştırmalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Doğum sonrası dönemde sosyal destek ve yenidoğanın evde bakımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
1. Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Ed. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji, İstanbul, 2015, Nobel Tıp Kitapevleri 2. Obstetrik ve Jinekolojinin Temelleri Prof.Dr.Cazip Üstün, İdris Koçak, İstanbul, 2009. Nobel Tıp Kitapevleri. 3. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı Ed Prof. Dr. Anahit Coşkun, İstanbul, 2000 4. Şirin A, Kavlak O (2008). Kadın Sağlığı. Birinci Basım, İstanbul: Bedray Yayıncılık. 5. Taşkın L (2011). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Onuncu Basım, Ankara: Sistem Ofset Matbaacılık. 6. Taşkın L, Eroğlu K, Terzioğlu F, Vural G, Kutlu Ö (2011). Hemşire ve Ebeler İçin Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Ankara:Palme Yayıncılık. 7. Cunningham, Leveno, Bloom, Spong, Dashe, Hoffman, Casey, Sheffield çevirmen : Prof. Dr. M. Bülent Tıraş Doç. Dr. Ahmet Yiğit Çakıroğlu Williams Obstetrik (2020) 1. baskı Güneş Tıp Kitabevleri |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(111/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOĞUM VE DOĞUM SONU DÖNEM | - | Güz Dönemi | 4+0 | 4 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. İffet GÜLER KAYA |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. İclal İlknur ÖZDEMİR, Öğr.Gör. İffet GÜLER KAYA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Normal doğumun fizyolojisi, doğum eyleminin seyri, evreleri, doğum ağrısı, annenin doğuma hazırlığı hakkında bilgi vermek, doğumun evrelerinde izlem ve ebelik bakımı , doğum sonu döneme ilişkin değişiklikleri öğrenerek normalden sapmaları tanımlaması, postpartum dönemde anne ve bebek bakımı konularında bilgi ve beceri kazandırmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Normal Doğum Doğum eyleminde rol oynayan faktörler Doğum Kanalı (Kemik pelvis) ,Doğum eyleminde rol oynayan faktörler -Doğumda Yumuşak Kısımlar -Doğum objesi (Fetüs) ,Doğum Eyleminin Gerçekleşmesini Sağlayan Güçler -Doğum Eylemi ve Fizyolojisi I -Doğum Eylemini Başlatan Faktörler -Doğum Eyleminin Başlama Belirtileri -Gerçek ve Yalancı Doğum Ağrıları Arasındaki Farklılıklar -Doğumda Ağrı ve Baş etme Yöntemleri,Fetal sağlığın değerlendirilmesi (Partograf-İntrapartum EFM) -Eylemin birinci evresinde izlem ve bakım -Eylemin ikinci evresinde izlem ve bakım ,Doğum Eylemin üçüncü/ dördüncü evrelerinde, İzlem ve Annenin Desteklenmesi Perineal hasar ve perinenin korunması Doğum eyleminde kullanılan ilaçlar Laboratuvar Uygulaması ,Kanama Kontrol Evresinde Bakım, İzlem ve Annenin Desteklenmesi Emzirmenin Başlatılması ve Lohusanın Desteklenmesi Laboratuvar Uygulaması ,Doğum Salonunda Yenidoğan Muayenesi, İzlem ve Bakımı Ten tene temas, Kanguru Bakımı, Anne sütü Bankacılığı, Kordon Kanı Bankacılığı ,Doğum Sonu Dönemin Fizyolojisi -Üreme Sisteminde İnvolusyon Süreci -Uterus Serviks -Vulva Vajina -Perine -Pelvik Müsküler Destek -Abdomen -Memeler,Diğer Organ ve Sistemlerdeki Değişiklik -Endokrin Sistem -Üriner Sistem -Gastrointetinal Sistem -Ovulasyon ve menstruasyonun geri dönüşü -Kardiyovasküler system(plazma volümü/kan değerleri/kardiyakoutput) -Yaşam Bulguları,Emzirme -Doğum sonu taburculuk eğitim -Doğum sonu egzersiz -Doğum sonu beslenme,Doğum sonu cinsel yaşam Doğum sonu aile planlaması,Doğum Sonu Dönemde Ruhsal Değişiklikler Psikososyal Adaptasyon,Doğum ve Doğum Sonu Döneme İlişkin Yapılan Geleneksel Uygulamalar Doğuma İlişkin Ebelik Uygulamaları Güncel Araştırmalar,Doğum sonrası dönemde sosyal destek ve yenidoğanın evde bakımı ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Doğumun evrelerini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Doğum ağrısı ile baş etme yöntemlerini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Sistemik hastalığı olan kadının doğum izlem aşamalarını açıklar | 10, 16, 9 | A |
Doğum eyleminde materyal sağlık izlem aşamalarını tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Doğum eyleminde fetus izlem aşamalarını tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Doğum sonu dönemde materyal sağlığı değerlendirme aşamalarını tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Doğum ve doğum sonrası dönemde, ebelik bakımını tanımlar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Normal Doğum Doğum eyleminde rol oynayan faktörler Doğum Kanalı (Kemik pelvis) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Doğum eyleminde rol oynayan faktörler -Doğumda Yumuşak Kısımlar -Doğum objesi (Fetüs) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Doğum Eyleminin Gerçekleşmesini Sağlayan Güçler -Doğum Eylemi ve Fizyolojisi I -Doğum Eylemini Başlatan Faktörler -Doğum Eyleminin Başlama Belirtileri -Gerçek ve Yalancı Doğum Ağrıları Arasındaki Farklılıklar -Doğumda Ağrı ve Baş etme Yöntemleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Fetal sağlığın değerlendirilmesi (Partograf-İntrapartum EFM) -Eylemin birinci evresinde izlem ve bakım -Eylemin ikinci evresinde izlem ve bakım | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Doğum Eylemin üçüncü/ dördüncü evrelerinde, İzlem ve Annenin Desteklenmesi Perineal hasar ve perinenin korunması Doğum eyleminde kullanılan ilaçlar Laboratuvar Uygulaması | Laboratuvar Uygulaması ön hazırlık |
6 | Kanama Kontrol Evresinde Bakım, İzlem ve Annenin Desteklenmesi Emzirmenin Başlatılması ve Lohusanın Desteklenmesi Laboratuvar Uygulaması | Laboratuvar Uygulaması ön hazırlık |
7 | Doğum Salonunda Yenidoğan Muayenesi, İzlem ve Bakımı Ten tene temas, Kanguru Bakımı, Anne sütü Bankacılığı, Kordon Kanı Bankacılığı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Doğum Sonu Dönemin Fizyolojisi -Üreme Sisteminde İnvolusyon Süreci -Uterus Serviks -Vulva Vajina -Perine -Pelvik Müsküler Destek -Abdomen -Memeler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Diğer Organ ve Sistemlerdeki Değişiklik -Endokrin Sistem -Üriner Sistem -Gastrointetinal Sistem -Ovulasyon ve menstruasyonun geri dönüşü -Kardiyovasküler system(plazma volümü/kan değerleri/kardiyakoutput) -Yaşam Bulguları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Emzirme -Doğum sonu taburculuk eğitim -Doğum sonu egzersiz -Doğum sonu beslenme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Doğum sonu cinsel yaşam Doğum sonu aile planlaması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Doğum Sonu Dönemde Ruhsal Değişiklikler Psikososyal Adaptasyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Doğum ve Doğum Sonu Döneme İlişkin Yapılan Geleneksel Uygulamalar Doğuma İlişkin Ebelik Uygulamaları Güncel Araştırmalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Doğum sonrası dönemde sosyal destek ve yenidoğanın evde bakımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
1. Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Ed. Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji, İstanbul, 2015, Nobel Tıp Kitapevleri 2. Obstetrik ve Jinekolojinin Temelleri Prof.Dr.Cazip Üstün, İdris Koçak, İstanbul, 2009. Nobel Tıp Kitapevleri. 3. Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı Ed Prof. Dr. Anahit Coşkun, İstanbul, 2000 4. Şirin A, Kavlak O (2008). Kadın Sağlığı. Birinci Basım, İstanbul: Bedray Yayıncılık. 5. Taşkın L (2011). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Onuncu Basım, Ankara: Sistem Ofset Matbaacılık. 6. Taşkın L, Eroğlu K, Terzioğlu F, Vural G, Kutlu Ö (2011). Hemşire ve Ebeler İçin Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Ankara:Palme Yayıncılık. 7. Cunningham, Leveno, Bloom, Spong, Dashe, Hoffman, Casey, Sheffield çevirmen : Prof. Dr. M. Bülent Tıraş Doç. Dr. Ahmet Yiğit Çakıroğlu Williams Obstetrik (2020) 1. baskı Güneş Tıp Kitabevleri |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |